آلمان در برابر حزب‌الله لبنان

اقدام اخیر آلمان مبنی بر تروریستی خواندن شاخه سیاسی حزب‌الله لبنان، بازی در پازل سناریوی امریکا و اسرائیل در ادامه فشار حداکثری علیه ایران و محور مقاومت محسوب می‌شود. با این حال تجربه نشان داده که گروه‌های مقاومت و از جمله حزب‌الله با این فشارها نه تنها عقب‌نشینی نمی‌کنند، بلکه بر عزت و اقتدار آن‌ها در موازنه قوای منطقه‌ای افزوده می‌شود.
شنبه، 13 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : فرزان شهیدی
موارد بیشتر برای شما
آلمان در برابر حزب‌الله لبنان

آلمان در برابر حزب‌الله لبنان

با اقدام اخیر آلمان علیه حزب‌الله لبنان، چالش غرب با جبهه مقاومت وارد مرحله تازه‌ای شد. ماجرا از آن قرار بود که وزارت کشور آلمان با صدور بیانیه‌ای فعالیت حزب‌الله لبنان را در خاک این کشور ممنوع کرد و این گروه را در لیست تروریسم قرار داد. در سطح رسمی، دلیلی که وزارت خارجه آلمان در تایید این اقدام ذکر کرد، آن بود که حزب‌الله موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد و خواهان نابودی آن است.
 
مقامات امنیتی آلمان مدعی هستند که بیش از هزار نفر در این کشور عضو یا وابسته به حزب‌الله لبنان بوده و عمدتا مشغول قاچاق و پول‌شویی و نیز برنامه‌ریزی جهت حمله به منافع اسرائیل از خاک آلمان هستند.
 

فعالیت حزب‌الله در آلمان

بر خلاف ادعای مسئولین امنیتی آلمان، حزب‌الله در آلمان فعالیت رسمی ندارد و آن چه به عنوان حضور حزب‌الله را در خاکشان مطرح می‌کنند، فعالیت آن دست از لبنانی‌ها و فلسطین‌ها است که هوادار حزب‌الله هستند و هر از گاهی همانند روز قدس و یا سایر مناسبت‌های مهم، دست به تظاهرات و برپایی مراسم می‌زنند.
 
به همین دلیل بلافاصله پس از بیانیه وزارت کشور، پلیس آلمان با هجوم به برخی اماکن، تعدادی از افراد مشکوک به ارتباط با حزب‌الله را بازداشت کرد، افرادی که جزء همان هواداران شمرده شده و معمولا دستگاه امنیتی آلمان مدارک محکمی نسبت به اتهامات وارده علیه آنان در دست ندارد.
 

هوادارای آلمان از اسرائیل

رویکرد و اقدام مقامات آلمانی علیه حزب‌الله حاکی از آن است که آلمان نسبت به منافع اسرائیل پای‌بند است. این پای‌بندی از یک طرف به دلیل مساله هولوکاست و احساس شرمندگی آلمانی‌ها نسبت به یهودیان است. لذا آلمان همچنان غرامت ناشی از کوره‌های یهودی‌سوزی هیتلر را (که صهیونیست‌ها به بزرگ‌نمایی آن پرداخته‌اند) به رژیم غاصب اسرائیل پرداخت می‌کند.
 
از طرف دیگر، نقش لابی‌ یهود و تحرکات دیپلماسی اسرائیل با کمک آمریکا را در آلمان موضوعی است که نباید آن را دست کم گرفت. لذا اقدام اخیر برلین نشان داد تلاش مستمر لابی‌های صهیونیستی موفق بوده و آلمان در برابر فشارهای دیپلماتیک از سوی آمریکا و اسرائیل تسلیم شده است.
 

سابقه لیست تروریسم

کشورهای اروپایی سال‌ها با آمریکا بر سر این که آیا حزب‌الله یک گروه تروریستی است یا نه؟ چالش داشتند. تا این که سرانجام با فشارهای آمریکا شاخه نظامی حزب‌الله را تروریستی خواندند. در همین راستا، اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۳ شاخه نظامی حزب‌الله را یک سازمان تروریستی اعلام کرد.
 
اما در ادامه، برخی کشورها مانند انگلیس شاخه سیاسی حزب‌الله را هم در لیست تروریسم قرار دادند. اینک اما نوبت به آلمان رسیده تا حزب‌الله را به شکل تمام عیار تروریستی قلمداد کند. این در حالی است که آمریکا به عنوان حامی اصلی اسرائیل از دیرباز علیه حزب‌الله مدعی بوده و از سال ١٩٩٧ این سازمان را در لیست سیاه تروریسم قرار داده بود.
آمریکا امید دارد که سایر کشورهای اروپایی نیز که هنوز حزب‌الله را تروریسم نمی‌دانند، با تأسی به آلمان به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند اروپا، علیه حزب‌الله موضع‌گیری رسمی انجام داده و آن را تروریست بخوانند.
 

بازوی ایران در منطقه

در چرایی اقدام اخیر آلمان علیه حزب‌الله لبنان باید گفت، این کار در پازل فشار حداکثری آمریکا علیه مقاومت و کانون آن یعنی جمهوری اسلامی ایران قابل فهم است. در این راستا، آمریکا و متحدانش قطع نفوذ ایران در منطقه را منوط به تضعیف حزب‌الله می‌دانند.
 
