نگاهی اجمالی به ماجرای پزشکان بدون مرز

در شرایطی که برخی گروههای به اصطلاح بی طرف به صورتی مرموز عمل کرده، دروغ می گویند، در رفتارشان صداقت دسده نمی شود و مزورانه می خواهند مختصری اقلام پزشکی به کشور وارد کنند، هر عقل سلیمی حکم می کند که جوانب احتیاط در نظر گرفته شود.
پنجشنبه، 7 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : نوید کمالی
موارد بیشتر برای شما
نگاهی اجمالی به ماجرای پزشکان بدون مرز
سازمان پزشکان بدون مرز یا Médecins Sans Frontières یک سازمان غیرانتفاعی به مرکزیت شهر ژنو سوئیس است که ماموریت ارائه مراقبت‌های اضطراری پزشکی در مناطق بحران زده را انجام می دهد و در هنگام اپیدیمی یک بیماری یا در مواقع وقوع بلایای طبیعی خدمات پزشکی را به جامعه آسیب دیده ارایه می کند.
 
سازمان پزشکان بدون مرز در میثاق نامه خود متعهد به مراقبت از بیماران بحران زده بدون توجه به نژاد، مذهب یا وابستگی سیاسی و شهرت آن است. به طوری که حتی در جریان نزاع های مسلحانه خونبار نیز فعالیت این سازمان ادامه داشته و به همین دلیل این سازمان در سال1999 برنده جایزه صلح نوبل شد.
 
این سازمان که به اختصار با عنوان MSF شناخته می‌شود بر روی وب سایت رسمی خود اعلام کرده: «این نظر را که مردمان فقیر مستحق دریافت مراقبت‌های پزشکی درجه سه هستند نمی‌پذیرد و تلاش می‌کند که مراقبت با کیفیت بالا را برای بیماران فراهم آورد».
 
لذا این سازمان مدعی است که در جریان شیوع ویروس ابولا در سال 2014 بیش از نیم میلیون بیمار را در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های وابسته به خود در 63 کشور جهان درمان کره است. همچنین لازم به ذکر است این سازمان دارای پنج مرکز عملیاتی در شهرهای آمستردام، بارسلونا، آتن، بروکسل، ژنو، پاریس است که گروه اعزامی به کشورمان از مرکز پاریس اعزام شده بودند.همزمان با اعلام خبر حضور و فعالیت اعضای فرانسوی سازمان پزشکان بدون مرز در کشورمان برخی مقامات کشورمان ضمن هشدار به وزارت بهداشت، به این نکته مهم تاکید کردند که نباید «سابقه بسیار بد فرانسه در موضوع ورود خون‌های آلوده به ایران» را فراموش کرد.
 

هشدار رهبر انقلاب

از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب نیز مدتی قبل با طرح احتمال دست داشتن آمریکا در شیوع ویروس کرونا این هشدار را مطرح کردند که ممکن است دشمنان با سوءاستفاده از شرایط موجود علیه کشورمان اقدام نمایند که این مسئله خود موجبات هوشیاری نهادهای نظارتی و بهداشتی کشور در قبال برخی کمک های خارجی مشکوک در بحران اخیر شد.
 
در این رابطه رهبر انقلاب اسلامی به اظهارات چندباره مقام‌های آمریکایی مبنی بر آمادگی برای ارسال کمکهای دارویی و درمانی در صورت درخواست ایران اشاره کردند و گفتند: «صحبت‌های آمریکایی‌ها جزو حرف‌های بسیار عجیب است. زیرا اولاً خودشان دچار کمبود شدید دارو و تجهیزات پیشگیری از بیماری هستند و برخی مسئولانشان صراحتاً از این کمبودهای وحشت‌آور سخن به میان آورده‌اند، بنابراین آنها اگر امکاناتی دارند به مردم خودشان برسند.»
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: «ثانیاً هنگامی که آمریکایی‌ها متهم به تولید این ویروس هستند، کدام انسان عاقلی، کمک از این کشور را قبول می کند.»
 
ایشان در ادامه تاکید کردند: «به آمریکایی‌ها هیچ اعتمادی نیست زیرا ممکن است داروهایی را ارسال کنند که ویروس را در ایران شایع‌تر و یا ماندگار کند و یا حتی ممکن است افرادی را به‌عنوان درمان‌کننده بفرستند تا ببینند اثرگذاری این ویروسی را که گفته می شود بخشی از آن فقط مخصوص ایران ساخته شده، چگونه بوده و اطلاعات خود را تکمیل و دشمنی خود را بیشتر کنند، بنابراین سخنان آمریکایی‌ها قابل قبول نیست.»
 

