حال اقتصاد آمریکا خوب است، اما فقط برای صاحبان قدرت!

مجله آمریکایی نیوزیویک در تحلیلی می‌نویسد اقتصاد آمریکا خوب است، اما برای افرادی همانند دونالد ترامپ.
يکشنبه، 6 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
حال اقتصاد آمریکا خوب است، اما فقط برای صاحبان قدرت!
به گزارش راسخون به نقل از نیوزویک؛ جان مایک مولوینی، رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید اخیرا با اشاره به اینکه ترامپ پیروز انتخابات 2020 است گفت: «مردم به کسی که دوستش ندارند، رای خواهند داد، چراکه فکر می‌کنند او برای آنها خوب است.»

مولوینی می‌داند که بسیاری از آمریکایی‌ها ترامپ را دوست ندارند. او معتقد است مردم از صفت‌های ناخوشایند ترامپ چشم‌پوشی می‌کنند، چراکه فکر می‌کنند نرخ بیکاری در آمریکا به کمترین میزان در 50 سال گذشته رسیده است و یا دستمزدها افزایش یافته است و رشد اقتصادی بیش از 3 درصد رشد کرده است. نظرسنجی سی‌ان‌ان که اوایل ماه مه منتشر شد، نشان می‌دهد 56 درصد مردم مدعی آنند که مدیریت اقتصادی ترامپ مناسب بوده است.

این موضوع دموکرات‌ها را عصبی می‌کند. از زمان جنگ جهانی دوم، هیچ رئیس جمهوری به رغم اقتصاد خوب، نشده است که انتخاب نشود.
 

اما به راستی حال اقتصاد آمریکا خوب است؟

در حقیقت تفاوت فاحشی بین طرز فکر آمریکایی درباره اقتصاد خوب برای خودشان و اقتصاد خوب به طور کلی وجود دارد. اکثر آمریکایی‌ها بر این باورند که اقتصاد شخصی‌شان بسیار خوب شده است.

در نظرسنجی که در واشنگتن پست در 7 ماه مه به چاپ رسیده است آمده است بیش از 80 درصد دموکرات‌ها و 66 درصد از مستقلان گفته‌اند «سیستم اقتصادی در این کشور (آمریکا)» بیشتر برای «اصحاب قدرت» منفعت دارد تا خودِ مردم آمریکا. این در حالی است که نزدیک به یک سوم جمهوری‌خواهان نیز بر این اعتقاد صحه می‌گذارند.

نیوزویک می‌نویسد آمارهای رسمی اقتصادی نمایانگر «اقتصاد شخصی» نیست. هر چند اکثر آمریکایی‌ها مشغول به کار هستند، اما بیشتر آنها حقوق بسیار کمی می‌گیرند؛ البته در کنار این موضوع باید تورم را نیز در نظر گرفت. برخی از دستمزدها حتی کمتر از دستمزدهای سال 2015 است.

 بسیاری از کارگارن قدرت خرید خود را از دست داده‌اند. کارفرمایان به طور مرتب چه کارگران بخواهند و چه نخواهند از کیسه درآمدی آنها می‌دزند. دو سال پیش مدیران شرکت مخابرات آمریکا (AT&T) متعهد شده بود تا با کهش مالیات شرکت‌ها، امکان ایجاد شغل‌های بیشتری را فراهم کند؛ اما این در حالی است که بیش از 23 هزار نفر را تعدیل نیرو کردند.تقریبا 80 درصد کارگاران آمریکایی با حقوقی بسیار ناچیز و فقیرانه زندگی می‌کنند.

نیوزویک در ادامه می‌افزاید در همین حال، هزینه‌های آموزشی، مراقبت از کودکان، مسکن و مراقبت‌های بهداشتی در حال افزایش هستند و ترامپ تا به حال کاری اساسی برای حل این مسائل نکرده است. اگر هم انجام داده باشد، مسئله را بدتر کرده است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما