گفتگوی راسخون با حجت الاسلام و المسلمین حسین کاظم زاده مسئول قرارگاه جهادگران سلامت و عضو شورای مرکزی خانه طلاب

ارتقای کیفیت مبارزه با کرونا هدف مهم طلاب جهادی

طلاب شهر قم در قالب گروه های جهادی و مردمی با ارائه خدمات مختلف به کادر درمانی و بیماران تا تجهیز اموات مبتلا به کرونا صحنه های زیبایی از همبستگی و همدلی را در شرایط حساس و خطرناک بیمارستان ها خلق کردند وموجب امیدواری بیماران و خانواده های آن ها در مبارزه با بیماری شدند.
سه‌شنبه، 5 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
مصاحبه کننده : زهرا احمدی
مصاحبه شونده : حسین کاظم زاده
موارد بیشتر برای شما
ارتقای کیفیت مبارزه با کرونا هدف مهم طلاب جهادی
ویروس کرونا این میهمان ناخوانده سلامت جسمی و رشد و توان اقتصادی کشور را به خطر انداخت، با اینکه روزهای سختی را پشت سرگذاشته ایم و خبرهای دردناکی شنیده ایم و دشمن تلاش بسیاری برای ایجاد اضطراب عمومی و افزایش دلسردی مردم نسبت به عملکرد مسئولین داشته است، اما برخی در لباس طلبگی با سادگی حضور در کنار بیماران و کمک به کادر درمانی نشان دادند دشمن هیچ‌گاه نمی‌تواند همبستگی و همدلی ایرانیان را نشانه برود.

شهرمقدس قم شاهد تلاش‌های جهادگران روحانی بود که با اذعان به تسری سریع ویروس و خطرات احتمالی، پشت مردم را خالی نکردند و با تشکیل قرارگاه ها و مراکز حمایتی، الگویی زیبا و درس‌آمیز برای سایر کشورها شدند. حجت الاسلام و المسلمین حسین کاظم زاده مسئول قرارگاه جهادگران سلامت و عضو شورای مرکزی خانه طلاب که با تیم خود و سایر گروه های جهادی در این خدمت‌رسانی سهیم هستند، در این  گفت و گو ما را در جریان روند این فعالیت‌ها قرار می‌دهد.
 
حاج آقا کاظم زاده به طور مشخص حمایت از بیماران و کمک به  کادر درمانی از چه زمانی در بین طلاب جهادی شهر مقدس قم کلید زده شد؟
5 اسفند ماه چند روز بعد از تایید ابتلای دو نفر به ویروس کرونا، وزارت بهداشت علاوه بر هشدار دهی به مردم و توصیه موارد بهداشتی ضروری در جلوگیری از ابتلای به ویروس کرونا‌، تعدادی از گروه های خود جوش طلبگی و مجموعه خانه طلاب شهر مقدس قم در نامه ای خطاب به آقای دکتر غدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ضمن اعلام آمادگی کمک‌رسانی به کادر درمانی براساس نیازهای ضروری،  طرح های مورد نظر خود را در حمایت و مساعدت از بیماران و کادر درمانی به صورت یک‌پارچه و منسجم  اطلاع‌رسانی کردند.
 
این طرح‌ها که اعم از کمک به گندزدایی و قرنطینه فضاهای بستری بیماران کرونایی تا حمایت‌های معنوی و خدمت رسانی‌های دیگری بود، به صورت مشخص به مسئولین ذی‌ربط اعلام شد. در فضای ملتهب اخبار کرونایی که دشمن به دنبال ماهی گرفتن از آب آلوده بود تا با القای ترس و وحشت و ناکارآمدی سیستم درمانی و خدمات دهی مسئولین روزهای سختی را پیش روی مردم ترسیم کند طلاب بر آن شدند تا با ایجاد حس همدلی بیماران و کادر درمانی را یاری کنند و توطئه های دشمن را در شرایط خطیری که مردم نیازمند حس همبستگی وآرامش بیشتری هستند را خنثی کنند.
 
 از این جهت سرگروه های  بیست مجموعه طلبگی، فردای آن روز در دیدار با آقای دکتر توکلی نماینده وزیر بهداشت در شهر مقدس قم آمادگی همکاری همه جانبه خود را برای ارائه خدمات به کادر پزشکی و بیماران کرونایی اعلام کردند، آقای دکتر توکلی با آغوش باز و روی گشاده از پیشنهاد کمک و حمایت طلاب در شرایط بحرانی پیش رو استقبال کرد و چندین بخش از طرح‌ها و ایده های مورد نظر طلاب برای انجام فعالیت مورد تایید نهایی قرار گرفت که مقدمه ای برای خدمت رسانی طلاب به بیماران کرونایی از آغازین روزهای اسفند ماه شد.
 
چه خدماتی در راس فعالیت های طلاب جهادی قرار گرفت؟
 گروه های مختلف طلبه های جهادی در ابتدای کار خود با اولویت بندی خدمات طرح‌های تایید شده را به مرحله اجرا در آوردند. یکی از بخش‌های مورد نیاز که با فوریت باید انجام می‌شد بحث حضور در بیمارستان در اشکال مختلف بود، همانند همراه بیمار بودن، با توجه به وضعیت خاص بیماران کرونایی و عدم امکان حضور همراه در بیمارستان طلاب برای افزایش روحیه و کاهش حس تنهایی بیماران در این عرصه حاضر شدند.
 
از سوی دیگر با توجه به اینکه بخش کثیری از مبتلایان به کرونا بیماران مسنی هستند که قادر به انجام فعالیت های شخصی خود نیستند، طلبه های جهادی ضمن گپ و گفت در راستای ارتقاء روحیه بیماران در انجام کارهای شخصی به آن‌ها یاری می‌رسانند تا باری از دوش بیمار و کادر درمانی برداشته باشند.
 
به اذعان پزشکان حمایت‌های روحی و معنوی و کمک‌های طلبه های جهادی و مردمی به بیماران منجر به کاهش ترس و اضطراب و افزایش توان روحی آنها شده است.

ارتقای کیفیت مبارزه با کرونا هدف مهم طلاب جهادی
 
این طرح اولین بار در کدامیک از بیمارستان های قم کلید زده شد؟
طرح حمایت از بیماران و پشتیبانی از کادر درمانی بیمارستانی در شهر مقدس قم اولین بار در بیمارستان فرقانی کلید خورد و پرسنل بیمارستان در کنار اصحاب رسانه با بازتاب خدمات صورت گرفته موجب ارتقای روحی بیماران و زدودن گرد خستگی از چهره کادر درمانی شد.
 
موفقیت این حرکت همه جانبه منجر به درخواست‌های متعددی از سایر بیمارستان‌های شهر مقدس قم به گروه های فعال طلاب جهادی و مردمی شد، به نحوی که نیروهای جهادی در حال حاضر در بیمارستان‌های درمان بیماری کرونا از قبیل بیمارستان کامکار، امام رضا علیه السلام، شهید بهشتی و علی بن ابیطالب علیه السلام، مشغول خدمات رسانی هستند. به نظر می‌رسد بعد از گذشت چهار هفته طرح همراه بیمار در بین کادر درمانی و بیماران شهرهای مختلفی چون قم و بسیاری از شهرهای کشور جا افتاده است.
 
طلاب جهادی علاوه بر خدمات ذکر شده فعالیت هایی چون جاروکشی، نظافت بیمارستانی، شستن پتو و گرفتن آب‌میوه در فضای استریل را هم به سایر خدمات عنوان شده اضافه کردند که هر کدام در جای خود مورد اقبال پزشکان و پرستاران و بیماران قرار گرفته است.
 
آیا خانواده های کادر درمانی نیز در زمان خدمت بستگان نزدیک خود در بیمارستان مشمول حمایت‌های طلاب جهادی می شوند؟
سوال خوبی است. با توجه به اینکه بسیاری از پرسنل درمانی روزها و ساعت‌های متمادی را در بیمارستان مشغول درمان و خدمت‌رسانی به بیماران سپری می‌کنند، خانواده های آنها بعضا نیازمند کمک‌هایی از قبیل خرید منزل و... هستند که تعدادی از طلاب نیز چنین خدماتی را به خانواده های کادر درمانی ارائه می‌دهند.
 
همچنین طلاب قرارگاه و طلبه های جهادی در اعیاد مذهبی با انجام  فعالیت‌های فرهنگی و توزیع گل بین بیماران و کادر درمانی و برگزاری جشن‌های سه دقیقه ای در اتاق بیماران به دنبال ارتقای روحیه و افزایش حس معنوی بیماران بوده و هستند.
 
شنیده شد در شهر مقدس قم بسته های بهداشتی به مردم داده شده است، آیا طلاب جهادی در این موضوع نیز نقش داشتند؟
خوش‌بختانه به همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج بسته های بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت در اختیار این نهادها قرار گرفت، به دست طلاب جهادی رسید. طلاب مردمی و تلاش‌گران این عرصه با اهدای بسته های بهداشتی به مردم به صورت خانه به خانه در این زمینه نیز فعالیت شایان توجهی ارائه دادند، آن ها با توزیع ماسک، دست کش و مایع  ضد عفونی کننده به دنبال کاهش تردد مردم در سطح شهر برای خرید اقلام بهداشتی مورد نیازشان بودند.
 
بسیاری از خانواده هایی که بسته های بهداشتی دریافت کردند با توضیحات بهداشتی صحیحی که از سوی کادر درمان به طلاب عنوان شده بود توانستند از شایعات فضای مجازی فاصله گرفته و با طرق صحیح جلوگیری از ابتلا و رعایت بهداشت فردی و خانوادگی آشنا شوند. در این فعالیت چهار صد هزار بسته در شهر مقدس قم در اختیار مردم قرار داده شد.
 
کارکرد اصلی پویش مهربانی که در یک ماه اخیر مورد توجه بسیاری از مردم قم شده است چیست؟
برخی از طلاب در حضور اجتماعی خود اقدام به ضد عفونی کردن معابر، شناسایی دقیق بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا به صورت منزل به منزل براساس اطلاعات اینترنتی خانوارها کردند تا علاوه بر تامین نیازهای درمانی اقلام خوراکی و خریدهای روزانه آن‌ها را به دستشان برسانند. تشویق مردم به ماندن در خانه و ضد عفونی کردن مراکز خرید و پمپ بنزین‌ها پیش از آغاز سال نو نیز از جمله خدمات طلاب بود.
 
پویش مهربانی نیز از خلاقیت‌های ویژه ای است که با استقبال مردم به دخصوص میانسالان جامعه و افرادی که مبتلا به بیماری‌های زمینه ای هستند روبه‌رو شد، در این پویش اقلام مورد نیاز روزانه و هفتگی خانوار خریداری و به در منزل آنها برده می‌شد و پرداخت با کارت‌خوان بدون استفاده از پول نقد که یکی از منابع انتقال ویروس به شمار می رود انجام می‌گردد، این موضوع به قدری مورد توجه مردم شهر مقدس قم قرار گرفته که امروز نزدیک به سه هزار پیک با دریافت انواع و اقسام سفارشات به مردم خدمت می‌کنند.

ارتقای کیفیت مبارزه با کرونا هدف مهم طلاب جهادی
 
آیا طلاب جهادی در عرصه رسانه ای نیز خدماتی ارائه کرده اند؟
برخی از طلاب جهادی هم در کنار اصحاب رسانه به طور مشخص به بازتاب فعالیت‌های انجام شده و اطلاع رسانی به مردم می‌پردازند تا علاوه بر آشنایی مردم با طرح های موجود حمایتی و خدماتی کادر درمانی و نیروهای جهادی مردمی موجب افزایش امید و ارتقای روحیه و خنثی کردن توطئه های دشمن در جهت افزایش بد‌بینی مردم به مسئولین  و نیروهای جهادی باشند.
 
در فضای مجازی شاهد تجهیز اموات کرونایی توسط طلاب بودیم در این‌باره چه کمکی برای آرامش خاطر خانواده های داغدار از انجام کلیه مراحل شرعی این موضوع دارید؟
برای این موضوع بخش دیگری از طلاب در خصوص تجهیز اموات اعم از غسل، کفن و دفن در حال مجاهدت هستند، با توجه به حساسیت موضوع و انتشار ویروس در زمان غسل این مساله بسیار مهم است. لذا تلاش‌گران این عرصه نیز همانند سایر طلاب در بخش‌های دیگر در حال خدمت رسانی به اموات کرونایی یا مشکوک به کرونا هستند.
 
آنچه از این تریبون باید به خانواده های داغدار عنوان شود این است که تمامی روند غسل، کفن و دفن این اموات همانند اموات عادی انجام می‌شود و خاک‌سپاری و تلقین نیز به سبک شرعی و روال دین مبین اسلام انجام می گردد.
 
آیا از بین طلاب جهادی تا کنون کسی به بیماری کرونا مبتلا شده است؟
خوشبختانه تا‌کنون در بین خدمت رسانان جهاد‌گر طلبه هیچ طلبه ای در حال خدمت به بیماران یا کادر درمانی و سایر بخش‌ها به ویروس منحوس کرونا مبتلا نشده است.
 
شنیده شده که الگوی شهر قم در ارائه خدمات توسط طلاب جهادی کپی برداری شده آیا این خبر را تایید می‌کنید؟
خوشبختانه بسیاری از شهرهای کشور از طلاب تلاش‌گر جهادی الگو گرفته و با ایجاد قرارگاه هایی مشابه قرارگاه های طلاب در شهر مقدس قم در حال خدمت رسانی به مردم و هم‌شهری‌های خود هستند، آثار این الگوگیری و خدمات دهی به صورت چشم‌گیری در فضای مجازی منتشر شده است.
 
نگرانی از بازگشت مسافران و تداوم وضعیت بحرانی بعد از تعطیلات نوروز وجود دارد آیا طلاب جهادی برای بازگشت مسافران و پایان تعطیلات در بحران احتمالی پیش‌رو از آمادگی لازم برخوردار هستند؟
در حال حاضر علاوه بر کسب تجارب گوناگون طلاب جهادی و طلابی که مایل به خدمات دهی به بیماران و کادر درمانی هستند، در فضای مجازی تحت آموزش قرار می‌گیرند، نیروهای خود جوش مردمی و روحانیون مجاهدی که در یک‌ماه گذشته به بیماران و مردم خدماتی ارائه کرده اند از آمادگی لازم برای افزایش کمک به مردم در پایان تعطیلات فروردین ماه برخوردار هستند.
 
متاسفانه بخشی از هموطنان ما با نادیده گرفتن توصیه های ماندن در خانه عازم سفر شدند که بیم آن می‌رود بعد از بازگشت به شهرهای خود منجر به افزایش و گسترش ویروس‌در سطح شهرها شوند، از این رو طلاب در بالاترین حد آمادگی برای کمک رسانی در بحران احتمالی پیش رو هستند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.