ایران و پارالمپیک/ نخستین گروه از کاروان پارالمپیک ایران وارد توکیو شد

شانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک از ۲ تا ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ به میزبانی توکیو برگزار می‌شود. کاروان پارالمپیکی ایران با یک نگاه کیفی در توکیو به دنبال ثبت بهترین نتیجه تاریخ خواهد بود.
شنبه، 30 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
ایران و پارالمپیک/ نخستین گروه از کاروان پارالمپیک ایران وارد توکیو شد
به گزارش راسخون؛ بعد از فروکش کردن تب المپیک در سراسر جهان، حالا علاقه مندان به ورزش آماده برگزاری پارالمپیک 2020 در توکیو هستند. شانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک از ۲ تا ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ به میزبانی توکیو برگزار می‌شود. ایران تاکنون در هشت دوره از این بازی‌ها حضور داشته و در نهمین دوره با یک نگاه کیفی به دنبال ثبت بهترین جایگاه تاریخ است.
 

نگاهی آماری به کاروان اعزامی ایران


ایران و پارالمپیک/ نخستین گروه از کاروان پارالمپیک ایران وارد توکیو شد

کاروان ایران در توکیو تنها 62 ورزشکار خواهد داشت که این تعداد نسبت به چهار دوره گذشته، کمترین میزان ورزشکار خواهد بود. مدیران کمیته ملی پارالمپیک باوجود اینکه می‌توانستند ورزشکاران بیشتری را به توکیو اعزام کنند، اما به دلیل سیاست‌های تعیین شده، از این کار خودداری و اعلام کردند در این دوره یک نگاه کیفی دارند. حتی تیم فوتبال نابینایان که حامیان زیادی داشت هم به خاطر سیاست های کمیته پارالمپیک از اعزام بازماند. این 62 ورزشکار توسط 21 مربی در توکیو هدایت می شوند و در 10 رشته رقابت خواهند کرد. والیبال نشسته و بسکتبال با ویلچر رشته های تیمی هستند و بقیه ورزشکاران در رشته های انفرادی حضور خواهند داشت.

اسامی ورزشکاران و مربیان که در لیست نهایی اعزام به توکیو حضور دارند، به شرح زیر است:
 
پاراتیراندازی
ورزشکار: ساره جوانمردی، سمیرا ارم، رقیه شجاعی
کادر فنی: حسین امیری (سرمربی)، زینب آقا علی اکبری (مربی)
 
پاراوزنه‌برداری
ورزشکار: امیر جعفری، روح اله رستمی، سامان رضی، سید حامد صلحی ، منصور پور میرزایی
کادر فنی: علی اصغر رواسی (سرمربی)، علی فخرآور (مربی)
 
پاراتکواندو
ورزشکار: اصغر عزیزی ، مهدی پوررهنما، رایحه شهاب
کادر فنی: پیام خانلرخانی (مربی)، عاطفه کشاورز (مربی)
 
والیبال نشسته
ورزشکار: حسین گلستانی، داود علی‌پوریان، رمضان صالحی ، سید محمد حسین حسینی، صادق بیگدلی، مجید لشکری، محمد نعمتی، مرتضی رمضانی ، مرتضی مهرزاد ، مهدی بابادی، مهرزاد مهروان، میثم علیپور
کادر فنی: هادی رضایی (سرمربی)، فرید صائبی (مربی)
 
جودو
ورزشکار: وحید نوری، محمدرضا خیرالله‌زاده
کادر فنی: محمدرضا حاجی یوسف‌زاده (مربی)، علیرضا امینی (مربی)
 
بسکتبال با ویلچر
ورزشکار: ایمان بگ‌زاده، مجتبی کمالی، حسن عبدی، فالح عیاشی، عبدالجلیل قرنجیک، محمد محمدنژاد، دانیال ذاکری، امیررضا احمدی، محمدحسن سیاری، محسن طلوعی ، مرتضی عابدی، وحید سعادت‌پور
کادر فنی: عباس آقاکوچکی (سرمربی)، کمال عشق (مربی)
 
پاراتیراندازی با کمان
ورزشکار: رمضان بیابانی، زهرا نعمتی، علی سینا منشازاده، غلامرضا رحیمی، محمدرضا زندی، فرزانه عسگری
کادر فنی: مجید کهتری (سرمربی)، جبرائیل عبادی (مربی)
 
