والیبال ایران پیشرفت کرده اما نوپا است

عطایی در گفتگو با راسخون: قطع همکاری با کولاکوویچ تصمیم درستی بود/رسیدن به سکوی المپیک سخت است

سرمربی تیم ملی والیبال جوانان ایران با بیان اینکه کولاکوویچ عملکرد متوسطی در تیم ملی داشت و قطع همکاری با او تصمیم درستی بود، گفت: تیم ملی والیبال ایران برای رسیدن به سکوی المپیک کار سختی در پیش دارد.
يکشنبه، 24 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
عطایی در گفتگو با راسخون: قطع همکاری با کولاکوویچ تصمیم درستی بود/رسیدن به سکوی المپیک سخت است
بهروز عطایی در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به اتفاقاتی که برای والیبال ایران در سال 98 افتاد، اظهار داشت: سالی که گذشت، برای والیبال ایران بد نبود. البته در یکی دو سال اخیر فدراسیون والیبال با عدم ثبات در مدیریت کار می کرد و با سرپرستی اداره می شد. سال 98 با اینکه برای والیبال ما خوب بود اما می توانست بهتر هم باشد. در مسابقات لیگ ملت ها شروع خیلی خوبی داشتیم، از 15 دیدار، 12 برد کسب کردیم و به عنوان تیم دوم به مرحله ی نهایی رفتیم. در آمریکا به مقام پنجم رسیدیم که می توانستیم بهتر عمل کنیم.
 
وی ادامه داد: در مسابقات قهرمانی آسیا، توانستیم قهرمان شویم و در مسابقات انتخابی المپیک در مرحله ی اول نتوانستیم صعود کنیم اما در مرحله ی دوم توانستیم سهمیه ی المپیک را بگیریم. در مسابقات جام جهانی هم با توجه به مصدومیت ها و مسائلی که وجود داشت، عملکرد تیم ملی والیبال بزرگسالان عالی نبود. جا داشت که از بازیکنان جوانتر استفاده کنیم و به بازیکنان باتجربه تر و باکیفیت تر استراحت بدهیم تا در انتخابی المپیک با تمام قوا حاضر شوند. اما کادر فنی تصمیم دیگری گرفت و چند بازیکن ما در آنجا مصدوم شدند و فرسودگی ایجاد شد.
 
سرمربی تیم ملی والیبال جوانان ایران افزود: در بخش های دیگر والیبال به خصوص در پایه ها هم عملکرد قابل قبول بود. تیم ملی نوجوانان ما به عنوان مدافع قهرمانی در قهرمانی جهان پنجم شد که نتیجه ی متوسطی بود و بهتر می توانست کار کند. وقتی عملکردها را اندازه گیری می کنیم، با توجه به پتانسیلی که وجود دارد، می توانست بهتر باشد. در تیم ملی والیبال جوانان که من مسئولیت فنی آن را داشتم، خوشبختانه با تلاش همکارانم و زحماتی که فدراسیون و بازیکنان کشیدند، برای اولین بار قهرمان جهان شدیم. این عملکرد سبب می شود که گام های بعدی را در والیبال محکم تر برداریم و به این باور برسیم که در والیبال پشتوانه سازی خوبی کردیم. والیبال ما به جایگاه قابل قبولی رسیده است و جزو 8 تیم برتر دنیا هستیم. برای حفظ این جایگاه باید تلاش بیشتری کنیم.
 
بهروز عطایی گفت: برای پیشرفت کردن باید بخش های دیگر والیبال را تقویت کنیم. بخش تولید مربی و سطح ارتقای دانش فنی آنها که محدود هستند، افزایش دهیم. سطح تولید مدیران در بدنه ی فدراسیون باید بیشتر شود. در والیبال کشور قابل قبول اما نوپا هستیم. خیلی از ساختارهایی که در والیبال دنیا تعریف شده است را در والیبال ما هنوز نداریم و برای تعریفشان در حال جدل هستیم. برای رسیدن به سطح اول و جزو 4 تیم خیلی تلاش لازم است. سالهاست آمریکا، لهستان، روسیه و ایتالیا در سطح اول فعالیت می کنند وزیربنای این سطح را هم دارند. مسابقات باشگاهی ما قابل مقایسه با کشورهای سطح اول نیست. سطوح آنها ساختاری است. باید لیگ را ارتقاء دهیم و سطح دانش مربیان را بالا ببریم. اینکه بگوییم با آوردن یک مربی خوب و ساختن چند بازیکن می توانیم به سطح اول برسیم، چنین چیزی نیست. باید یک مجموعه ی کم نقص درست کنیم تا پیشرفت ما ادامه دار باشد.
 
