ثبت‌نام ۶۵ داوطلب برای کاندیداتوری خبرگان در سراسر کشور / تاکنون چه کسانی به وزارت کشور آمده اند؟

اولین روز ثبت‌نام از داوطلبان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از صبح امروز (پنج‌شنبه) در محل وزارت کشور آغاز شد.
پنجشنبه، 26 آذر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ثبت‌نام ۶۵ داوطلب برای کاندیداتوری خبرگان در سراسر کشور / تاکنون چه کسانی به وزارت کشور آمده اند؟

اولین روز ثبت‌نام از داوطلبان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از صبح امروز (پنج‌شنبه) در محل وزارت کشور آغاز شد.
 
به گزارش راسخون به نقل از میزان، نام نویسی از داوطلبان پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری صبح امروز طی مراسمی با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور و علی پورعلی مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور آغاز شد.
 
وزیر کشور: خود را ملزم به اجرای قانون می‌دانیم
 
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور صبح امروز و همزمان با اولین روز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور در ستاد انتخابات کشور ضمن بازدید از این ستاد در جمع خبرنگاران گفت: امروز بار دیگر شاهد یک مسئله بسیار مهم و سرنوشت‌ساز در کشور هستیم.
 
وی ادامه داد: این موضوع نشان از یاد و نام رهبر کبیر انقلاب، شهدای عزیز و مقاومت مردم ما در تحقق اهداف عالیه اسلام در قالب نظام جمهوری اسلامی است.
 
وزیر کشور اضافه کرد: ما در نظامی مبتنی بر آرای مردم یک بار دیگر مقدمات حضور و مشارکت مردم را در حوزه انتخابات خبرگان شاهدیم و باید این مسئله را شکر کنیم که اراده خداوند براین است که مردم ایران خود سرنوشت خود را مشخص کرده و نظام براساس اهداف اسلام خواسته‌های دین را محقق کند.
 
ثبت‌نام از داوطلبان مجلس خبرگان رهبری آغاز شد/ تاکنون چه کسانی به وزارت کشور آمده اند؟
 
وزیر کشور با اشاره به تحولات منطقه و شرایط بین‌المللی تصریح کرد: ایران در این شرایط یک محور مهم آرامش، ثبات، امنیت، مردم‌سالاری و حکومت مبتنی بر آرای مردم است و ما یک الگوی عینی مردم‌سالاری را به منصه ظهور رسانده‌ایم.
 
رحمانی فضلی ادامه داد: باید تلاش کنیم که عرصه انتخابات و شکوهی که ایجاد می‌کند پایه‌های نظام را محکم کرده و الگوی عملی خوبی را به جهان نمایش دهد.
 
وی با اشاره به تأکید رئیس جمهور مبنی بر برگزاری انتخاباتی باشکوه، قانونمند و سالم افزود: ما به عنوان حوزه اجرایی انتخابات سعی کردیم که همه موارد قانونی را مو به مو انجام داده و خود را ملزم به اجرای قانون می‌دانیم.
 
وزیر کشور هماهنگی این وزارتخانه و شورای نگهبان را یادآور شد و گفت: تلاش کردیم که با شورای نگهبان به عنوان حوزه نظارت در سال ملت، دولت، همدلی و همزبانی همکاری و همدلی خوبی داشته باشیم و نتیجه آن نیز این بوده که همه امور برای تشکیل هیأت‌های اجرایی خبرگان به نحو احسن انجام شود و امیدواریم در ادامه نیز روند تشکیل هیأت‌های اجرایی مجلس شورای اسلامی نیز انجام شود.
 
رحمانی فضلی در پایان از همه رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی درخواست کرد که وزارت کشور را در امر برگزاری انتخابات یاری کرده و تلاش‌های خود را برای برگزاری انتخابات پرنشاط انجام دهند.
 
رئیس ستاد انتخابات کشور: مشکلی در روند ثبت نام داوطلبان وجود ندارد
 
محمد حسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور صبح امروز با حضور در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز ثبت نام از داوطلبان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در جمع خبرنگاران گفت: ما در ساعات اولیه ثبت نام هستیم و تا یک هفته برای ثبت نام داوطلبان خبرگان فرصت داریم و قطعا در روزهای آینده شلوغ تر خواهد شد.
 
وی ادامه داد: تعداد نمایندگان مجلس خبرگان رهبری 88 نفر است و به همین دلیل مراکز ثبت نام خلوت تر است.
 
مقیمی یا بیان اینکه روند ثبت نام خوب بوده و طبق جدول زمان بندی پیش می رود، تصریح کرد: ستاد انتخابات کشور تنها محل ثبت نام داوطلبان مجلس خبرگان رهبری نیست و در 31 مرکز در فرمانداری ها کار ثبت نام انجام می شود.
 
رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوالی درباره نرم افزار برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی گفت: کارشناسان شورای نگهبان در حال بررسی این نرم افزار هستند که آنها ایراداتی را گرفته اند که در حال رفع آن هستیم و امیدواریم که این نرم افزار به انتخابات جاری برسد.
 
وی خاطرنشان کرد: بنده با تعدادی از فرمانداران نیز به صورت تلفنی صحبت کرده ام و هیچ مشکلی وجود نداشته است.
 
دبیر ستاد انتخابات کشور: 99 درصد مسائل مربوط به انتخابات به نحو احسن انجام شده است
 
علی پورعلی‌مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور صبح امروز همزمان با اولین روز ثبت‌نام از داوطلبان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری با حضور در ستاد انتخابات کشور و در جمع خبرنگاران گفت:‌ امروز شاهد شروع ثبت‌نام از داوطلبان مجلس خبرگان رهبری بوده و با توجه به ترسیم راهبرد مشخص از سوی وزیر کشور توانستیم از روز تشکیل هیأت‌های اجرایی در 1063 حوزه انتخابیه تقریباً 99درصد مسائل را به خوبی حل کنیم.
 
ثبت‌نام از داوطلبان مجلس خبرگان رهبری آغاز شد/ تاکنون چه کسانی به وزارت کشور آمده اند؟
 
وی افزود: خوشبختانه با هماهنگی خوبی که از سوی رئیس ستاد انتخابات کشور شاهد بودیم توانستیم تمام روندهای مربوط به انتخابات را به نحو احسن انجام دهیم.
 
پورعلی‌مطلق با اشاره به آغاز ثبت‌نام داوطلبان مجلس خبرگان رهبری از امروز 26 آذرماه ادامه داد: 31 حوزه اصلی در مرکز استان‌ها به علاوه ستاد انتخابات کشور تا روز چهارشنبه 2 دی‌ماه از داوطلبان مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام به عمل می‌آورند و از روز 28 آذرماه تا روز جمعه 4 دی‌ماه ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را انجام خواهیم داد.
 
دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه 207 حوزه اصلی و 856 حوزه فرعی شهرستان و بخش و در مجموع 1063 حوزه اصلی و فرعی روند انتخابات را انجام می‌دهند، گفت: امیدواریم همچنان که در بحث تشکیل هیأت‌های اجرایی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری به خوبی و بدون دغدغه کارها را انجام دادیم برای انتخابات مجلس نیز بدون دغدغه هیأت‌های اجرایی را با توجه به هماهنگی خوب صورت گرفته توسط رئیس ستاد انتخابات کشور و قائم مقام وزیر کشور با شورای نگهبان تشکیل دهیم.
 
 پوشش رسانه ای نام نویسی انتخابات مجلس خبرگان توسط بیش از 650 خبرنگار و تصویربردار داخلی و خارجی
 
بابک دین پرست رئیس کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور گفت: بیش از 650 نفر از خبرنگاران و تصویربرداران رسانه های داخلی و خارجی اخبار نام نویسی داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ستاد انتخابات کشور را پوشش رسانه ای می دهند.
 
نام نویسی از داوطلبان انتخابات خبرگان تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟
 
نام نویسی از داوطلبان این انتخابات تا دوم دی ماه ادامه خواهد داشت که داوطلبان می توانند با مراجعه به ستاد انتخابات کشور یا فرمانداری های مراکز استان ها نام نویسی کنند.
 
 اعلام احراز صلاحیت‎ها؛ ماه آینده
 
سیامک ره پیک در مصاحبه تلفنی با خبر نیمروزی سیما تصریح کرد: فرآیند برگزاری پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در واقع از 20 آذر شروع شده زیرا فرآیند شکل گیری هیئت های اجرایی از 20 تا 25 آذر طی شده است.
 
وی افزود: دستگاه محترم اجرایی انتخابات و فرمانداران، پیشنهادات خود را درباره معتمدین در هیئت های اجرایی، به هیئت های نظارت معرفی کردند و تقریباً در کل کشور این کار به اتمام رسیده و معتمدین هیئت های اجرایی برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری تعیین شده اند.
 
معتمدین هیئت های اجرایی هر دو انتخابات، یکی است
 
ره پیک تصریح کرد: براساس پیشنهادی که ستاد انتخابات به هیئت مرکزی برگزاری انتخابات مبنی بر اینکه به دلیل همزمانی برگزاری 2 انتخابات در 7 اسفند، معتمدین که در هیئت اجرایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تعیین می شوند در هیئت اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی هم شرکت کنند، این پیشنهاد مورد توافق هیئت مرکزی نظارت قرار گرفت.
 
وی افزود: امروز هم که اولین روز نام نویسی انتخابات خبرگان رهبری است ، کارها خوب پیش رفته و گزارش ها حکایت از این دارد که مطابق قانون ، فرآیند نام نویسی در حال انجام است.
 
تعداد نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در هر استان چند نفر است؟
 
تعداد نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در انتخابات آتی 88 نفر خواهد بود، تعداد نمایندگان هر استان با توجه به آخرین تغییرات را در ادامه می بینید:
 
تهران؛ 16 نفر     
خراسان رضوی؛
6 نفر   
خوزستان؛  
6 نفر   
آذربایجان شرقی؛
5 نفر 
فارس؛ 
5 نفر 
اصفهان؛
5 نفر   
گیلان؛
4 نفر 
مازندران؛ 
4 نفر   
آذربایجان غربی؛
3 نفر       
کرمان؛  
3 نفر    
قزوین؛  2 نفر 
سیستان و بلوچستان؛ 2 نفر  
البرز؛ 2 نفر       
گلستان؛ 2 نفر 
اردبیل؛   2 نفر   
کردستان؛ 2 نفر   
مرکزی؛ 2 نفر 
 همدان؛ 2 نفر
کرمانشاه؛
2 نفر 
لرستان؛
2 نفر 
بوشهر؛ 1 نفر    
قم؛ 1 نفر   
ایلام ؛ 1 نفر  
کهگیلویه و بویراحمد؛ 1 نفر 
خراسان شمالی؛ 1 نفر  
خراسان جنوبی؛
1 نفر   
سمنان؛
1 نفر 
 یزد؛
1 نفر 
زنجان؛
1 نفر 
هرمزگان؛
1 نفر
چهارمحال بختیاری ؛
1 نفر
 
 1603حوزه انتخابیه اصلی و فرعی
 
روند تشکیل هیات های اجرایی انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری که 21 آذرماه آغاز شده بود روز گذشته با تشکیل هیات هایی اجرایی در هزار و 603 حوزه انتخابیه اصلی و فرعی به پایان رسید.
 
تاکنون چه کسانی برای ثبت‌نام در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان به وزارت کشور آمده اند؟
 
-آیت‌الله سید احمد خاتمی عضو فعلی مجلس خبرگان رهبری صبح امروز با حضور در وزارت کشور از حوزه انتخابیه کرمان کاندیدا شد.
 
ثبت‌نام از داوطلبان مجلس خبرگان رهبری آغاز شد/ تاکنون چه کسانی به وزارت کشور آمده اند؟
 
آیت الله خاتمی پس از ثبت نام در انتخابات خبرگان در نشست خبری گفت: مجلس خبرگان در پی تعیین رهبر در شرایط کنونی نیست، تعدادی از داوطلبان برای حضور در انتخابات، شهریور ماه امتحان اجتهاد دادند که اجتهاد تعدادی از آنها توسط شورای نگهبان احراز شده؛ شورا از افرادی هم که از امروز ثبت‌نام می‌کنند، امتحان کتبی و شفاهی می‌گیرد.

همچنین آیت الله سید ابوالفضل میرمحمدی، حجت الاسلام سید محسن موسوی تبریزی، حجت الاسلام سید محسن سعید گلپایگانی، حجت الاسلام سعیدرضا ربیعی با حضور در ستاد انتخابات کشور به ترتیب از حوزه های انتخابیه تهران، آذربایجان غربی، ایلام و تهران در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نام نویسی کردند.
 
حجت الاسلام سید مجتبی آیت اللهی و حجت الاسلام ذکر الله احمدی نیز به ترتیب از حوزه های انتخابیه تهران و کرمانشاه داوطلب انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شدند.
 
امروز اولین روز ثبت‌نام انتخابات مجلس خبرگان رهبری است داوطلبان این انتخابات فرصت دارند تا روز 2 دی با ارائه مدارک خود اعلام داوطلبی کنند.
 
 حجت‌الاسلام رازینی در جمع خبرنگاران: قانون اساسی جمهوری اسلامی بر قوانین سایر کشورها برتری دارد 

حجت‌الاسلام علی رازینی معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه قضائیه و عضو کنونی مجلس خبرگان رهبری امروز با حضور در ستاد انتخابات کشور در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کرد.
 
حجت‌الاسلام رازینی در جمع خبرنگاران گفت: در همه کشورها قانون اساسی محور تشکیلات کشور است اما قانون اساسی ایران از این جهت دارای ویژگی برجسته‌ای است که مسئله ولایت فقیه در آن تصریح شده است، این در حالی است که در سایر کشورها هیچ ارتباطی بین قوای سه‌گانه وجود ندارد و قوای دیگر تابع قوانین دیگری بوده و قوای مجریه تسلط به قوای دیگر ندارند.
 
وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران 3 قوه تحت نظارت ولایت فقیه فعالیت می‌کنند و این مسئله چه در زمان حیات امام خمینی (ره) و چه در زمان رهبری مقام معظم رهبری رمز ماندگاری نظام مقدس ایران اسلامی است.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه وجود رهبری در نظام اسلامی مکانیزم خاصی دارد، تصریح کرد: مردم مستقیما در انتخاب رهبری دخالت ندارند چون تشخیص این مهم برای مردم دشوار است، یعنی مردم با توسل به مجلس خبرگان، رهبری را انتخاب می‌کنند. مجلس خبرگان افراد را خبره‌ای است که توان شناخت اعلم را دارند.
 
معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه قضائیه در ادامه اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران مسئله تعیین رهبری اهمیت بالایی دارد و معیاری است که با موازین شرعی ما منطبق است. این عملکرد کاملا هوشمندانه و آگانه بوده که افراد خبره بدون فشار بر احزاب و گروه‌ها براساس معیارهای شرعی و اسلامی رهبر را انتخاب می‌کنند.
 
وی در پایان گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر قوانین سایر کشورها برتری دارد چرا که از مجلس خبرگان، رهبری و شورای نگهبان برخوردار است.
 
نخستین زن داوطلب نمایندگی مجلس خبرگان در وزارت کشور حضور یافت
 
عصمت سوادی از حوزه انتخابیه تهران دارای دکترای فقه و حقوق و معاون سایق فرهنگی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد برای ثبت نام پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری به وزارت کشور آمد.
 
ثبت‌نام از داوطلبان مجلس خبرگان رهبری آغاز شد/ تاکنون چه کسانی به وزارت کشور آمده اند؟
 
تا ساعت دو بعد از ظهر 65 نفر در سراسر کشور برای شرکت در انتخابات پنجمین دوره خبرگان رهبری ثبت نام کرده اند
 
محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: 65 نفر تا کنون در سراسر کشور برای شرکت در انتخابات پنجمین دوره خبرگان رهبری ثبت نام کرده اند.
 
وی ادامه داد: هیات های اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی از روز شنبه آغاز به کار می کند.
 
مقیمی در پاسخ به این سوال که نسبت به حضور زنان برای داوطلبی مجلس خبرگان رهبری منع قانونی وجود دارد یا خیر؟ گفت: حضور زنان برای داوطلبی نمایندگی خبرگان رهبری منع قانونی ندارد اما درنهایت شورای نگهبان باید آنها را احراز صلاحیت کند.
 
وی همچنین گفت: غیر از تهران در سایر استان ها نیز شاهد حضوربانوان برای ثبت نام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری بوده ایم.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.