بسته تحلیلی خبری (چهارشنبه 25 فروردین1400)

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: «بنا بر گزارش وزیر نفت، پول حاصل از صادرات نفت به‌حساب بانک مرکزی واریز شده اما این بانک در تبدیل ارز به ریال دچار تأخیر است و به همین دلیل الآن بانک مرکزی بزرگ‌ترین بدهکار دولت است.‌‌ بخشی از کسری بودجه دولت به نیز به همین دلیل است»
چهارشنبه، 25 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بسته تحلیلی خبری (چهارشنبه 25 فروردین1400)
▼حرف روز         

توسل به خرابکاری از سر استیصال

تروریسم هسته‌ای که 22 فروردین و هم‌زمان با مذاکرات برجامی در نطنز اتفاق افتاد و تعدادی از سانتریفیوژهای ایران را از مدار خارج کرد، نشان داد که دشمن از هر ابزاری برای ایجاد مانع در استفاده ایران از حق قانونی خود استفاده می‌کند. در چنین شرایطی حق دفاع مشروع کاملاً پذیرفته شده است و هیچ مرجع حقوقی نمی‌تواند از ایران بخواهد که امنیت تأسیسات هسته‌ای خود را ارتقاء ندهد. این حادثه و چند حادثه قبلی در سایت نطنز ضرورت ارتقاء امنیت تأسیسات هسته‌ای ایران را بیش‌ازپیش آشکار می‌کند. یکی از پیشنهاد‌هایی که در این زمان مطرح است، انتقال تدریجی سایت نطنز به سایت فردو است. این اقدام ضمن ارتقاء امنیت تأسیسات حیاتی هسته‌ای، نگرانی کشورهای اروپایی در گسترش تأسیسات فردو را افزایش می‌دهد.

در ادبیات امنیت ملی، زمانی که تهدیدات متوجه نقاط ضعف یک کشور باشد، تبدیل به آسیب‌پذیری آن کشور می‌شود. این نگاه حاکی از آن است که برای رفع آسیب‌پذیری‌ها باید در درجه اول نقاط ضعف خود را برطرف کنیم؛ ازآنجاکه عمده خرابکاری‌های صورت گرفته در سایت نطنز از طریق نفوذ عناصر دشمن صورت گرفته، دستگاه‌های امنیتی مربوطه باید راه تکرار این خسارت را مسدود نمایند. ویروس استاکس نت، خرابکاری سال گذشته در سایت نطنز و اقدام تروریستی اخیر در این سایت، همگی مؤید نقش عامل نفوذی در وقوع این حوادث است! لذا وزارت اطلاعات به‌عنوان متولی تأمین امنیت مراکز هسته‌ای باید برای مسدود کردن راه نفوذ دشمن، بیش‌ازپیش تلاش نماید. خرابکاری در سایت نطنز، دقیقاً در زمانی که مذاکرات برجام در حال وقوع است، برای تأثیرگذاری بر جریان مذاکرات رخ داده است. در حقیقت این اقدام حلقه‌ای از یک زنجیره‌ برای افزایش فشار به ایران در مذاکرات هسته‌ای و وادار نمودن آن به عقب‌نشینی از مواضع خود برآورد می‌شود. بااین‌وجود، راهبرد جمهوری اسلامی ایران اجرای قاطعانه مصوبه مجلس شورای اسلامی برای کاهش تعهدات برجامی و حتی بازنگری در برخی تعهدات غیربرجامی خود است.

سخن پایانی: اگرچه ایران به تلاش‌های منطقی خود برای رفع تحریم‌ها ادامه می‌دهد، لیکن سیاست قطعی و غیرقابل‌تغییر ایران، خنثی‌سازی تحریم‌ها از مسیرهای متنوع است و کشورهای اروپایی نیز تحت تأثیر اقدامات قاطع و هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران در آینده‌ای نه‌چندان دور،‌ دست از پا درازتر، نه‌تنها مجبور به رفع تحریم‌ها خواهند شد بلکه هزینه این بدعهدی‌های خود را نیز پرداخت خواهند کرد. (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز                          

پاسخی تعیین‌کننده به طرف گستاخ

آغاز عملیات اجرایی غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس ۶۰ درصد پاسخ فوق‌العاده، راهبردی و تعیین‌کننده به طرف مقابل است. یقیناً خرابکاری در سایت غنی‌سازی شهید احمدی روشن نطنز بدون چراغ سبز آمریکایی‌ها در این مقطع صورت نگرفته است. این خرابکاری نمی‌تواند صرفاً برای کند کردن و یا به عقب راندن غنی‌سازی در ایران طراحی شده باشد؛ چراکه به دلیل بومی بودن دانش فنی هسته‌ای، روند غنی‌سازی در ایران توقف‌ناپذیر است و این مزیت قابلیت جبران‌پذیری به این صنعت داده است. با این فرض، این سؤال متصور است که دشمن در این مقطع چرا به خرابکاری در بخش هسته‌ای ایران روی آورده است.

گزاره تحلیلی: برآورد دشمن این است که جمهوری اسلامی در مقابل فشارهای اقتصادی به شکل بی‌نظیری منسجم شده است. فشارهای غرب منجر به شکستن مقاومت ملی در ایران نگردیده و جمهوری اسلامی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها در حال مقاوم‌سازی بخش‌های آسیب‌پذیر خود برای عبور از وضع موجود است. نباید برنامه‌های جمهوری اسلامی برای تعامل راهبردی و بلندمدت با چین و روسیه را در دگرگون‌سازی محاسبات طرف مقابل کم‌اهمیت دانست. جمع همه اقدامات فوق برای غرب فاجعه‌آمیز است. اکنون محاسبات آنان بر این انگاره ادراکی استوار شده که جمهوری اسلامی در موقعیت ضعف نیست و با دستان پر در مذاکره واردشده و در چانه‌زنی‌ها حتی یک قدم حاضر به عقب‌نشینی از موضع و پیش‌شرط‌های تعیین‌شده خود نیست. این واقعیت دورنمای مذاکرات را برای آنان بسیار سخت و دردناک نموده است؛ چراکه با این شرایط، راهی جز امتیاز دادن به ایران برای خود متصور نیستند. حال این اقدام تروریستی مذبوحانه در نطنز قرار بوده برای طرف مقابل موازنه فشار را تغییر داده و ایران را در موضع ضعف قرار دهد تا اراده تصمیم‌گیران داخلی در نحوه مذاکره و شروط اعلامی را سست کرده و روند مذاکرات را به سود خود تغییر دهند. تصمیم فوق‌العاده نظام در خصوص آغاز فرآیند غنی‌سازی ۶۰ درصد منهای اهمیت تکنیکال و فنی آن، دارای اهمیت راهبردی بوده و درعین‌حال پاسخ تعیین‌کننده و مشروع به طرف مقابل است.

همچنین ضمن اینکه دست برتر را برای جمهوری اسلامی در مذاکرات ایجاد کرده به محاسبات ذهنی و طراحی‌های دشمن نیز حمله می‌کند و این ادراک را ایجاد می‌نماید که اقدام تروریستی در حوزه ممنوعه امنیت ملی ایران و عبور از خط قرمزها، پاسخ متقابل اما پشیمان کننده از نوع ترکیبی (فنی، حقوقی، امنیتی و سیاسی) خواهد بود. آغاز غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس ۶۰ درصد، ضمن اینکه اقدامی مشروع و مطابق با مفاد ان‌پی‌تی و از حقوق جمهوری اسلامی بوده، پاسخی از حیث فنی و سیاسی و البته ناکافی به گستاخی‌های طرف مقابل نیز محسوب می‌شود. بی‌شک پاسخ امنیتی به طرف گستاخ برای ایران محفوظ بوده و اینکه چگونه و در چه مکانی انجام شود، به‌وقت مقتضی توسط جمهوری اسلامی تعیین خواهد شد. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه                        

غنی‌سازی ۶۰ درصدی آغاز شد

نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی اذعان کرد: «برابر نامه و اطلاعات طراحی که در روز سه‌شنبه تحویل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد، غنی‌سازی ۶۰ درصدی در دو زنجیره از سانتریفیوژهای جدید 4 IRو 6 IRدر نطنز انجام می‌شود.‌‌ فرایند فنی از همین روز آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود هفته بعد اورانیوم با غنای ۶۰ درصد برداشت شود.‌‌ این اقدام که در واکنش به خرابکاری اخیر در نطنز صورت می‌گیرد، آثار قابل‌توجهی نیز در ارتقای کیفیت و کمیت رادیو داروهای تولیدی سازمان انرژی اتمی دارد».‌‌ در همین حال کاخ سفید که پس از خرابکاری نطنز سکوت کرده بود، اعلام کرد؛ «نگران اعلام تحریک‌آمیز ایران در مورد غنی‌سازی ۶۰ درصدی هستیم».‌‌

