برگزاری اولین گردهمایی خادمان وقف علم و فناوری

نخستین گردهمایی خادمان وقف علم و فناوری به همراه رونمایی از نسخه جدید سایت و شبکه تعاملی خادمان وقف علم و فناوری با حضور مدیر کل و معاون فرهنگی اوقاف استان در محل سالن جلسات اداره کل برگزار شد.
دوشنبه، 25 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برگزاری اولین گردهمایی خادمان وقف علم و فناوری
به گزارش راسخون به نقل از پایگاه خبری جهان اسلام؛ حجت السلام والمسلمین احمدزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در این مراسم ضمن قدردانی از خادمینی که در حوزه خدمتگذاری وقف علم و فناوری فعال هستند؛ افزود: اگر پیوند میان وقف و علم و فناوری محقق شود و از ظرفیت های این دو در هم افزایی برای خدمتگذاری به مردم، اقتصاد و کشور به نحو شایسته استفاده شود برکات بسیار زیادی برای جامعه به دنبال خواهد داشت.
 
در ادامه حجت الاسلام ایزدی، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) که فرمودند: «علم یک قدرت و سلطنتی است که اگر فردی علم را بیاموزد پیروز می شود، در غیر این صورت محکوم به شکست است»؛ بیان کرد: علم و دانش از موضوعاتی است که مورد تاکید قرآن و روایات ما بوده است و در واقع باید بعد علمی و فناوری جامعه با تکیه بر نیروهای جوان و با استفاده از فکر و اندیشه نخبگان عرصه علم و فناوری و با یک نگاه آرمانی و انقلابی تقویت شود.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: با توجه به نیاز و فرصت هایی که اکنون در جامعه وجود دارد ما با استفاده از ظرفیت های داخلی می توانیم بسیاری از مشکلات جامعه را برطرف کنیم.

وی با طرح این پرسش که بعد از اینکه اهمیت موضوع علم و فناوری اثبات شد چه باید کرد؟؛ گفت: سازمان اوقاف به واسطه سه ماموریت مهم خود در حوزه قرآن، بقاع متبرکه و موقوفات تصمیم به مردمی کردن آنها دارد تا مدیریت کوچک و کار به مردم سپرده شود؛ در حوزه قرآنی این اتفاق صورت گرفته و در حوزه بقاع متبرکه نیز اوقاف مدیریت آن را به هیئت امنا سپرده است و نقش ناظر را بر عهده دارد، در بحث موقوفات نیز آنهایی که متصرفی است اوقاف تنها نقش ناظر دارد و آنهایی که غیر متصرفی است در حال برنامه ریزی برای سپردن به شخص امین است.

حجت الاسلام ایزدی با بیان اینکه سازمان اوقاف در چند سال اخیر موضوع انجمن را مطرح کرد تا افرادی مروج وقف و بازویی برای ترویج فرهنگ وقف در جامعه شوند؛ گفت: در این خصوص تنها در خراسان رضوی حدود ۷۰ انجمن در موضوعات مختلف شکل گرفت.

وی فعال ترین انجمن یاوران وقف در استان را انجمن یاوران وقف علم و فناوری عنوان کرد و افزود: این انجمن با دغدغه ای که داشتند با برگزاری جلسات متعدد توانستند این موضوع را در جامعه فرهنگ سازی کنند، در سایه فرهنگ سازی چند موقوفه مستقل و مشارکت ایجاد شده است و البته این نیاز به توسعه دارد.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، در خصوص هدف شکل گیری انجمن وقف علم و فناوری بیان کرد: اکنون که به اهمیت و عظمت کاربرد علم در جامعه پی بردیم از طرفی اذعان داریم که منابع دولت محدود است و تمام نیازهای جامعه را پاسخگو نیست لذا باید فرصتی به نام وقف و کار خیر در کنار نیازهای جامعه ایجاد می شد تا مشکلات جامعه برطرف شود.

وی ادامه داد: خیرین در عرصه های مختلف از جمله درمانی، قرآن و … ورود پیدا کردند و کمک های بسیاری شد، در دهه اخیر تعداد وقف های جدید بی نظیر بوده است، از بعد از انقلاب از ۲۵ هزار ۵۰۰ موقوفه ای که در استان داریم ۴۵۰۰ موقوفه به چهل ساله انقلاب اختصاص دارد و از این تعداد ۲۵۰۰ موقوفه مربوط به دهه اخیر است و ۲۰۰۰ موقوفه مربوط به ۳۰ سال اول انقلاب است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.