چالش‌ بی‌پایان پهپادهای لبنانی!

ناله‌های بی‌پایان مقامات رژیم صهیونیستی و شکایت بردن آن‌ها نزد کشورهای اروپایی و امریکا برای هشدار به لبنان و اصرار بر این موضوع که این اقدامات حزب‌الله باعث به خطر افتادن تامین گاز اروپا!! خواهد شد، نشان از اوج بیچارگی این رژیم دارد. اگر 20 سال پیش بود این رژیم بابت حضور یک پهپاد در مناطقی که مدعی آن است، یک جنگ راه می‌انداخت و حالا از اینکه چرا پس از چند روز هیچ صدایی از طرف مسئولان حزب‌الله در نمی‌آید، دچار دلهره شده‌اند.
پنجشنبه، 16 تير 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چالش‌ بی‌پایان پهپادهای لبنانی!
جعفری: چهار روز از زمانی که سه فروند پهپاد مقاومت اسلامی لبنان بر فراز آب‌های اقتصادی این کشور در میدان گازی کاریش به پرواز درآمدند می‌گذرد. در حالی که مقامات حزب‌الله در مورد این پرواز سکوت کرده و تا این لحظه فقط یک بیانیه دو خطی صادر کرده‌اند، سران رژیم صهیونیستی، کارشناسان سیاسی و نظامی در کنار رسانه‌های چاپ سرزمین‌های اشغالی هزاران محتوای مختلف تولید و منتشر کرده‌اند که خروجی همه آن‌ها یکی است: «ارتش رژیم صهیونیستی به ویژه نیروی هوایی آن در این ماموریت گند زده‌اند!» این خلاصه تمام یادداشت‌ها، اظهارنظرها و دیدگاه‌هایی است که در این چهار روز توسط بخش‌های مختلف سیاسی، امنیتی و نظامی رژیم عبری به بیرون درز کرده است.

هر چه زمان می‌گذرد، ابعاد جدیدتر و بیشتری از این اقدام راهبردی و بی‌نظیر مقاومت ظهور و بروز پیدا می‌کند که نشان می‌دهد نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی که نقطه اتکا و قوت این رژیم است، بسیار ضعیف‌تر و ناکارآمدتر از بدبینانه‌ترین ارزیابی‌های صورت گرفته در سطوح مختلف نظامی این رژیم ظاهر شده است.

در طول روزهای گذشته ابعاد مختلف ناتوانی نیروی هوایی این رژیم در برخورد مستقیم و رودررو با جنگنده‌های محور مقاومت را منتشر کردیم و این موارد بخشی از اطلاعات و دیتاهایی است که ما در اختیار داریم، بخش بزرگ‌تری از این برخوردها جزو اسناد طبقه‌بندی شده است که زمان انتشار دارد.

در حالی که در طول سال‌های گذشته عده‌ای ساده‌لوح در فضای مجازی از توان نیروی هوایی رژیم صهیونیستی می‌نوشتند و حتی بارها جنگنده‌های این رژیم مانند اف35 را در پروازی خیالی تا مرکز ایران و تاسیسات هسته‌ای کشورمان به پرواز درآوردند، اما اعترافات جدید صهیونیست‌ها نشان می‌دهد آنچه به عنوان جنگنده نسل پنجم توسط «لاکهیدمارتین» و چهل دزد امریکایی (شرکایش) به طرف‌های مختلف فروخته شده، بسیار ناتوان‌تر از آن چیزی است که ادعا می‌شود. سال 1397 بود که یک فروند اف35 اسرائیلی بر فراز آسمان لبنان هدف موشک اس200 قرار گرفت و با خوش‌شانسی بسیار موفق به فرود در فرودگاه مادر خود شد.

از آن تاریخ تا چند ماه همه اف‌35های اسرائیلی به قول معروف «گراند» شدند تا احیاناً در یک حادثه ناخواسته و یا مانند جریان انهدام اف 16 این رژیم در آسمان القنیطره سرنگون نشود و به بازار صادراتی این هواگرد گرانقیمت آسیبی وارد نشود. با این حال، صهیونیست‌ها در طول سال‌های بعد آرام آرام و با تحویل گرفتن بقیه سفارش‌های خود از امریکا تلاش کردند تا این هواگرد را بیش از پیش وارد خدمت کنند. با توجه به آنکه بخش مهمی از تجهیزات اف35 ساخت صنایع نظامی این رژیم است، آن‌ها انتظار بسیاری زیادی از عملکرد آن داشتند و در رزمایش بزرگ ماه گذشته با نام «ارابه‌های آتش‌» از این جنگنده‌ها استفاده کردند

با این حال، اف35‌های اسرائیلی هیچ وقت جرأت حاضر شدن در آسمان سوریه را پیدا نکردند، همچنین هیچ وقت در یک عملیات گروهی برای عملیات بمباران وارد عملیات نشدند، اما همانگونه که گفته شد، بارها با مغز متوهم عده‌ای وارد آسمان ایران شد!! صهیونیست‌ها پس از رزمایش ارابه‌های آتش تلاش بسیاری کردند تا از اف35 به عنوان جنگنده آلرت خود بهره گرفته و به قول خودشان از ویژگی‌های رادارگریز!! آن برای ماموریت‌های مختلف در کنار اف16 و اف15 استفاده کنند. به همین دلیل روز شنبه برای رهگیری پهپادهای مقاومت به آن ماموریت داده شد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط رسانه‌های رژیم صهیونیستی در این ماموریت یک فروند اف35 پس از مشاهده پهپادها ماموریت رهگیری و هدف قرار دادن آن‌ها را بر عهده می‌گیرد، اما پس از حضور در منطقه هیچ کاری از دستش بر نیامده و بدون آنکه بتواند پهپادها را پیدا کند، ناچار درخواست کمک می‌کند و این بار دو فروند اف16 به سمت مرزهای مشترک با لبنان پرواز می‌کنند که آن‌ها هم یکی از پهپادها را پیدا کرده، موشک اول را به سمت آن شلیک می‌کنند که اصابت نمی‌کند و موشک دوم موفق به انهدام آن می‌گردد. اما تلاش آن‌ها برای پیدا کردن دو پهپاد دیگر راه به جایی نمی‌برد و کار را بر عهده ناچه‌های سائر حاضر در محل می‌سپارند.

ناوچه‌های سائر هم با شلیک موشک‌های گران‌قیمت باراک، دو پهپاد را دیگر را سرنگون می‌کنند. اینجاست که نقش نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به عنوان نیروی پیش‌رو در مقابله با تهدیداتی پیش‌رو برای صهیونیست‌ها ناامیدکننده است. شکست جنگنده اف35 در کشف و انهدام پهپادهای لبنانی شکستی مضاعف برای ماشین جنگی رژیم صهیونیتسی که ماه‌هاست ادعا می‌کند دارد طرح و نقشه می‌کشد تا به ایران حمله کند! این اقدام مختصر مقاومت بیچارگی و ضعف نیروی هوایی رژیم صهیونیستی را که این روزها فقط نامی از آن باقی ماند بیش از پیش نشان داد و اگر این پهپادها در عملیاتی نظامی حضور داشتند...

در هر صورت، رژیم صهیونیستی در روزگاری که کشورهای عرب همسایه‌اش به لحاظ تکنولوژیک و علمی فاصله بسیاری با آن داشتند، برتری مطلقی در همه حوزه‌ها داشت اما امروز این برتری به شکل عملیاتی از این رژیم گرفته شده است. در طول سال‌های گذشته ده‌ها بار محور مقاومت به شکل‌های مختلف توانایی نظامی این رژیم را محک زده است.

از فرستادن پهپادها به عمق سرزمین‌های اشغالی تا شلیک موشک‌های ضدرادار و رهگیری هواگردهای مختلف این رژیم در موقعیت‌های مختلف، عبور زیردریایی‌ها از خطوط دریایی تعیین‌شده این رژیم و مهمتر از همه وارد کردن شکست‌های متوالی به این رژیم در حوزه جنگال بخشی از نمایش قدرت محور مقاومت است.

