محمد مومنی درگفتگو با راسخون:

تاکتیک های استقلال را همه ی تیم ها می دانند/دوست ندارم فکری قربانی شود و بسوزد

پیشکسوت استقلال با بیان اینکه تاکتیک های این تیم را همه ی تیم ها می دانند، گفت: محمود فکری شایسته ی نیمکت آبی ها است اما باید مهارت های تیم را بالا ببرد چون دوست ندارم او قربانی شود و بسوزد.
شنبه، 22 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
تاکتیک های استقلال را همه ی تیم ها می دانند/دوست ندارم فکری قربانی شود و بسوزد
محمد مومنی در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به نتایج سینوسی استقلال در لیگ بیستم اظهار داشت: تا اینجای لیگ استقلال نتوانسته از لحاظ شکل بازی توقع هوادارانش را برآورده کند. حتی مقابل صنعت نفت آبادان دیدید که تیم چه مشکلاتی داشت. بازیکنان مثل بازی های قبلی سردرگم بودند و نقششان را نمی دانستند. برای تیمی مثل استقلال بد است که چنین آشفتگی تاکتیکی داشته باشد و نتواند حتی در زمین خودش که استانداردترین چمن ایران است، روی زمین خوب بازی کند. محمود فکری در این 5 هفته 8 امتیاز گرفته است و جای دفاع دارد. می شود گفت 20 روز قبل از شروع لیگ تیم را تحویل گرفته است و فرصت آنچنانی نداشته است. اگر تیم زیبا بازی نمی کند، شاید بیشتر نیاز به زمان داشته باشد. اما مهمتر از این مسائل باید کسی باشد که به او در انجام بهترکارها کمک بکند.
 
تاکتیک های استقلال را همه ی تیم ها می دانند
وی افزود: استقلال بزرگ است و میلیون ها هوادار عاشق این تیم هستند. همه توقع قهرمانی دارند و در هرشرایطی از تیم انتظار دارند تا جزو مدعیان باشد. همه ی مسائل و مشکلات تیم را فقط نباید فکری به دوش بکشد و همه ی انتظارات را او تنهایی نمی تواند برآورده کند. این مسئله یک معضل بزرگی است که گریبان گیر استقلال شده و باید یک تیم کاری در ساماندهی و اجرای برنامه ها مشارکت داشته باشند. هر فردی باید قسمتی از کار را در دست بگیرد و در کار تنوع ایجاد کنند اما با یک هدف. این طور هم نباشد که هرکس در گروه ساز خودش را بزند. اگر این شرایط باشد می تواند شرایط را برای نتیجه گرفتن و ارائه ی بازی زیبا فراهم کند. اما آنچه در بازی با صنعت نفت رخ داد و اگرشرایط این طور پیش برود، هیچ انتظاری نباید از تیم داشت. تاکتیک های استقلال را همه می دانند و به راحتی خنثی می شود. تیم در اجرای مهارت ها مشکل دارد و کسی هم در کادر فنی نیست که توان این را داشته باشد که به داد فکری برسد. باید خودش مشکلش را حل بکند. باید تئوریسینی بیاورد که وارد کار باشد. خودش باید پاسخگو باشد.
 
دوست ندارم فکری اخراج شود
پیشکسوت استقلال در پاسخ به این سوال که دستیاران کنونی فکری آیا نمی توانند نقش تئوریسین و کمک کننده داشته باشند؟ تصریح کرد: به جز صمد مرفاوی کسی را روی نیمکت نمی بینم که بتوانند به فکری کمک کنند. شاید بقیه بتوانند فقط به صورت نظری کمک حال باشند اما تئوریسین بودن و طراحی و اجرای تمرین آدم خبره و کاربلد می خواهد. بعضی از دوستان روی نیمکت استقلال هنوز به این درجه نرسیده اند. طراحی و اجرای تمرینات کاری تخصصی است. به هرحال اگر بیشتر دقت کنید خواهید دید که فکری روی نیمکت تنها است و دارد از این وضعیت رنج می برد. فکری خودش انسان شایسته و کاربلدی است برای باشگاه اما بعضی از انتخاب دستیارانش درست و مناسب نبود که بتوانند به او کمک کنند. سرمربیگری استقلال برای فکری بزرگ نیست اما حالا که به اینجا رسیده، نگه داشتن این سمت خیلی مهمتر از رسیدنش است. دوست ندارم برای او اتفاقی بیافتد و بسوزد. دوست دارم موفق شود ولی این موفقیت در اندیشه ها و انتخاب هاست که خودش را نشان می دهد. باید کسانی را می آورد که کمکش می کردند نه اینکه بیشتر به او ضربه بزنند. خیلی مسائل است که نمی شود آدم بگوید.
 
حرف بزنم، فکری ناراحت می شود
محمد مومنی گفت: وقتی این حرف ها را می زنم، شاید خیلی ها از دستم ناراحت شوند ولی رفیق کسی است که مشکلات را بگوید. وقتی کار تمام شد و بخواهیم حرف بزنیم دیگر گفتن مشکلات چه فایده ای دارد؟ متاسفانه فضایی ایجاد شده که هرکسی مشکلات را می گوید فقط به او فحاشی می شود. برای کارشناسی به رادیو رفتم اما وقتی واقعیات را گفتم، به من فحش ناموسی دادند. چه فایده ای دارد وقتی فکری را اخراج کردند بعدا بیایم حرف بزنم؟ دوست دارم حرفم را بزنم و فکری حرفم را بشنود تا متوجه شود مشکلات تیم از نگاه پیشکسوت این است. اگر بخواهد موضع گیری کند، فردا او را برکنار می کنند. این مشکلات باید مرتفع شود تا تیم نتیجه بگیرد. باید طوری عمل کند تا در ادامه ی مربیگری اش لطمه نبیند. آرزوی قلبی من این است که برای استقلال امتیاز بگیرد و موفق شود. اما با این روند واقعا کار استقلال و فکری سخت است. نمی خواهم که فکری قربانی شود. هرکاری از دستم بربیاید، کمک می کنم. واقعیت ها را به خودش هم می گویم.
 
از هیچ تیم خاصی حمایت نمی شود
وی در خصوص صحبت های مظلومی که گفته بود می خواهند یک تیم خاص قهرمان شود، خاطرنشان کرد: اصلا چنین چیزی نیست. این صحبت ها برای استقلال و بازیکنانش سم است. وقتی استقلال حریفانش را ببرد، چه کسی می خواهد جلویش را بگیرد؟ می توانند جدول را برعکس بنویسند؟ اگر استقلال، نفت و پیکان را شکست می داد، الان صدرنشین بود. اگر تیم ببرد، اعتماد به نفس پیدا می کند. داورها هم اگر یکی دو اشتباه داشته باشند، بازی تیمت آنها را خنثی می کند. کدام تیم است که از داوری لطمه نبیند یا به سودش نگیرند؟ وقتی تیمی متزلزل شود، هراتفاقی ممکن است بیافتد و در نهایت مربی پرخاش می کند. مدیررسانه ای باید فکری را آرام کند و به او اطلاعات بدهد تا در کنفرانس خبری درست حرف بزند نه اینکه داد و بیداد کند. توپیدن سخت نیست و هرکسی می تواند انجام بدهد. منطقی صحبت کردن و در جایگاه سرمربی استقلال صحبت کردن و برای میلیون ها هوادار حرف زدن درایت و تدبیر می خواهد. واقعیات را که نمی توانیم کتمان کنیم. وقتی بازیکن ببیند مربی اش دارد توجیح می کند، درست بازی نخواهد کرد. مربی باید اشتباهش را بپذیرد و در ادامه آن را برطرف کند. در این صورت بازیکن هم می فهمد و خواسته های سرمربی را برآورده می کند. فوتبال یعنی همین. هیچ تیمی کامل نیست. نباید مربی بازیکنان را مقصر جلوه دهد.
 تاکتیک های استقلال را همه ی تیم ها می دانند/دوست ندارم فکری قربانی شود و بسوزد
کنار گذاشتن مربی بدنساز و تیم پزشکی وحدت را از بین برد
پیشکسوت استقلال افزود: متاسفانه کسانی که کنار فکری هستند، دارند زیرآب او را می زنند و دوست ندارند او نتیجه بگیرد. به اعتقاد من مظلومی آدم منصفی است و به او کمک می کند. مرفاوی هم می تواند به او کمک کند. اون ناهماهنگی بازی با پیکان که بین مرفاوی و حنیف اتفاق افتاد، چقدر حاشیه درست شد؟ مربی باید نقشش را بداند. سیروس دین محمدی خیلی می توانست کمک حال این روزهای استقلال باشد اما اوضاع را مناسب ندید و رفت. مسعود مومنی مربی بدنساز و پزشکان تیم را کنار گذاشتند. این تغییرات اصلا لازم نیست. همیت و وحدت باشگاه از بین رفت. فکری از لحاظ امتیازی بهتر از استراماچونی بوده است اما واقعیت این است که استقلال استراماچونی در هفته هایی هم که نتیجه نمی گرفت تیمش خوب بازی می کرد و 10 تا موقعیت گل ایجاد می کرد. طرفداران راضی بودند.
 