پارادوومیدانی ( جانبازان و معلولین – نابینایان و کم بینایان)
ورزشکار: امان‌الله پاپی، الناز دارابیان، هاشمیه متقیان ، صادق بیت سیاح، علی‌اصغر جوانمردی، سعید افروز، سجاد محمدیان، علیرضا مختاری ، سیامک صالح فرج‌زاده، حامد امیری، علی پیروج، مهدی اولاد، وحید علی‌نجیمی، امیر خسروانی، سامان پاکباز، نورمحمد آرخی
کادر فنی: بهمن رضایی فرعی (مربی)،  زهرا کرم‌زاده (مربی)، ، ابراهیم مومنی(مربی)، سید مهدی شاهرخی (مربی)، مصطفی بهرامی (مربی)
 
پارا کانو
ورزشکار: شهلا بهروزی‌راد، اسلام جاهدی
کادر فنی: مسعود مهدوی‌نیا (مربی)
 
پارا دوچرخه‌سواری
ورزشکار: مهدی محمدی
کادر فنی: فرهاد عصفوری (مربی)
 

رکورد لندن در توکیو شکسته می شود؟

تاکنون بهترین نتیجه تاریخ برای کاروان ایران در پارالمپیک لندن به ثبت رسیده است. 10 طلا، 7 نقره و 7 برنز در پارالمپیک 2012 به نام ایرانی ها به ثبت رسیده و کاروان ایران را در رده یازدهم این رویداد قرار داده است. حالا اگر پیش بینی کمیته پارالمپیک در این دوره تحقق پیدا کند، ایران با 11 طلا می تواند رکورد بهتری را به ثبت برساند و شاید برای نخستین بار بین 10 کشور برتر پارالمپیک هم قرار بگیرد.
 

جای خالی سیامند رحمان در توکیو

 
ایران و پارالمپیک/ نخستین گروه از کاروان پارالمپیک ایران وارد توکیو شد

بدون شک در این دوره کاروان ایران جای خالی فوق ستاره اش را در توکیو احساس خواهد کرد. وزنه بردار دسته فوق سنگین ایران که دو طلای لندن و ریو را در کارنامه داشت، در دوره قبلی پارالمپیک با رکورد رویایی 310 کیلوگرم توجه همه دنیا را به خود جلب کرد. او که خودش را برای پارالمپیک توکیو آماده می کرد، 11 اسفندماه در زادگاه خود به شکل شوکه کننده ای درگذشت. این ستاره 31 ساله پارالمپیکی ایران بدون شک توانایی ثبت رکوردهای جدید را در توکیو هم داشت، اما حالا فقط جای خالی اش احساس خواهد شد.
 

رویدادهای مشعل پارالمپیک در ژاپن آغاز شد

 
ایران و پارالمپیک/ نخستین گروه از کاروان پارالمپیک ایران وارد توکیو شد

با نزدیک شدن به مراسم افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک توکیو، رویدادهای روشن کردن و حمل مشعل در ژاپن به اشکال مختلف آغاز شده است.

باوجود نگرانی‌ها از شیوع و گسترش ویروس کرونا در ژاپن، مسئولان برگزاری المپیک و پارالمپیک رویدادهای روشن کردن و حمل مشعل شانزدهمین دوره پارالمپیک را در شهرهای مختلف ژاپن آغاز کرده‌اند.

شعله‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ امروز جمعه قبل از ادغام شدن در توکیو، در شهرهای مختلف ژاپن روشن شد. «یوریکو کوئکه» فرماندار توکیو متعهد شد که بازی‌های پارالمپیک هم با خیال راحت برگزار می‌شود. وی گفت: بازی‌های توکیو بدون موفقیت پارالمپیک، موفقیت آمیز نخواهد بود.

نماد پارالمپیک متشکل از سه هلال به ترتیب آبی، قرمز و سبز در پارک دریایی اودایبا در منطقه خلیج توکیو نصب شد.

به گزارش سایت «kyodonews»به دلیل افزایش نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا در توکیو و دیگر مناطق ژاپن، مراسم حمل مشعل در اکثر مسیرها از دسترسی عمومی خارج شده است.

شعله‌های پارالمپیک در ۴۷ استان ژاپن شعله ور شد و جمعه شب در توکیو به یک شعله تبدیل می‌شود. به گفته کمیته سازماندهی بازی‌های توکیو، ممکن است برخی از استان‌های ژاپن شعله‌های آتش خود را به صورت دیجیتالی به مراسم ارسال کنند.

فرماندار توکیو در این ارتباط هم گفت: تمام ۶۲ شهرداری توکیو شعله خود را به روش‌های خلاقانه روشن کردند.

