تثبیت مالکیت موقوفات اولویت سازمان اوقاف در سال ۹۴

دبیر کارگروه مشترک سازمان اوقاف و سازمان جنگلها اظهار داشت : تثبیت مالکیت و اخذ اسناد موقوفات، اولویت ویژه سازمان اوقاف و امور خیریه در سال ۹۴ است.
شنبه، 16 خرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تثبیت مالکیت موقوفات اولویت سازمان اوقاف در سال ۹۴

دبیر کارگروه مشترک سازمان اوقاف و سازمان جنگلها اظهار داشت : تثبیت مالکیت و اخذ اسناد موقوفات، اولویت ویژه سازمان اوقاف و امور خیریه در سال ۹۴ است.
 
به گزارش راسخون به نقل از مهر، حجت الاسلام شمس الدینی دبیر کارگروه مشترک سازمان اوقاف و سازمان جنگلها در همایش مشترک سازمان اوقاف و سازمان جنگلها با اشاره به موانع حقوقی در زمینه موقوفات تاکید کرد: وقف احکام خاص خود را دارد و موقوفاتی که دارای وقف نامه و سند است نباید دستخوش مشکلات ثبتی و حقوقی شود.
 
وی افزود: اصل مالکیت این است که هر کسی مالی داشته باشد، مالکیت آن محترم است، مگر اینکه در زمان خودش در مورد آن اختلافی وجود داشته باشد.
 
حجت الاسلام شمس الدینی تصریح کرد: عمده اسناد وقف نامه ها، مربوطه به قبل از تصویب قوانین معاصر مالکیت بوده است، درحالی که در گذشته، علما وفقها، حاکمان را تشویق به وقف اموال خود می کردند.
 
دبیر کارگروه مشترک اوقاف و سازمان جنگل ها یادآور شد: به همین دلیل در پای بسیاری از وقف نامه ها، امضای آنها دیده می شود که دلیلی بر خارج کردن مالکیت از حاکمان و اختصاص آن به امر خیر و عام المنفعه ای همچون وقف بوده است.
 
وی با اشاره به نشست مشترک دو سازمان دولتی در زمینه اجرای توافق نامه های فی مابین متذکر شد: در راستای اجرای تفاهم نامه و دستور اجرایی قانون ماده واحده «ابطال» که در سال ۱۳۸۰ دو تبصره به آن الحاق شد، موفقیت های زیادی نصیب موقوفات شده است که به عنوان مثال، تثبیت مالکیت و اعاده بیش از ۴۰۰ هزار هکتار به وقف از برکات اجرای آن بوده است.
 
حجت الاسلام شمس الدینی عنوان کرد: نمایندگان حقوقی سازمان اوقاف و امور خیریه در استان ها، باید با توجه به این موضوع، تثبیت مالکیت و اخذ اسناد اراضی موقوفه را به عنوان اولویت ویژه خود در سال جاری قرار دهند.
 
به گفته دبیر کارگروه مشترک، رویکرد مدیران ارشد و کارکنان سازمان جنگلها نسبت به وقف همواره مثبت و سازنده بوده است.
 
حجت الاسلام شمس الدینی تصریح کرد: از دیگر برکات اجرای این تفاهم نامه مشترک، کاهش دعاوی میان دستگاهی و تقلیل هزینه های دادرسی برای هر دو سازمان بوده است.
 
وی در پایان یادآور شد: با اجرای دستورالعمل اجرای تفاهم نامه، هر دو سازمان مسائل و موارد اختلافی خود را در کارگروه مشترک بررسی و حل فصل کرده اند و این موضوع در آینده نتایج ارزشمندی برای هر دو سازمان خواهد داشت.
 
در پایان این همایش، مدیران ارشد سازمان اوقاف و سازمان جنگلها به سوالات و پرسشهای مطرح شده پاسخ دادند.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.