نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خبر داد ؛

بیش از ۴۳۰ هزار هکتار اراضی اختلافی کشور تعیین تکلیف شد

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از بازگشت بیش از ۴۳۰ هزار هکتار از اراضی اختلافی بین منابع طبیعی و اوقاف در یک سال گذشته به وقفیت خبر داد.
سه‌شنبه، 16 دی 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بیش از ۴۳۰ هزار هکتار اراضی اختلافی کشور تعیین تکلیف شد

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از بازگشت بیش از ۴۳۰ هزار هکتار از اراضی اختلافی بین منابع طبیعی و اوقاف در یک سال گذشته به وقفیت خبر داد.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی پیش از ظهر امروز سه شنبه 16 دی ماه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های حضرت محمد(ص) که بین امت اسلامی به فراموشی سپرده شده، تلاش و کوشش ایشان در مدیریت جامعه است اظهار داشت: در جامعه اسلامی ما به برکت امامت و ولایت با بهره از بیانات ذریه حضرت رسول(ص) مدیریت جهادی با عزم ملی مطرح شده که باید بدان عمل شود و این وظیفه تمام دستگاه‌های کشور است.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه اوقاف به عنوان یکی از دستگاه های اجرایی کشور ، ماموریت هایی در راستای موقوفات ، بقاع متبرکه و فعالیت های قرآنی دارد، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم حق موقوفات، امامزادگان و بقاع را ادا کنیم باید جهاد همه‌جانبه، خستگی‌ناپذیر، با هدف و برنامه و با جهت مشخص داشته باشیم.
 
حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه خدا را شاکریم که با توفیق الهی، هدایت رهبری و تلاش مسئولان و نمایندگان رهبری در استان‌ها این اقدام کم و بیش در دستگاه وقف آغاز شده، تصریح کرد: نباید به وضع موجود دلگرم و راضی بود و باید شبانه‌روز با تلاش فوق‌العاده و با برنامه حرکت کرد.
 
وی با اشاره به اینکه این حرکت نه‌تنها در استان فارس بلکه در کشور آغاز شده، بیان کرد: در یک سال گذشته بیش از 430 هزار موقوفات اختلافی بین منابع طبیعی و اوقاف با کارشناسی تعیین تکلیف شده و این اقدام ادامه دارد.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه امور عمرانی مربوط به 3 هزار و 720 بقعه امام‌زادگان در سراسر کشور انجام شده، عنوان کرد: استیفای حقوق موقوفات با پیگیری وقف‌نامه‌ها براساس نیات واقفان و رقبات در حال انجام است.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در سال گذشته هر چه از موقوفات در اختیار بود شناسایی و ثبت و ضبط شده، اظهار داشت: بیش از 500 هزار صفحه وقف‌نامه در سال گذشته در این راستا مطالعه شده و با توجه به اینکه وقف در اسلام یک فرهنگ است برخی از اینها مربوط به 11 قرن گذشته بوده است.
 
حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه 28 هکتار از برخی موقوفات در اختیار مجموعه هسته‌ای اصفهان قرار دارد، افزود: شناسایی رقبات و متصرفان نیز انجام شده و برنامه 5 ساله تعریف شده تا هر سال این اقدام انجام شود.
 
وی از تهیه و تنظیم سند چشم‌انداز نهاد وقف و سند چشم‌انداز سازمان اوقاف خبر داد و گفت: با توجه به اینکه این دو جدا از هم هستند و وقف یک نهاد ممتاز دینی است برای آن سند چشم‌انداز طراحی و تهیه شده است.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه تا اوایل قرن دهم در فرهنگ‌سازی تمدن دینی وقف نقش اساسی داشته، خاطرنشان کرد: بر ماست که به این موضوع توجه کنیم و در همین راستا براساس سند نهاد وقف سند سازمان اوقاف نیز تهیه شده و بخشی از سند چشم‌انداز بقاع متبرکه نیز تهیه شده است.
 
وی با بیان اینکه باید برای احیای این سنت پسندیده الهی گام برداشت، تصریح کرد: این سنت حسنه در چند سال گذشته در کشور در حال احیا است و از سال 88 برنامه وقف و رسانه به همین منظور اجرا شده و با همکاری هنرمندان برای معرفی و احیای این سنت تلاش شده است.
 
وی با بیان اینکه استفاده از نیروهای بومی و آشنا به وضعیت استان در حوزه موقوفات و وقف پیشنهاد شد، عنوان کرد: برای این سمت یکی از این نیروهای ارزنده و سالم استان و باسابقه در اداره وقف انتخاب شده و حجت‌الاسلام سیّد عباس موسوی برای مدت سه سال به سمت مدیریت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس منصوب شدند.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه استان فارس از ظرفیت‌های خاص از جمله تعداد بقاع متبرکه برخوردار است، اظهار داشت: این استان رتبه نخست تعداد بقاع متبرکه در کشور را دارد و به همین جهت مقام معظم رهبری عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) را بر آن نهادند.
 
وی با بیان اینکه مدیرکل جدید باید براساس برنامه ماهانه اوقاف کشور عمل کند، افزود: این مقام مسئول باید اولویت برنامه‌های خود را وقف عمرانی و ساماندهی بقاع و تربیت حافظان قرآن قرار داده و در این زمینه کوتاهی نکند.
 
حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه انتخاب مدیر جدید خارج از جریانات سیاسی انجام شده، خاطرنشان کرد: اجازه ندادیم در این مجموعه سلیقه‌ها و جریان‌های سیاسی، احزاب و تشکل‌ها ورود و خروج کنند زیرا این دستگاه از شئونات اسلام است و نباید جز خط امام و رهبری چیزی برآن حاکم باشد.
 
وی با تأکید بر اینکه تنها سازمان اوقاف متولی نهاد وقف نیست، تصریح کرد: تمام دستگاه‌های کشور باید برای احیای این سنت حسنه و حفظ موقوفات و حقوق آن مشارکت داشته باشند.
 
رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه با بیان اینکه ساخت بیمارستانی در تهران مشابه بیمارستان تخصصی سرطان جنوب کشور در تهران آغاز شده، عنوان کرد: در راستای بررسی‌های علمی و پژوهشی بیمارستانی بین‌المللی برای سلول‌های بنیادی در اختیار مؤسسه رویان قرار گرفته است.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در راستای وقف برای کمک به ازدواج جوانان کم کار شده، بیان کرد: مدیریت و اداره موقوفات خرد و ریز مشکلات زیادی دارد و حق مردم و حق وقف هیچکدام نباید پایمال شود.
 
حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه نباید حق وقف به اشخاص داده شود، گفت: مبلغ اجاره موقوفات بسیار ناچیز است و راضی نشوید واقفی که چندین سال پیش وقف کرده موقوفاتش پایمال شود.
/2759/



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما