درمان کرونا با واکسن 100 ساله / آیا واکسن ب ث ژ می تواند مرگ و میر کرونا را کاهش دهد؟

نتایج چند تحقیق مختلف که به‌تازگی منتشرشده‌اند نشان می‌دهد واکسن سل یا همان ب ث ژ با تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر حملات ویروسی و پیشگیری از عفونت، می‌تواند در برابر کرونا مفید باشد.
شنبه، 26 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درمان کرونا با واکسن 100 ساله / آیا واکسن ب ث ژ می تواند مرگ و میر کرونا را کاهش دهد؟
به گزارش راسخون، دانشمندان در سراسر جهان به دنبال یافتن راه های جدید برای مقابله پاندمی ویروس جدید کرونا هستند. در حالیکه برخی از پژوهشگران به دنبال ایجاد داروها و واکسن های جدید هستند، گروهی دیگر در حال آزمایش بر روی درمان های قدیمی هستند تا معلوم شود آیا بر کووید-۱۹ تاثیری دارند یا نه.

متخصصان می‌گویند واکسن سل (ب.ث.ژ) که هر سال به بیش از ۱۰۰ میلیون نوزاد تزریق می شود می تواند به حفاظت از بزرگسالان در برابر کروناویروس جدید کمک کند.

کارشناسان سلامت اظهار داشتند: آزمایشات انجام شده نشان داد این واکسن سیستم ایمنی را تحریک کرده و می تواند در مقابله با کروناویروس جدید موثر باشد.

گروهی از محققان هلندی ادعا کردند که واکسن ب ث ژ ممکن است در مبارزه با بحران کرونا به حفظ امنیت بهداشت جهانی کمک کند.

نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد واکسن ب ث ژ یا Bacille Calmette-Guerin یا BCG که در اصل علیه بیماری سل ساخته می‌شود، یک اقدام پیشگیرانه مؤثر در برابر عفونت‌های مختلف ایجاد می‌کند.

دو آنالیز اولیه که هنوز باید مورد بررسی کارشناسان مستقل قرار گیرد، نشان داده اند ظاهرا در کشورهایی که زدن این واکسن ضد سل به نام «باسیل کالمت – گرن» (ب ث ژ) اجباری است، بیماری کووید-۱۹چه از لحاظ تعداد افراد مبتلا و چه از لحاظ شدت نسبت به کشورهای دیگر خفیف تر است.
 

هدف از ساخت واکسن ها

واکسن‌ها با این هدف تولید می‌شوند که از طریق هدف‌گیری بسیار دقیق و با آموزش سیستم ایمنی، بدن را در برابر عفونتی خاص تا مدت‌ها محافظت کنند.

اما این روند موجب تغییرات گسترده‌ای در سیستم ایمنی می‌شود، از جمله احتمال بالا بردن واکنش به عفونت‌های دیگر که باعث شده دانشمندان امیدوار شوند ممکن است در این مورد مقاومت بدن ما در برابر ویروس کرونا افزایش یابد.
 

واکسن ب.ث.ژ چیست؟

 
درمان کرونا با واکسن 100 ساله / آیا واکسن ب ث ژ می تواند مرگ و میر کرونا را کاهش دهد؟
 
به طور معمول، واکسن های زنده (حاوی باکتری یا ویروس زنده ضعیف شده) پاسخ ایمنی قوی و طولانی مدتی ایجاد می کنند و گاهی باعث حفاظت مادام العمر درباره یک میکروب می شوند، در حالیکه واکسن های غیرفعال مانند واکسن آنفلوانزا ایمنی چندان قوی به وجود نمی آورند.
در حالیکه اغلب واکسن ها بازوی ایمنی تطبیقی در دستگاه ایمنی را فعال می کند که باعث ایجاد پادتن های یا آنتی بادی ها بر ضد عوامل بیماری زا کاملا اختصاصی می شود، واکسن ب ث ژ بازوی دیگر دستگاه ایمنی، یعنی ایمنی ذاتی را فعال می کند. این بخش دستگاه ایمنی میان عوامل بیماری زا فرقی نمی گذارد و به سرعت باعث آزادی سلول های ایمنی می شود که به سرعت با عوامل بیگانه مبارزه می کنند. بنابراین واکسن ب ث ژ تولید سلول های ایمنی غیر اختصاصی را فعال می کند.

واکسن ب ث ژ واکسنی است که با میکرب زنده ساخته شده و تا حدی در مقابل سل مصونیت ایجاد میکند. در صورتیکه در معرض باکتری (میکرب) سل قرار بگیرید واکسن ب ث ژ از عفونت جلوگیری نمی کند، ولی باعث میشود که به احتمال خیلی بیشتر، بجای یک بیماری سراسری که خطر مرگ دارد دچار یک عفونت ملایم در یک نقطه بدن بشوید. ایجاد مصونیت در اثر واکسن ب ث ژ 6 تا 12 هفته طول میکشد. واکسن ب ث ژ ممکن است فقط 50 تا 60 درصد مصونیت در مقابل سل به وجود بیاورد و در بعضی افراد، تاثیر واکسن در طول زمان، بعضی وقتها در ظرف 5 تا 15 سال از بین میرود.

واکسن ب.ث.ژ برای مصونیت در برابر سل ساخته شده است.این واکسن در سال ۱۹۲۱ تولید شد و معمولا برای بزرگسالان بین ۱۶ و ۳۵ سال، که ممکن است به خاطر شغل‌شان در معرض خطر سل باشند تزریق می‌شود.

درجه اثربخشی این واکسن روی شدیدترین نوع سل ۷۰ تا ۸۰ درصد است.
 

سل چیست؟

طبق توضیح سازمان ملی بهداشت بریتانیا، سل یک بیماری باکتریایی جدی است که به ریه و گاهی سایر اعضاء بدن، نظیر استخوان، مفاصل و کلیه آسیب می‌رساند.

سل گاهی ممکن است باعث ممنژیت نیز بشود.

علائم ابتلا به سل عبارتند از کاهش وزن، تب بالا، کم شدن اشتها، و تورم گردن.

سل می‌تواند خطرناک باشد ولی با آنتی‌بیوتیک مناسب قابل درمان است.

درمان کرونا با واکسن 100 ساله / آیا واکسن ب ث ژ می تواند مرگ و میر کرونا را کاهش دهد؟

کاهش مرگ و میر در کشورهای با نرخ بالا واکسیناسیون

کامیی لوشت، رئیس بخش تحقیقات موسسه ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی در انستیتو پاستور شهر لیل به خبرگزاری فرانسه گفت: «چندین دهه است که می‌دانیم ب.ث.ژ (واکسن بیماری سل) دارای اثرات مفید نامشخص است.» یعنی فرد را در برابر سایر بیماری‌ها غیر از بیماری اصلی که سل باشد حفاظت می‌کند.
طبق تحقیقات، کودکانی که واکسن ب.ث.ژ را زده‌اند از بیماری‌های تنفسی کمتری رنج می‌برند. از این واکسن برای معالجه برخی از انواع سرطان‌ها مانند سرطان مثانه استفاده می‌شود. این واکسن می‌تواند از آسم و بیماری‌های خود ایمنی مانند دیابت نوع یک محافظت کند.

محققان دریافتند ب‌ث‌ژ، واکسن سلی که معمولاً به کودکان در کشورهای با نرخ بالا عفونت سل داده می شود، نقش مهمی در کاهش نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ دارد.

«لوئیز اسکوبار»، سرپرست تیم تحقیق از موسسه علوم زندگی فرالین ویرجینیا، در این باره می گوید: «در تحقیق اولیه ما مشخص شد در کشورهای با نرخ بالا واکسیناسیون ب‌ث‌ژ، نرخ مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ به مراتب کمتر بود.»
تیم تحقیق در این مطالعه، داده های مربوط به مرگ و میر ناشی از کروناویورس را در جهان جمع آوری کردند. با بررسی تمام متغیرها مشخص شد کشورهای دارای نرخ بالاتر واکسیناسیون ب‌ث‌ژ با نرخ کمتر مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ مواجه بودند.

یک مثال مربوط به کشور آلمان بود که قبل از اتحاد دو نیمه غربی و شرقی در سال ۱۹۹۰ دارای الگوهای متفاوت واکسن بود. در حالیکه در آلمان غربی واکسن ب‌ث‌ژ از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۹۸ به نوزادان داده شد، در المان شرقی واکسیناسیون ب‌ث‌ژ یک دهه زودتر آغاز شد.

این موضوع بدین معناست که آلمانی های مسن تر، یعنی جمعیت با ریسک بالاتر در معرض بیماری کووید ۱۹، در مناطق شرقی کشور آلمان در مقایسه با همسن و سال های خودشان در شهرهای غربی آلمان، محافظت بیشتری در مقابل پاندمی کنونی داشتند.

داده ها نشان داد مرگ و میر در شهرهای غربی آلمان ۲.۹ برابر بیشتر از شهرهای شرق المان بود.

درمان کرونا با واکسن 100 ساله / آیا واکسن ب ث ژ می تواند مرگ و میر کرونا را کاهش دهد؟



محافظت از سالمندان در برابر عفونت

به‌تازگی گروهی از محققان هلندی ادعا کردند که واکسن ب ث ژ ممکن است در مبارزه با بحران کرونا به حفظ امنیت بهداشت جهانی کمک کند.

نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد واکسن ب ث ژ یا Bacille Calmette-Guerin یا BCG که در اصل علیه بیماری سل ساخته می‌شود، یک اقدام پیشگیرانه مؤثر در برابر عفونت‌های مختلف ایجاد می‌کند.

به گفته محققان، ۱۹۸ نفر بیماران بالای 65 سالی که در بیمارستان بستری شده بودند به دو گروه تقسیم شده و به‌طور تصادفی در هنگام ترخیص واکسیناسیون ب ث ژ یا دارونما را دریافت کردند. همه شرکت کنندگان به مدت یک سال تحت نظر قرار گرفتند تا مشخص شود آیا این واکسن می‌تواند از آن‌ها در برابر طیف وسیعی از عفونت‌ها محافظت کند یا خیر.

