اوباما از فرصت‌ها استفاده نمی‌کند

احمدی نژاد گفت که اوباما از فرصت ها استفاده نمی کند که این امر موجب شده، این تلقی در ذهن ایجاد شود که سیاست های اوباما همان سیاست های بوش است.
شنبه، 28 آذر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اوباما از فرصت‌ها استفاده نمی‌کند
احمدی نژاد گفت که اوباما از فرصت ها استفاده نمی کند که این امر موجب شده، این تلقی در ذهن ایجاد شود که سیاست های اوباما همان سیاست های بوش است.
 
دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری که در حاشیه اجلاس جهانی تغییرات آب و هوایی با خبرنگاران حاضر در این اجلاس سخن می گفت، در پاسخ به سوال خبرنگار آمریکایی مبنی بر اینکه در حال حاضر انتقادات زیادی در آمریکا علیه استفاده از برق هسته ای وجود دارد، با تاکید بر اینکه استفاده از انرژی هسته ای بخشی از آلودگی های آب و هوا را از بین می برد، گفت: برخی دولت ها که علاقه مند هستند تمام امکانات در انحصار آنها باشد، انرژی هسته ای را معادل بمب هسته ای تعریف کرده اند که این اشتباهی بزرگ و خیانت علیه بشریت است. 
 
دکتر احمدی نژاد، در پاسخ به سوال این خبرنگار پرسید آیا شما می دانید با وجود این انتقادات چند نیروگاه هسته ای در آمریکا وجود دارد، آیا آنها محیط زیست را خراب نمی کند؟
 
احمدی نژاد یادآورشد: آیا در اروپا نیروگاه هسته ای وجود ندارد؟‌دولت فرانسه در سال گذشته چند قرار داد برای تاسیس نیروگاه های هسته ای در سایر کشورها منعقد کرد مگر اینها محیط زیست را آلوده نمی کنند؟ پس ما مثل آنها هستیم.
 
احمدی نژاد، با تاکید بر اینکه آلودگی ناشی از انرژی هسته ای بسیار پایین تر از سوخت فسیلی است گفت، انرژی هسته ای انرژی پاک محسوب می شود و اگر ترویج شود بخشی از آلودگی آب و هوا از بین خواهد رفت.
 
رییس جمهوری، با اشاره به مصارف صلح آمیز انرژی هسته ای در عرصه های پزشکی و کشاورزی، گفت: اگر انرژی هسته ای را معادل بمب هسته ای بدانیم یعنی بشریت را از فواید آن محروم کرده ایم که این کار زشتی است که توسط برخی دولت ها اتفاق افتاده است.
 
وی اضافه کرد: برخی دولت ها که هم بمب هسته ای در اختیار دارند و هم از انرژی هسته ای استفاده می کنند، چنین تعبیری را به کار برده اند.
 
احمدی نژاد در عین حال خاطرنشان کرد: در استفاده از انرژی هسته ای باید تمامی استانداردهای ایمنی رعایت شود که البته ایران بالاترین سطح ایمنی را در خصوص استفاده از این فناوری رعایت می کند.
 
رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری، با اشاره به نشست آتی روسای جمهور روسیه و آمریکا برای یافتن راه حلی در زمینه کاهش اشاعه تسلیحات هسته ای، گفت: ایران به طور حتم از منع اشاعه سلاح های هسته ای حمایت می کند و حتی به آژانس انرژی اتمی نیز پیشنهاد د اده است تا گروه مستقلی برای خلع سلاح جهانی و جلوگیری از اشاعه آن تشکیل شود.
 
احمدی نژاد اضافه کرد: امروز کسانی که خود بمب هسته ای دارند مسئول جلوگیری از اشاعه آن هستند وبه همین خاطر است که موفق نمی شوند چون کسی که خود بمب دارد نمی تواند جلوی اشاعه آن را بگیرد.
 
احمدی نژاد، خلع سلاح هسته ای و منع اشاعه سلاح هسته ای را دو موضوع مهم قلمداد کرد و گفت: ایران آماده است تا در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد و راهکارهای آن را نیز در بسته پیشنهادی ارایه شده به گروه پنج به علاوه یک داده است.
 
احمدی نژاد، انرژی هسته ای را یک انرژی پاک و بسیار ارزان خواند و گفت: ایران در چارچوب معاهده ان پی تی حق استفاده از این فناوری را دارد ضمن اینکه برای تولید 20 هزار مگاوات برق هسته ای برنامه ریزی کرده است.
 
