جزئیات مزاحمت جنگنده‌های خارجی برای هواپیمای ماهان+واکنش ها

در پی ایجاد مزاحمت دو جنگنده خارجی برای یک هواپیمای مسافربری ایرانی در حریم هوایی سوریه، مسئولان آمریکایی تایید کردند که جنگنده ای که در مسیر پرواز هواپیمای ماهان از تهران به لبنان ایجاد مزاحمت کرده بود، آمریکایی بودند.
جمعه، 3 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
جزئیات مزاحمت جنگنده‌های خارجی برای هواپیمای ماهان+واکنش ها
به گزارش راسخون، امروز (پنجشنبه) در مسیر پرواز ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان از تهران به مقصد بیروت زمانی که این هواپیما در آسمان کشور سوریه بود جنگنده در حرکتی تحریک آمیز و خطرناک به هواپیمای خطوط ماهان نزدیک شد.
پس از این اقدام خطرناک جنگنده ناشناس خلبان هواپیمایی مسافری برای جلوگیری از برخورد با جنگنده ارتفاع پرواز را بسرعت کاهش می‌دهد که این امر موجب شد تعدادی از مسافران این پرواز آسیب ببینند. 
 


خلبان هواپیمای ماهان: جنگنده‌ها آمریکایی بودند

بر اساس اعلام خلبان هواپیمای خطوط هوایی ماهان، دوجنگنده ای که پنجشنبه شب این هواپیما را در آسمان سوریه تهدید کرده اند، آمریکایی بوده اند.

به گزارش نور نیوز، در گفت وگویی که خلبان هواپیمای ماهان با خلبانان این دو جنگنده برای اعلام هشدار رعایت فاصله ایمن داشته است، آنها خود را آمریکایی معرفی کرده اند.
 
جزئیات مزاحمت جنگنده‌های خارجی برای هواپیمای ماهان+واکنش ها

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز اعلام کرد؛ جنگنده های متعرض به هواپیمای مسافربری ماهان، آمریکایی بودند و از پایگاه التنف سوریه به پرواز در آمدند.

ارتش رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد که جنگنده های این رژیم، هواپیمای ایرانی را رهگیری نکرده اند.

جزئیات مزاحمت جنگنده‌های خارجی برای هواپیمای ماهان+واکنش ها

 


آمریکایی ها ایجاد مزاحمت برای هواپیمای مسافربری ایران را تایید کردند

مسئولان آمریکایی تایید کردند که جنگنده ای که در مسیر پرواز هواپیمای ماهان از تهران به لبنان ایجاد مزاحمت کرده بود، آمریکایی بوده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو مسئول آمریکایی اعلام کرد که یک جنگنده اف15 این کشور دست به چنین کار غیر قانونی و خطرناکی زده است.

رویترز نوشت: یک جنگنده اف15 آمریکایی در مسیر دید هواپیمای مسافربری ایرانی قرار گرفته اما این اقدام در فاصله ایمن انجام شده است.
 
جزئیات مزاحمت جنگنده‌های خارجی برای هواپیمای ماهان+واکنش ها

همچنین «بیل اوربان» سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا در این باره مدعی شد: یک جنگنده اف-۱۵ در ماوریت هوایی همیشگی خود برفراز پایگاه التنف در سوریه اقدام به بازرسی بصری هواپیمای مسافربری ماهان ایران کرد و این اقدام در فاصله‌ای ایمن با هواپیما انجام شد و خلبان جنگنده پس از اطمینان از آن هواپیما فاصله گرفت.

واکنش‌ها به اقدام خطرناک آمریکا در مزاحمت برای هواپیمای ایرانی

«حسام‌الدین آشنا»  مشاور رییس‌جمهوری درباره مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ایران در حساب توییتری خود نوشت: «کسی که جان رهبرانش را دوست دارد با جان مسافران ما بازی نمی‌کند.» 

«اردشیر مطهری»  نماینده گرمسار در مجلس نیز تصریح کرد: «با تهاجم به هواپیمای مسافربری ایرانی می‌خواهند ایران را تحریک کنند، اما خبر ندارند ایرانی ها فقط موشک‌های خوبی نمی‌سازند، بلکه شطرنج‌بازان خوبی هم هستند.»

وی ادامه داد: «منتظر⁧ انتقام سخت⁩ باشید، اما زمان و مکانش با ماست. ایران می‌داند چه می‌کند.» 

«ولی اسماعیلی»  نماینده گرمی ‌هم در توییتر خود نوشت: «تعرض جنگنده‌های آمریکایی - اسراییلی به هواپیمای مسافربری ایران بار دیگر هویت وحشیانه کشورهای مهاجم را آشکار کرد.  

این نماینده مجلس با بیان اینکه «این اقدام وحشیانه و ایجاد رعب و وحشت میان مسافران ایرانی بی‌شک بی پاسخ نخواهد ماند»، خاطرنشان کرد: «عاملان این تهاجم منتظر سیلی محور مقاومت باشند و آمریکایی‌ها سریعتر منطقه را ترک کنند.»

«رضا نصری»  حقوقدان بین‌المللی نیز در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «از ۲ سال پیش آمریکا و لابی‌های اسرائیل کارزار حقوقی و روانی حساب‌شده‌ای را علیه «ماهان» آغاز کردند تا - با القا اینکه کارکرد اصلی این هواپیمایی «نظامی» است و از این رو می‌تواند یک هدف مشروع نظامی باشد- ایران را تحت فشار قرار دهند. امروز دارند از این زمینه‌سازی بهره‌برداری می‌کنند.»
 

اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری در پی تعرض جنگنده های امریکا به هواپیمایی ماهان

«در پی تعرض هواپیماهای جنگنده ایالات متحده امریکا بر فراز خاک سوریه به  پرواز 1152 شرکت هواپیمایی ماهان که روز پنجشنبه دوم تیرماه 1399 در کریدورهای بین المللی هوایی در آسمان سوریه از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) عازم بیروت بود ، تعدادی از مسافرین به دلیل عکس العمل خلبان جهت پیشگیری از تصادم با با پروازهای متعرض ، دچار جراحات شدند . 

پس از حصول اطمینان از ایمن بودن هواپیما  متعاقب فرود در فرودگاه بیروت  ، تصمیم در خصوص بازگشت هواپیمای مذکور به تهران اتخاذ شد.

 سازمان هواپیمایی کشوری بر اساس مفاد ضمیمه 13 پیمان شیکاگو ضمن برقراری تماس با طرف سوری ، خواستار بررسی سریع و دقیق رویداد شد و تیم فنی بررسی سوانح ایران نیز از دقایق اولیه پس از ورود هواپیمای ماهان به فرودگاه امام خمینی (ره) ، بررسی فنی رویداد را آغاز کرد. 

 جزئیات این رویداد پس از بررسی تمامی داده های فنی و اطلاعات بدست آماده بر اساس فرآیند بررسی سانحه و همچنین برخی اطلاعات مستند و متقن از مقامات هواپیمایی کشوری سوریه منتشر خواهد شد.

سازمان هواپیمایی کشوری ایران ، اقدام هواپیماهای جنگنده امریکایی در تعرض به هواپیمای مسافربری ایرانی را مصداق بارز نقض حقوق بین الملل و مقررات و استانداردهای هوانوردی می دارد  و مراتب اعتراض جدی خود را رسما به شورای  سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ( ایکائو ) نموده ، خواستار رسیدگی فوری به موضوع است.»
 

وزیر راه: تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای ایرانی اقدام تروریستی بود

در همین رابطه محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اقدام دو جنگنده آمریکایی در نزدیک شدن به هواپیمای مسافربری ماهان اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به این اقدام را به سازمان هواپیمایی بین المللی (ایکائو) اعلام کرده و پیگیری حقوقی این اتفاق را انجام خواهد داد.

وی تصریح کرد: این یک حرکت تروریستی است که توسط دولت آمریکا انجام شده و حتما باید کشورها و جامعه بین المللی این حرکت مسموم را محکوم کنند.


نامه اعتراض ایران درباره تهدید هواپیمای مسافربری ماهان به شورای امنیت ارسال می‌شود

پس از آنکه مجید تخت روانچی روز پنج شنبه در یک تماس تلفنی اضطراری با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، تاکید کرد چنانچه هر حادثه ای در مسیر  برگشت برای این هواپیما اتفاق افتد جمهوری اسلامی ایران  آمریکا را مسئول آن خواهد شناخت، خبرنگار ایرنا اطلاع کسب کرد که قرار است به زودی ایران طی نامه‌ای مراتب اعتراض و جزئیات این حادثه را به سازمان ملل متحد اعلام کند.

این نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان ارسال خواهد شد تا به عنوان سندی در این سازمان بین‌المللی ثبت شود.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با حادثه تهدید هواپیمای ماهان که عازم بیروت بود، اظهار کرد: جزئیات این حادثه در دست بررسی است و پس از تکمیل اطلاعات اقدامات لازم سیاسی و حقوقی به عمل خواهد آمد.  

وی افزود: در عین حال در تماس مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد با آقای گوترش دبیرکل آن سازمان صراحتاً تأکید شده است که چنانچه هر حادثه ای در مسیر برگشت برای این هواپیما اتفاق افتد، جمهوری اسلامی ایران آمریکا را مسؤول آن خواهد شناخت. این پیام همچنین به سفیر سوئیس در تهران نیز داده شده است.
 

تعرض آمریکا به هواپیمای ایرانی جنایت جنگی محسوب می شود

ژنرال «امین حطیط» کارشناس و تحلیلگر لبنانیِ مسائل سیاسی و نظامی با انتشار پست‌های توئیتری نوشت: تعرض جنگنده اف ۱۶ آمریکا به هواپیمای غیر نظامی ایرانی یک اقدام جنایتکارانه و تروریستی در نقض قوانین مربوط به امنیت هواپیمایی مدنی به شمار می‌رود.

وی افزود: این اقدام، جنایت جنگی علیه غیر نظامیان بوده و بار دیگر نشان دهنده میزان جنایتکار بودن دولت آمریکا است.

حطیط ادامه داد: نمی‌توان هیچ بهانه‌ای را برای توجیه این جنایت پذیرفت. باید این جنایت محکوم و از لحاظ قضایی و سیاسی دنبال شود.

وی نوشت: برخی تلاش می‌کنند با بهانه‌هایی نظیر اعمال فشار حداکثری علیه رفت و آمد هواپیماهای غیر نظامی ایران و قطع ارتباط میان ایران و لبنان و یا استراتژی قدرت پنهان هوشمند این جنایت را توجیه کنند.

این تحلیلگر سیاسی لبنانی افزود: هر چیزی هم که گفته شود این اقدام یک جنایت تروریستی محض است.
 

تهدید هواپیمای ایرانی توسط آمریکا یک اقدام جنایتکارانه بود

«بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد به اقدام خصمانه آمریکا در تعرض به هواپیمای ایرانی واکنش نشان داد.

 نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که تعرض به هواپیمای ایران توسط آمریکا یک اقدام جنایتکارانه بود.

الجعفری در ادامه یادآور شد: آمریکا با این اقدام جنایتکارانه نه تنها حریم هوایی سوریه بلکه کنوانسیون مربوط به مقررات هوانوردی را نقض کرد.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل همچنین اعلام کرد که حضور نظامی ایالات متحده آمریکا در سوریه غیر قانونی است.

وی گفت: ما همچنان بقای نیروهای آمریکایی در خاک سوریه را نقض صریح و آشکار قوانین بین‌المللی تلقی می‌کنیم.
 

تعرض آمریکابه هواپیمای ایران نیازمندموضع قاطع جامعه بین الملل است

حزب الله لبنان اقدام جنگنده های آمریکا در تعرض به هواپیمای مسافری ایران در حریم هوایی سوریه را محکوم کرد.

حزب الله لبنان این اقدام را تروریستی و بسیار خطرناک برشمرد که می توانست پیامدهای غیرمترقبه ای برای تمام منطقه داشته باشد.

در بیانیه حزب الله آمده است: اقدام دو جنگنده آمریکایی در تعرض به یک فروند هواپیمای غیرنظامی که برخی مسافران آن لبنانی بودند مستلزم موضع قاطع جامعه بین الملل علیه ایالات متحده آمریکا است. ضمن اینکه آمریکا یک نیروی اشغالگر در خاک و حریم هوایی سوریه محسوب می شود.

حزب الله در عین حال از فرود سلامت همه مسافران این هواپیما بخصوص شهروندان لبنانی ابراز خشنودی و با جمهوری اسلامی ایران و سوریه در مقابل عربده کشی و قلدری آمریکا اعلام همبستگی کرد.
 

سازمان ملل متحد بر لزوم ایمنی خطوط هوایی غیرنظامی تأکید کرد

استفان دوجاریک روز جمعه در نشست خبری خود این مطلب را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که موضع دبیرکل درباره حادثه‌ای که در فضای هوایی سوریه رخ داد که 2 هواپیمای نظامی آمریکا به هواپیمای ماهان ایر که یک هواپیمای غیرنظامی ایران بود بسیار نزدیک شدند، چیست.

به گزارش ایرنا، وی افزود: ما هنوز اطلاعات مشخصی از این حادثه دریافت نکرده‌ایم اما به طور اصولی، ایمنی حمل و نقل هوایی غیرنظامی باید از سوی همه محترم شمرده شود. این یک موضع کلی است اما هنوز اطلاعات مشخصی دریافت نکرده‌ایم.
 

جزئیات مزاحمت جنگنده‌های خارجی برای هواپیمای ماهان+واکنش ها


هواپیمای ماهان وارد حریم هوایی ایران شد

هواپیمای ماهان که ساعاتی پیش در مسیر بیروت مورد حمله دو جنگنده قرار گرفته بود، پس از تخلیه مسافران، به سمت ایران پرواز کرد که دقایقی پیش وارد حریم هوایی ایران شد.
 
جزئیات مزاحمت جنگنده‌های خارجی برای هواپیمای ماهان+واکنش ها


هیچ شخصیت سیاسی یا نظامی در هواپیمای ماهان حضور نداشته است

پیگیری از منابع مطلع حاکیست برخلاف برخی شایعات، هیچ شخصیت سیاسی یا نظامی در هواپیمای ماهان که مورد تهدید جنگنده ها قرار گرفت حضور نداشته است.
جزئیات مزاحمت جنگنده‌های خارجی برای هواپیمای ماهان+واکنش ها


خبرنگار لبنانی :آمریکا با هدف قرار دادن هواپیمای غیرنظامی پیام‌ خود را به تهران ارسال می‌کند

در همین حال یک خبرنگار لبنانی در پیامی در توئیتر با انتشار تصاویر کودکان مجروح هواپیمایی ایران نوشت که آمریکایی‌ها با هدف قرار دادن هواپیمای غیرنظامی پیام‌های سیاسی خود را به تهران ارسال می‌کنند
 
جزئیات مزاحمت جنگنده‌های خارجی برای هواپیمای ماهان+واکنش ها



منبع: 
1.آخرین خبر / مزاحمت جنگنده ناشناس برای هواپیمای مسافری تهران - بیروت
2.ایسنا / آمریکایی ها ایجاد مزاحمت برای هواپیمای مسافربری ایران را تایید کردند
3.تسنیم / نامه اعتراض ایران درباره تهدید هواپیمای مسافربری ماهان به شورای امنیت ارسال می‌شود
4.آخرین خبر /جزئیات جدید از مزاحمت جنگنده‌های خارجی برای هواپیمای مسافربری ایران؛ از هشدار ایران تا واکنش آمریکا
5.توییتر 
6.تسنیم / اعتراض رسمی ایران به ایکائو؛ فورا به تعرض جنگنده آمریکایی به هواپیمای ایرانی رسیدگی کنید
7.ایرنا / واکنش‌ها به اقدام خطرناک آمریکا در مزاحمت برای هواپیمای ایرانی
8.مهر / تعرض آمریکا به هواپیمای ایرانی جنایت جنگی محسوب می شود
9.مهر / تهدید هواپیمای ایرانی توسط آمریکا یک اقدام جنایتکارانه بود
10.تسنیم / سازمان ملل متحد بر لزوم ایمنی خطوط هوایی غیرنظامی تأکید کرد
11.مهر / تعرض آمریکابه هواپیمای ایران نیازمندموضع قاطع جامعه بین الملل است


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما