دومین همایش وقف و اقتصاد برگزار می شود

معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه با تشریح برنامه ها و دستاوردهای این معاونت از برگزاری دومین همایش وقف و اقتصاد با حضور صاحب نظران اقتصادی خبر داد.
شنبه، 6 دی 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دومین همایش وقف و اقتصاد برگزار می شود

معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه با تشریح برنامه ها و دستاوردهای این معاونت از برگزاری دومین همایش وقف و اقتصاد با حضور صاحب نظران اقتصادی خبر داد.
 
به گزارش ستاد خبری هفته وقف، مهندس عباس علی جعفری معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور صبح امروز (شنبه ششم دی ماه) در نشست خبری «همایش وقف و اقتصاد» با اشاره به این موضوع که وقف شامل مباحث فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است گفت: به تعبیر بهتر می توان این چنین توضیح داد که کارکرد وقف اقتصادی است اما رویکردهای آن اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.
 
وی ادامه داد، برخی موقوفات دارای ارزش اقتصادی هستند که به آن «منفعتی» می گوییم و نوع دیگر این سنت نیکو دارای ارزشی معنوی و ارائه خدمات هستند که از این نوع هم«انتفاعی» نام می بریم. در این بین موقوفاتی هم دارای ارزش ریالی، فرهنگی و منفعت اجتماعی هستند.
 
جعفری تأکید کرد، وقف نوعی عبادت است که دارای آثار اجتماعی فرهنگی خواهد بود. برای همین نباید اجازه بدهیم که موتور محرک آن یعنی جنبه درآمد زایی موقوفات دچار مشکل یا کاهش شود، چرا که بر آثار نام برده شده تأثیر خواهد گذاشت. پس نتیجه می گیریم که سرمایه گذاری مؤثر و کارآمد بر روی موقوفات موجب ترویج و اثربخشی بهتر وقف می شود.
 
وی با اشاره به سرمایه گذاری و مدیریت اقتصادی موقوفات بیان کرد: اگر به این دو مؤلفه توجه داشته باشیم می توانیم موقوفات را از حالت رکود به حالت پویا و توانمند تبدیل کنیم در همین راستا به گردش درآوردن سرمایه های وقف، حداکثر کردن دارایی های موقوفات و رشد بازده موقوفات از جمله راهکارها برای مدیریت اقتصادی وقف هستند. علاوه بر این کسب درآمد مناسب در راستای نیات واقفان، اجرای عدالت اجتماعی و خدمات رسانی بیشتر به موقوفات هم از دیگر عوامل موثر در این بخش به حساب خواهند آمد.
 
معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اشاره ای هم به سیاست های بهبود وقف در این بخش داشت و گفت: سالانه کردن اجاره رقبات، به روز رسانی نرخ رقبات، به روز رسانی اسناد منفعتی رقبات، نوسازی و بازسازی اجرای رقبات جدید، تدوین بسترهای سرمایه گذاری، شناسایی فرصت ها و ظرفیت های اقتصادی رقبات مستعد و بلامعارض و ارتقاء زیرساختی رقبات و اجرای طرح بزرگ GIS(پروژه سامانه اطلاعات جغرافیایی و مکانی) در قالب بانک جامع اطلاعاتی از سال 92 از جمله این اقدامات است که هنوز ادامه دارد.
 
وی افزود: طبقه بندی، دسته بندی برنامه ریزی اقتصادی موقوفات و برنامه ریزی برای وصول اجارات معوق از اشخاص حقیقی و حقوقی بخشی از برنامه ها و سیاست ها برای ارتقاء کمی و کیفی موقوفات هستند.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما