روبات ارزان قیمتی که می تواند در تنظیمات مختلف به افراد کمک کند

محققان Fraunhofer IPA، در اشتوتگارت، آلمان، اخیرا موبیکا، که یک روبات ارزان قیمت متحرک قادر به تعامل دو کیفیتی (صدا و متن) با انسان است، را توسعه داده اند.
دوشنبه، 6 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمید وثیق زاده انصاری
موارد بیشتر برای شما
روبات ارزان قیمتی که می تواند در تنظیمات مختلف به افراد کمک کند
اعتبار: IPA Fraunhofer.
 
محققان Fraunhofer IPA، در اشتوتگارت، آلمان، اخیرا موبیکا، که یک روبات ارزان قیمت متحرک قادر به تعامل دو کیفیتی (صدا و متن) با انسان است، را توسعه داده اند. روبات آنها، که در یک مقاله‌ی پیش-انتشار که در arXiv منتشر شد ارائه شده است، می تواند برای کمک به سالمندان مفید باشد.
 
پیشرفت های اخیر در روباتیک باعث توسعه روبات هایی می شود که می توانند به افراد در خانه ها و در تنظیمات بهداشت و درمان کمک کنند. این روبات ها می توانند به تعدادی از افراد، از جمله سالمندان، با کمک به آنها برای انجام وظایف روزانه، یادآوری آنها را به مصرف دارو و یا مدیریت درمان های اولیه، کمک کنند.
 
فلورنس گرف، پژوهشگر تحقیقاتی Fraunhofer IPA که این مطالعه را انجام داد، به TechXplore گفت: "تاریخچه روبات های متحرک برای مراقبت های بهداشتی در Fraunhofer IPA به بیش از 20 سال گذشته بر می گردد." "یک نمونه، روبات خدماتی Care-O-bot است که از سال 1998 به عنوان یک چشم انداز و نشان دهنده محصول ارائه شده است. اکنون در نسل چهارم موجود است و در حال حاضر به عنوان دستیار خرید در فروشگاه های الکترونیک خدمت می کند. هدف فعلی ما انتقال تکنولوژی های توسعه یافته به پلتفرم های تخصصی و به این ترتیب مقرون به صرفه تر است. "
 
با تغییر تمرکز خود به سیستم عامل های تخصصی تر، گرف و همکارانش قادر به ایجاد یک روبات ارزان قیمت بودند که مبتنی بر فن آوری های جدید نرم افزاری مانند ابزارهای ناوبری است. محققان اخیرا در پروژه جدیدی که به طور عمومی تأمین مالی شده است، یک نمونه اولیه از موبیکا را در محیط مراقبت های بهداشتی در دنیای واقعی معرفی کرده و تعاملات آنها را با سالمندان ارزیابی می کنند.
 
گرف توضیح داد: "موبیکا یک روبات سرویس برای استفاده در خانه و یا در تسهیلات مراقبتی است که در حال حاضر به عنوان یک نمونه اولیه در دسترس است،" "این روبات شامل یک پلت فرم تلفن همراه، پلت فرم رانش با فرمان و یک تبلت نازک قابل تنظیم با ارتفاع در بالاست. با استفاده از نرم افزار ناوبری که در اینجا در Fraunhofer IPA طراحی شده است، موبیکا با امنیت و خودکار به یک مقصد داده شده حرکت می کند."
 
روبات ارزان قیمتی که می تواند در تنظیمات مختلف به افراد کمک کند

اعتبار: IPA Fraunhofer.
 
روبات متحرک می تواند به طور خودکار در محیط های پویا و در حال تغییر حرکت کند. همچنین قادر به شناسایی و نزدیک شدن به مردم منفرد با استفاده از نرم افزار شناخت شخص و الگوریتم برای محاسبه حالت های نزدیک شدن به انسان است. موبیکا می تواند با مردم از دو طریق ارتباط برقرار کند: با ایجاد متن روی یک تبلت یا از طریق پاسخ صوتی.
 
گرف گفت: "برای ما مهم بود که روبات بتواند از لحاظ اقتصادی قابل استفاده باشد." "بنابراین، ما مؤلفه های که تا حد ممکن ساده و مقرون به صرفه هستند را یکپارچه کردیم. در مقایسه با دیگر روبات های تعامل، ما روبیکا را به صورت کاربردی و به طور عمدی ناشبیه به انسان طراحی کردیم. این اجازه می دهد که عملکرد آن به عنوان یک ابزار برای کاربر، برجسته شود، و قابل مقایسه باشد با لوازم خانگی یا روبات های موجود."
 
