حجت الاسلام اکرمی :

همکاري دولت با سازمان اوقاف موجب تسريع در ترويج فرهنگ وقف می شود

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به نقش دولت و ساير نهادها در ترويج فرهنگ وقف‌ گفت : همکاري دولت با سازمان اوقاف موجب تسريع در ترويج فرهنگ وقف می شود.
چهارشنبه، 3 دی 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همکاري دولت با سازمان اوقاف موجب تسريع در ترويج فرهنگ وقف می شود

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به نقش دولت و ساير نهادها در ترويج فرهنگ وقف‌ گفت : همکاري دولت با سازمان اوقاف موجب تسريع در ترويج فرهنگ وقف می شود.
 
به گزارش راسخون به نقل از ستاد خبری هفته وقف، حجت‌الاسلام سيدرضا اکرمي، رييس شوراي فرهنگي نهاد رياست جمهوري و مشاور عالي وزير کشور در امور روحانيت، طی گفت و گویی با بیان جايگاه وقف در فرهنگ اسلام، گفت: وقف احساني است که در قرآن مجيد و راوايات اهل بيت مورد اهميت و تکريم است و توصيه بسيار موکدي در اين باره شده است که افراد از طريق صدقه جاريه وقف و امثال اين‌ها از خود باقيات الصالحات بگذارند.
 
وی افزود: در فقه کتابي داريم به نام کتاب الوقف. همچنان که کتابي در باره نماز، نکاح، روزه و امثال اين‌ها داريم. در اين کتاب مباني فقهي آثار موقوفه تبيين شده است. يعني اين مسئله يک مبحث مهم فقهي همچون ساير امور ديني است که يک کتاب فقهي از کتب فقهي به اين مسئله اختصاص داده شده است.
 
اکرمی با اشاره به وجود وقف در میان دیگر ملت ها گفت: در کشورهاي مختلف دنيا‌ مي‌بينيم که مدرسه و موسسه خيريه و درمانگاه‌ مي‌سازند و به نام خود ماندگار‌ مي‌کنند. البته اسم آن را وقف نمي‌گذارند، اما همان وقفي است که در اسلام بيان شده است. بنابراين، وقف هم در اسلام ممدوح است و هم از نظر اديان الهي و هم عرف انساني امري مقبول است.
 
وی با بیان اینکه شايسته است در هر زماني به نيازها توجه شود و بر اساس آن موارد وقف عملياتي شود گفت: از جمله این موارد با اهميت، حوزه‌هاي علميه است که بسياري‌ مي‌آمدند حوزه و مدرسه‌ مي‌ساختند يا ساختمان مسکوني براي افراد نيازمندي که مسکن ندارند يا در قديم که لوله کشي نبود براي رفع نياز به آب، آب انبار‌ مي‌ساختند. در گذشته افراد با توجه به نوع نياز مردم، به نيت‌هاي مختلف موقوفات را عملياتي کردند و مورد اعتماد آن‌ها بود. خوشبختانه، امروز نيز در جمهوري اسلامي، مدتي است به وقف بها داده‌ مي‌شود و در کار وقف ما رونق و رواج را‌ مي‌بينيم. البته نيازهاي جامعه نسبت به وقف بيش از اين است.
 
رييس شوراي فرهنگي نهاد رياست جمهوري، تبلیغ وقف يک سوم اموال ميراث را یکی از راهکارهاي ترويج فرهنگ وقف در جامعه دانست و گفت: اگر اوقاف بتواند مبحث وقف يک سوم اموال ميراث را به نوعي تبليغ و ترويج کند و افراد را به وقف يک سوم اموالشان پس از فوت ترغيب کند، بسيار خوب است. زیرا در زمان حيات، هر چه بخواهيم‌ مي‌توانيم انجام دهيم اما پس از وفات تنها اختيار يک سوم از اموال خود را داريم.
 
وی افزود: اگر سازمان اوقاف بر روي وقف اين يک سوم اموال تبليغ کند، که مردم اين يک سوم را براي مدرسه، درمانگاه، حوزه علميه، خانه محرومين و مستمندان يا ساير کاربردها وقف کنند، هم واقف ثواب جاريه‌‌اي را براي خود اختصاص داده است که پس از مرگ او همچنان از آن بهره‌مند خواهد شد و هم بسياري از نيازهاي جامعه از طريق وقف تأمين خواهد شد و فرهنگ وقف نيز توسعه پيدا خواهد کرد.
 
مشاور عالي وزير کشور در امور روحانيت، یکی از نیازهای روز جامعه را کمک به ازدواج جوانان دانست و درخصوص بهره گیری از نعمت وقف در این زمینه گفت: نکته اول در اين باره اين است که ما بايد مساجد، حسينيه‌ها و فاطميه‌ها و امثال اين‌ها را از اين حالت انحصاري و اختصاصي براي عزاداري و جشن‌ها در بياوريم و حالت عمومي‌بدهيم که در طول سال از اين مراکز و موسسات و بناها استفاده کنيم.
 
وی با تاکید بر اینکه این موضوع نیازمند فرهنگ سازی است، گفت: در صدر اسلام مسجد واقعاً يک جايگاه چند منظوره‌‌اي داشته است. همه در تاريخ خوانده‌ايم که پيامبر(ص) وليمه ازدواج حضرت زهرا را در مسجد داد و بعد عروس و داماد را از مسجد به خانه بردند و خانه‌‌اي هم که براي ايشان ترتيب داده بودند حتي در کنار مسجد بود. بايد مراکز ديني موجود را چند منظوره و مجهز کنيم که حتي براي جشن‌هاي عروسي هم قابل استفاده باشد. همان طور که ما از سالن‌هاي مساجد براي همايش‌هاي مختلف هم استفاده‌ مي‌کنيم، بايد بتوانيم براي برگزاري جشن‌ها نيز از اين سالن‌ها استفاده کنيم.
 
اکرمی افزود: راه حل دوم ساخت تالارهايي است که جنبه عمومي‌داشته باشد که هم براي مراسم‌هاي عروسي و هم براي جشن‌هاي ملي مذهبي بتوان از آن‌ها استفاده کرد. اگر ساختمان‌ها و تالارهايي ساخته شود که وقف امر برگزاري مراسم شود، کمک شاياني به مردم در اين زمينه شده است. اگر چنين اتفاقي بيفتد و واقعاً از ساختمان و نيروي انساني و امکانات آن استفاده شود، گشايشي در کارهاي خير افراد محروم و مستمند و مستضعف و طبقه متوسط ايجاد خواهد شد و کسي که عمره يا حج‌ مي‌رود يا عروسي‌ مي‌کند‌ مي‌تواند از اين امکانات بهره‌مند شود.
 
وی با تاکید بر نقش رسانه‌هاي مختلف اعم از مکتوب، ديداري و شنيداري در ترويج فرهنگ وقف گفت: کارايي رسانه اين است که جامعه را تغذيه فرهنگي‌ مي‌کند و در واقع رسانه عهده‌دار رشد و تربيت فکر، فرهنگ و اخلاق و روابط مردم است.
 
رييس شوراي فرهنگي نهاد رياست جمهوري با بیان اینکه تريبون نماز جمعه و منابر مساجد نیز رسانه‌ هستند، گفت: براي فرهنگ‌سازي در حوزه وقف، حتماً بايد از اين امکانات استفاده کرد. همان طوري که براي امور بهداشت و تعاون و خدمت رساني از اين رسانه‌ها استفاده‌ مي‌کنيم براي ترويج فرهنگ وقف نيز‌ مي‌توان به خوبي از آن‌ها استفاده کرد زیرا مردم هر چه نسبت به اين امور آگاهي بيشتري پيدا کنند و به مردم جهت داده شود، بيشتر به امر حسنه وقف مبادرت پيدا خواهند کرد.
 
اکرمی در ادامه با تاکید بر افزایش بهره وری موقوفات گفت: به نظر بنده سازمان اوقاف سه کار را به‌صورت مستمر باید انجام دهد؛ يکي اطلاع‌رساني به هنگام و به موقع و هر شش ماه يکبار از برنامه‌هاي اوقاف از نظر هزينه و درآمد و تشويق و امثال اين‌هاست. چون اگر اطلاع‌رساني به هنگام باشد، قطعاً در تشويق مردم موثر است. دوم توجه به نياز‌هاي جامعه است.
 
وی افزود: دومین کار این است که نياز‌هاي منطقه‌‌اي و موردي را سالانه مطرح کنيم. در اين صورت، مردم قطعا‌ مي‌دانند کجا هزينه کنند که زودتر ثمر دهد. به عنوان مثال يکي از نيازهاي مهم امروز در حوزه درمان است و خوب است که سازمان وقف به اين موارد نيز توجه بيشتري کند. بايد اطلاع‌رساني شود که همه تنها سراغ ساخت حوزه، مسجد و درمانگاه و کتابخانه نروند. نيازهاي مهم و فوري مردم بايد شناسايي و به جامعه علاقه‌مند به وقف معرفي شود تا از اين نيازها غفلت نشود.
 
مشاور عالي وزير کشور در امور روحانيت، گفت: سومین کار، توجه به بانيان و کساني است که مردم را دعوت به وقف‌ مي‌کنند. اين افراد حتما بايد افراد معتمد و معتبر باشند که مردم با اعتماد و اطمينان وارد اين کار شوند.
 
وی با تاکید بر اینکه نامگذاري اماکن و موارد وقف شده بايد به همان نام صاحب وقف باقي بماند، گفت: در نگهداري اوقاف باید خيلي کوشش کرد که نسل‌ها ببينند که پدر بزرگ و اجدادشان کاري را در صد سال قبل انجام داده‌اند که هنوز دارد از آن استفاده‌ مي‌شود.
 
اکرمی با اشاره به نقش دولت و ساير دستگاه‌ها و نهادها در ترويج فرهنگ وقف‌ گفت: بايد در کارهاي خيريه شهرداري، مردم و سازمان اوقاف و حتي دولت يک صدا داشته باشيم. وقتي مردم آثار و برکات وقف را در زندگي شان با چشم خود ببينند، اعتمادشان بيشتر جلب‌ مي‌شود و از نزديک برکات آن را لمس‌ مي‌کنند. در واقع، دولت‌ مي‌تواند با ابتکار عمل نقش خوبي در راستاي ترويج فرهنگ وقف ايفا نمايد. همچنين در جاهايي همکاري دولت با سازمان اوقاف موجب تسريع برخي امور شده است.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.