بیانیه موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) درباره ادعا‌های مربوط به «تک خوانی زن»/عیسی کلانتری چه گفته بود؟

در پی انتشار اظهارات عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر نظر امام راحل درباره «تک خوانی آواز زنان» حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی توضیحاتی ارائه داد.
دوشنبه، 15 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
بیانیه موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) درباره ادعا‌های مربوط به «تک خوانی زن»/عیسی کلانتری چه گفته بود؟
به گزارش راسخون، حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در ارتباط با اظهارات اخیر عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست دولت دوازدهم درباره فتوا و درخواست امام راحل (ره) مبنی بر پخش آواز بانوان بیانیه‌ای صادر کرد.

متن بیانیه انصاری به این شرح است:
«آنچه که در این اظهارات در رابطه با گفتگوی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی (جناب حجه الاسلام و المسلمین آقای سید محمد خاتمی) با امام خمینی و ادعای «دستور حضرت امام به ایشان در استفاده از آواز تک خوانی زن در برنامه‌های ارشاد»، بیان گردیده است بنا به اسناد این مؤسسه و همچنین بنا به تکذیب جناب آقای خاتمی در پاسخ به استفسار موضوع از ایشان، صحیح نبوده و با واقعیت امر تفاوت فراوان دارد.

به موجب تماس‌ها و بررسی دقیق بعمل آمده، واقعه بدین صورت بوده است: مدیرکل وقت ارشاد اسلامی استان فارس، در دیدار با وزیر ارشاد وقت گزارش می‌دهد که طی استفتائی از حضرت امام خمینی (س)، نظر ایشان را در رابطه با «حکم شرعی همخوانی زن و همچنین حکم تک خوانی زن»، جویا شده است و حضرت امام در جواب مرقوم داشته اند: «اگر مفسده‌ای برآن مترتب نباشد بلامانع است».

بنا به گفته جناب آقای خاتمی، ایشان نه تنها هیچگاه با حضرت امام، در این موضوع گفتگویی نداشته، بلکه مدیر کل مذکور را نیز به خاطر عدم هماهنگی در مسئله‌ای حساس و مهم و به این جهت که وی رأسا و بدون هماهنگی با وزارتخانه از امام استفتاء نموده است، توبیخ می‌نمایند.

روشن است که آنچه حضرت امام در پاسخ به استفتای مذکور فرموده اند همان نظر فقهی حضرت امام – و جمعی دیگر از مراجع عظام است - که در موارد دیگر و استفتائات بیان شده است (به پرتال امام خمینی، مقاله: نظرات امام خمینی درباره موسیقی مراجعه کنید)

از همه عزیزانی که در صدد انتساب مطلبی به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هستند خصوصا مسئولین محترم که سخنشان مورد توجه رسانه‌ها و مخاطبان قرار دارد تقاضا می‌کنیم قبل از اظهار نظر، صحت و اعتبار موضوع را کاملا بررسی نمایند.

حمید انصاری
قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (س)
 

عیسی کلانتری چه گفته بود؟


بیانیه موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) درباره ادعا‌های مربوط «تک خوانی زن» / عیسی کلانتری چه گفته بود؟
 
آقای خاتمی (وزیر ارشاد وقت) گفتند حضرت امام این جمله را دو بار به بنده فرمودند امام من جرات بیان و اجرای آن را نداشتم..منتها حضرت امام (ره) در ادامه فرمودند" خانم هایی که صدای خوبی دارند نه خانمی که صدای خوبی ندارد اما به خاطر قیافه اش بیاوریم تا بخواند و به مردم تحویل دهیم"

به گزارش سایت خبری مدآرا؛ رئیس کنونی سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین وزیر کشاورزی در سال پایانی دولتهای میر حسین موسوی، وزیر در دولت‌های اول و دوم اکبر هاشمی رفسنجانی وزیر کشاورزی در ۳ سال اول دولت اول محمد خاتمی در گفت و گو با رسانه عبدی مدیا در رابطه با نظر حضرت امام خمینی (ره) درباره آواز خوانی زنان خاطره ای را نقل کرده است که مشروح آن به همراه فیلم که به صورت اختصاصی در اختیار دیده بان ایران قرار گرفته است  در پی می آید:

کلانتری: آقای خاتمی وزیر ارشاد بودند، بنده وزیر کشاورزی کابینه بودم. ایشان از حضرت امام (ره) مستقیماً برای خود من در دولت نقل کردند که ” من جسارت و جراتش را پیدا نکردم (آقای خاتمی الان زنده است. من این موضوع را چند جای دیگر هم نقل کرده ام) آقای خاتمی به بنده گفتند که حضرت امام به من دستور دادند که شما چرا از آواز خواندن خانم ها استفاده نمی کنید؟ به صورت تک خوانی نه به صورت گروهی. .

آقای خاتمی (وزیر ارشاد وقت) گفتند حضرت امام این جمله را دو بار به بنده فرمودند امام من جرات بیان و اجرای آن را نداشتم..منتها حضرت امام (ره) در ادامه فرمودند” خانم هایی که صدای خوبی دارند نه خانمی که صدای خوبی ندارد اما به خاطر قیافه اش بیاوریم تا بخواند و به مردم تحویل دهیم”

آقای خاتمی فکر می کنم سال ۶۸ در دولت آقای هاشمی این خاطره را برای من نقل کردند. قبل از اینکه از وزارت ارشاد استعفاء بدهند.
 
مجری: یعنی حضرت امام صدای خانم ها را حرام نمی دانستند؟
کلانتری: خیر حرام نمی دانستند. در رادیو و تلویزیون …
 
مجری: چطوری آقای خاتمی که روحیه انقلابی داشتند این مطلب حضرت امام (ره) منتقل نکردند؟
کلانتری: من نمی دانم از خود آقای خاتمی سوال کنید. حتی آقای خاتمی گفتند دستهایم قلم شود، من جرات و جسارت پیدا نکردم!
 


اما به واقع کدام سخنان امام (ره) را باید باور کنیم؟

برای پذیرش سخنان امام (ره) شاید بهتر باشد به وصیت نامه ایشان رجوع کرد. امام خمینی (ره) در بخشی از وصیت نامه خود می‌فرمایند: «اکنون که من حاضر هستم برخی نسبت‌های بی واقعیت به من داده می‌شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود لهذا عرض می‌کنم آن چه به من نسبت داده شده یا می‌شود، مورد تصدیق نیست. مگر آن که صدای من باشد و یا خط و امضای من باشد با تصدیق کارشناسان. یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم.»

منبع: 
1. باشگاه خبرنگاران جوان / بیانیه موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) درباره ادعا‌های عیسی کلانتری
2. دیده بان ایران / کلانتری: آقای خاتمی می‌گفت امام به بنده دستور دادند که چرا از آواز خواندن زنان استفاده نمی‌کنید؟ ...
3. باشگاه خبرنگاران جوان / آیا امام خمینی (ره) تک خوانی زن را جایز دانسته اند؟


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.