شکست تلخ یوزهای ایرانی مقابل سامورایی ها/طلسم فینال شکسته نشد

تیم ملی فوتبال ایران با قبول شکست مقابل پرافتخارترین تیم آسیا(ژاپن)، نتوانست طلسم 43 ساله ی نرسیدن به فینال جام ملت ها را بشکند و جام هفدهم را هم دست خالی ترک کرد.
دوشنبه، 8 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
شکست تلخ یوزهای ایرانی مقابل سامورایی ها/طلسم فینال شکسته نشد
تیم ملی فوتبال ایران با قبول شکست مقابل پرافتخارترین تیم آسیا(ژاپن)، نتوانست طلسم 43 ساله ی نرسیدن به فینال جام ملت ها را بشکند و جام هفدهم را هم دست خالی ترک کرد.
 
به گزارش خبرنگار ورزشی راسخون، در اولین بازی نیمه نهایی جام ملت های آسیا، تیم های ملی ایران و ژاپن ساعت 17:30 عصر امروز با قضاوت کریستوفر جیمز بیث استرالیایی در ورزشگاه هزاع بن زاید به مصاف هم رفتند که در پایان، تیم ملی کشورمان با 3 گل دقایق (56 و 67پنالتی) اوساکو و (91) هاراگوچی از چشم بادامی ها شکست خورد و نتوانست به فینال راه یابد.
تیم ملی ایران در نیمه ی اول بازی پایاپای و خوبی مقابل ژاپنی ها انجام داد اما با اینکه در نیمه ی دوم شروع خوبی داشت، نتوانست بر حریف غلبه کند و این چشم بادامی ها بودند که نبض بازی را در اختیار گرفتند و توانستند با ایجاد فرصت های متعدد، به 2 گل برسند.
 
ملی پوشان ایران که در 5 بازی گذشته دروازه ی خود را بسته نگه داشته بودند، نتوانستند مقابل ژاپن این عملکرد فوق العاده را به جای بگذارند و در مقابل این حریف با دریافت 3 گل، از جام هفدهم هم خداحافظی کردند تا حسرت نرسیدن به فینال به 47 سال برسد.
 
ترکیب تیم ملی ایران:
علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی گنجی، محمدحسین کنعانی زادگان(مهدی ترابی)، رامین رضاییان، میلاد محمدی، امید ابراهیمی، احسان حاج صفی،  اشکان دژاگه(کاپیتان-سامان قدوس)، علیرضا جهانبخش، وحید امیری(کریم انصاریفرد)، سردار آزمون.
سرمربی:کارلوس کی روش
 
ترکیب تیم ملی ژاپن:
شوئیچی گوندا، تاکهیرو تومی‌یاسو، مایا یوشیدا(کاپیتان)، هیروکی ساکای(موریوآ)، یوتو ناگاتومو، گاکو شیباساکی، واتارو اندو، ریتسو دوآن(جونیا ایتو)، گنکی هاراگوچی، یویا اوساکو و تاکومی مینامینو.
سرمربی: هاجیمه موری‌یاسو
 
اخطارها:
ایران: وحید امیری، امید ابراهیمی و سردار آزمون
ژاپن:هیروکی ساکای و ناگاتومو
 
شرح نیمه ی اول:
*ژاپنی ها بازی را هجومی آغاز کردند و در همان ابتدای بازی در داخل محوطه ی جریمه ی ایران صاحب موقعیت شدند که تکل مرتضی پورعلی گنجی مانع رسیدن توپ به سمت دروازه ی بیرانوند شد.

*دقیقه ی دوم بازی، پاس در عمق پشت مدافعان ژاپن به سردار آزمون رسید که ضربه ی کم اثر او را گلر حریف که بیرون آمده بود، مهار کرد.

*جنگ هافبک های دو تیم در میانه ی میدان برای تصاحب توپ و گرفتن نبض بازی، باعث شده بیشتر توپ در میانه ی میدان بین دو تیم رد و بدل شود. دو تیم در دقایق اول با پاس های بلند پشت مدافعان حریف را نشانه رفته اند و سعی دارند با بازی مستقیم موقعیت سازی کنند.