▼ اخبار

آیا احمدی‌نژاد دچار توهم شده است؟

در شرایطی که هنوز انتخابات ریاست جمهوری 1400 برگزار نشده است، احمدی‌نژاد در حال چینش کابینه‌اش با افرادی است که 8 سال ریاست جمهوری ادعا کرد که با آن‌ها در حال جنگ بوده است.‌ فائزه هاشمی در گفتگویی خبر داد که محمود احمدی‌نژاد به او برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پیشنهاد معاون اولی داده ولی او به خاطر عملکردش در سال ۸۸ و توهین‌هایی که به پدرش کرده نپذیرفته است.‌ هاشمی گفت: درخواست ائتلاف داد، اما قبول نکردم.‌ او در ادامه گفت ممکن است آدم‌ها عوض شوند ولی اگر آقای احمدی‌نژاد عوض‌شده باید ابتدا از گذشته خود معذرت می‌خواست که این کار را نکرده است.‌ عبدالرضا داوری که سال‌ها عنوان مشاور رئیس‌جمهوری داشته، می‌گوید: «من در سال‌های اخیر در جلساتی بوده‌ام که در آن جلسات آقای احمدی‌نژاد در تراز انبیا و اولیای الهی توصیف می‌شد و این توصیفات در حضور خود او مطرح می‌شد.‌ آقای احمدی‌نژاد خودش را در جایگاه ولی خدا یا حداقل در جایگاه «نایب خاص» می‌بیند.‌ ایشان الآن خبر از «ظهور صغری» می‌دهد.‌ تا حالا چنین حرفی را به این صراحت نگفته بود».‌ این مشاور احمدی‌نژاد گفته است: «احمدی‌نژاد از اواخر سال ۹۶ به بعد، مرتباً به ما می‌گفت جمهوری اسلامی سه ماه، حداکثر شش ماه دیگر سقوط می‌کند.‌ حتی در اواخر سال ۹۹، وقتی‌که بحث انتخابات مطرح بود و من انتقاد می‌کردم از کنش آقای احمدی‌نژاد، آقای بقایی به من گفت اصلاً ببین جمهوری اسلامی به انتخابات می‌رسد؟ یعنی تلقی‌شان این بود که جمهوری اسلامی تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ سقوط می‌کند!».
 

چهار شرط ایران برای مذاکرات وین

خبرها حاکی از آن است که ایران برای مذاکرات وین چهار شرط تعیین کرده است تا از دام تبلیغاتی و راهبردی آمریکایی‌ها اجتناب شود.‌‌ نخستین شرط ضرورت رفع کامل همه تحریم‌هاست و دراین‌بین تفاوتی میان تحریم‌هایی که در دوره اوباما وضع‌شده و یا تحریم‌های ترامپ نخواهد بود.‌‌ همچنین بر ضرورت رفع همه تحریم‌ها تأکید شده تا آمریکا و شرکای اروپایی‌اش امکان بهره‌گیری از تفسیر ظالمانه‌ مبنی بر اینکه برخی تحریم‌ها منشأ یا علت دوگانه داشته و صرفاً هسته‌ای نیست، نداشته باشند و علاوه بر این، تحریم‌های پیشین یا تحریم‌های جدید با برچسب‌های جدید بازنگردد.‌‌ شرط دوم بر منتفی بودن کامل هرگونه اقدام گام‌به‌گام است.‌‌ آمریکا کشوری است که از برجام خارج شده و لذا باید تمام تعهداتش را اجرایی کند.‌‌ شرط سوم، مذاکرات وین نباید مشمول مرور زمان شود، بلکه باید در فرصت کوتاهی یا به نتیجه برسد یا متوقف شود.‌‌ آمریکا و اروپایی‌ها تمایل دارند ایران را در یک پروسه فرسایشی از مذاکرات قرار دهند تا اولاً ایران پله‌پله و به‌مرور از حقوق خود محروم شود و ثانیاً در صورت عدم نتیجه‌گیری در فاز پایانی، ایران به‌عنوان مسئول شکست مذاکرات معرفی شود.‌‌ شرط چهارم، ضرورت راستی‌آزمایی واقعی و نه عجولانه از ناحیه ایران؛ ایران باید رفع کامل و واقعی تحریم‌ها (به‌نحوی‌که در عمل موجب انتفاع ملت ایران شود) و بازگشت‌ناپذیر بودن آن‌ها را راستی آزمایی کند و سپس گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای را به عقب برگرداند.‌‌ بنابراین یک لغو محدود و صوری تحریم‌ها و یا راستی‌آزمایی عجولانه و غیردقیق ممنوع خواهد بود.‌‌
 