از نگاه آمریکا، جمهوری اسلامی ایران بسیاری از طرح‌های منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای خود را از طریق حزب‌الله لبنان به انجام می‌رساند. برای مثال حزب‌الله در سوریه به عنوان یک بازوی نظامی قوی عمل کرده و یا در عرصه یمن، به نیابت از ایران با  انصارالله مرتبط بوده و از این گروه پشتیبانی می‌کند.
 

ارتباط این موضوع با حوادث لبنان

برخی تحلیلگران حوادث اخیر لبنان را به موضوع تروریستی خواندن حزب‌الله توسط آلمان گره زده و بر این باورند که حزب‌الله از داخل نیز توسط گروه‌های سیاسی مخالف تحت فشار قرار گرفته است.
 
این فشارها که عمدتا از سوی جریان 14 مارس انجام می‌شود، علاوه بر حزب‌الله متوجه دولت تازه تاسیس «حسان دیاب» شده است، دولتی که هر چند مستقل و تکنوکرات شناخته می‌شود، اما مورد حمایت حزب‌الله و متحدانش (موسوم به جریان 8 مارس) است.
 
طبق آن چه حسان دیاب علیه رئیس بانک مرکزی لبنان «ریاض سلامه» مطرح کرده است، وی با هماهنگی و حمایت جریان رقیب و به طور خاص سعد الحریری (رهبر حزب المستقبل و نخست وزیر سابق) با اتخاذ سیاست‌های مشکوک موجب بحران مالی در این کشور شده و در نتیجه ارزش پول ملی لبنان به شدت کاهش یافته است.
 
ارتباط خوب 14 مارس با آمریکا و عربستان سعودی، حاکی از مشارکت این جریان در سناریوی جدید آمریکا علیه حزب‌الله است.
 

حزب‌الله و معامله قرن

مساله دیگری که در سناریوی جدید آمریکا قابل توجه است ترسیم نظم جدید در غرب آسیا از طریق اجرای طرح موسوم به «معامله قرن» است. حزب‌الله یکی از مخالفان جدی این طرح است، لذا طبیعی است علیه این گروه اعمال فشار کنند، به ویژه آن که دولت تناوبی رژیم صهیونیستی که توسط بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس تشکیل شده، نسبت به همکاری با آمریکا جهت اجرای معامله قرن و به ویژه نسبت به بند الحاق مناطقی از کرانه باختری به خاک رژیم غاصب، به اجماع رسیده و قرار است بعد از تصویب طرح انضمام در پارلمان (کنیست) آن را علمیاتی کنند.
 

حمله به حزب‌الله در سوریه

حزب‌الله تنها از جنبه سیاسی و تبلیغاتی در معرض فشار و هجوم نیست و هر از گاهی مورد حملات هوایی توسط رژیم صهیونیستی در خاک سوریه قرار می‌گیرد. البته این حملات عمدتا علیه زیرساخت‌ها و انبارهای تسلیحاتی حزب‌الله انجام می‌شود. بهانه اسرائیل این است که این انبارها حاوی سلاح و مهماتی است که توسط ایران سوریه وارد شده و قرار است به لبنان برود تا زرادخانه حزب‌الله را کامل کند، لذا برای حفظ امنیت خود دست به عملیات پیشگیرانه می‌زند.
تشدید حملات هوایی و موشکی اسرائیل و نقش حریم سوریه طی دوره اخیر را می‌توان در جهت اجرای سناریوی جدید آمریکا ارزیابی کرد.
 

مکانیسم ماشه

از سوی دیگر برخی ناظران به تلاش وزارت خارجۀ آمریکا اشاره دارند که با تهیه یک لایحه حقوقی قصد دارد آمریکا را به رغم خروج از توافق برجام، همچنان در این قرارداد نگاه دارد تا از این طریق با تکیه بر «مکانیسم ماشه» پرونده هسته‌‌ای ایران را به شورای امنیت ارجاع داده و تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند.
 
هم‌زمانی طرح آمریکا با اقدام آلمان علیه حزب‌الله، حاکی از برنامه منسجم و جامعی است که واشنگتن علیه جمهوری اسلامی و محور مقاومت طراحی کرده و به نظر می‌رسد دونالد ترامپ طی حدود شش ماهی که تا موعد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده، قصد دارد دستاورد تازه ای در کارنامه خود ثبت کرده و گام بعدی ریاست جمهوری را با استحکام بیشتری بردارد.
 

دورنما

حزب‌الله لبنان با توجه به سابقه و تجربه‌ای که دارد، بیدی نیست که از این بادها بلرزد. شگردهای نخ‌نمایی مانند تروریستی خواندن گروه‌های مقاومت از جمله حزب‌الله، دیرزمانی است کارآیی خود را از دست داده و در نتیجه قادر به تغییر معادلات و موازنه قوا در منطقه‌ نمی‌باشد.
در مقابل، تجربه نشان می‌دهد هر چه فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی بر مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی ایران بیشتر شده، بر توان و عزت و کارآیی این جبهه افزوده شده است؛ به ویژه آن که جایگاه حزب‌الله در داخل لبنان و منطقه یک جایگاه منیع و عزتمند بوده و اقدام مذبوحانه آلمان هیچ خللی در آن ایجاد نخواهد کرد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.