انفجار مهیب در شهرک «عین قانا» در لبنان + گمانه زنی ها

منابع خبری لبنانی روز سه‌شنبه از وقوع انفجاری مهیب در شهرک «عین قانا» در جنوب لبنان خبر دادند.
چهارشنبه، 2 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
انفجار مهیب در شهرک «عین قانا» در لبنان  + گمانه زنی ها
به گزارش راسخون، خبرگزاری ملی لبنان گزارش داد که حدود ساعت ۳ بعد از ظهر به وقت محلی (۳.۳۰ به وقت تهران) صدای انفجار مهیبی در مناطق النبطیه و اقلیم التفاح شنیده شد.

بر اساس این گزارش به دنبال این انفجار دود عظیمی بر فراز شهرک های عین قانا و کفر فیلا به هوا برخاست.

خبرگزاری لبنان ساعتی پس از این انفجار در خبری دیگر گزارش داد که این انفجار در یکی از منازل واقع در شهرک عین قانا به وقوع پیوست اما علت آن هنوز مشخص نیست.

آنطور که این خبرگزاری اعلام کرد، همزمان هواپیماهای نظامی و جاسوسی رژیم صهیونیستی نیز در آسمان منطقه پرواز کردند. 

این انفجار باعث نگرانی و ترس ساکنان منطقه شد و به برخی از منازل آسیب وارد کرد و شیشه های آنها را شکست. 

در همین حال صلیب سرخ لبنان اعلام کرد که بر اساس اطلاعات اولیه، هیچ کسی در این انفجار کشته یا زخمی نشده است.

این در حالی است که برخی رسانه های غیررسمی لبنان، گزارش دادند که انفجار ناشی از آتش سوزی در پمپ بنزینی در شهرک عین قانا بوده است. 

تارنمای خبری «لبنان ۲۴» به نقل از منابع محلی گزارش داد که یک پمپ بنزین واقع بین دو شهرک عین قانا و کفرفیلا منفجر شده است.
 

طبق گزارش لبنان ۲۴، برآورد می‌شود که این انفجار خسارت سنگینی به همراه داشته؛ با این حال، هنوز اطلاعاتی در خصوص شمار مجروحان این حادثه گزارش نشده است.

«جورج کتانه» دبیر کل صلیب سرخ لبنان در ارتباط با انفجار به ال. بی. سی. آی گفت: «تماس‌هایی دریافت کردیم و اولین خودروی امدادی به یک ایستگاه سوخت ارسال شد پس از آنکه گفته شد انفجاری در منطقه یادشده رخ داده است».

کتانه در ادامه گفت: «اطلاعات اولیه حاکی از آن است که این انفجار مجروحی در پی نداشته است».


انفجار «یک انبار مهمات حزب‌الله» در جنوب لبنان 

برخی رسانه‌ها از جمله رویترز به نقل از یک منبع امنیتی در بیروت حادثه یاد شده را انفجار در یک انبار تسلیحات و مهمات متعلق به جنبش شیعی حزب‌الله قلمداد و اعلام کردند که این انفجار چندین مجروح به جا گذاشته است.

منبع یاد شده همچنین مدعی شده که انفجار بر اثر یک «خطای فنی» صورت گرفته است.

هنوز اطلاعاتی تایید شده از سوی منابع رسمی در خصوص علت حادثه و شمار دقیق تلفات احتمالی در اختیار خبرگزاری‌های و رسانه‌ها قرار نگرفته است.

انفجار به گزارش برخی منابع دود سیاهی را به آسمان فرستاد و روستای «عین قانا» در جنوب لبنان را که در نزدیکی شهر بندری صیدا واقع شده، به لرزه انداخت.

برخی خبرنگاران مستقل در جنوب لبنان ضمن انتشار ویدیوهایی از این حادثه گفته‌اند که صدای چند انفجار دیگر در روستاهای مجاور با «عین قانا» نیز شنیده شده است.

برخی شبکه‌‌های خبری نظیر ام‌.تی.وی نیز با انتشار گزارشی شنیده شده صدای دو انفجار به فاصله ۱۰ دقیقه و در دو مکانی به مسافت ۷۰۰ متر از یکدیگر را مورد تایید قرار داده‌اند.
 



انفجار بیروت ناشی از انفجار در جایگاه سوخت نیست

خبرنگار شبکه الجدید هم گزارش داد انفجار ناشی از انفجار در جایگاه سوخت نیست و نیز با قاطعیت نمی‌توان گفت که انفجار ناشی از یک اقدام امنیتی بوده است.

«جرج کتانه» دبیرکل هلال احمر لبنان گفت: تماسی درباره وقوع انفجار در عین قانا دریافت کردیم و آمبولانسی به سمت جایگاه سوخت در این منطقه اعزام شد و اطلاعات اولیه نشان می‌دهد این انفجار تلفات جانی به همراه نداشته است.

«سالم زهران» تحلیلگر لبنانی نیز در توئیتی نوشت: آتش سوزی عین قانا بر اثر انفجار مهمات به جا مانده از جنگ در یک انبار اتفاق افتاده و این انفجار هیچ گونه تلفات جانی یا مالی به همراه نداشته است.‎

خبرنگار شبکه «ام تی وی» هم گزارش داد اطلاعات نشان می‌دهد که صدای دو انفجار به فاصله 10 دقیقه شنیده شده و محدوده انفجار از 700 متر فراتر نمی‌رود.

«حسین مرتضی» فعال رسانه‌ای و خبرنگار سابق العالم در توئیتی نوشت : انفجار عین قانا در ساختمانی روی داد که متعلق به موسسه‌ای بود که در زمینه مین روبی و بقایای برجای مانده از جنگ کار می‌کند.

وی افزود: انفجار در انبار جمع آوری مین‌ها و بقایای برجای مانده از جنگ روی داد.


منبع:
2.ابرنا / انفجار مهیب در شهرک «عین قانا» در جنوب لبنان
2.فارس /  وقوع انفجاری مهیب در جنوب لبنان
3.تسنبم  / وقوع یک انفجار قوی در جنوب لبنان+فیلم
4.یورونیوز / انفجار «یک انبار مهمات حزب‌الله» در جنوب لبنان 
5.فرارو / انفجار مهیب در جنوب لبنان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.