فوتبال ما دچار دلال زدگی شده است
محمد مومنی گفت: اگر قرار است ما مشکلات را نگوئیم چه کسی بگوید؟ به عنوان کارشناس حرفم را می زنم. با این شرایط اصلا اوضاع خوب نیست. از لحاظ امتیازی استقلال شرایط بدی ندارد اما از لحاظ اجرای مهارت و کار تیمی در مضیقه است. باید مشکل استقلال ترمیم شود. در تمرینات باید این مشکلات حل شود. باید تمرینات ساده و اجرایی باشد نه پیچیده و غیرقابل فهم. بازیکن نمی داند سانتر کند یا روی زمین بازی کند. متاسفانه مربیان ایرانی بیشتر تئوری هستند و در اجرا موفق نیستند. شجاعیان در کجای تیم است؟ باید بیشتر و بهتر کار کند. او با تکنیک و مهارتی که دارد باید خیلی بهتر بازی کند. بعضی بازیکنان می خواهند فقط نامشان در ارنج تیم باشد. این به درد تیم نمی خورد. مربیان باید بازیکنان و روند حرکتی و بازی آنها را آنالیز کنند و از آنها کار بخواهد. فکری نمی تواند به بازیکنان هم خرده بگیرد چون ممکن است برایش بازی نکنند. مربیگری در این استقلال کار سختی است. باید همه طرف را داشته باشد. متاسفانه فوتبال ما دلال زدگی است و آنها جولان می دهند.
 
پرسپولیس و استقلال مدعی اصلی هستند
وی افزود: پرسپولیس و استقلال مدعی اصلی قهرمانی هستند و هواداران پشت این تیم ها هستند. بقیه ی تیم ها هنوز پخته نشدند. گل گهر کمی ثبات دارد و سپاهان پیشینه دارد ولی متزلزل است. پرسپولیس همه دارند کمک می کنند. قهرمانی آسیا هم هست. چون خیلی ها دنبال این هستند تا موفقیت احتمالی این تیم را به نام خودشان بزنند، عکس می گیرند. دنبال کارنامه درست کردن برای خودشان هستند. ایرادی ندارد برای نماینده ی ایران کار درست انجام دهند اما نگاه ها در فوتبال ایران یکسان نیست. تیم های شهرستانی را نسبت به تیم های پایتخت آن طور که باید حمایت نمی کنند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.