سعید بیگی در گفتگو با راسخون:

استقلال الهلال را می برد، عدالت فوتبال رعایت نمی شد/نسل نوجوان ما همه پرسپولیسی می شوند!

بازیکن اسبق استقلال معتقد است به دلیل قهرمانی های پیاپی پرسپولیس، نسل نوجوان به دلایل احساسی بیشتر طرفدار قرمزپوشان پایتخت می شوند.
چهارشنبه، 24 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
استقلال الهلال را می برد، عدالت فوتبال رعایت نمی شد/نسل نوجوان ما همه پرسپولیسی می شوند!
سعید بیگی در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به شکست استقلال مقابل الهلال در مرحله ی حذفی لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: از کجای این فوتبال حرف بزنم؟ لطفا این طور بنویسید. مدیریت الهلال دو- مدیریت استقلال صفر. در این شرایط واقعا طبیعی بود که استقلال از تیم حریف شکست بخورد. اگر بخواهم کلیشه ای حرف بزنم مثل خیلی از به اصطلاح کارشناسان می توانم بگویم خوب بودیم و بابت برد به تیم الهلال تبریک می گویم. دو نیمه ی متفاوت داشتیم و به آینده ی تیم امیدوارم. اما این حرف ها دیگر بس است. کارشناسان ما متاسفانه در تلویزیون وقتی می روند، آمار می دهند نه اطلاعات و آنالیز فوتبالی. آمار دادن کار گزارشگران در حین بازی است و همه چیز مشخص می شود. ما باید راجع به عملکرد فنی تیم ها، داشته ها و تاکتیک و شرایط فنی شان صحبت کنیم. وگرنه حرف از آمار زدن که کاری ندارد و چیزی است که تیم ها در هر بازی از خودشان به جا می گذارند.
 
بعد از جباری دیگر استقلال بازی ساز نداشته است
وی افزود: مشکلی که استقلال دارد، خیلی بزرگتر از این حرف هاست که شاید کسی به شکل جدی به آن توجه نکرده است. به شخصه بعد از مجتبی جباری، دیگر در استقلال بازیکن بازیساز و درجه ی یکی که بتواند این مسئولیت را برعهده بگیرد، ندیدم. استقلال در این بخش یکی از ضعیف ترین های لیگ بوده است که نتوانسته یک بازیساز بعد از جباری داشته باشد. من اصلا کاری به این ندارم که چه کسی مقابل الهلال بازی کرده یا نکرده است. اما فوتبال ما خالی از هافبک بازیساز است. تیم ملی ما هم دارد روی کاکل لژیونرهای ما می چرخد. بازیکنان ما تا یک جایی از مربیان داخلی آموزش می بینند. اگر سقف آموزش را 100 بدانیم، زیر نظر مربیان داخلی، تنها 50 درصد یاد می گیرند و بعد از آن مربیان ما چیزی برای ارائه به بازیکن ندارند. این که از لژیونرهای ما می بینید تفکرات و آموزش مربیان خارجی است. شما مهدی طارمی را در نظر بگیرید که قدر پیشرفت کرده است. سقف پیشرفت بازیکنان ایرانی در داخل ایران 50 درصد است.
 
قایدی می تواند در امارات پیشرفت کند
بازیکن پیشین استقلال تصریح کرد: وقتی مهدی قایدی از استقلال می رود، باید برای او جایگزین پیدا کنیم اما در فوتبال ما چنین بازیکنی با این سطح نیست. مهدی هم عمر حضورش در فوتبال امارات مثل دیگر فوتبالیست های ایرانی کوتاه خواهد بود. دو حالت بیشتر ندارد. یا مهدی از فوتبال امارات به اروپا می رود یا اینکه فصل بعد به فوتبال ایران برمی گردد. البته مهدی سبک فوتبالی اش به خاطر ریزنقش و تکنیکی بودنش برخلاف بازیکنان شاغل در امارات است و می تواند خیلی زود پیشرفت کند. بازیکنان لیگ امارات اکثرا کند، تنومند و فیزیکی هستند که مهدی می تواند از سرعتش استفاده کند. حالا بحث استقلال اینجاست که الان این تیم خالی از بازیکن رونده ای مثل قایدی است. ما بازیکن پا به توپ نداریم که بتواند هم تکنیک داشته باشد و هم بتواند موقعیتی ایجاد کند. البته امیرحسن حسین زاده را بازیکن خوبی دیدم که می تواند پیشرفت کند و این نقش را برعهده بگیرد.
 استقلال الهلال را می برد، عدالت فوتبال رعایت نمی شد/نسل نوجوان ما همه پرسپولیسی می شوند!
چرا فقط ایرانی ها "سُر" می خورند
سعید بیگی گفت: استقلال باخت و فقط حرص خوردیم. البته حرص خوردن ما بی جا بود. اگر استقلال الهلال را می برد اصلا فوتبال و قوانینش اشتباه بود. عدالت فوتبال رعایت نمی شد. استقلال آب معدنی ندارد. مگر مربی باید دنبال آب معدنی و پرواز و هتل و زمین و کارهای تدارکات تیم باشد؟ این ها دغدغه ی مربی نباید باشد. با این شرایط اتفاقی نباید می افتاد. اصلا چرا باید با این شرایط بد انتظار داشته باشیم که نتیجه بگیریم. معلوم بود که در نیمه ی اول فقط دنبال این بودیم که خوب دفاع کنیم و در ضد حمله بتوانیم به موقعیت گل برسیم. روی ضربات ایستگاهی و آزاد هم چشم داشتیم که در یکی دو صحنه موفق هم بودیم. اما اگر الهلال دنبال زدن گل های سوم و چهارم بود اصلا آن تعویض ها را نمی کرد. آنها می خواستند نتیجه را حفظ کنند. دیدید که روی دو موقعیت و اشتباه 2 گل زدند. مدافعان ما نسبت به مهاجمین الهلال کندتر بودند. انتقال توپ تیم حریف از دفاع به حمله وحشتناک بالا بود. اصلا اجازه نمی دادند لحظه ای تلف شود. تله گذاشته بودند تا استقلال پیش بکشد و بعد از همین حربه برای ضربه زدن استفاده کنند. مربی شان ژاردیم هم حرفه ای بود. اجازه داد استقلال جلو بیاید. استقلال در وسط زمین خیلی با عجله بازی می کرد. "سُر"خوردن هم ممکن است برای همه پیش بیاید ولی نمی دانم چرا برای ایرانی ها فقط پیش می آید! این را همه می دانند که بین دو نیمه معمولا زمین را آب می گیرند تا سرعت بازی بالا برود. اینها جزئیاتی است که باید به آن توجه شود.
 
خبرنگار عربستانی، استقلالی ها را سیاه کرد!
وی ادامه داد: نکته ی عجیبی که باید بگویم این است که یکی از پیشکسوتان عزیز استقلال گفته بود، الهلال در برگشت به عقب خیلی ضعیف است. در اینستاگرام خواندم که خبرنگار عربستانی گفته بود این مشکلات را تیم الهلال دارد و دقیقا با این کارش استقلالی ها را سیاه کرد. این حرفش را آرش برهانی هم تکرار کرده بود. دقیقا برعکس اینها برای استقلال اتفاق افتاد. چرا باید بدون اطلاعات در چنین سطحی به استقبال بازی برویم. با همه ی این اوصاف برای یک چیزی که از مجیدی خوشم می آید و دوستش دارم، این است که جلوی همه ایستاده و پشت بازیکنانش است. بازیکنان برای چنین مربیانی سرشان را می دهند. مجیدی وقتی دید از لحاظ فنی و تاکتیکی نمی تواند تیم را به جلو ببرد، از لحاظ روحی روانی این کار را کرد. اما این شیوه هم تا جایی جواب می دهد. استقلال با این بازی که از آنها دیدیم، پیش برود جزو 5 تیم اول لیگ هم نمی شود. دخترهای من پرسپولیسی هستند. دلیل و منطق هم می آورم که نسل نوجوان ما از10، 12 سال به بالا همه پرسپولیسی اند. وقتی این تیم قوی بازی می کند و 5 سال است قهرمان می شود و پوکر می کند، همیشه طرفدارانش خوشحال هستند. وقتی در آسیا به فینال می رسد و بازی اش را می برد، خوشحال هستند. وقتی نوجوانان پرسپولیسی ها را شاد می بینند، ترجیح می دهند پرسپولیسی شوند. آنها استقلالی بشوند که مثل پدر و مادرشان حرص و جوش بخورند؟ مگر من چطور استقلالی شدم؟ سال 64، 65 به استادیوم شیرودی رفتم و استقلال دقیقه آخر گل برتری را به دارایی زد و آنجا استقلالی شدم.
 
لیدرها و پیج های اینستاگرامی هوادار تیم ها شده اند!
سعید بیگی گفت: تیمی که با فرهاد مجیدی نتیجه گرفت، چرا باید بازیکنانش بروند. این اشتباه محض است که همه ی تیم را عوض می کنند. پرسپولیس 3، 4 بازیکن به مجموعه اش اضافه می کند و نهایت یکی دو نفر از دست می دهد. 8 سال است این کار استقلال شده و درس نمی گیرند. من مخالف سرسخت مصاحبه ی بازیکن علیه مدیرعامل هستم اما می توانست قضیه ی فرشید اسماعیلی مدیریت شود. او بازیکنی بود که به شدت به درد استقلال در میانه ی میدان می خورد. یادم می آید که مهدی مهدوی کیا در هامبورگ با توماس دال مشکل داشت اما سرمربی او را با جریمه ی نقدی، مدیریت کرد. آنجا صلاح باشگاه را در نظر می گیرند. اما اینجا می دانید هوادار تیم های ما چه کسانی هستند؟ کسانی که در فضای مجازی پیج های اینستاگرام دارند. هوادار علیه تیمش حرف نمی زند اما الان هزار مدل هوادار داریم. لیدرها الان هوادار ما شده اند. هرکاری می خواهند می کنند. سال 81 وقتی در استقلال بازی می کردم، دقیقه 60 که می شد از روی سکو اسم فراز فاطمی را صدا می زدند و فشار می آوردند که مربی به او بازی بدهد. تازه آخر فصل فهمیدم چه خبر است! متاسفانه سرخصوصی سازی استقلال و پرسپولیس، مردم را سرکار گذاشته اند. هیچ وقت این دو باشگاه خصوصی نمی شوند. چون خیلی از مسائل پشت پرده است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.