مردم منطقه «کوتو وارد» که دارای هفت سالن برگزاری مسابقات است، صبح امروز جمعه شعله پارالمپیک خود را با سوزاندن هزار بشقاب چوبی با پیام‌هایی که برای ساکنان پارالمپیک نوشته شده بود، روشن کردند.

این دوره از بازی‌های پارالمپیک، با حضور حدود ۴۴۰۰ ورزشکار از سراسر جهان و بدون تماشاگر برگزار می‌شود اما برای برخی از دانش آموزان که در برنامه آموزشی تحت حمایت دولت در توکیو و سه استان شرکت می‌کنند، برای تماشای بازی‌ها استثنا قائل می‌شوند.
 

غیبت 5 کشور دیگر در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو

 
ایران و پارالمپیک/ نخستین گروه از کاروان پارالمپیک ایران وارد توکیو شد

چهار کشور که در قاره اقیانوسیه حضور دارند، به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، مجبور به عدم حضور در بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو شدند.

کمیته بین‌المللی پارالمپیک بر همین اساس اعلام کرد که ساموآ، کریباتی، تونگا و وانوآتو در بازی‌هایی که قرار است از روز سه‌شنبه 2 شهریور ماه آغاز شود، حضور نخواهند داشت.

این خبر پنج روز پس از تایید غیبت افغانستان در پارالمپیک منتشر شد تا بدین ترتیب تعداد کشورهای غایب به عدد 5 برسد.

در کشور استرالیا قانون قرنطینه دو هفته‌ای هتل‌ها برای مسافران بین‌المللی وضع شده و با توجه به اینکه کشورهای ساموآ، کریباتی، تونگا و وانوآتو باید پرواز خود را از استرالیا انجام بدهند، بنابراین آنها با توجه به قوانین فرصت حضور در پارالمپیک را از دست دادند.

کریگ اسپنس سخنگوی کمیته بین‌المللی پارالمپیک در این باره گفت: ما تعدادی از جزایر در اقیانوس آرام را دارمی که قادر به سفر نیستند. دلیل آن هم قوانین سختگیرانه‌ای است که در استرالیا وجود دارد و آنها باید سفر خود را از آن کشور انجام بدهند. در واقع این چهار کشور باید با هزینه خودشان، به مدت دو هفته در استرالیا قرنطینه شوند. آنها کمیته‌های ملی پارالمپیک کوچکی دارند و منابع مالی لازم برای جبران این مسئله را ندارند، بنابراین متاسفانه از بازی‌ها کنار گذاشته شدند.


نخستین گروه از کاروان پارالمپیک ایران وارد توکیو شد

 
ایران و پارالمپیک/ نخستین گروه از کاروان پارالمپیک ایران وارد توکیو شد

نخستین گروه از کاروان ورزشکاران و نمایندگان رسانه‌ها در پارالمپیک ۲۰۲۰، شب گذشته تهران را به مقصد توکیو ترک کرد.

این کاروان که شامل تیم‌های والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر، پاراتیراندازی با کمان، پارادوومیدانی، پاراجودو و پاراوزنه برداری است عصر روز 29 مرداد (به وقت تهران) وارد فرودگاه ناریتا توکیو شد.

ایران در شانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک که به میزبانی توکیو برگزار می‌شود، ۶۲ ورزشکار در ۱۰ رشته دارد.

این دوره از بازی‌ها از روز دوم شهریورماه آغاز می‌شود.


نگاهی به تاریخچه برگزاری پارالمپیک


ایران و پارالمپیک/ نخستین گروه از کاروان پارالمپیک ایران وارد توکیو شد

بازی‌های پارالمپیک یک رویداد چند ورزشی است که برای ورزش‌کاران دارای معلولیت‌های جسمی و ذهنی برگزار می‌شود. مسابقات پارالمپیک یکی از مهم‌ترین و مورد توجه‌ترین مسابقات ورزشی جهان برای افراد کم‌توان است که از سال 1960 تاکنون هر چهارسال یک بار برگزار شده است.

نهاد برگزار‌کننده مسابقان آی پی سی است که از سال 1988 پس از برگزاری مسابقات المپیک، در همان شهری که المپیک میزبانی می‌شد، انجام می‌شود.

پیشینه پارالمپیک به مراسم افتتاحیه المپیک ۱۹۴۸ لندن باز می‌گردد که در آن مسابقاتی برای برخی از سربازان معلول بریتانیایی برگزار شد. چهار سال بعد زمانی که ورزش‌کاران هلندی در دوره بعدی این مسابقه شرکت کردند، آن رویداد را به عنوان اولین مسابقات بین‌المللی از این نوع در تاریخ ثبت کردند.