*بازی محتاطانه و دوندگی بازیکنان دو تیم باعث شده تا بازیکن صاحب توپ با پرس شدید تیم مقابل قرار گیرد. دو تیم سعی دارند با محک زدن هم سعی دارند تا توپ و میدان را در اختیار خود در بیاورند.

*دقیقه ی 12 حرکت ژاپنی ها از سمت راست زمین ایران و ارسال پاس به جلوی ناگاتومو با دفع توپ کنعانی زادگان همراه شد.

*تا دقیقه ی 15 بازی، مالکیت توپ بیشتر با چشم بادامی ها بوده و ملی پوشان کشورمان با تجمع در زمین خودی، راه های نفوذ حریف را بسته اند.اولین ضربه ی کرنر ژاپنی ها دقیقه 17 زده شد و توپ با ضربه ی سر بازیکنان حریف خطرناک از بالای دروازه ی ایران به بیرون رفت.

*دقیقه ی 18، پاس کاری تک ضرب بازیکنان ژاپن با ضربه ی مهاجم حریف همراه شد که از کنار دروازه ی بیرانوند راهی اوت شد.

*دقیقه ی 22، پرس بازیکنان ایران در یک سوم دفاعی حریف، با اشتباه دروازه بان حریف همراه شد و یک و دوی حاج صفی و سردارآزمون، یک موقعیت عالی نصیب ایران کرد. حرکت انفرادی سردار و ضربه ی زیبای او را دروازه بان چشم بادامی ها با پا به کرنر فرستاد و مانع از گل اول ایران شد.

*دقیقه ی 24، وحید امیری در میانه ی میدان روی ساکای مرتکب خطا شد و اولین کارت زرد بازی را از داور استرالیایی گرفت.

*دقیقه ی 28، پاس به جلوی احسان حاج صفی برای سردار آزمون با دخالت مدافع ژاپن به کرنر رفت.

*شاگردان کی روش بعد از اینکه از دامنه ی حملات ژاپنی ها کاسته شد، توانستند نبض بازی را در دست بگیرند. ملی پوشان ایران پشت مدافعان حریف را هدف گرفته اند و با توپ های بلند سعی دارند سردار آزمون را در موقعیت گل قرار دهند که در یکی دو صحنه مدافعان حریف موفق تر عمل کردند.

*دقایق پایانی نیمه ی اول حملات ایران روی دروازه ی حریف بیشتر شد. پرتاب بلند اوت دست و سانتر از جناحین برای ایجاد موقعیت کارساز نبود و دروازه ی ژاپن بسته ماند.

*دقیقه ی 43 خطای امید ابراهیمی روی هافبک ژاپن، با کارت زرد داور همراه شد تا دومین کارت زرد بازی هم به نام ایران ثبت شود.

*بازیکنان دو تیم، در 2 دقیقه ی وقت اضافه هم نتوانستند روی دروازه ها ایجاد خطر کنند تا ایران و ژاپن در نیمه ی اول بدون گل مساوی به رختکن بروند.
 
شرح نیمه ی دوم:
*تیم های ملی ایران و ژاپن در نیمه ی دوم با همان ترکیب اولیه وارد بازی شدند و تغییری نداشتند.

*در همان شروع بازی، خطای هند ساکای پشت محوطه ی جریمه، اولین کارت زرد را برای ژاپنی ها در پی داشت. این ضربه ی آزاد را اشکان دژاگه با بی دقتی به بیرون فرستاد.

*ملی پوشان ایران هجومی کار را آغاز کرده اند و دقیقه ی 48 صاحب اولین ضربه ی کرنر هم شدیم. حملات ایران باعث شده تا ژاپنی ها عقب نشینی کنند و با تجمع در زمین خودی فضاهای موجود را پوشش دهند.

*دقیقه ی 52 ارسال ضربه ی خطا روی دروازه ی ژاپن با واکنش گلر حریف همراه شد.
 
شرح گل ژاپن:
*دقیقه ی 55 حرکت ژاپنی ها از سمت چپ خودی و راست زمین ایران، با تکل کنعانی زادگان همراه شد که توپ به سمت نقطه ی کرنر در حال حرکت بود اما مدافعان ایران به جای تعقیب و دفع توپ، به سمت داور رفتند اما پیگیری توپ از سوی بازیکن حریف و ارسال روی دروازه، باعث شد تا یویا اوساکو با ضربه ی سر دروازه ی بیرانوند را باز کند.

*دقیقه ی 58 کی روش، وحید امیری را بیرون کشید و انصاریفرد را برای جبران گل وارد زمین کرد.

*دقیقه ی 60، ضربه ی آزاد زیبای علیرضا جهانبخش را دروازه بان ژاپن به کرنر فرستاد و مانع به تساوی کشیدن بازی شد.

*دقیقه 61، سرمربی ژاپن اولین تعویض خود را انجام داد و تسوکاسا شیوتانی را به جای "واتارو اندو" به زمین فرستاد.

شرح گل دوم ژاپن:
*دقیقه ی 63 ضد حمله ی ژاپنی ها باعث شد تا توپ به محوطه ی جریمه ی ایران بیاید که پاس به عقب مهاجم حریف، به دست پورعلی گنجی خورد و داور اعلام پنالتی کرد. کمک داور ویدئویی هم صحنه را بررسی و نظر داور را تائید کرد.

*دقیقه ی 66، یویاکو اوساکو پشت توپ ایستاد و پنالتی خود را تبدیل به گل کرد تا هم ژاپن به گل دوم برسد و هم دبل کند.

*نیمه ی دوم اشتباهات متعدد و زیاد بازیکنان ایران در خط هافبک و دفاع باعث شده تا ژاپنی ها بازهم روی دروازه ی ایران خطرناک ظاهر شوند.

*دقیقه ی 70، کی روش دو تعویض همزمان انجام داد. اشکان دژاگه را بیرون کشید و سامان قدوس را جایگزین او کرد. مهدی ترابی هم به جای کنعانی زادگان وارد زمین شد.

* ژاپنی ها هم دومین تعویض خود را دقیقه 72 انجام دادند و موریوآ به جای ساکای به زمین آمد.

*چشم بادامی ها دست بردار نیستند و دقیقه 75 روی یک حرکت خطرناک، به سمت دروازه ی ایران شوت زدند که با واکنش مناسب بیرانوند توپ راهی به چهارچوب پیدا نکرد.

*ملی پوشان ایران توان حمله کردن به سمت دروازه ی حریف را ندارند و با بی انگیزگی بازی را دامه می دهند اما ژاپنی ها سعی می کنند با حفظ توپ و سپس ارسال پاس بلند پشت مدافعان ما به گل سوم برسند.

*حملات احساسی بازیکنان ایران هم برای گشودن دروازه ی ژاپن کارگشا نبود. پرتاب های بلند و ارسال از جناحین روی دروازه ی حریف با ضربات سر مدافعان چشم بادامی دفع شد.

*دقیقه 89 سومین تعویض سامورایی ها هم انجام شد و جونیا ایتو به جای ریتسو دوان به بازی آمد.
 
گل سوم ژاپن:
*دقیقه ی 91، ژاپنی ها در یک حرکت عمق توسط هاراگوچی به گل سوم رسیدند.

*دقیقه 93 سردار آزمون با بازیکنان ژاپن درگیر شد و کارت زرد سوم را دریافت کرد و ناگاتومو از ژاپن هم دومین اخطاری حریف لقب گرفت.

بدین ترتیب تیم ملی ژاپن با غلبه بر ایران به فینال راه یافت و منتظر برنده ی بازی فردای قطر و امارات است تا روز جمعه به مصاف حریف برود.
 
سید مجتبی سیدی


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.