عدم نیاز به کمکهای مزورانه

در پی شیوع ویروس کرونا در جهان و فقدان وجود یک درمان قطعی برای این بیماری بیش از هر زمانی کشورهای جهان نیازمند هم افزایی و یاری یکدیگر در شرایط فعلی هستند، به همان شکل که در بدو اعلام شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان، کشورمان با ارسال ماسک و اقلام بهداشتی به این کشور موجب تامین بخشی از نیازمندی مراکز درمانی این کشور شد و صنایع چین با استفاده از این فرصت توانستند صنایع تولیدی لازم برای تامین مایحتاج بهداشتی و ایمنی مورد نیاز خود را فعال نمایند اکنون هم در شرایط امروز کشورمان توانستند با کمک‌های قابل توجهی آن را جبران نمایند.
 
در روزهای اخیر ماجرای مخالفت کشورمان با حضور پزشکان بدون مرز موجب بروز شانتاژ رسانه ای گسترده‌ای علیه نظام شده است، آنهم به این دلیل که یک مقام وزارت بهداشت اجرای پیشنهاد سازمان پزشکان بدون مرز در برپایی یک بیمارستان صحرایی در اصفهان را منتفی اعلام کرده و فعلا عدم نیازمندی به حضور اعضای این سازمان در کشور را به آنها ابلاغ کرده است.
 
رسانه های معاند با برجسته سازی این ماجرا در تلاش‌اند تا نظام را نسبت به بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌المللی در درمان بیماری بی توجه نشان داده و دلیل آن را هم نوع دیدگاه های نظام و رهبری به ماهیت کمک‌های خارجی نشان ‌دهند. در حالی‌که در پی اعلام سازمان پزشکان بدون مرز مبنی بر اعزام تیم پزشکان و متخصصان و ارسال محموله‌‌های کمک‌های پزشکی و ۵۰ تخت به ایران به منظور راه‌اندازی یک بیمارستان صحرایی در اصفهان مقامات کشورمان رسما اعلام کردند که با اجرای طرح بسیج ملى مقابله با کرونا و نیز استفاده از تمام ظرفیت درمانی نیروهاى مسلح، فعلا نیازى به برپایى تخت بیمارستانى توسط نیروهاى خارجى نیست.
 
از سوی دیگر مراجع رسمی کشورمان نیز اعلام داشتند که در گروه اعزامی سازمان پزشکان بدون مرز، هیچ متخصص عفونی یا مرتبط با کرونا حضور نداشت و تنها یک پزشک اورژانس و مقدار کمی تجهیزات مصرفی غیر تحریمی همراه این گروه بود که تامین این اقلام به راحتی ممکن است و نیاز به حضور و فعالیت میدانی یک سازمان خارجی در کشورمان نیست.
 
خصوصا این‌که ده‌ها بیمارستان صحرایی نیروهای مسلح در آماده‌باش و بسیاری از بیمارستان‌های خالی هستند.
 
سازمان پزشکان بدون مرز نیز در واکنش به این موضع‌گیری رسمی کشورمان در قبال حضور میدانی اعضای این سازمان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که ضمن توقف عملیات تیم اعزامی به ایران، افراد تیم اعزامی تا زمان مشخص شدن وضعیت در کشورمان باقی خواهند ماند.
 
این سازمان پیشتر به دروغ اعلام کرده بود یک تیم ۹ نفره از متخصصان و کارشناسان به منظور کمک‌رسانی به کادر پزشکی در ایران در مقابله با ویروس کرونا را به کشورمان اعزام کرده است. در این شرایط که برخی گروههای بی طرف به صورتی مرموز عمل کرده، دروغ می گویند، در رفتارشان صداقت دسده نمی شود و مزورانه می خواهند مختصری اقلام پزشکی به کشور وارد کنند، هر عقل سلیمی حکم می کند که جوانب احتیاط در نظر گرفته شود.

حضور یک گروه خارجی فاقد تخصص در حوزه مهار یک بیماری عفونی و تنفسی می‌تواند معنای خطرناکی داشته باشد. زیرا اعزام این دست گروه ها هزینه های سنگینی را برای اعزام کننده به همراه دارد، لذا به نظر می‌رسد که اعضای این گروه ماموریت دیگری جز درمان بیماران مبتلا ویروس کرونا دارند که در صورت صحت این گمانه زنی احتمال ماموریت آنها برای ارزیابی شدت بیماری در کشورمان وجود دارد و می‌تواند اطلاعات حاصل از این ارزیابی برای اجرای حملات بیولوژیک جدید علیه کشورمان بکار گرفته شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما