دایرةالمعارف دفاع مقدس "لاریجان گنجینه افلاکیان" رونمایی شد

همزمان با هفته دفاع مقدس از کتاب دایره‌المعارف دفاع مقدس "لاریجان گنجینه افلاکیان" رونمایی شد.
سه‌شنبه، 4 مهر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محمود عالی نژادیان
موارد بیشتر برای شما
دایرةالمعارف دفاع مقدس "لاریجان گنجینه افلاکیان" رونمایی شد
 همزمان با هفته دفاع مقدس از کتاب دایره‌المعارف دفاع مقدس "لاریجان گنجینه افلاکیان" رونمایی شد. 
 

به گزارش راسخون به نقل از تسنیم، همزمان با هفته دفاع مقدس از کتاب دایره المعارف لاریجان گنجینه افلاکیان شامگاه دوشنبه در لاریجان آمل انجام شد.
 

این مراسم با حضور محقق اسلامی و نویسنده ایرانی در زمینه عرفان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و اهالی فرهنگ، هنر و دفاع مقدس مازندران برگزار شد.
 

محقق اسلامی و نویسنده ایرانی در زمینه عرفان در این مراسم گفت: برای انتشار کتاب شهدای دفاع مقدس سه دهه دیر کردیم در حالی که آثار آنها بجای کتاب، عکس‌هایشان را بر روی در و دیوار می‌دیدیم.
 

وی با بیان اینکه اگر ایثار نباشد آفرینش ایجاد و هستی جاری نمی‌شود، افزود: کسی در طبقه پایین‌تر باشد خود را فدای عالی می‌کند تا به کمال برسد، پس ایثار می‌کند تا به کمال برسد.
 

منصوری لاریجانی، عالی ترین درجه ایثار را معامله کردن با خدا دانست و گفت: در جهان سه نوع معامله و ایثار وجود دارد که ایثار مال، جهاد در راه خدا و یا معامله جان و در پایان ساده زیستی است.
 

وی افزود: هر یک شهدای دفاع مقدس به والدین خود هویت دادند تا در این دنیا با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی نامشان بر سر زبان‌ها بیافتد.
 

استاد دانشگاه فلسفه و عرفان با تاکید براینکه فرزندان ایران اسلامی از این امام الگوی ایثارگری گرفتند که در یمن، سوریه و لبنان نیز مشاهده می‌شود، عنوان کرد: با توجه به نشر 75 جلد کتاب و 15 جلد در زمینه دفاع مقدس حاضرم همه را به اندازه یک قطره خون شهدا معامله کنم اما هر یک از شهدا و جانبازان با خدا معامله کردند و جان شان فروشی نیست.
 

وی با اشاره به کار بزرگ مولف کتاب لاریجان، گنجینه افلاکیان خانم قاسمی، جمع آوری آثار شهدای دفاع مقدس را کاری ارزشمند بیان کرد و گفت: با توجه به ارزشگذاری این گام بزرگ از مسئولان امر انتظار می‌رود که در تامین هزینه مالی به وی مساعدت کنند.
 

منصوری لاریجانی با اعلام اینکه امروز بسیاری از ماها را قدرت طلبی دنیا گرفتار خود کرده و برای آن هزینه می‌کنیم، مطرح کرد: اکنون مسئولیت در نظام اسلامی مسئولیت سختی است و خدا و شهدا آن را زیرسوال می‌برد.
 

وی خاطرنشان کرد: امروزه جوهره مدافعان در یمن، سوریه و لبنان از دفاع مقدس ما است و ما باید قدردان این حماسه تاریخی باشیم و یادوخاطره شهدا را گرامی بداریم.


مولف کتاب دایره المعارف لاریجان، گنجینه افلاکیان در این مراسم آغاز جمع آوری مطالب کتاب را از سال 88 عنوان کرد و گفت: با بررسی و تحقیق کتب گردشگری و میدانی 70 روستا و ییلاقات لاریجان و برخی روستاهای آمل، مازندران و تهران صورت گرفته است.
 

فاطمه قاسمی بیان کرد: کتاب در زمینه زندگی‌نامه شهدای لاریجان، وصیتنامه‌ها، عکس و آثار باقیمانده آنها به صورت میدانی و اسنادی گردآوری و به چاپ رسیده است.
 

ترویج حماسه دفاع مقدس به نسل امروز

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز گفت: همه ما در هر حوزه‌ای موظف به ترویج و انتقال حماسه دفاع مقدس هستیم تا ابن واقعه مهم تاریخ ایران فراموش نشود و به نسل جدید انتقال یابد.
 

احد جاودانی بیان کرد: در جنگ تحمیلی افرادهایی داشتیم که از 10 هزار نفر شاید یک نفر از خانواده مرفه بودند و اکثراً از دل خانواده‌های متوسط کشور راهی جنگ شده بودند.
 

وی با اشاره به اینکه در جنگ همه قومیت‌ها به ندای امام خمینی(ره) لبیک گفتند از کسانی بودند که بعد از پیامبر به اسلام گرویدند، افزود: بار سنگین این جنگ بر دوش خانواده‌های متوسط جامعه بود و شب‌های عملیات برای برای گیر نیافتادن 10 نفر داوطلبانه بر روی مین می‌خوابیدند از تربیت شده همین خانواده‌ها بودند.
 

جاودانی با تاکید بر اینکه امروز اگر سری به والدین این شهدا بزنید متوجه وضعیت زندگی آنها می‌شوید که از چه قشری بزرگ شدند، عنوان کرد: هر یک از ما در هر مسئولیتی برای دریافت حقوق این خانواده‌ها مسئول هستیم و باید آنهایی که بدنبال ارتجاع و اختلاس هستند از این خانواده‌ها خجالت بکشند.
 

مدیرکل ارشاد اسلامی مازندران ادامه داد: خوشبختانه امت و فرزندان خوبی را برای امام حسین (ع) تربیت کردیم و اگر فرزندان جانبازی در این کشور حرفی شنیدند ناراحت نشوند زیرا در راه شهدای کربلا و امام حسین(ع) رفتید.
 

جاودانی با اعلام اینکه اگر حماسه عاشورا را حضرت زینب کبری(س) حفظ کرد حماسه دفاع مقدس را ما موظف به ماندگاری آن هستیم، بیان کرد: همه ما در هر حوزه‌ای موظف به ترویج و انتقال حماسه دفاع مقدس هستیم تا این واقعه مهم تاریخ ایران فراموش نشود و به نسل جدید انتقال یابد.
 

گزارش از کبریا مقدس


/117/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.