نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه :

مدیریت اقتصادی وقف، علمی تعریف شود / نگاه کلان به سرمایه وقف نداریم

رئیس سازمان اوقاف گفت : برای احیای فرهنگ وقف و مدیریت اقتصادی آن باید نخست در راستای وقف و اقتصاد تئوری و نظریه پردازی شود و به دنبال این مسئله راهکارهای عملی برای سازمان وقف نوشته شود.
دوشنبه، 8 دی 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مدیریت اقتصادی وقف، علمی تعریف شود / نگاه کلان به سرمایه وقف نداریم

رئیس سازمان اوقاف گفت : برای احیای فرهنگ وقف و مدیریت اقتصادی آن باید نخست در راستای وقف و اقتصاد تئوری و نظریه پردازی شود و به دنبال این مسئله راهکارهای عملی برای سازمان وقف نوشته شود.
 
به گزارش راسخون به نقل از ستاد خبری هفته وقف حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در دومین همایش وقف و اقتصاد با ابراز خرسندی از این موضوع که موهبتی همچون وقف آرام آرام در جامعه ترویج و تبیین می شود، گفت: زمانی دانشگاه ها و برخی از نهادها و حوزه های علمیه از گفتن مباحثی پیرامون وقف خجالت می کشیدند چون در دوره های قبل به ویژه در دوره طاغوت و پهلوی به این مسئله بی مهری و منفی بافی شده بود و این ذهنیت را ایجاد کرده بودند که وقف چیز بدی است، اما اکنون آرام آرام وقف که یکی از احکام الهی و در ابعاد مختلف نجاتبخش است در جامعه ترویج می شود.اما با این وجود کافی نیست.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اگر بخش اقتصادی وقف به درستی و به شکل علمی مدیریت و احیا شود، کاهش فاصله طبقاتی مهر و محبت و ایثار نیز در جامعه محقق خواهد شد.
 
وی افزود: آرزوی ما این است که صاحب نظران و اساتید حوزه و دانشگاه با افتخار به موضوع وقف و پیوند آن با اقصاد، جامعه، اخلاق، دین، فرهنگ و سیاست بپردازند. 
 
یادمان باشد بخش عمده وقف بعد سیاسی آن است، چرا که در زمان های گذشته عزاداری برای سیدالشهدا (ع) را ممنوع اعلام کردند اما واقفانی بودند که با وقف برای سیدالشهدا (ع) آن را زنده نگاه داشتند. در دوره های مختلف داریخ کشورمان به خاطر حکومت ناصالحان، فاسدان و ظالمان از نقش عمومی وقف کاسته شد و کم کم داشت به فراموشی سپرده می شد. اکنون باید به این تجربه موفق تاریخی باز گردیم. چرا که ابعاد تمدن سازی و فرهنگ آفرین این سنت نیکو بسیار زیاد است. به عنوان مثال وجود و ثبت موقوفاتی از 11 قرن پیش نشان از این میراث فرهنگی ما دارد که می توان با بازگشت و ترویج آن جامعه را اداره کرد.
 
رئیس سازمان اوقاف در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: پیچیده ترین قسمت وقف بخش اقتصادی آن است و این ضرورت احساس می شود که اقتصاد وقف احیا و مدیریت بشود. این موضوع باعث کاهش فاصله طبقاتی و برقراری مهر و محبت و دلسوزی میان آحاد مختلف جامعه خواهند شد. در همین راستا 200 شاخصه برای بهره وری اقتصادی موقوفات معرفی شده است. که هفتاد مورد آن به تایید رسیده است.
 
حجت اسلام والمسلمین محمدی یادآور شد: ما برای پردازش بهتر این شاخصه ها دو مولفه را باید در نظر بگیریم نخست آنکه در راستای وقف و اقتصاد تئوری و نظریه پردازی شود و به دنبال این مسئله راهکارهای عملی برای سازمان نوشته شود تا قابل اجرا باشد. مسئله دیگر نگاه کلان به وقف است چرا که متاسفانه نسبت به سرمایه وقف نگاه کلان نداریم.
 
وی با ارائه آماری توضیح داد: 40 دانشگاه وقفی، حدود 1400 مدرسه آموزش و پرورش وقفی بین 400 تا 500 مرکز درمانی وقفی در کشور به ثبت رسیده است اما متاسفانه در جایی بیان نمی شود چرا که احساس می شود ممکن است در مدیریت این مراکز حال مردم را رعایت نکنند. که این تصوری نادرست است. یادمان باشد وقف سرمایه ای الهی است و متولی آن شخص حقوقی نیست که بتوان آن را دخل و تصرف کرد. در همین راستا کسانی توقع دارند که موقوفات واگذار شوند اما در صورت اینکار منافع عمومی جامعه آسیب خواهد دید.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف در امور خیریه با اشاره به سه تحول در مدیریت اقتصادی وقف گفت: باید مباحث مرتبط با وقف به صورت علمی تعریف شود و در تولیت موقوفات علاوه برعدالت، کفایت افراد نیز درنظر گرفته شود. همچنین براساس آیات قرآن توجه به عدل و احسان هم یکی از مولفه های مهم در وقف است. در همین راستا باید یادمان باشد که از چندمدیریتی پرهیز کنیم.
 
وی در پایان گفت ترویج وقف گروهی و اشتراکی، شناسایی نیازهای اساسی جامعه در سه بخش فرهنگ، اقتصاد و علم و فناوری برنامه ریزی برای بازده اقتصادی رقبات نیز از جمله نکاتی است که باید در وقف و اقتصاد مورد توجه قرار بگیرد.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما