اتهام‌ زنی به ایران درباره حمله به کشتی اسرائیلی/ کدام کشورها به دنبال پاسخ جمعی به ایران هستند؟

روز جمعه رژیم صهیونیستی اعلام کرد: شبانه به یک کشتی اسرائیلی در دریای عمان حمله شده است. پیش از این وزارت دفاع انگلیس نیز اعلام کرده بود که یک کشتی تجاری اسرائیل در سواحل عمان هدف قرار گرفته شده است. رژیم صهیونیستی مدعی است که این نفتکش توسط پهپادهای ایران هدف قرار گرفته شده است. ایران هرگونه دست داشتن در این اقدام را رد کرده است.
چهارشنبه، 13 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
اتهام‌ زنی به ایران درباره حمله به کشتی اسرائیلی/ کدام کشورها به دنبال پاسخ جمعی به ایران هستند؟
به گزارش راسخون؛ در آخرین دقایق پنجشنبه‌شب گذشته شاهد حمله به کشتی مرسر استریت در شمال شرقی جزیره «مصیره» در دریای عمان بودیم؛ کشتی‌ای که متعلق به اسرائیل است.

در جریان این حمله دو نفر از سرنشینان کشتی کشته شدند. پیرو این حادثه برخی رسانه‌های منطقه‌ای و غربی بلافاصله انگشت اتهام را به سوی ایران گرفته و مدعی شدند پهپادهای ایرانی این کشتی را هدف قرار داده‌اند. همین جریان‌سازی اولیه رسانه‌ای کافی بود تا اسرائیل و بعد از آن آمریکا و انگلستان، ایران را متهم ردیف اول در این حادثه بدانند و اسرائیل را محق در پاسخ متقابل ببینند، چنان‌که کانال 11 اسرائیل عنوان کرده است که تل‌آویو برخی اهداف نظامی در ایران را برای انجام عملیات و پاسخ متقابل در نظر گرفته است. 

شش روز پس از حمله به نفتکش «مرسر استریت» در دریای عمان، تل‌آویو ادعا می‌کند اسنادی در اختیار دارد که دست داشتن ایران در این حمله را که منجر به کشته شدن دو شهروند انگلیسی و رومانیایی شده اثبات می‌کند؛ ادعایی که ظاهرا مورد پذیرش ایالات متحده و بریتانیا قرار گرفته اما در تهران، سخنگوی وزارت خارجه آن را قویا رد کرده است.  در حالی که تل‌آویو برای جلب اجماع در این پرونده دیپلمات‌های خود در پایتخت کشورهای اروپایی، واشنگتن و نیویورک به عنوان مقر سازمان ملل را فعال کرده تا بتواند از مجرای شورای امنیت این سازمان محکومیتی علیه تهران دریافت کند، تندترین موضع‌گیری در این پرونده، شامگاه دوشنبه از سوی وزیر خارجه ایالات متحده صورت گرفت که ادعا کرد پاسخ جمعی به این اقدام ایران خواهد داد.
 

ادعای آمریکا: ایران عامل حمله به کشتی اسرائیلی است

 
اتهام‌ زنی به ایران درباره حمله به کشتی اسرائیلی/ کدام کشورها به دنبال پاسخ جمعی به ایران هستند؟

آنتونی بلینکن مدعی شد بر اساس بررسی اطلاعات موجود مطمئن است ایران با استفاده از پهپادهای انفجاری این حمله را اجرا کرده است.

وی افزود: ما با شرکای خود برای بررسی اقدامات بعدی همکاری می کنیم و با دولت های منطقه و خارج از منطقه در خصوص پاسخ مقتضی مشورت می کنیم.

نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز امروز مدعی شده بود که ایران عامل هدف قرار دادن کشتی اسرائیلی است.

پس از وی دومنیک راب وزیر امور خارجه انگلیس هم‌نوا با صهیونیست‌ها ادعای آنها علیه ایران را تکرار کرد و مدعی شد تهران در پشت پرده حمله به کشتی اسرائیلی در دریای عمان قرار دارد.

راب مدعی شد ارزیابی ها نشان می دهد ایران به احتمال زیاد به نفتکش مرسر استریت در آب های بین المللی در سواحل عمان حمله کرده است.

تکرار اتهامات بی پایه و اساس وزیر خارجه آمریکا در حالی است که "سعید خطیب زاده" سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به این اتهام افکنی ها و همسویی واشنگتن و لندن با ادعاهای رژیم صهیونیستی اظهار داشت: ایران به عنوان ضامن امنیت خلیج فارس بیانیه‌های تحریک‌آمیز و به صورت هماهنگ طراحی‌شده از سوی انگلستان و آمریکا را محکوم می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه "آنها که درباره حملات تروریستی مکرر به کشتی‌های ایرانی سکوت کرده بودند، حالا بی‌پایه و اساس به ایران اتهام‌زنی می‌کنند" تاکید کرد: هرگونه ماجراجویی ضدایرانی پاسخی فوری و قاطع دریافت خواهد کرد.

در پی این اتهام افکنی ها، کاردار انگلیس در تهران در غیاب سفیر این کشور و سفیر رومانی در تهران به وزارت امور خارجه ایران احضار شدند.

رییس اداره سوم غرب اروپا ضمن ابراز تاسف از اتهام بی‌پایه و اساس وزیر خارجه انگلیس گفت: این نخستین اتهام شتابزده و بدون دلیل و مدرک بریتانیا علیه جمهوری اسلامی ایران نیست. بلکه این کشور در گذشته نیز در مواردی ایران را متهم به اقداماتی کرده که هرگز ثابت نشده و تاکنون سندی و مدرکی در تایید آنها ارائه نگردیده است.

وی با تاکید بر اینکه  این اظهارات شتابزده، متناقض و بدون سند و مدرک مردود بوده و قویا محکوم است، در خصوص هر گونه ماجراجویی رژیم اشغالگر قدس یا دیگران هشدار داد و سیاست قطعی جمهوری اسلامی را دفاع از خود و پاسخ قاطع، به هنگام و متناسب به هر ماجراجویی دانست.

دستیار وزیر و مدیرکل مدیترانه و شرق اروپا نیز با اشاره به بیانیه وزارت امورخارجه رومانی، طرح اتهامات واهی و نامتعبر علیه جمهوری اسلامی ایران را فاقد وجاهت قانونی و غیر قابل قبول برشمرده و از سفیر این کشور درخواست شد مراتب ناخرسندی و اعتراض شدید ایران در این خصوص را به مقامات کشور متبوع خود اعلام کند.
 

اتهام زنی رژیم صهیونیستی؛ حمله به کشتی اقدامات تروریستی ایران بود


اتهام‌ زنی به ایران درباره حمله به کشتی اسرائیلی/ کدام کشورها به دنبال پاسخ جمعی به ایران هستند؟

یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی مدعی شده که حمله اخیر به یک کشتی این رژیم در نزدیکی سواحل عمان، کار ایران بوده و به وسیله پهپاد انجام شده است.

کانال سیزدهم تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک مسئول بلندپایه این رژیم ادعا کرده که حمله روز گذشته به کشتی «مرسر استریت» در دریای عرب و در نزدیکی سواحل کشور عمان، کار ایران بوده است.

بنا بر ادعای این مسئول بلندپایه صهیونیست که هویت وی فاش نشده، در حمله به کشتی ژاپنی «مرسر استریت» که تحت مدیریت شرکت حمل و نقل دریایی «زودیاک ماریتایم» متعلق به «ایال عوفر»، میلیاردر صهیونیست می باشد، از یک هواپیمای بدون سرنشین استفاده شده است.

این در حالی است که شرکت زودیاک ماریتایم ساعتی پیش در بیانیه ای، اعلام کرده بود که کشتی مرسر استریت روز پنج شنبه هنگامی که بدون بار در حال حرکت در دریای عرب در شمال اقیانوس هند بوده، هدف حمله قرار گرفته و در نتیجه آن نیز، دو تن از خدمه آن شامل یک شهروند رومانی و یک شهروند بریتانیایی کشته شدند.

این شرکت که مقر آن در شهر لندن، پایتخت بریتانیا قرار دارد، در بیانیه خود ضمن تاکید بر این که از خسارت وارد شده به سایر سرنشینان کشتی مذکور هیچ گونه اطلاعی ندارد، تاکید کرده بود: جزئیات حادثه همچنان در دست بررسی بوده و در حال حاضر نیز تحقیقات در رابطه با حادثه در جریان است؛ به همکاری نزدیک با مقامات بریتانیایی و دیگر مقامات ذی ربط ادامه می دهیم و اکنون جزئیات بیشتری نداریم که آن را به اشتراک بگذاریم.
 

درخواست وزیر جنگ اسرائیل برای اقدام فوری علیه ایران

 
اتهام‌ زنی به ایران درباره حمله به کشتی اسرائیلی/ کدام کشورها به دنبال پاسخ جمعی به ایران هستند؟

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، حمله اخیر به یک نفتکش تحت مدیریت این رژیم در سواحل عمان را خطرناک خوانده و خواهان اقدام فوری علیه ایران شد.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی عصر امروز (دوشنبه) طی سخنانی در پارلمان این رژیم (کنست)، حمله اخیر به نفتکش «مرسر استریت» در سواحل کشور عمان را یک تحول خطرناک برشمرد و درخواست کرد که برای «پاسخ به ایران»، اقدام فوری انجام شود.

کانال سراسری تلویزیون رژیم صهیونیستی (کان) در این باره از گانتس نقل کرد: حمله ایران که باعث کشته شدن دو غیر نظامی شد، یک تشدید خطرناک می باشد و ما باید هم اکنون علیه ایران اقدام کنیم.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ادامه مدعی شد: اسرائیل برای محافظت از شهروندان خود در برابر هر آن که برای حمله به ما تلاش می کند، ابزارهای زیادی دارد.
گانتس در بخش دیگری از سخنان خود همچنین ادعا کرد که ایران در دوره ریاست جمهوری حجت الاسلام و المسلمین «سید ابراهیم رئیس»، خطرناک تر از زمان کنونی خواهد بود.
 

جانسون: ایران و سایر کشورها باید به آزادی ناوبری در سراسر جهان احترام بگذارند

نخست وزیر بریتانیا بر لزوم این که ایران و همه کشورهای دیگر به آزادی ناوبری در سراسر جهان احترام بگذارند، تاکید کرد.

«بوریس جانسون»، نخست وزیر بریتانیا عصر امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگاران، مدعی شد که حمله اخیر به نفتکش «مرسر استریت» رژیم صهیونیستی در سواحل کشور عمان، کار ایران بوده و باید با پیامدهای آن روبرو شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، جانسون در این باره ادعا کرد: ایران باید با پیامدهای آن چه انجام داده روبرو شود؛ این به طور واضح یک حمله غیر قابل قبول و فجیع به حمل و نقل تجاری بود.

نخست وزیر بریتانیا همچنین اظهار داشت: یک شهروند بریتانیا درگذشت؛ بسیار ضروری است که ایران و هر کشور دیگری به آزادی ناوبری در سراسر جهان احترام بگذارند و بریتانیا به اصرار بر این مسئله ادامه خواهد داد.
 

وزیر خارجه بریتانیا، ایران را به حمله به نفتکش اسرائیلی متهم کرد

 
اتهام‌ زنی به ایران درباره حمله به کشتی اسرائیلی/ کدام کشورها به دنبال پاسخ جمعی به ایران هستند؟

وزیر خارجه بریتانیا مدعی شد که ایران با نقض قوانین بین المللی، به طور عمد به یک نفتکش تحت مدیریت رژیم صهیونیستی در دریای عرب حمله کرده است.

«دومینیک راب»، وزیر امور خارجه بریتانیا عصر امروز (یک شنبه) ادعا کرد که بر اساس ارزیابی های کشورش، حمله اخیر به نفتکش «مرسر استریت» در دریای عرب در شمال اقیانوس هند، به احتمال زیاد کار ایران بوده و آن را به وسیله یک یا چند هواپیمای بدون سرنشین انجام داده است.

راب در این باره اظهار داشت: بریتانیا حمله غیر قانونی و وحشیانه به یک کشتی تجاری در نزدیکی سواحل عمان که به کشته شدن یک بریتانیایی و یک رومانیایی انجامید را محکوم می کند؛ بر این باوریم که این حمله عامدانه و هدفمند بوده و نقض آشکار قانون بین المللی از سوی ایران به شمار می آید.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، وزیر خارجه بریتانیا ضمن تاکید بر این که کشورش با همکاری شرکای بین المللی خود برای یک پاسخ قوی و هماهنگ به حمله اخیر تلاش می کند، مدعی شد: ایران باید چنین حملاتی را متوقف کند و کشتی ها نیز بر اساس قانون بین المللی، باید اجازه ناوبری آزادانه داشته باشند.
 

رسانه‌های انگلیسی: نیروی ویژه بریتانیا در آماده‌باش است


اتهام‌ زنی به ایران درباره حمله به کشتی اسرائیلی/ کدام کشورها به دنبال پاسخ جمعی به ایران هستند؟

روزنامه دیلی میرور گزارش کرده است نیرو‌های ویژه بریتانیا (شامل متخصصان سرویس هوایی ویژه و کماندوهای سرویس دریایی ویژه) یکشنبه وارد پایگاه‎هایی در منطقه شدند و آماده اجرای اقدام نظامی علیه ایران هستند. اعتقاد بر این است که در میان آنها متخصصان جنگ الکترونیکی مجهز به شنود ارتباطات و همچنین یک تیم هواپیماهای بدون سرنشین نیروهای بریتانیایی نیز هستند.

در سوی دیگر، یک مقام دفاعی ارشد این کشور نیز به دیلی میل، دیگر رسانه انگلیسی گفته است که حمله سایبری محتمل‌ترین گزینه است.


آمریکا در تماس با ۳ کشور برای پاسخ جمعی

وزیر خارجه ایالات متحده که یکشنبه یک بار در این خصوص موضع‌گیری کرده بود، شب گذشته بار دیگر ادعاهای واهی خود را تکرار کرد و گفت اطمینان دارند ایران حمله را انجام داده و این کار را با پهپاد اجرا کرده است. وی افزود در تماس نزدیک با انگلیس، رومانی و اسرائیل هستیم و یک پاسخ جمعی در کار خواهد بود.
 

کانادا: از تلاش جامعه بین‌الملل برای پاسخگویی ایران حمایت می‌کنیم

وزارت خارجه کانادا با صدور بیانیه‌ای از کمپین اتهام‌زنی به ایران در خصوص حادثه کشتی مرسر استریت حمایت کرد. در این بیانیه آمده است: «کانادا حمله به نفتکش مرسر استریت را که طبق اطلاعات بین‌المللی توسط ایران انجام شده است، محکوم می‌کند. کانادا از تلاش جامعه بین‌الملل برای پاسخگویی ایران به این اقدام غیرمسئولانه حمایت می‌کند.»
 

ناتو: تهران می‌خواهیم به تعهدات بین‌المللی خود احترام بگذارد

ناتو نیز به جمع دولت‌های آمریکا، انگلیس، رومانی و رژیم صهیونیستی در اتهام‌زنی به ایران درخصوص حادثه کشتی تجاری اسرائیلی در دریای عمان پیوست. در بیانیه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی آمده است:

از تهران می‌خواهیم به تعهدات بین‌المللی خود احترام بگذارد. ما نگران اقدامات ثبات‌زدای ایران در منطقه خاورمیانه هستیم.

️ما به همراه متحدانمان، حمله مرگبار اخیر به کشتی اِم‌وی مِرسر استریت در نزدیکی سواحل عمان را قویاً محکوم کرده و به رومانی و انگلیس به دلیل تلفات‌شان تسلیت می‌گوییم.
 

اتحادیه اروپا حمله به کشتی مرسر استریت را محکوم کرد

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما حمله به کشتی در نزدیکی سواحل عمان را محکوم می‌کنیم و منتظر روشن شدن شرایط این حمله و نتیجه تحقیقات هستیم. حمله به کشتی مغایر با آزادی ناوبری است و ما هر اقدامی را که بر ثبات منطقه تأثیر بگذارد رد می‌کنیم».


سخنگوی وزارت خارجه ایران: هر گونه ماجراجویی ضد ایرانی، پاسخی فوری و قاطع دریافت خواهد کرد

 
اتهام‌ زنی به ایران درباره حمله به کشتی اسرائیلی/ کدام کشورها به دنبال پاسخ جمعی به ایران هستند؟

در واکنش به این ادعاها نیز، «سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: ایران به عنوان ضامن امنیت خلیج فارس، بیانیه های تحریک آمیز و به صورت هماهنگ طراحی شده از سوی انگلستان و آمریکا را قویاً محکوم می کند.

خطیب زاده در ادامه پیام توییتری خود افزود: آنها که درباره حملات تروریستی مکرر به کشتی های ایرانی سکوت کرده بودند، حالا بی پایه و اساس به ایران اتهام زنی می کنند؛ هر گونه ماجراجویی ضد ایرانی، پاسخی فوری و قاطع دریافت خواهد کرد.


منبع:
1. شفقنا/حمله شبانه به کشتی اسرائیلی و شروع اتهام‌زنی به ایران/ واکنش برخی از کشورها علیه ایران و به نفع اسرائیل
2. دنیای اقتصاد/ ادعای آمریکا: ایران عامل حمله به کشتی اسرائیلی است
3. ایرنا/ بلینکن اتهامات بی اساس علیه ایران درباره کشتی صهیونیستی را تکرار کرد
4. خبرآنلاین/ آیا اسرائیل به دنبال جنگ با ایران است؟/ امکان وقوع هر خطای محاسباتی وجود دارد
5. بورسان/ آماده‌باش نیروهای بریتانیا برای حمله نظامی و سایبری؛ کدام کشورها به دنبال پاسخ جمعی به ایران هستند؟


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما