پیش بازی نود و دومین شهرآورد پایتخت/

دوئل در دربی با مربیان وطنی بعد از 5 سال/یحیی و مجیدی کدام راه را انتخاب می کنند؟

پرسپولیس و استقلال بعد از 5 سال، با هدایت مربیان ایرانی مقابل هم صف آرایی خواهند کرد؛ جدالی که با حضور گل محمدی و مجیدی می تواند جذابیت های خاص خودش را داشته باشد.
چهارشنبه، 16 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
دوئل در دربی با مربیان وطنی بعد از 5 سال/یحیی و مجیدی کدام راه را انتخاب می کنند؟
به گزارش خبرنگار ورزشی راسخون، سرخابی ها لیگ هجدهم را با مربیان خارجی شروع کردند. استقلال با آمدن استراماچونی روند خوبی پیدا کرد و اصلاحات این مربی در ترکیب آبی ها و ساختاری که بنا کرد، نوید روزهای شیرین داد. وقتی تیم این مربی ایتالیایی به تکامل رسید و توانست صدرنشین شود، مشکلات مالی و عدم پرداخت مطالباتش باعث شد تا وسط کار تیمش را رها کند و عطای کار را به لقایش بخشید. اما پرسپولیس هم از گزند تغییرات در امان نماند. آنها نیز بعد از رفتن برانکو، لیگ جدید را با کالدرون آرژانتینی آغاز کردند اما این مربی هم بعد از قهرمان کردن تیمش در نیم فصل اول، به خاطر همان مشکل عدم پرداخت به موقع حقوق، دیگر به ایران برنگشت تا برای اولین برای در تاریخ سرخابی ها، دو تیم همزمان نیم فصل دوم را با مربیان جدید آغاز کنند.
 
دست استرا از انتقام کوتاه ماند!
 
پرسپولیس در دربی رفت لیگ هجدهم با تک گل دقایق پایانی مهدی عبدی که با اشتباه سید حسین حسینی به ثمر رسید، توانست رقیب سنتی خود را از پیش رو بردارد. بدون شک بعد از این جدال هیچ کس تصور نمی کرد، دربی برگشت بدون حضور مربیان خارجی قرار است برگزار شود. اما حالا این اتفاق افتاده و قرار است روز پنج شنبه دو تیم با هدایت گل محمدی و مجیدی روبروی هم قرار بگیرند. استراماچونی که با رقم زدن روزهای قشنگ و خاطره انگیز، امید را در دل آبی ها زنده کرده بود و آنها برای انتقام از پرسپولیس لحظه شماری می کردند، حالا باید با مجیدی آرزوی خود را دنبال کنند.
 
غیبت دیاباته تاثیرگذار است یا شجاع؟
 
آبی ها که بعد از رفتن " مامه تیام" حسرت به دل یک مهاجم گلزن بودند، با گلزنی های "شیخ دیاباته" مالیایی در نیم فصل اول در لیگ و پلی آف لیگ قهرمانان آسیا این قدر لذت بردند و خوشحال شدند که دیگر حتی شاید تیام را به یاد نمی آورند. هواداران استقلال منتظر درخشش این مهاجم بلندقامت در دربی پیش رو بودند اما کاخ آرزوهای آنها دقیقه 15 دیدار این تیم با نفت مسجد سلیمان فروریخت. جایی که دیاباته مصدوم شد و نتوانست به بازی ادامه دهد. این بدترین خبرممکن برای آبی ها بود. آنها در شوک فرو رفتند و حالا باید مثل دیدار رفت دربی را بدون شیخِ گلزن ببینند. از طرفی پرسپولیسی ها هم به خاطر محرومیت شجاع خلیل زاده نگران دربی هستند. آنها معتقدند که زوج سید جلال و شجاع بهتر از زوج سید و کنعانی است. اما اگر بخواهیم از لحاظ فنی تاثیر این دو مهره را بسنجیم، پرسپولیسی ها این فصل بارها بدون شجاع بازی کرده اند اما استقلال هر بار بدون دیاباته به میدان رفته در گلزنی دچار مشکل شده است. به نظر می رسد غیبت این مهاجم اهل مالی که تا اینجا 8 گل برای آبی ها زده و در گلزنی های قائدی هم تاثیر مستقیم داشته، بیشتر از نبودن خلیل زاده برای پرسپولیس به چشم بیاید.
 دوئل در دربی با مربیان وطنی بعد از 5 سال/یحیی و مجیدی کدام راه را انتخاب می کنند؟
سرخابی ها بعد از 5 سال با مربیان ایرانی در دربی
 
آخرین جدال پرسپولیس و استقلال در شهرآورد با مربیان وطنی به 2 آذرماه سال 93 برمی گردد؛ یعنی 5 سال و 2 ماه و 15 روز قبل. جایی که استقلال روی نیمکت مربیگری خود امیر قلعه نویی را داشت. مربی ای که هیچ دربی ای را به حریف نباخته بود و از این حیث رکورددار بود. اما در مقابل پرسپولیسِ آشفته، حمید درخشان را در راس کادر فنی می دید و حال و روز خوبی نداشت. دو تیم با مربیان وطنی روبروی هم ایستادند. استقلال دقیقه (44) با گل سجاد شهباززاده نیمه ی اول را یک بر صفر برنده به رختکن رفت اما در نیمه ی دوم پرسپولیس در دقایق (74 و 81) به ترتیب توسط محمد نوری و امید عالیشاه کامبک زد و بازی را برد تا قلعه نویی هم طعم تلخ شکست را در دربی مزه کند. اما آخرین باری که استقلال موفق شد در جدال مربیان وطنی در دربی برنده شود، برمی گردد به 18 آذر سال 90 که آبی ها در جام حذفی با هدایت پرویز مظلومی مقابل پرسپولیسِ به هم ریخته ی حمید استیلی صف آرایی کردند و بعد از اینکه بازی در 90 دقیقه با تساوی بدون گل به وقت اضافه رفت، استقلال با 3 گل حریف خود را از پیش رو برداشت. در این بازی جباری دقایق (95 و 99) و شریفات (107) برای آبی ها گل زدند. حالا باید دید در تازه ترین دوئل مربیان وطنی در دربی کدام مربی می تواند سربلند از این آزمون سخت بیرون بیاید.
 
گل محمدی و مجیدی کدام راه را می روند؟
 
حالا می رسیم به بازی عصر پنج شنبه. جایی که قرار است پرسپولیس و استقلال ساعت 15:30 در ورزشگاه آزادی بار دیگر همه ی نگاه ها را به خود معطوف کنند. تا به الان یحیی گل محمدی در 2 بازی رسمی موفق شده از 2 تیم بالانشین تراکتور و نفت آبادان 6 امتیاز کامل را بگیرد و با فاصله ی 5 امتیازی نسبت به تیم سپاهان صدرنشینی خود را تثبیت کند. یحیی اما در دربی نود و دوم هم می تواند با استراتژی محتاطانه در دربی، به یک امتیاز بسنده کند و خودش را از ترکش های باخت احتمالی در امان نگه دارد و هم می تواند با استراتژی گرفتن 3 امتیاز در دربی، رقیب سنتی خود را از کورس مدعیان خارج کند و قدم بزرگی در راه قهرمانی قرمزها بردارد.
 
از سوی دیگر فرهاد مجیدی در پلی آف و 2 بازی سخت خارج از خانه با همه ی دشواری ها، با 2 برد پرگل از آبی ها دلبری کرد و در لیگ هم تیم نفت مسجد سلیمان را که تنها یک باخت داشت، شکست داد. اما اوضاع مجیدی با مربی رقیب متفاوت است. آنها گرچه یک بازی عقب افتاده با فولاد دارند و در صورت پیروزی می توانند خود را به پرسپولیس نزدیک کنند اما فاصله ی 5 امتیازی با بازی برابر، نمی تواند در ادامه ی لیگ برای آنها خوشایند باشد. از این رو فرهاد یا باید خودش را برای پیامدهای باخت احتمالی آماده کند و تیمش را با ترکیب هجومی و کسب 3 امتیاز به میدان بفرستد یا اینکه با در نظر گرفتن استراتژی محتاطانه برای مساوی گام در میدان دربی بگذارد که در این صورت شاید رویای قهرمان شدن آبی ها کمی رنگ ببازد.
 
حالا باید دید که گل محمدی و فرهاد مجیدی کدام راه را انتخاب خواهند کرد. شیوه ی محتاطانه که خود را از پیامدهای باخت احتمالی حفظ کنند یا اینکه با تفکر هجومی و کسب 3 امتیاز به میدان می روند. در هر صورت آنچه از این دو مربی انتظار می رود این است که با توجه به فرم خوب مجموعه ی خود، فوتبال جذاب و هجومی را به نمایش بگذارند تا هم هواداران در ورزشگاه و هم تماشاگران تلویزیونی از دیدن دربی نود و دوم لذت ببرند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.