چطور آمریکا که خود بمب اتم دارد دیگران را متهم می کند؟
 
خبرنگاری از رییس جمهوری پرسید ایران چگونه می تواند اطمینان دهد که به سمت مصارف نظامی انرژی هسته ای حرکت نمی کند و چرا به پیشنهادات جامعه بین الملل در این زمینه پاسخ نداده است؟، احمدی نژاد در پاسخ به این سوال به خبرنگار مذکور گفت: معیار اطمینان بخشی چیست آیا وقتی عضو یک سازمان بین المللی می شوید و تابع مقررات هستید، اطمینان بخشی است یا باید تابع تشخیص چند عضو آن باشیم.
 
وی خاطرنشان کرد: که عدم انحراف ایران از برنامه های هسته ای خود در بیش از 12 سند رسمی آژانس منعکس شده است ضمن اینکه آژانس شش سوال اساسی درباره برنامه هسته ای ایران داشت که پاسخ های ایران به این سوالات نیز مورد تایید آژانس قرار گرفت که اینها در یک سند رسمی منعکس شده است.
 
احمدی نژاد، با طرح این سوال که منظور از جامعه جهانی چه کسی است،‌گفت: نزدیک به 200 کشور در جهان وجود دارند؛ 118 کشور که عضو جنبش عدم تعهد هستند از حق ایران حمایت کرده اند و 57 کشور اسلامی نیز از فعالیت ایران حمایت کرده اند.
 
وی، با اشاره به حمایت اتحادیه های مختلف جهان از برنامه هسته ای ایران گفت: بیش از 140 کشور دنیا به طور مستقیم ایران را تایید کرده اند و 20 کشور هم نظر ممتنع در این خصوص دارند، البته برخی کشورهای اروپایی و آمریکا مخالف ایران هستند، اما آیا این چند کشور به معنی جامعه جهانی هستند و بقیه کشورها جامعه جهانی محسوب نمی شوند.
 
رییس جمهور تصریح کرد: چطور دولت آمریکا که خود بمب اتم دارد دیگران را فقط بر اساس احتمال انحراف در آینده متهم می کند؟ این همان منطقی است که به پایان راه رسیده است.
 
رییس جمهور با بیان اینکه مخالفت آمریکا با ایران از زمانی آغاز شد که جمهوری اسلامی در ایران مستقر شد، گفت: علت دشمنی ایران با آمریکا این است که آنها می خواهند بر منابع انرژی خاورمیانه مسلط شوند اما ایران مانع آنان است.
 
رییس جمهور تصریح کرد: موضوع هسته ای فقط مساله ای انحرافی است و بهانه سیاسی است و آنها سندی در خصوص انحراف ایران ندارند اما ما اسناد زیادی داریم که نشان می دهد دولت آمریکا هشت هزار کلاهک هسته ای ذخیره کرده است.
 
وی افزود: رژیم صهیونیستی نیز 400کلاهک هسته ای در اختیار دارد اما مورد حمایت دولت آمریکا قرار گرفته است.
 
احمدی نژاد، چنین رفتارهایی را نشانه وجود استانداردهای دوگانه برشمرد و افزود: این شیوه ای است که به پایان رسیده و شکست خورده است.
 
خلع سلاح هسته ای باید از دارندگان سلاح اتمی آغاز شود
 
وی ادامه داد: این کشورها باید رفتار خود را عوض کنند زیرا چند کشور نمی توانند خود را مالک کل جهان بدانند.
 
رییس جمهوری، حق وتو را ظالمانه توصیف کرد و گفت: 60 سال پیش عده ای که خود را فاتح جنگ جهانی دوم می دانستند بدون نظر خواهی از مردم خود را مالک جهان معرفی کردند که چنین نظامی ظالمانه است.
 
احمدی نژاد افزود: خلع سلاح هسته ای باید از دارندگان سلاح اتمی آغاز شود و ایران هم از این کار حمایت می کند و‌آماده کمک در این زمینه است.
 
خبرنگار دیگری نظر احمدی نژاد در خصوص کاهش تولید نفت به خاطر آلودگی های ناشی از آن را جویا شد، که وی پاسخ داد: این وضعیت چیزی است که چند کشور در جهان مسلط کرده اند، زیرا اگر قیمت نفت کاهش یابد مصرف آن افزایش خواهد یافت و آلودگی ها زیادتر می شود و اگر هم قیمت آن بالا رود معادلات اقتصادی جهان به هم می ریزد و ملت ها ضرر می کنند.
 
رییس جمهوری افزود: راه حل مناسب این است که مصرف را کنترل کنیم، انرژی فسیلی را به کالاهای دیگری تبدیل کنیم و انرژی های پاک و جدید را جایگزین آن کنیم.
 
رییس جمهوری، شرط موفقیت این کار را در این دانست که دولت هایی که بیشترین سود را از شرایط فعلی می برند، همکاری نمایند.
 
اوباما از فرصت ها استفاده نمی کند
 
خبرنگار دیگری از احمدی نژاد پرسید آیا فکر می کنید بین دولت بوش و اوباما به لحاظ سیاسی تفاوتی وجود دارد که احمدی نژاد پاسخ داد: البته ما هنوز کاملا مایوس نشده ایم که تغییرات واقعی را در بین سیاست های این دو نفر مشاهده کنیم ، البته امیدواریم تغییرات در صحنه عمل رخ دهد.
 
احمدی نژاد با انتقاد از تصمیم آمریکا برای اعزام نیروهای جدید به افغانستان، آن را ادامه سیاست های بوش دانست و گفت: شرایط عراق و فلسطین نیز هنوز تغییری نکرده است و هنوز بسیاری از دولتمردان آمریکا خود را مالک جهان می دانند.
 
وی افزود: ما از شعار تغییرات استفاده کردیم و حتی گفتیم که برای تغییرات بنیادین حاضر به کمک هستیم اما رفتار اوباما ما را نگران می کند.
 
رییس جمهوری اضافه کرد: اوباما از فرصت ها استفاده نمی کند که این امر موجب شده، این تلقی در ذهن ایجاد شود که سیاست های اوباما همان سیاست های بوش است.
 
احمدی نژاد افزود: ما تلاش خود را انجام داده ایم تا تغییرات واقعی رخ دهد اما ما هم به طور کامل مردد هستیم که البته فکر می کنیم که در ماه های آینده فضا روشن تر خواهد شد.
 
احمدی نژاد، در ادامه در پاسخ به این سوال که ایران با توجه به برخورداری از انرژی های فسیلی چه برنامه های را برای مقابله با گرمای زمین دارد، اظهار داشت: ما با هدفمند کردن یارانه های انرژی استفاده از روشهای جدید تولید انرژی از جمله زمین گرمایی، بهره برداری از انرژی باد، خورشید و هسته ای ، به دنبال کاهش آلودگی هوا در جهان هستیم.
 
وی، اصلاح سیستم ساختمان سازی، تولید خودروهایی با مصرف جدید و تشویق کارخانجاتی که به بهبود محیط زیست کمک می کنند را از جمله سیاست های جدید تشویقی دولت برای کاهش آلودگی زیست محیطی عنوان کرد.
 
احمدی نژاد، با تاکید بر اینکه قرآن کریم و آموزه های دینی بر حفظ محیط زیست تاکید دارند، اظهار داشت: از دیدگاه اسلام همه انسان ها موظف به حفظ محیط زیست هستند و در همین راستا ایران پیشنهادات خود را برای جلوگیری از تخریب محیط زیست به این اجلاس ارایه داده است.
 
رییس جمهور با بیان اینکه شدت افزایش میزان گازهای گلخانه ای در تاریخ بی سابقه است، گفت: یکی از راه های مقابله با آن استفاده از فناوری های نوین برای تولید انرژی و همگانی کردن آن است که متاسفانه برخی کشورها آن را انحصاری و صرفه اقتصادی آن را از بین برده اند.
 
وی افزود: یکی از پیشنهادهای ایران این بود که کشورهایی که بیشترین هزینه نظامی را در جهان دارند، درصدی از این هزینه ها را به اصلاح محیط زیست اختصاص دهند.
 
احمدی نژاد خاطرنشان کرد: تاکنون یک هزارمیلیارد دلار برای جنگ عراق هزینه شده، در حالی که با 10 درصد این رقم می شود وضعیت محیط زیست را اصلاح کرد.
 
وی، هزینه نظامی همه کشورها را سالانه 300 هزار میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: اگر 10 درصد این رقم به تناسب بودجه نظامی هر کشور به محیط زیست اختصاص یابد، بسیاری از مشکلات حل می شود.
 
احمدی نژاد افزود: البته امروز ایالات متحده بیشترین مصرف را در دنیا دارد اما کمترین همکاری را در کاهش آلودگی هوا داشته است.
 
رییس جمهوری افزود: اگر دولت آمریکا همکاری کند مسایل حل می شود البته این همکاری تاکنون حداقلی بوده و مانع از رسیدن به توافقات سازنده در این خصوص شده است.
 
خبرنگاری پرسید آیا دلیلی دارید که ثابت کند مذاکرات امروز شکست خورده است که احمدی نژاد پاسخ داد: من هرگز نمی گویم که شکست خورده است، اما واقعیت این است که سرعت آلایندگی محیط زیست بالاتر از سرعت ما است ، یعنی با ادامه این روند وضعیت بهتر نخواهد شد.
 
وی افزود: وضعیت محیط زیست زمانی بهتر خواهد شد که کسانی که بیشترین گازهای گلخانه ای را تولید می کنند تعهدات بین المللی را بپذیرند.
 
وی، با تاکید بر اینکه ایران در 10 سال اخیر بارها دچار خشکسالی گسترده ای شده است، چنین پدیده هایی را ناشی از تغییرات آب و هوایی شدید در منطقه برشمرد و گفت: تنها در یک سال 30 میلیارد دلار به خاطر خشکسالی به کشاورزان ایرانی خسارت وارد شد که این به خاطر تغییرات آب و هوایی است که مردم ایران در آن نقشی نداشته اند، بلکه علت اصلی کشورهای صنعتی بوده اند.
 
دیر یا زود نظام جدیدی جایگزین نظام سرمایه داری خواهد شد
 
رییس جمهوری، در سخنان دیگری با تاکید بر اینکه دوران کنونی رو به پایان است و دوران جدیدی به زودی آغاز خواهد شد، اظهار داشت: همانطور که مارکسیسم نتوانسته به نیازهای بشر پاسخ دهد و قادر به حل مسایل جهانی نبود، نظام مادی سرمایه داری هم به پایان راه رسیده است، چون قادر نیست مشکلات جامعه بشری را مرتفع کند.
 
احمدی نژاد یادآورشد: امروز مشکلات زیادی در جهان وجود دارد که نگاه یک جانبه گرایانه سرمایه داری قادر به حل آن نیست.
 
وی ادامه داد: برای نمونه مساله فلسطین چند سال است که ادامه دارد در حالی که هنوز مساله آسیای شرقی حل نشده و مشکلات جدیدی از جمله موضوع عراق و افغانستان به آن اضافه شده و فاصله بین کشورهای شمال و جنوب دائما در حال افزایش است.
 
رییس جمهوری به موضع اقتصاد جهانی اشاره کرد و گفت: نظام سرمایه داری نیز در عرصه اقتصادی دچار مشکل شده و بخش عظیمی از مردم در جهان در فقر به سر می برند و بحران اقتصادی بر شدت این وضعیت افزوده است.
 
وی، با انتقاد از وضعیت فرهنگی کنونی حاکم بر جهان گفت: امروز به جای تکیه بر ارزش های انسانی تفاهم و همدلی تنازع و جنگ شدت یافته است.
 
وی، با تاکید براینکه مارکسیسم مبتنی بر نیازهای واقعی بشر و عدالت نبوده است نظام سرمایه داری را نیز دارای همین مشکلات برشمرد و گفت: برای مثال در موضوع آب و هوا که ابتدایی ترین نقطه مشترک بین ملت ها است ،کسانی که بیشترین آلودگی را به جهان وارد می کنند بیشترین طلبکاری را دارند و کمتر از دیگران تعهد می پذیرند که چنین نگاهی نمی تواند مشکلات بشری را حل کند.
 
احمدی نژاد افزود: دیر یا زود نظام جدیدی جایگزین نظام سرمایه داری خواهد شد که این نظام مبتنی بر عدالت خواهد بود و در آن تبعیض و استانداردهای دوگانه حاکم نخواهد شد.
 
رییس جمهوری به وضعیت کنونی خاورمیانه اشاره کرد و گفت: این منطقه به خاطر برخورداری از ذخایر انرژی دهها سال تحت هجوم قدرت های سلطه گر قرار داشته که نه احترامی برای مردم این منطقه قائل هستند و نه حقوقی برای آنان می پذیرند.
 
رییس جمهور افزود: در حالی که کشورهای دیکتاتور که در آن انتخاباتی برگزار نمی شود، مورد تایید برخی قدرت ها قرار دارند و کشورهایی که بالاترین سطح مشارکت و دموکراسی را دارند به خاطر سیاست های سلطه گرانه برخی کشورها تحت فشار قرار دارند که این وضعیت قابل ادامه دادن نیست.
 
وی افزود:‌خداوند انسان را برای زندگی در صلح و برادری خلق کرده ، نه اینکه عده ای لشکر کشی کنند و یک میلیون انسان را در عراق و افغانستان بکشند یا برخی دولت ها با انباشت کلاهک هسته ای خود را به دیگران تحمیل کنند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.