اما در اولین دوره مسابقات پارالمپیک که سال ۱۹۶۰ در رم برگزار شد، تنها قربانیان جنگ حضور نداشتند. پارالمپیک ۱۹۷۶ تورنتو نیز اولین دوره‌ای بود که افرادی با انواع دیگر معلولیت (به جز فلجی پائین‌تنه) هم در آن شرکت داشتند. از المپیک ۱۹۸۸ سئول مسابقات در شهر میزبان المپیک برگزار می‌شود و به موجب موافقت‌نامه سال ۲۰۰۱ کمیته بین‌المللی پارالمپیک و کمیته بین‌المللی المپیک تصویب کردند از المپیک ۲۰۱۲ لندن هر دو رویداد المپیک و پارالمپیک به‌طور همزمان در یک شهر برگزار شود. 

در ابتدا قرار بود زمان برگزاری پارالمپیک 2020 از ۲۴ ژوئیه تا ۹ اوت ۲۰۲۰ باشد، اما در مارس ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد، همچنین امسال هم به دلیل درگیری دنیا با کووید 19 تصمیم بر این شد بازی‌ها بدون تماشاچی برگزار شود.

علی‌رغم این که برگزاری بازی‌ها برای سال جاری یعنی 2021 برنامه ریزی مجدد شذ اما نام این رویداد را توکیو ۲۰۲۰ قرار دادند. جلب است بدانید اولین بار است که بازی‌های المپیک به جای لغو به تعویق می‌افتد و برنامه ریزی می‌شود. تاریخ برگزاری پارالمپیک 2020 توکیو بین 16 اوت و ۵ سپتامبر ۲۰۲۱، ۱۶ روز پس از اتمام المپیک برگزار خواهد شد.

المپیک 2020 چهارمین بازی‌های المپیک است که پس از  توکیو ۱۹۶۴ (تابستان)، ساپورو ۱۹۷۲ (زمستان) و ناگانو ۱۹۹۸ (زمستان) در ژاپن برگزار می‌شود. توکیو قرار بود بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۴۴ را میزبانی کند اما در سال ۱۹۳۸ به دلیل جنگ دوم چین و ژاپن از مسابقات خارج شدند. توکیو اولین شهر آسیا است که بازی‌های تابستانی را دو بار برگزار می‌کند. بازی‌های ۲۰۲۰ پس از المپیک زمستانی ۲۰۱۸ در پیونگ‌چانگ، کره جنوبی و قبل از بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در پکن، چین، دومین بازی از سه دوره المپیک متوالی است که در شرق آسیا برگزار می‌شود. در صد و بیست و پنجمین نشست کمیته بین‌المللی المپیک که در 7 سپتامبر 2013 بود، یونتس آبرس آرژانتین میزبان بازی‌های المپیک و پارالمپیک انتخاب شد.

شهرهای استانبول ترکیه، مادرید اسپانیا و توکیو ژاپن نامزدهای نهایی بودند، در رای‌گیری اولیه آرا به این ترتیب بود: استانبول ۲۶، مادرید ۲۶ و توکیو ۴۲ که با توجه به تساوی آرای استانبول و مادرید رای‌گیری حذفی انجام شد و نتیجه بدین صورت بود: استانبول ۴۹، مادرید ۴۵ بنابراین مادرید از رقابت خارج شد. در رای‌گیری دور بعد استانبول ۳۶ رأی و توکیو ۶۰ رأی به‌دست آوردند که در نهایت توکیو به عنوان میزبان المپیک ۲۰۲۰ انتخاب شد.


منبع:
1. تسنیم/ لیست کامل ورزشکاران و مربیان اعزامی به پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو
2. مهر/ پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو؛ نخستین گروه از کاروان پارالمپیک ایران وارد توکیو شد
3. مهر/ بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو؛ رویدادهای مشعل پارالمپیک در ژاپن آغاز شد/ سوزاندن هزار بشقاب چوبی
4. ایمنا/ نخستین گروه از کاروان پارالمپیک ایران وارد توکیو شد
5. تسنیم/ غیبت ۴ کشور دیگر در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو
6. ورزش سه/ پیش بینی 11 طلا برای 62 ورزشکار در توکیو ایران، پارالمپیک و رویایی که باید محقق شود!
7. تکراتو/ تاریخ برگزاری پارالمپیک 2020 توکیو [+سمهیه‌ها و برنامه کاروان ایران]


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.