وی در خصوص قطع همکاری فدراسیون والیبال با کولاکوویچ تاکید کرد: کولاکوویچ مربی ای بود که با فدراسیون چند سال کار کرد. استنباطم این است که فدراسیون به این نتیجه رسید که ادامه ی همکاری با کولاکوویچ ما را به اهداف بلندمدتی که داریم، نمی رساند. فکر می کنم نمی توانستیم بیش از این با کولاکوویچ پیشرفت کنیم. تصمیم درستی بود که فدراسیون گرفت.
 
سرمربی تیم ملی جوانان ایران با اشاره به نقطه ضعف اصلی کولاکوویچ افزود: نمی شود بخشی از تصمیمات را یک ضعف تلقی کرد. باید کل دوران حضور یک مربی را سنجید. در 3، 4 سالی که در ایران بود، روند صعودی و روبه رشدی را از تیم ملی ندیدیم. روند بدون ریسک، کم خطر و مشخصی را تیم ملی والیبال داشت. والیبال متوسطی بازی می کردیم و نمره ی متوسطی باید به او بدهیم. در هیچ تورنمنتی فوق العاده بازی نکردیم. او بازیکنان را تشنه ی مسابقه ی مهم نگه نمی داشت. این نشان می دهد که کولاکوویچ نتوانست والیبال ما را به آنجایی که می خواهیم هدایت کند.
 عطایی در گفتگو با راسخون: قطع همکاری با کولاکوویچ تصمیم درستی بود/رسیدن به سکوی المپیک سخت است
بهروز عطایی با اشاره به تعویق المپیک 2020 و اینکه آیا به نفع والیبال ایران است یا نه؟ گفت: داورزنی به عنوان رئیس فدراسیون اعلام کرد که سرمربی تیم ملی والیبال ایران در المپیک و بعد از آن مربی خارجی بزرگ خواهد بود. طبیعتا برای آوردن مربی بزرگ باید رایزنی کرد و زمان می خواهد. تعداد مربیان سطح بالا زیاد نیستند. قبل از اینکه لوزانو، کواچ یا کولاکوویچ به ایران بیایند، آنها را هم مربیان بزرگی می دانستیم. اما وقتی وارد شدند این اتفاق نیفتاد. والیبال ما به جایگاهی رسیده است که مربی باکیفیت و بی کیفیت را از هم تشخیص دهد. ما صحبت از والیبال 20 سال قبل نمی کنیم. شاید چندین سال قبل مربیانی مثل کولاکوویچ برای ما اسطوره بودند اما امروزه چنین وضعیتی را ندارند. شاید در دنیا 5 مربی باکیفیت باشند که نیاز والیبال ما را برطرف می کند؛ کاری که ولاسکو کرد. بیشتر این مربیان درگیر تیم های ملی و باشگاهی هستند که نمی شود با آنها مذاکره کرد اما یکی دو نفر را می شود با رایزنی به ایران آورد. تعویق المپیک برای کشورهایی که دچار تغییر مربی شده اند، خوب بود هرچند باید نوع برنامه ریزی و بازی های تدارکاتی را قبل از المپیک سنجید.
 
وی در خصوص اینکه آیا گزینه های مد نظر فدراسیون را می شناسید؟ ادامه داد: از برخی مربیانی که اسم برده می شود، به نظرم اگر بیایند چیزی به ما اضافه نخواهند کرد و در نهایت با آنها به تجربه ی تلخ می رسیم. بله برخی گزینه ها را می دانم و شناخت هم دارم اما نمی توانم بگویم. مربی باید بیاوریم که تجربه ی حضور در المپیک، قهرمانی جهان، تجربه ی فینالیست کردن و به جمع 4 تیم بردن را داشته باشد. در مرحله ای نیستیم که والیبال ما آزمون و خطا شود. مربیانی در سطح لوزانو، کواچ و کولاکوویچ ما را به هدف نمی رساند. اینها هیچ کجا چنین تجربه ای نداشتند و بالاترین سطحشان حضور در المپیک و مسابقات قاره ای بود.
 
سرمربی تیم ملی والیبال جوانان ایران درپایان گفت: والیبال ما پتانسیل خوبی دارد اما اینکه بگوییم با این وضعیت می شود روی سکو رفت، خیلی بعید است. فکر نمی کنم این موضوع در این سالها رخ دهد چون شرایط رفتن روی سکو مهیا نیست. تعداد بازیکنان خوب ما زیاد است اما برای رسیدن به مدال المپیک فاصله داریم. پیش بینی نهایی این است که از مرحله ی اول صعود کنیم اما در دور دوم دچار مشکل می شویم. آرزو می کنم که تیم ملی ایران به جمع 4 تیم اول برسد و روی سکو هم برود ولی کار سختی پیش رو داریم.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.