مزایای چشمگیر رایانه‌ها که از آنها ماشین‌هایی شگفت انگیز ساخته است

رایانه‌ها در هر وجه از زندگی روزانه ما تأثیر داشته‌اند از جمله از جنبه تحصیلی، کار اداری، حسابداری، تجارت، ارتباطات، خرید، و ذخیره سازی داده‌ها. بیایید به مزایای رایانه‌ها بپردازیم.
جمعه، 19 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی رضایی میر قائد
موارد بیشتر برای شما
مزایای چشمگیر رایانه‌ها که از آنها ماشین‌هایی شگفت انگیز ساخته است
عصر جهانی کنونی پی آمد عصر رایانه است. رایانه وسیله‌ای الکترونیکی است که طبق یک لیست از دستورالعمل‌ها، داده‌ها را ذخیره و پردازش می‌کند. به کاربر امکان می‌دهد داده‌ها را به راحتی دستکاری کند. سرعت عملکرد یک کامپیوتر غیر قابل قیاس است. رایانه و اینترنت بر نحوه یادگیری، کار، ذخیره اطلاعات، برقراری ارتباط، بازی و همچنین نوشتن ما تأثیر گذاشته‌اند. در حقیقت امروزه رایانه‌ها در هر حوزه‌ای از زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 

توضیح مزایای رایانه‌ها

به دلیل چندین مزیت رایانه، این وسیله به یک کالای مهم خانگی تبدیل شده است. از نظر رفع نیاز اداری، خانه یا مدرسه، کامپیوتر به یک وسیله ضروری برای ما تبدیل شده است. رایانه‌ای که توسط یک فرد و بدون هیچگونه اپراتور رایانه‌ای خاص اداره می‌شود، یک کامپیوتر شخصی (PC) نامیده می‌شود. رایانه شخصی می‌تواند یک رایانه رومیزی یا یک لپ تاپ باشد و از آن در خانه یا محل کار استفاده شود. طبق نیاز کاربر، نرم افزارها در رایانه شخصی نصب می‌شود. امروزه بسیاری از تلفن‌های همراه هوشمند قابلیت‌های رایانه را دارند و جزو رایانه‌ها طبقه بندی می‌شوند.
 
می توان با استفاده از کامپیوتر به طور مؤثرتری نوشت. یک رایانه به کاربر اجازه می‌دهد تا اسنادی را ایجاد، ویرایش، چاپ و ذخیره کند تا بعداً در صورت لزوم بازیابی شود.
 
- ابزارهایی مانند چک کننده املا و دستور زبان، بررسی اصطلاحات و فرهنگ لغت، در رایانه نصب شده است. بنابراین، زمان کمتری برای تصحیح یک سند کتبی لازم است.
 
- همچنین نیازی به باز کردن کتاب فرهنگ لغت برای جستجوی معانی کلمات نیست.
 
- تایپ کردن بسیار سریعتر از نوشتن روی کاغذ شده است.
 
- در صورت نیاز به سازماندهی مجدد جملات یا پاراگراف‌ها، می‌توان با برش و چسباندن، متن را اصلاح کرد و تغییرات لازم را در آن صورت داد.
 
با استفاده از رایانه می‌توان از طریق اینترنت به جهان متصل شد. اینترنت شبکه‌ای از رایانه‌هایی است که از طریق پروتکل اینترنت (TCP / IP) با هم ارتباط برقرار می‌کنند.
 
- شبکه جهانی وب (WWW) یا به سادگی وب، منبع عظیمی از اطلاعات است که از طریق اینترنت قابل دسترسی است.
 
- اگر بخواهیم چند تایی از منابع و تسهیلات اینترنت را ذکر کنیم کافی است اشاره کنیم به نامه الکترونیکی (ایمیل)، انتقال و اشتراک فایل، چت آنلاین و بازی. اینترنت به مردم در سراسر جهان این امکان را می‌دهد که دانش، ایده و تجربیات خود را در هر زمینه‌ای به اشتراک بگذارند.
 
- نامه الکترونیکی روشی است که در سطح جهانی، بین دوستان، همکاران، شرکای تجاری و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. نامه الکترونیکی دارای سیستم ایجاد، ذخیره و ارسال ایمیل است.
 
- ایمیل ممکن است شامل پیام‌های متنی با پیوست کلیپ‌های صوتی و تصویری باشد. همچنین می‌توانید با استفاده از اینترنت، فایل‌ها را بارگیری یا بارگذاری کنید.
 
- همچنین امکاناتی مانند چت آنلاین در اینترنت وجود دارد. در مقایسه با مکالمه تلفنی، ایمیل و چت آنلاین دارای صرفه جویی در هزینه‌ها هستند.
 
- بازی‌های آنلاین یکی دیگر از منابع مهم WWW است. بسیاری از بازی‌های آنلاین موجود است که مورد علاقه گروه‌های سنی مختلف است.
 
درست از بانکداری گرفته تا سرمایه گذاری، کاربر می‌تواند با نشستن در نقطه راحتی در خانه خود، این کار را انجام دهد.
 
- با این حساب دیگر نیازی به ایستادن در صف برای برداشت پول، واریز پول و یا انجام سایر معاملات نیست. همین تسهیلات برای سرمایه گذاری در دسترس است.
 
- علاوه بر این، می‌توانید اخبار جاری را بخوانید، شرایط آب و هوایی را بررسی کنید، تعطیلاتتان را برنامه ریزی کنید و برای هتل و مسافرت رزرو کنید، در مورد بیماری‌ها و روش‌های درمانی اطلاعاتی کسب کنید، در مورد کشورهای خاص و فرهنگ‌های آنها اطلاعات کسب کنید، و به دنبال شغل و دیگر کارها از طریق اینترنت باشید.
 
- اگر رایانه‌ای دارای امکانات اتصال به اینترنت باشد، می‌توان آن را با تخفیف خریداری کرد. کالاهای خریداری شده به آدرس ارائه شده تحویل داده می‌شوند و در نتیجه در زمان و هزینه صرفه جویی به عمل می‌آید.
 
امروزه از رایانه‌ها به طور گسترده‌ای برای اهداف آموزش و پرورش استفاده می‌شود.
 
- در مدارس، آموزش رایانه برای گسترش آگاهی در مورد رایانه‌ها اجباری شده است. در واقع، رایانه‌ها به ابزاری برای یادگیری کودکان تبدیل شده‌اند.
 
- در واقع، یک دانش آموز می‌تواند از PC به عنوان یک سیستم ذخیره سازی برای بسیاری از کتاب‌ها استفاده کند.
 
- همچنین دانشگاه‌های زیادی وجود دارند که مدارک آنلاین ارائه می‌دهند که برای افرادی که در مناطق دور افتاده اقامت دارند و برای معلولان بسیار سودمند است. در حقیقت، آموزش آنلاین یکی از انعطاف پذیرترین و راحت‌ترین شکل‌های یادگیری است.
 
- می‌توان از مزایای چنین برنامه‌های اعطای درجه آنلاین در خانه بدون نیاز به جا به جایی بهره برد. همچنین از کامپیوترها برای اهداف آموزشی استفاده می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها از آنها برای آموزش کارمندان خود استفاده می‌کنند.
 
شبکه‌های اجتماعی متعددی در اینترنت به وجود آمده است که سعی دارند بسیاری از امکانات اینترنت را یکجا و راحت در اختیار کاربر قرار دهند. آنها نقش عظیمی در تبادل اطلاعات و داده‌ها بین تمام مردم جهان دارند و باعث نزدیکی مردم اقصی نقاط گیتی به یکدیگر شده‌اند، هرچند سوء استفاده کنندگان احتمالی از آنها، همچنین بعضاً باعث بروز مشکلاتی امنیتی برای برخی از کشورها از طریق آنها می‌شوند.
 
علی رغم بسیاری از مزایای رایانه‌ها، معایبی نیز در آنها وجود دارد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. اول و مهمتر از همه، نشستن برای ساعت‌های طولانی در مقابل کامپیوتر، روی چشم شخص تأثیر می‌گذارد و سطح فعالیت شخص را مختل می‌کند. رایانه و اینترنت بر نحوه یادگیری، کار، ذخیره اطلاعات، برقراری ارتباط، بازی و همچنین نوشتن ما تأثیر گذاشته‌اند. دسترسی آسان به اطلاعات از طریق اینترنت، دانشجویان را از نظر آموزشی تنبل کرده است زیرا آنها قادر به دانلود اطلاعات بدون بررسی موضوع تحقیق خود هستند.
 
آنها همچنین از کامپیوترها برای جداول ریاضی و محاسبات استفاده می‌کنند بدون این که واقعاً خودشان مسائل را حل کنند. همچنین برای والدین مهم است که بر عادت‌های جستجوگری فرزندان خود در اینترنت نظارت داشته باشند زیرا برخی وب سایت‌ها برای مشاهده توسط آنها مناسب نیست. سایر معایب آن شامل سرقت هویت و تهدید ویروسی است. ویروس‌های رایانه‌ای برای سیستم‌ها مضر هستند و می‌توانند از یک سیستم رایانه‌ای به سیستمی دیگر منتقل شوند.
 
منبع: نینگتوجام ساندیارانی


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.