پس از ارزیابی روبیکا در یک محیط آزمایشگاهی، محققان آن را در خانه سالمندانِ در معرض زوال عقل، آزمایش کردند. این آزمایش ها به آنها امکان می داد تا درک بهتری از نحوه ای که روبات توسط کاربران درک می شود و زمینه هایی را که می توان بهبود داد، به دست آورند.
 
گرف گفت: "نه تنها ما در مورد برنامه با جزئیات با نمایندگان کاربر نهایی بحث کردیم، بلکه همچنین آزمایش هایی عملی را در یک خانه مراقبت از سلامتی هدایت کردیم، جایی که موبیکا با تعدادی از سالمندان در چند ساعت در طول چندین هفته به طور موفق تعامل برقرار کرد. طراحی عملکردی موبیکا به ما کمک کرد تا سطح بالایی از پذیرش را بدست آوریم، چرا که سالمندان نیز آن را به عنوان یک مکمل می بینند تا جایگزینی برای انسان ها. یکی دیگر از یافته های مهم مطالعه ما این بود که تعامل انسان و روبات نیاز به شخصی سازی و همچنین به روز رسانی برای حفظ علاقه کاربران در طول دوره های طولانی تر زمانی دارد."
 
اگرچه محققان تاکنون تنها موبیکا را در یک مرکز مراقبت از سالمندان آزمایش کرده اند، اما به زودی می تواند در بسیاری از تنظیمات دیگر مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، پژوهشگران قصد دارند موبیکا را به سایر موسسات تحقیقاتی منتقل کنند تا بتوانند از آن در پروژه های خود استفاده کنند. طراحی عملکردی موبیکا به ما کمک کرد تا سطح بالایی از پذیرش را بدست آوریم، چرا که سالمندان نیز آن را به عنوان یک مکمل می بینند تا جایگزینی برای انسان ها. در همین حال، آنها همچنین به دنبال شرکت هایی هستند که علاقمند به توسعه روبات در مقیاس وسیع و آماده ساختن آن برای تولید هستند.
 
گرف افزود: "ما ایده های بیشتری برای توسعه بیشتر داریم." "با انضمام نرم افزار تشخیص شیء، می توان از روبات برای یافتن چیزهایی که کاربر در خانه اش گم کرده است استفاده کرد. همچنین می توانیم یک قفسه اضافی را به روبات اضافه کنیم که به آن امکان می دهد به کاربران با تحرک محدود برای حمل و نقل اشیاء روزمره کمک کند، و در نتیجه از استقلال آنها در خانه حمایت کند."
 

روبات DE NIRO: یک پلت فرم روباتیک برای تعاملات انسان محور

روبات ارزان قیمتی که می تواند در تنظیمات مختلف به افراد کمک کند 

ربات DE NIRO. اعتبار: آزمایشگاه اطلاعات روبات، کالج امپریال لندن.
 
در آینده، روبات ها می توانند نقش مهمی در تنظیمات مراقبت‌های بهداشتی ایفا کنند، زندگی سالخوردگان را سهل کنند و به افراد آسیب پذیر کمک کنند. محققان کالج امپریال کالج لندن اخیرا روبات DE NIRO را ایجاد کرده اند که یک پلت فرم جستجوی روباتیک است که می تواند از مراقبت گیرندگان پشتیبانی کند و در عین حال به طور مستقیم با گیرنده مراقبت نیز تعامل داشته باشد.
 
فابیان فالک، یکی از محققانی که روبات DE NIRO را توسعه داد، به TechXplore گفت: «اهداف پروژه ما به نحو شگفت آوری ساده بود: ساخت چیزی که بتواند صنایع همگانی را به نمایش بگذارد و در آزمایشگاه هوش روباتی دکتر کورموشِو مشارکت داشته باشد." "ما چندین ایده بزرگ داشتیم، اما در نهایت تصمیم گرفتیم تا به یک روبات بازی رفتن و آوردن را آموزش دهیم. ما در نظر گرفتیم که بازیابی شیء به نحوی باور نکردنی ارزشمند و کاربردی برای بسیاری از شرایط است، مثلا رفتن و آوردن دارو برای بیماران نحیف که تلاش زیادی برای حرکت باید بکنند. پروژه همچنین DE NIRO را با قابلیت هایی مانند ناوبری، تشخیص چهره و دستکاری شیء مجهز کرد."
 

منبع: Ingrid Fadelli، Tech Xplore


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.