امروز محور مقاومت به لطف و هوش سرشار جوانان ایرانی و با شناسایی نقاط قوت و ضعف دشمن مدام به آن ضربه می‌زنند. از زمان ترور شهید فخری‌زاده به دست عوامل رژیم صهیونیستی ده‌ها عملیات نفوذ توسط پهپادهای ایرانی به داخل فلسطین اشغالی صورت گرفت که فقط چهار مورد از آن کشف شد و در بقیه موارد پهپادها با موفقیت ماموریت خود را انجام دادند و سیستم راداری این رژیم عملا «خواب» تشریف داشت.

اگر روزگاری ابعاد این اقدامات به زبان بیاید و گفته شود، به خوبی می‌توان درجه وحشت و ترس صهیونیست‌ها از قدرت روزافزون ایرانی‌ها را درک کرد. آن‌ها به چشم دیده‌اند که چگونه سامانه‌های پدافندی‌شان خود به خود آسمان را نشانه رفته، بدون اینکه هدفی دیده باشد...

این نبرد تا زمان نابودی صهیونیست‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. ناله‌های بی‌پایان مقامات رژیم صهیونیستی و شکایت بردن آن‌ها نزد کشورهای اروپایی و امریکا برای هشدار به لبنان و اصرار بر این موضوع که این اقدامات حزب‌الله باعث به خطر افتادن تامین گاز اروپا!! خواهد شد، نشان از اوج بیچارگی این رژیم دارد. اگر 20 سال پیش بود این رژیم بابت حضور یک پهپاد در مناطقی که مدعی آن است، یک جنگ راه می‌انداخت و حالا از اینکه چرا پس از چند روز هیچ صدایی از طرف مسئولان حزب‌الله در نمی‌آید، دچار دلهره شده‌اند. آن‌ها از روزی می‌ترسند که به جای سه فروند پهپاد غیرمسلح ده‌ها پهپاد مسلح به ماموریت بیایند و آن وقت تاریخ نوشتن دارد...

در همین رابطه روزنامه جوان نوشت:

غرش پهپاد‌های حزب‌الله بر سر «کاریش»

درحالی که مذاکرات غیرمستقیم ترسیم مرز‌ها و منابع دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی در جریان است و امریکا تلاش می‌کند مذاکرات را به نفع اسرائیل تمام کند، حزب‌الله برای اینکه نشان دهد در دفاع از حقوق ملت لبنان جدی است، سه پهپاد شناسایی را بر سر سکو‌های گازی اسرائیل در دریای مدیترانه ارسال کرد که مأموریت خود را با موفقیت انجام دادند.

زیاده‌خواهی رژیم صهیونیستی در میادین گازی مشترک با لبنان در دریای مدیترانه، سبب شده حزب‌الله با قاطعیت با دشمن صهیونیستی رفتار کند. حزب‌الله شنبه شب در بیانیه‌ای ارسال سه پهپاد شناسایی به منطقه مورد اختلاف با رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه را تأیید کرده است.

به گزارش شبکه المنار، در این بیانیه آمده است: سه پهپاد غیرمسلح را به سوی منطقه مورد اختلاف در میدان کاریش در جنوب لبنان در یک عملیات شناسایی ارسال کردیم. مقاومت اسلامی لبنان این عملیات را موفقیت‌آمیز دانست و اعلام کرد که با این پهپاد‌ها مأموریت لازم به صورت مطلوب و مناسب انجام و پیام ابلاغ شد. این پهپاد‌ها را دو گروه شهید جمیل سکاف و مهدی یاغی ارسال کرده‌اند.

مقامات صهیونیست نیز شنبه شب مدعی شدند که ارتش این رژیم سه پهپاد حزب‌الله را که به سوی سکوی گاز میدان کاریش در حرکت بودند، رهگیری کرده است. ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای آورد: «سه پهپاد متخاصم را که بر فراز آب‌های اسرائیل به حریم هوایی ما نزدیک شده بودند و از طرف لبنان می‌آمدند، رهگیری کردیم.» در ادامه این بیانیه ادعا شده است: «پهپاد‌های متخاصم در طول مدت پرواز بر فراز دریای مدیترانه، هیچ‌گونه خطر واقعی برای اسرائیل به دنبال نداشتند.» ارتش رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد که حزب‌الله برای از بین بردن حاکمیت این رژیم در زمین، دریا و هوا تلاش می‌کند.

ارسال پهپاد‌های حزب‌الله حاوی این پیام مهم برای صهیونیست‌ها است که مقاومت از مواضع اعلانی خود در دفاع از حقوق مردم لبنان ذره‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد و حاضر است با همه توان برای رسیدن به این هدف وارد عمل شود. حزب‌الله بار‌ها با ارسال پهپاد‌های شناسایی به سرزمین‌های اشغالی نشان داده که اگر بخواهد به راحتی می‌تواند وارد حریم هوایی اسرائیل شود و برنامه‌های خود را عملی کند.

در سال‌های اخیر جبهه مقاومت در حوزه پهپادی رشد چشمگیری داشته است و علاوه بر دستیابی به انواع پهپاد‌های با کاربرد‌های مختلف توانسته است در عرصه میدانی نیز با به‌کارگیری این توان ضربات مهلکی بر پیکره دشمنان خود وارد کند.

اختلاف بین رژیم صهیونیستی و لبنان بر سر مرز‌های دریایی مانع از اکتشاف انرژی در بخش‌هایی از مدیترانه شرقی شده و خطر تشدید تنش‌ها بین دو طرف را به دنبال دارد. میدان نفتی کاریش در خط مرزی شماره ۲۹ که لبنانی‌ها آن را مرز دریایی این کشور می‌دانند، قرار دارد و آن‌ها اقدامات یکجانبه رژیم صهیونیستی در این میدان را تجاوز، اشغالگری و غیرقانونی می‌دانند.

با توجه به تلاش امریکا برای دادن همه منابع گازی به اسرائیل، حزب‌الله به امریکایی‌ها هم این هشدار را داد که در مذاکرات بیطرفی خود را حفظ کند وگرنه این جنبش با گزینه‌های دیگری منافع بر حق لبنان را تأمین خواهد کرد. همچنین حزب‌الله با این اقدام پهپادی می‌خواهد به نمایندگان لبنان در میز مذاکرات قوت قلب داده و قدرت چانه‌زنی آن‌ها را بالا ببرد.
 

توافق مرزی شاید در سپتامبر!

هرچند مذاکرات ترسیم دریایی بین تل‌آویو و بیروت سه سال است که به نتیجه نرسیده است، اما وزیر خارجه لبنان در سخنانی از توافق احتمالی کشورش و رژیم صهیونیستی در پرونده ترسیم مرز‌های دریایی میان دو طرف طی ماه سپتامبر آینده خبر داد. عبدالله بو حبیب، روز یک شنبه در سخنانی در گفتگو با شبکه «LBCI» درباره پرونده ترسیم مرز‌های دریایی میان بیروت و اراضی اشغالی گفت: «اطلاعات به دست آمده از امریکایی‌ها و سازمان ملل حاکی از پیشرفت در روند مذاکرات غیر مستقیم است.» مذاکرات غیرمستقیم لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر مرز‌ها و منابع دریایی با میانجیگری عاموس هوکشتیان، نماینده امریکا در جریان است.

اسرائیل و امریکا با استناد به محاسبات و اندازه‌گیری‌های خاص خود درباره آب‌های سرزمینی ادعا می‌کنند که میدان گازی کاریش متعلق به اسرائیل است و لبنانی‌ها هیچ سهمی از آن ندارند، اما بر اساس محاسباتی که سازمان ملل انجام داده است، بخش زیادی از این میدان تحت حاکمیت سرزمینی لبنان قرار دارد و همین مسئله به تشدید اختلافات بین دو طرف منجر شده است.

اسرائیل اخیراً برای تأمین نیاز‌های انرژی اروپا پس از بحران اوکراین، تلاش کرده به طور یکجانبه از این میادین گازی استخراج کند؛ اقدامی که حزب‌الله به شدت با آن مخالفت کرده و گفته که در صورت لزوم با اقدام نظامی اجازه بهره‌برداری از این منابع را به اسرائیل نخواهد داد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.