وارد شدن "ریال" به عرصه تجارت بین‌الملل

اين رشد حبابي وجود ندارد، افزود: با اين وجود به دليل اينكه سكه هايي كه از بانك كارگشايي و صرافي‌ها به بازار تزريق مي‌شد كفاف نياز مصرف‌كنندگان را نمي‌داد، مردم دچار مشكل شده بودند. موحدي با بيان اينكه در آن زمان عرضه كم و تقاضا زياد شده بود، تصريح كرد: حباب سكه از 8 هزار تومان شروع و به 17 هزار تومان هم رسيده بود تا آنجا كه در روز سه‌شنبه بعد از ورود بانك مركزي به بازار اين حباب شكسته شد و قيمت‌ها به سطح تعادلي رسيد. ..
دوشنبه، 2 آذر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وارد شدن "ریال" به عرصه تجارت بین‌الملل
 مدير عامل صندوق صادرات طلا و جواهر ايران گفت: بانك مركزي به درستي و به دقت و در زمان مناسب وارد بازار طلا شد و توانست به خوبي نوسانات قيمت طلا را كنترل نمايد.
 
علي موحدي » در خصوص وضعيت و نوسانات قيمت طلا، اظهار داشت: در روز شنبه دو هفته پيش با توجه به بسته شدن بورس‌هاي بين‌المللي قيمت طلا به طور ناگهاني از 995 به 1100 رسيده و در طول 3 روز حدود 110 دلار افزايش قيمت داشت، بنابراين شاهد رشد حبابي قيمت به دليل هجوم خريدارن به بازار بوديم.
وي با بيان اينكه در فاصله زماني مورد اشاره مسئولان بانك مركزي اعلام مي‌كردند، اين رشد حبابي وجود ندارد، افزود: با اين وجود به دليل اينكه سكه هايي كه از بانك كارگشايي و صرافي‌ها به بازار تزريق مي‌شد كفاف نياز مصرف‌كنندگان را نمي‌داد، مردم دچار مشكل شده بودند.
موحدي با بيان اينكه در آن زمان عرضه كم و تقاضا زياد شده بود، تصريح كرد: حباب سكه از 8 هزار تومان شروع و به 17 هزار تومان هم رسيده بود تا آنجا كه در روز سه‌شنبه بعد از ورود بانك مركزي به بازار اين حباب شكسته شد و قيمت‌ها به سطح تعادلي رسيد.
به گفته مديرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهرات ايران، زماني كه قيمت هر انس طلا حدود هزار و 90 دلار تا هزار و 100 دلار بود، قيمت سكه در ايران به 280 تا 283 هزار تومان رسيده بود اما در حال حاضر قيمت سكه طلا با قيمت‌هاي جهاني هم‌خواني دارد.
 
*بانك مركزي قيمت طلا را دوباره به قيمت جهاني رساند
 
موحدي با تاكيد بر اينكه هم اكنون قيمت سكه به صورت معمول و منطقي رشد مي‌كند، اضافه كرد: دليل رشد شديد و افزايش يك باره قيمت طلا مورد توجه متخصصان دنياست، و برآوردها نشان مي‌دهد كه بالارفتن قيمت طلا ربطي به كشور ما ندارد، زيرا فقط ارزش طلا در ايران افزايش نيافته بلكه تمام دنيا شاهد افزايش قيمت طلاست.
وي ادامه داد: به دليل نزديك شدن زمان تسويه حساب معاملات آتي كه براي انتهاي سال 2009 ميلادي انجام شده، فروشندگان طلا سعي مي‌كنند قيمت طلا را بالا ببرند تا از خريداران خود پول بيشتري دريافت كنند.
موحدي تاكيد كرد: بنابراين چون خريداران تابع هستند و قدرتي براي اعمال نظر ندارند و اگر هم دارند قدرتشان در حد شركتهاي بزرگ نيست، آنها هم به نوسان قيمت كمك كردند و باعث شدند هرروز طلاها به نرخ بالاتري مبادله شوند.
به گفته مديرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهرات ايران، يكي از دلايل تقاضاي عمده خريداران و مصرف‌كنندگان صنعتي طلا به دليل افزايش ميزان مصرف طلا در صنايع مختلف به صورت روزانه است.
وي افزود: مصرف‌كنندگان و كارخانجات صنعتي كه نگران افزايش بيشتر قيمت طلا و كمبود و مواد اوليه براي توليداتشان هستند، طلا را خريداري و ذخيره مي‌كنند و همين امر باعث رشد قيمت طلا مي‌شود.
موحدي با اشاره به تاثير گذاري شديد برابري ارزها در سطح دنيا به دلار، گفت: اين امر خود در بالارفتن قيمت طلا موثر است.
 
* بانك مركزي بهترين مرجع براي كنترل نوسانات طلا است
 
مديرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهرات ايران در ادامه با اشاره به اينكه طبق قانون كنترل بازار طلا به بانك مركزي سپرده شده است، اظهارداشت: بانك مركزي به خاطر متولي نظام پولي بانكي كشور بودن، نظارت دقيقي در بازار طلا و سكه دارد و هر زماني كه تقاضاي سكه زياد باشد حتما به بازار تزريق خواهد كرد.
وي ادامه داد: بانك مركزي زماني كه تقاضاي سكه در بازار وجود نداشته باشد روزنه‌هاي عرضه را كم خواهد كرد، بنابراين اتحاديه طلا صرفاً بايد وظايفي را كه قانون نظام صنفي تعيين كرده را اعمال كند.
به گفته موحدي هيچ نهادي جز بانك مركزي قادر به كنترل بازار طلا نخواهد بود بنابراين كنترل بازار از شبكه‌هاي بانكي بايد انجام شود و با توجه به قانون اتحاديه نمي‌تواند طبق قانون وارد عمليات پولي و بانكي شود.
مديرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهرات ايران، تصريح كرد: زماني كه مردم بدانند كه مي‌توانند از يك مجموعه واحد هر ميزان سكه و طلا را كه خواستند تهيه كنند، آرامش ذهني پيدا خواهند كرد بنابراين بانك مركزي توانست با عرضه سكه اين آرامش را به مردم منتقل كند.
موحدي با بيان اينكه هدف بانك مركزي از عرضه سكه به بازار ارزان فروشي و يا كم فروشي نبوده است، خاطرنشان كرد: بانك مركزي سكه‌ها را كارشناسي مي‌كند و با رصد آژانس‌هاي بين‌المللي قيمت سكه‌هاي خود را براساس قيمت‌هاي جهاني هماهنگ كرده و بعد از اينكه ارزش كارمزد ضرب سكه را روي آن‌ها كشيد،در بانك كارگشايي به حراج مي‌گذارد.
وي ادامه داد: در بسياري از موارد كه سكه در بانك كارگشايي به حراج گذاشته مي‌شود، ممكن است به دليل اشباع بازار مشتري براي سكه وجود نداشته باشد.
موحدي با تاكيد براينكه اشباع بازار به معني امنيت خاطر رواني مردم از وضعيت بازار طلا و جواهرات است، گفت: بانك مركزي به درستي و به دقت و در زمان مناسب وارد بازار طلا شد و توانست به خوبي نوسانات قيمت طلا را كنترل كند.
 
 
 
 

/1001/

منتظر اخبار ، انتقاد و پيشنهادات شما هستيم :
news@rasekhoon.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.