وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی :

با تلاش سازمان اوقاف، وقف اکنون رونق گرفته است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رونق وقف در کشور در سالهای اخیر گفت : وقف در فرهنگ اسلامی ما یکی از سنت های مقدسی بوده است که امروزه باید بر اساس نیازهای جامعه آن را مهندسی و هدایت کرد.
سه‌شنبه، 25 آذر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با تلاش سازمان اوقاف، وقف اکنون رونق گرفته است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رونق وقف در کشور در سالهای اخیر گفت : وقف در فرهنگ اسلامی ما یکی از سنت های مقدسی بوده است که امروزه باید بر اساس نیازهای جامعه آن را مهندسی و هدایت کرد.
 
به گزارش راسخون به نقل از ستاد خبری هفته وقف، علی جنتی صبح روز سه شنبه 25 آذر در ششمین همایش وقف و رسانه خاطرنشان کرد : بحث وقف و انجام امور خیریه برای دیگران ، اختصاص به مسلمانان ندارد و به مصداق این گفته سعدی که بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند ، در طول تاریخ حس نوع دوستی ایجاب می کرد که برخی از انسان ها بر اساس عواطف خود به فکر دیگران، آیندگان و یا همنوعانی که با آنها زندگی می کنند، باشند.
 
جنتی گفت : بنابراین قبل از اسلام این نوع فعالیت ها را در جوامع داریم و بعد از اسلام نیز نه تنها در جوامع اسلامی بلکه در سایر ادیان الهی نیز این یک سنت شایعی است و بسیاری از غیر مسلمانان که خارج از ادیان توحیدی هستند ، از این سنت ها برخوردارند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی متذکر شد : در جهان غرب نیز بسیاری از مراکز بهداشتی ، آموزشی و علمی موقوفه است و افراد خیری در طول تاریخ پیدا شده اند که برای خدمت به علم و دانش، تحقیق و مطالعات بخشی از زندگی خود را وقف این کار کرده اند.
 
وی با اشاره به وجود موقوفه های دانشگاهی ایالات متحده عنوان کرد : درآمد برخی از این موقوفات صرف آموزش و تحقیقات می شوند و همچنین بسیاری از مراکز علمی و تحقیقاتی اروپا نیز وقفی است و امروز درآمد آنها صرف موضوعات مطالعاتی و پژوهشی می شوند که شرق شناسی از جمله آن است و برخی از این مطالعات نیز علیه ما استفاده می شود.
 
جنتی با یادآوری نقش و کارکرد تاریخی وقف در جوامع بشری یادآور شد : در طول تاریخ درخشان کشور ما در دوره های مختلف مقوله وقف فراز و نشیب هایی داشته که در برخی دوره ها درخشان و یا کمتر بوده است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوره سلجوقیان را یکی از مهمترین ادوار گسترش وقف دانست و افزود : نقطه اوج و گسترش موقوفات در تاریخ ما در دوره صفویه و بخصوص دوران شاه عباس صفوی بوده است.
 
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، وقف در فرهنگ اسلامی یکی از سنت های مقدسی بوده است که در این ارتباط بسیاری از شهرها از جمله مشهد ، سرخس ، چناران ، یاسوج بصورت کامل و یا برخی قسمت ها در طول تاریخ وقف شده است.
 
جنتی نیات واقفان در ادوار تاریخی را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد : وقف های گوناگون مانند وقف برای نعل اسب زائران ، وقف بسیاری از پل ها ، حمام ها ، مغازه ها در طول تاریخ کشور ما وجود داشته است و افراد خیر آن را برای استفاده عموم وقف می کردند.
 
وی گفت : امروز باید براساس نیازها به وقف توجه کنیم و اکنون در حوزه فرهنگ خیلی از فعالیت های فرهنگی مانند ساخت کتابخانه ، مدارس ، چاپ کتاب را داریم که باید وقف را به سوی آن سوق دهیم.
 
جنتی ساخت فیلم ، اعطای بورسیه به دانشجویان ، تاسیس مراکز علمی و تحقیقاتی را از جمله عرصه های فرهنگی در دوران معاصر دانست که احتیاج به حمایت وقف دارد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی موقوفه های شاخص در کشور ، موقوفات متعلق به ملک در تهران و مشهد و موقوفات متعلق به افشار را از جمله وقف های ماندگار در زمینه توسعه و گسترش فرهنگ در کشور دانست.
وی گفت : در حال حاضر نیز در زمینه وقف فعالیت های بسیار خوبی صورت گرفته است و با تلاش سازمان اوقاف، وقف اکنون رونق گرفته است.
 
وی تعامل دو سویه وقف و رسانه را مورد تاکید قرار داد و افزود : سازمان اوقاف با اطلاع رسانی و قرار دادن اطلاعات در معرض افکار عمومی می تواند در گسترش فرهنگ وقف کمک فراوانی کند.
 
جنتی همکاری دو سویه اوقاف و رسانه ها را در گسترش فرهنگ غنی و دینی وقف یادآور شد و گفت : این حرکت باید دو سویه و دو جانبه باشد و برگزاری چنین همایشی می تواند فضایی را در کشور ایجاد کند که توجه افکار عمومی به وقف را بیشتر کند.
 
وی آسیب شناسی وقف و رفع برخی شبهات را از سوی سازمان اوقاف یادآور شد و گفت : سازمان اوقاف همه اطلاعات موقوفات را در اختیار عموم قرار دهد تا در رفع شبهات و گسترش فرهنگ وقف موثر باشد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آسیب شناسی وقف را از سوی سازمان اوقاف، ارائه اطلاعات و شفافیت دانست و گفت : واقفین بزرگی که در حال حاضر کارهای برجسته ای انجام داده اند می توان در معرض دید و قضاوت قرار داد و آنها را به جامعه معرفی کرد تا در گسترش فرهنگ وقف موثر باشند.
 
وی در پایان از نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و دست اندرکاران برگزاری ششمین همایش وقف و رسانه تقدیر و تشکر کرد.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.