زاکربرگ و اقدام‌های حاشیه‌ساز او در فیسبوک (بخش دوم)

از تشکیل شبکه اجتماعی فیسبوک 15 سال می‌گذرد؛ شبکه اجتماعی که از آغاز راه‌اندازی تاکنون با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است. به بهانه پانزدهمین سال تشکیل این شبکه اجتماعی نگاهی کوتاهی به اشتباهات فاحشی که در این پلتفرم رخ داده است خواهیم کرد.
چهارشنبه، 17 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
زاکربرگ و اقدام‌های حاشیه‌ساز او در فیسبوک (بخش دوم)
به گزارش راسخون به نقل از راشاتودی؛ از تشکیل شبکه اجتماعی فیسبوک 15 سال می‌گذرد؛ شبکه اجتماعی که از آغاز راه‌اندازی تاکنون با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است. به بهانه پانزدهمین سال تشکیل این شبکه اجتماعی نگاهی کوتاهی به اشتباهات فاحشی که در این پلتفرم رخ داده است خواهیم کرد.

قسمت اول این مطلب را در اینجا ببینید

 

بازی با احساسات کاربر

در سال 2012 مدیران فیسبوک فکر کردند ایده بسیار مناسبی است تا چگونگی تاثیرات اخبار بر احساسات کاربر را مورد بررسی قرار دهند. آنها از از طریق دست بردن به بخش  news feed یا فید اخبار (بخشی از فیسبوک که می‌توانید از احوال و مطالب دوستان خود با خبر شوید) این بررسی را انجام دادند. تقریبا حدود 700 هزار کاربر در بخش فید اخبار خود به طور غیرمنتظره با خوکچه هندی رو به رو شدند و تایم‌لاین آنها پر شد از مطالب مثبت و منفی؛ البته بدون اطلاع و رضایتشان.

و جالب است بدانید نتایج این تحقیقات منتشر شد و البته توسط محققان و دانشگاهیان مورد انتقاد قرار گرفت. آنها اعلام کردند فیسبوک با این کار «اخلاق تحقیق» را نقض کرده است.
 

خبرهای ترندی که به واقع ترند نبودند!

پس از آنکه کارمندان سابق فیسبوک فاش کردند که چگونه این شرکت خبرهایی که ترند نیستند را به عنوان ترند خبری انتخاب می‌کند، این بخش از فیسبوک ( Trending Topics news ) در سال 2016 متهم به رفتار متعصبانه و مغرضانه شد.

این رفتار فیسبوک متناقض با ادعای اولیه این شرکت است که مدعی بود این اخبار ترندشده توسط الگوریتم گزینش می‌شود. این اتفاق نشان داد که این کار توسط دخالت انسانی و تصمیم مسئول و سردبیر این شرکت در همه سطوح انجام می‌شد. این بخش از این شبکه اجتماعی در سال 2018 مسدود شد.
 

قتل، خودشکی و شکنجه در لایو فیسبوک

لایو فیسبوک (Facebook Live) که در اوایل سال 2016 راه‌اندازی شد، به دلیل اقدام‌های جنجالی که از این بخش مخابره می‌شد، دردسرهای زیادی برای این شرکت درست کرد. قتل، خودکشی و اقدام به شکنجه در این بخش نشر داده می‌شد. این اتفاق اعتراض شدید عمومی را در پی داشت.
 

کمبریج آنالیتیکا

رسوایی فیسبوک در بحث کمبریج آنالیتیکا یکی از بزرگ‌ترین دردسرهای این شرکت که هنوز که هنوزه ادامه دارد است. در سال 2018 فاش شد که یک شرکت تحلیل داده‌ی سیاسی، اطلاعات 87 میلیون کاربر فیسبوک را بدون کسب اجازه از آنها استخراج کرده که این کار توسط برنامه فیسبوکی به نام ««thisisyourdigitallife که یک تست شخصیت‌شناسی است صورت گرفته. این برنامه فیسبوکی اطلاعات شرکت‌کنندگان را در اختیار کمبریج آنالیتیکا گذاشته و این پایگاه نیز برای هدف‌های تبلیغات سیاسی در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و دیگر کشورها استفاده کرده است و خواهد کرد.
 

کشتار مسلمانان

در مارس سال 2018، سازمان ملل نقش فیسبوک در کشتار مسلمانان روهینگیا در میانمار را اعلام کرد. این شبکه اجتماعی متهم به دروغ پراکنی درباره روهینگیا شد؛ انتشار خبرهای دروغی که به خشونت علیه این افراد دامن زد.
 


 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.