رکوردشکنی صادرات محصولات کشاورزی در سال 99

آخرین وضعیت تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد که در سال ١٣٩٩ درمجموع حدود ١٤٧ میلیون و هزار تن به ارزش ۷٤ میلیارد دلار ایران تجارت خارجی داشته که از این میزان بیش از ١١٣ میلیون تن به ارزش بالغ‌بر ٣٥ میلیارد دلار صادرات بوده است.‌‌ در حالی در بین اقلام صادراتی ایران محصولات کشاورزی و برگشت ارز آن اهمیت ویژه‌ای دارد که طبق اعلام ارونقی معاون فنی گمرک ایران، در سال گذشته صادرات این محصولات به بیش از ۸.‌‌۸ میلیون تن به ارزش بالغ‌بر ۶.‌‌۱ میلیارد دلار بوده است.‌‌ بر اساس این گزارش در سال ۱۳۹۸ ایران حدود هفت میلیون تن به ارزش ۵.‌‌۷ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی داشته است.‌‌ صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته نسبت به سال ١٣٩٨، از لحاظ وزنی ٢٤.‌‌٩ و ازنظر ارزش بیش از ٧.‌‌٢ درصد افزایش داشته است.‌ همچنین عمده محصولات صادراتی ایران پسته، سیب، رب گوجه‌فرنگی و انواع بیسکوئیت و شیرینی گزارش شده است.‌‌ عمده کشورهای مقاصد صادراتی ایران در سال گذشته چین، عراق، روسیه و افغانستان بوده است.‌‌ 

اخبار کوتاه
◄ تنها مسیر بازگشت به برجام از دید وکلای ملت/ بیش از 200 نفر از نمایندگان ملت طی بیانیه‌ای اعلام کردند: «تعجیل و شتاب‌زدگی در مذاکرات مانع استیفای حقوق ملت خواهد بود.‌‌ نباید با شعار پرهیز از فرصت‌سوزی امتیازهای نقد بدهیم و وعده‌های نسیه‌ دریافت کنیم.‌‌ هم‌زمانی تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه ایران و خرابکاری در سایت نطنز گوشزد می‌کند، نباید به وعده غرب و لبخند دیپلماتیک آن اعتماد کرد.‌‌ هرگونه انفعال و احساس نیاز به مذاکره، موجب لطمه به حیثیت ملی ایرانیان و گستاخ شدن طرف غربی خواهد بود.‌‌ طبق اعلام نهادهای کارشناسی، راستی‌آزمایی واقعی رفع تحریم‌ها در چند ساعت و چند روز عملاً ممکن نیست».‌‌

◄ حمله به مرکز جاسوسی موساد در شمال عراق/ «مرکز الاعلام المقاوم» عراق به نقل از منبع امنیتی اعلام کرد: «گروهی ناشناس اقدام به حمله به مرکز اطلاعات و عملیات ویژه سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در شمال عراق کرده که درنتیجه آن شماری از «نیروهای اسرائیلی» کشته یا زخمی شده‌‌اند».‌‌ علاوه بر این در روز گذشته حمله موشکی نیز به یکی از کشتی‌های تجاری رژیم صهیونیستی در حوزه خلیج‌فارس صورت گرفته ولی تاکنون عاملین این حملات مشخص نشده‌اند.‌‌

◄ آمریکا از افغانستان رفتنی شد/ روزنامه آمریکایی واشنگتن ‌پست و خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام کردند که بایدن با نقض توافق دوحه میان طالبان با دولت ترامپ در سال گذشته در خصوص خروج نظامیان تروریست آمریکایی از افغانستان در روز اول ماه می سال جاری میلادی، درصدد است تا ۱۱ سپتامبر همه نیروهایش را از این کشور خارج کند.‌‌

◄ نوبخت: بانک مرکزی بزرگ‌ترین بدهکار دولت است/ رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: «بنا بر گزارش وزیر نفت، پول حاصل از صادرات نفت به‌حساب بانک مرکزی واریز شده اما این بانک در تبدیل ارز به ریال دچار تأخیر است و به همین دلیل الآن بانک مرکزی بزرگ‌ترین بدهکار دولت است.‌‌ بخشی از کسری بودجه دولت به نیز به همین دلیل است».‌‌ به نظر می‌رسد صحبت‌های اخیر دکتر همتی در خصوص فشارها بر بانک مرکزی برای چاپ پول که تأثیر مستقیمی بر تورم کشور گذاشته است، به مذاق دکتر نوبخت خوش نیامده است که این‌گونه علیه همتی موضع می‌گیرد!

◄ اهداکنندگان خون در ساعات شبانه جریمه نمی‌شوند/ مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: «با هماهنگی انجام‌شده، اهداکنندگان خون می‌توانند بدون نگرانی از جریمه در ساعات بعد از افطار، حتی تا ۱۲ شب برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.‌‌ با اعلام شماره پلاک در سامانه، جریمه شکستن محدودیت تردد شامل حال اهداکنندگان خون نخواهد شد».‌‌ اهداکنندگان خون می‌توانند برای جلوگیری از اتلاف وقت با اخذ نوبت اینترنتی از طریق پرتال www.‌‌ibto.‌‌ir با اهدای خون به یاری بیماران بشتابند.‌‌


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.