در ادامه، پزشکان با بررسی شرایط این افراد دریافتند که ۴۲/۳ درصد از افراد مسن گروه افرادی که دارونما دریافت کرده بودند به عفونت مبتلا شدند، در حالی که این رقم در گروه دریافت کننده واکسن ب ث ژ فقط 25 درصد بود.

درمان کرونا با واکسن 100 ساله / آیا واکسن ب ث ژ می تواند مرگ و میر کرونا را کاهش دهد؟
 

واکسن «ب ث ژ» می‌تواند مرگ‌ و میر کرونا را کاهش دهد

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری کرونا و فوق تخصص عفونت‌های ریه با اشاره به تاثیر واکسن «ب ث ژ» در مقابله با بیماری کرونا اظهار کرد: به تازگی مطالعاتی مبنی بر تأثیر واکسن ب.ث. ژ در مقابله با بیماری کرونا انجام شده است و دانشمندان در حال تحقیق و بررسی این موضوع هستند.

او ادامه داد: در کشورمان واکسن ب ث ژ در بدو تولد به نوزادان تزریق می‌شود و بر اساس برخی تحقیقات این واکسن می‌تواند باعث کاهش میزان مرگ و میر افرادمبتلا به بیماری کرونا شود.

مردانی بیان کرد: افرادی که در بدو تولدشان این واکسن را تزریق نکرده اند؛ بیشتر در معرض خطر فوت ناشی از بیماری کرونا قرار دارند البته این موضوع در حد یک مطالعه و تحقیق بوده و به طور کامل به اثبات نرسیده است.

درمان کرونا با واکسن 100 ساله / آیا واکسن ب ث ژ می تواند مرگ و میر کرونا را کاهش دهد؟
 

پلی برای گذر تا زمان ساخت واکسن

نتایج پژوهش‌ها در آفریقای جنوبی، این واکسن را به کاهش ۷۳ درصدی عفونت‌ها در بینی، گلو و ریه‌ها مرتبط دانسته و آزمایش‌ها در هلند نشان داده ب‌ث‌ژ میزان ویروس تب زرد را در بدن کاهش داده است.

پروفسور جان کمبل، از دانشکده پزشکی دانشگاه اگزتر گفت که آزمایش این ویروس برای مقابله با کرونا می‌تواند اهمیتی فوق‌العاده در سطح جهانی داشته باشد.
کمبل می‌گوید "با این که ما تصور نمی‌کنیم که (این محافظت) مختص کووید باشد، اما بالقوه می‌تواند چند سال زمان برای ما بخرد تا واکسن کرونا به بهره‌برداری برسد یا شاید درمان‌های دیگری برای آن پیدا شود. "

آزمایش بالینی ب‌ث‌ژ در بریتانیا بخشی از یک تحقیق بین‌المللی است که با شرکت ۱۰ هزار نفر در کشور‌های دیگری شامل استرالیا، هلند، اسپانیا و برزیل هم انجام می‌شود.

این تحقیق روی کارکنان بهداشت و درمان متمرکز است که بیش از بقیه در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند تا این امکان را به پژوهشگران بدهد تا سریع‌تر میزان موثر بودن واکسن را ارزیابی کنند.

سم هیلتون، پزشک عمومی در اگزتر، یکی از کسانی است که به عنوان فرد در معرض ابتلا در این تحقیق شرکت می‌‎کند.

او گفت: "این که ب‌ث‌ژ ممکن است احتمال بیمار شدن شما در صورت ابتلا به کووید را کاهش دهد نظریه قابل توجهی است... من این آزمایش را به عنوان راه حل احتمالی برای افزایش محافظت خود و بالا رفتن احتمال حاضر شدن سر کار در زمستان می‌بینم. "

دکتر تدروس ادهانوم، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، یکی از مولفان مقاله‌ای در مجله معتبر پزشکی لانست است که می‌گوید واکسن ب‌ث‌ژ می‌تواند به صورت بالقوه "پلی برای گذر تا زمان ساخت واکسن مختص بیماری باشد. "

درمان کرونا با واکسن 100 ساله / آیا واکسن ب ث ژ می تواند مرگ و میر کرونا را کاهش دهد؟



منبع:
1.ایسنا / امید پزشکان انگلیسی به استفاده از واکسن سل در مهار کووید ۱۹
2.فرارو / آیا واکسن ۱۰۰ سال پیش می‌تواند جان مبتلایان کرونا را نجات دهد؟
3.معاونت غذا و دارو / ب ث ژ بدن را در برابر کرونا مقاوم می‌کند؟
4.اقتصادآنلاین / نقش مهم واکسن سل در کاهش مرگ های ناشی از کرونا
5.پایگاه خبری تحلیل و توسعه / واکسن سل چیست و آیا می‌تواند روی کرونا اثر داشته باشد؟
6.باشگاه خبرنگاران جوان / واکسن «ب ث ژ» می‌تواند مرگ‌ومیر کرونا را کاهش دهد
توییتر
** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.