آیا بحران انتخاباتی اسرائیل پایان می یابد؟

اتحاد نتانیاهو و بنی گانتس و تشکیل دولت اضطراری در اسرائیل هرچند به معنای پیروزی اولیه نتانیاهو تلقی می‌شود اما باید این مسئله را ازنظر دور نداشت که کابینه که از احزاب رقیب تشکیل شود کابینه‌ای ضعیف، و پر از ناسازگاری‌ها و اختلافات حزبی خواهد بود و احتمال شکست آن و تکرار انتخابات بسیار زیاد است.
شنبه، 9 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا بحران انتخاباتی اسرائیل پایان می یابد؟
رژیم صهیونیستی در یک سال گذشته در بحران انتخاباتی گرفتارشده است. در سال97 لیبرمن از کابینه نتانیاهو خارج شد و کابینه وی اکثریت را از دست داد و پارلمان اسرائیل رأی به برگزاری انتخابات زودهنگام داد. در فروردین 98 انتخابات زودهنگام این رژیم برگزار شد، اما نه نتانیاهو و نه بنی‌گانتس به تشکیل کابینه موفق نشدند.
 
دومین انتخابات زودهنگام اما در شهریور 98 برگزار شد و بازهم هیچ‌یک از احزاب صهیونیستی موفق به تشکیل کابینه با 61‌کرسی از مجموع 120‌کرسی نشدند و به‌ ناچار تن به سومین انتخابات دادند.
 
بنیامین نتانیاهو این بار اما ترفندهای زیادی را برای پیروزی در انتخابات به کار گرفت. در این مسیر ترامپ از معامله قرن با هدف کمک به نتانیاهو رونمایی کرد، نتانیاهو بها ابوالعطا از فرماندهان جهاد اسلامی را ترور کرد، دستور ساخت 3500 واحد مسکونی جدید در شهرک‌های رژیم صهیونیستی را داد و رقیبش یعنی بنی گانتس را متهم کرد که در تور اطلاعاتی ایران گرفتار شده است! نتانیاهو که به دلیل پرونده‌های فساد در یک‌قدمی زندان قرار دارد، سعی داشت تا به هر نحوی شده به‌عنوان نخست‌وزیر باقی بماند تا محاکمه وی تحت‌الشعاع قرار بگیرد.
 
در نهایت سومین انتخابات پارلمانی اسرائیل در مدت یک سال، روز 12‌اسفند ‌برگزار شد. در این انتخابات نتانیاهو هرچند توانست نسبت به رقیب خود یعنی بنی گانتس آرای بیشتری کسب کند اما از آنجا که گانتس موفق به کسب حمایت احزاب بیشتری شد از سوی رئیس رژیم صهیونیستی مأمور به تشکیل دولت شد.
 
اما در یک اقدام غیرمنتظره بنی گانتس آمادگی خود را برای پیوستن به کابینه وحدت با نتانیاهو اعلام کرد. این اقدام در حالی صورت گرفت که گانتس همواره اعلام کرده بود که نتانیاهو با پرونده‌های فساد درگیر است و باید محاکمه شود. در واقع نتانیاهو توانست با ترفندهای مختلف این بار نیز بقای خود را تضمین کند.
 

توافق گانتس و نتانیاهو

پارلمان اسرائیل در پی استعفای یولی ادلشتاین از حزب راست‌گرای لیکود، بنی گانتس‌ را به ریاست کنست برگزید. پیش از رأی‌گیری میان حزب آبی و سفید و لیکود (به رهبری نتانیاهو) در این خصوص توافق صورت گرفته بود.
 
گانتس پس از انتخاب خود مدعی شد که دموکراسی به پیروزی رسید و نامزد شدن وی برای این پست باهدف «یکپارچگی میان مردم» صورت گرفته است. رویترز در این ‌باره نوشته است که این انتخاب نشان از یک شراکت سیاسی دارد که نتانیاهو را در قدرت باقی نگه می‌دارد.
 
شماری از اعضای ائتلاف  بنی گانتس، با انتقاد شدید از این حرکت، فرد شماره ۱ جریان آبی سفید را به خیانت به رأی شهروندان متهم کردند. یائیر لپید، نفر دوم حزب آبی سفید در یک کنفرانس خبری گفت: «بنی‌گانتس آرای شهروندان اسرائیلی را دزدیده و به بنیامین نتانیاهو تحویل داده است.»
 
«احمد الطیبی» نماینده عرب کنست رژیم صهیونیستی و رهبر لیست مشترک عربی پس از انتخاب بنی‌گانتس رهبر ائتلاف آبی سفید به‌عنوان رئیس جدید کنست و توافق با نتانیاهو برای تشکیل دولت آینده اظهار داشت: «آنچه امروز در کنست اتفاق افتاد، یک تراژدی نبود، بلکه مسخره‌بازی بود. این اقدام گانتس باعث فروپاشی حزب آبی و سفید شد.»
 
یائیر لاپید نفر دوم حزب آبی و سفید با اعلام انشعاب از حزب آبی و سفید با نوشتن عبارت "خدا برکتتان دهد، موفق باشید" گروه واتس آپ حزب آبی و سفید را ترک گفت. بر این اساس و طبق توافق گانتس و نتانیاهو نخست‌وزیری در اسرائیل چرخشی خواهد بود.
 
پس از تشکیل دولت ابتدا نخست‌وزیری به نتانیاهو خواهد رسید سپس گانتس به‌عنوان رئیس کنست استعفا خواهد کرد و جای وی را یک‌ کاندیدای لیکود خواهد گرفت، در این مرحله وی به‌عنوان نخست‌وزیر موقت و وزیر امور خارجه منصوب می‌شود.
 
«گابی اشکنازی» از حزب حوسین، پست وزیر دفاع را دریافت می‌کند. وزیر دادگستری یا دادستانی کل نیز به یکی از اعضای حزب تحت رهبری  گانتس  خواهد رسید. در مورد پست وزارت مالی این پست در اختیار لیکود باقی خواهد ماند.
 
احزاب مذهبی یهودی نیز همچنان قدرت خود را در این دولت حفظ می‌کنند. در دو سال اول نیز نتانیاهو نخست‌وزیر خواهد بود و بعد از وی گانتس به‌عنوان نخست‌وزیر فعالیت خواهد کرد.
 

اتحاد گانتس و نتانیاهو چگونه اتفاق افتاد؟

اما چه دلایلی باعث شد تا گانتس از خواسته‌های خود کوتاه آمده و با نتانیاهو وارد دولت ائتلافی شود؟ در این راستا باید به چالش‌های اتحاد گانتس با «فهرست مشترک» عرب با ۱۵ کرسی اشاره کرد.
 
گانتس سعی داشت با همراهی "فهرست مشترک" دولت آینده را تشکیل داده و بر نتانیاهو پیروز شود. اما بسیاری از اعضای ائتلاف آبی و سفید از همان ابتدا مخالف این مسئله بودند و لیبرمن رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» با 7 کرسی نیز که به‌عنوان مهره شاه ساز در اسرائیل معرفی‌شده چندان مایل به این اتحاد نبود.
 
به همین دلیل گانتس به این نتیجه رسید که امکان تشکیل دولت با حضور عرب‌ها وجود نخواهد داشت و در این صورت انتخابات چهارم در راه خواهد بود که این مسئله به معنای پیروزی نتانیاهو خواهد بود. به همین دلیل ترجیح داده که به حداقل ممکن یعنی نخست‌وزیری چرخشی با نتانیاهو تن دهد.
 
شرایط کنونی رژیم صهیونیستی و درگیر بودن این رژیم با بیماری و ویروس کرونا نیز در مسیر اتحاد گانتس و نتانیاهو بی‌تأثیر نبوده است. چرا که بسیاری از سیاست‌مداران این رژیم برای مقابله با این ویروس خواستار تشکیل یک دولت اضطراری شده بودند.
 

نتیجه

تشکیل دولت اضطراری و یا وحدت ملی در اسرائیل را می‌توان به‌ عنوان بزرگ‌ترین باخت سیاسی گانتس دانست. چراکه وی در حالی‌ که از سوی رئیس رژیم صهیونیستی مأمور به تشکل کابینه شده بود به این مسئله تن داد.
 
علاوه بر این نتانیاهو با چهار پرونده فساد درگیر است و این اتحاد به معنای فرصت دادن به وی برای مقابله با این پرونده است. با این‌ حال باید تأکید کرد اگرچه نتانیاهو و گانتس برای تشکیل کابینه وحدت ملی توافق کردند، اما کابینه‌ای که احتمالاً در روزهای آینده تشکیل خواهد شد، کابینه‌ای پُر از افراد ناسازگار خواهد بود و بعید نیست که باز هم سرزمین‌های اشغالی در دو سال آینده شاهد برگزاری انتخابات زود هنگام باشد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.