ما نجات می‌دهیم؛ پس هستیم!

سیده‌فاطمه موسوی در نوشته زیر به نقد انیمیشن زیبای من نفرت‌انگیز۲ پرداخته است.
يکشنبه، 28 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ما نجات می‌دهیم؛ پس هستیم!

1.ذوق‌مرگ می‌شویم!

گاهی فروش بالای بعضی فیلم‌ها عوامل فیلم را حسابی ذوق‌زده می‌کند؛ آن‌قدر که به فکر می‌افتند قسمت‌های بعدی فیلم را هم بسازند. انیمیشن «من نفرت‌انگیز2»1 هم محصول همین ذوق‌زدگی‌هاست.

فروش خوب قسمت اول فیلم در سراسر دنیا باعث شد که سازندگان آن به فکر ساخت «من نفرت‌انگیز۲» بیفتند. قسمت دوم هم موفق شد پرفروش‌ترین انیمیشن سال2013 لقب بگیرد. این‌بار، دیگر سازندگان حسابی ذوق‌مرگ شدند و ساخت انیمیشن‌های مینیون‌ها را برای سال2015 و «من نفرت‌انگیز3» را برای سال2017 کلید زدند.

فیلم من نفرت‌انگیز2، با ظاهری جذاب، تکنیکی عالی و با استفاده از خلق موقعیت‌های هوشمندانه و زیبا به‌وسیله‌ی موجوداتی شیرین و دوست‌داشتنی موفق شد به‌جز بچه‌ها، بزرگ‌ترها را هم به تماشا بنشاند.

اما طبق معمول باید بگوییم این همه‌ی ماجرا نیست و مثل تمام فیلم‌ها و انیمیشن‌های هالیوودی، با خود پیام‌های مستقیم و غیرمستقیم زیادی به دنبال دارد.
 

2. فیلم می‌سازیم!

در شروع فیلم، یک سفینه‌ی اسرارآمیز با استفاده از یک آهنربای غول‌آسا، یک آزمایشگاه سری در نزدیکی مدار قطب شمال را می‌رباید. سازمان ضدخلافکاری «AVI» متوجه می‌شود که این آزمایشگاه یک ترکیب شیمیایی جهش یافته به نام PX-41 داشته که می‌تواند موجودات زنده را به ماشین‌های کشنده‌ی بی‌رحم تبدیل کند. این سازمان، مأمور لوسی را به دنبال گرو (Gru) می‌فرستد و از او می‌خواهد تا با استفاده از سابقه و قدرت شیطانی‌اش اجازه ندهد این ماده‌ی شیمیایی به دست افراد خطرناک بیفتد. گرو که بعد از دست کشیدن از کارهای خلاف، زندگی کسالت‌باری را می‌گذراند، وارد یک ماجرای جدید می‌شود... .

 
3. نمادهایی که کلی حرف پشت‌شان است

شاید تابه‌حال درباره‌ی فراماسونر‌ها و اهداف شیطانی‌شان چیزهایی شنیده باشید. فراماسونرها یک سازمان مخفی دارند و در خدمت هدف‌های قدرت‌طلبانه‌ی سرمایه‌داران غربی هستند. آن‌ها به‌شدت از اسطوره‌ها و مفاهیم یهود الهام می‌گیرند و استفاده می‌کنند و همان‌طور که قبلا گفتیم، از طرفداران پروپاقرص شیطان‌پرستی هستند.

آن‌ها خودشان را این‌طور معرفی می‌کنند: «هدف حکومت ماست... تمام حکومت‌ها را به‌جز حکومت خودمان از بین خواهیم برد. [آن‌گاه] با دست‌های محکم و قوی حکم‌فرمایی می‌کنیم و چون قدرت را از دست کسانی که مطیع ما شدند به‌دست آوردیم، جاه‌طلبی‌های بی‌مورد، حرص و آز و انتقام بی‌رحمانه و کینه را منحصر به خود می‌نماییم. ما هستیم که با ترور همه‌جا را احاطه می‌کنیم و افراد زیادی را با عقاید مختلف و روش‌های متفاوت در اختیار می‌گیریم.»

آن‌ها نمادهای زیادی دارند که به بهانه‌های مختلف از آن‌ها در فیلم‌ها و انیمیشن‌ها استفاده می‌کنند. در این انیمیشن هم مثل خیلی از آثار آمریکایی از نمادهای فراماسونری زیادی استفاده شده است.

یکی از نمادهایی که در این انیمشن مدام تکرار می‌شود، نماد «G» است که مخفف کلمه «Goat» یعنی بز، یکی از معرو‌ف‌ترین نمادهای فراماسونری است. حرف G یا همان بز در نماد گونیا و پرگار هم، که نشان مخصوص فراماسونرها است، وجود دارد. به اعتقاد آن‌ها،  Goatیا همان بز، نماد شیطان است.

حرف G پشت لب‌تاپ گرو، روی دستکش نفاریو (همکار و دوست گرو)، روی لباس گرو و همه‌ی مینیون‌ها، روی دست‌گیره‌ی در خانه‌ی گرو، اره برقی و خیلی چیزهای دیگر به‌کار رفته است.

شاید فکر کنید که حرف G برگرفته از حرف اول اسم Gru باشد، ولی کدهای دیگری در انیمیشن وجود دارند که وابستگی گرو به فراماسونری را نشان می‌دهند.
 

4. یک دجال دوست‌داشتنی

تکچشم جهانبین یکی از معرو‌ف‌ترین و پرکاربرترین نمادهای مورد استفاده‌ی فرقههای انحرافی مثل فراماسونری و شیطانپرستی است که در سالهای اخیر، استفاده از آن در شخصیت‌های انیمیشنی رواج زیادی پیدا کرده. تکچشم بودن، اشاره به دجال یا ضدمسیح در این فرقهها دارد.

جناب دجال که معرف حضورتان هست! همان موجود یک‌چشم شرور و ستم‌کاری که در آخرالزمان، خیلی از مردم را گمراه خواهد کرد.2 در روایات اسلامی ظهور دجال، یکی از نشانه‌های ظهور امام زمان علیه‌السلام شمرده شده. طبق این روایات، دجال به‌وسیله‌ی یاران امام از بین خواهد رفت.3 این دجال یا همان موجود تک‌چشم نفرت‌انگیز، موجود مورد علاقه‌ی شیطان‌پرست‌ها و فراماسونرها است. آن‌ها اعتقاد دارند که در پایان دنیا این، دجال است که بر دنیا حکومت خواهد کرد. بعضی مینیون‌هایی که زیر نظر گرو فعالیت می‌کنند، تک‌چشم هستند.

فکر می‌کنید چرا موجودات تک‌چشم، که خیلی هم دوست‌داشتنی به نظر می‌رسند، دارند جای پای ثابتی در انیمیشن‌ها پیدا می‌کنند؟

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که استفاده از این نمادها در موارد وسیع و گسترده، باعث می‌شود ذهن بیننده به آن عادت کند و با گذشت زمان نسبت به آن احساس مثبتی داشته باشد.

خودتان ببینید! شاخص اصلی که باعث می‌شود خنده به لب‌های شما در این فیلم بنشیند چیست؟ حضور موجودات دوست‌داشتنی، یعنی مینیون‌ها که بعضی از آن‌ها یکچشم هستند. این موجودات زردرنگ آبی‌پوش آنچنان فضای منفی و خشن فیلم را متحول میکنند که بیننده مجذوب آن‌ها می‌شود.

اگر دقت کرده باشید، برای این شخصیت‌ها از رنگ زرد و آبی، که هر دو از رنگ‌های مورد توجه فراماسونها هستند، استفاده شده.

پوشش‌ها و لباس‌های شطرنجی، نمادهای مربوط به شوالیه‌ها و پوشش‌های شوالیه‌ای هم در خانه‌ی گرو، چند نمونه از نمادهای مهم فراماسونری هستند. 

 

5.تبهکار ناجی!

نوشته‌ی روی کاور انیمیشن خیلی معنادار است: «وقتی جهان به یک قهرمان نیاز داشت، جهانیان یک شرور (تبهکار) را فراخواندند.»

خب درباره‌ی این جمله چی فکر می‌کنید؟ یک تبهکار قرار است دنیا را نجات بدهد. مسئله‌ی منجی در سه دین یهود، مسیحیت و اسلام به‌طور مفصل بیان شده است. این مسئله به قدری مهم است که فیلم‌های سینمایی، سریال‌ها و انیمیشن‌های زیادی در این مورد ساخته شده است. در دوران‌های مختلف، افراد گوناگونی سعی کرده‌اند تا به‌گونه‌ای خود یا فرد و گروه خاصی را به عنوان منجی جهان مطرح کنند.

در سینمای غرب، به‌خصوص آمریکا و هالیوود، به این مسئله در دوره‌های مختلف پرداخته شده است. آن‌ها برای اثبات برتری خودشان به منجی‌سازی دست می‌زنند؛ نمونه‌هایی از این دست را می‌شود در فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی مثل بتمن، سوپرمن و اسپایدرمن دید.

گرو کسی است که خودش قبلا شرارت‌های بزرگی مرتکب شده است؛ اما دیگر آن‌ها را کنار گذاشته و می‌خواهد به مردم جهان کمک کند!

فراماسون بودن گرو هم کاملا آشکار است؛ بنابراین در این انیمیشن به‌گونه‌ای غیرمستقیم القا می‌شود که فراماسونری و کسی که فراماسونری او را منجی خود می‌داند، یعنی دجال در آخرالزمان، ظهور پیدا می‌کند و جهان را نجات می‌دهد! حالا چرا؟ چون گرو در گذشته بزرگ‌ترین و مشهورترین تبهکار بوده و وجه مشترک دجال با گرو در تبهکار و شرور بودن آن‌هاست! کمک‌های مینیون‌ها را هم بگذارید کنار تلاش‌های گرو. چه اتفاقی می‌افتد؟

در انیمیشن «من نفرت انگیز۲»، خدا در نجات دادن جهان، جایگاهی ندارد. فردی که جهان را از نابودی و فراگیرشدن تبهکاری نجات می‌دهد هم قبلا خلاف‌کار بوده است! خب دیگر با این حساب همه چیز کشک می‌شود!

نویسنده: سیده‌فاطمه موسوی

پی نوشت:
1. این انیمیشن در صدا و سیما با نام «من شگفت‌انگیز» نمایش داده شد.
2. فرهنگ‌نامه مهدویت، خدامراد سلیمیان، ص201.
3. همان.

منبع: مجله باران


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.