بسته تحلیلی خبری، سه شنبه 28 دی 1400 (چرا به دنبال توافق راهبردی با چین و روسیه هستیم؟!)

«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری دیروز، بر مخالفت این کشور با تحریم‌های ایران و همکاری دو کشور برای مقابله مشترک با اقدامات قلدرمآبانه تأکید کرد. به گفته او، «چین قاطعانه با تحریم‌های غیرقانونی یک‌جانبه علیه ایران، دست‌کاری سیاسی در زمینه حقوق بشر و سایر موضوعات و مداخله در امور داخلی ایران و سایر کشورهای منطقه مخالف است».
سه‌شنبه، 28 دی 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بسته تحلیلی خبری، سه شنبه 28 دی 1400 (چرا به دنبال توافق راهبردی با چین و روسیه هستیم؟!)
▼حرف روز            

آب حیات پیشرفت کشور

در نیمه راه دهه پنجم انقلاب اسلامی، مسئله پیشرفت و توسعه کشور همچنان مهم‌ترین اولویت جامعه ایرانی است. این موضوع آن‌قدر اهمیت دارد که جهت حرکت تمامی مسئولان کشور را تعیین می‌کند و مبتنی بر آن همه فعالیت‌ها در عرصه‌های مختلف، باید گرهی از مشکلات مردم بگشاید و یک گام کشور را به اهداف طرح‌ریزی‌شده نزدیک‌تر کند، وگرنه اقدامی خلاف میثاق ملی و مصالح کشور خواهد بود. برای حرکت در این مسیر نیازمند موتور محرکی هستیم که جامعه را به‌پیش برده و همه توانایی و استعدادهای آن را در مسیر اهداف شکوفا سازد. بدون شک این موتور حاصل مجموعه‌ای از عوامل است که در کنار هم قرار گرفته و تکاپو و پویایی و امیدواری و اعتمادبه‌نفس را به جامعه تزریق می‌کند.

حقیقت آن است که اقدامات بزرگ در این کشور محصول اراده‌هایی قوی بوده است که از مسیر انقلاب و آرمان‌هایش منحرف و متزلزل نشده‌اند و آثار نقش‌آفرینی‌شان را می‌توان در تاریخ این سرزمین و در عرصه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی، علمی، فرهنگی مشاهده کرد. آنچه گوهر و جوهر و وجه مشترک همه این خادمان به ملت و ایران را شکل می‌دهد، روحیه انقلابی آنان است. به فرموده حکیم انقلاب: «ما در کشورمان در این ۴۳ سال هرجایی که پیشرفتی داشته‌ایم، حرکت موفّقی داشته‌ایم و دست بازی داشته‌ایم، آنجایی بوده است که افراد انقلابی با روحیه، با مجاهدت فعّال، وارد میدان شده‌اند، کار کرده‌اند، پیش رفته‌ایم. ما در زمینه پیشرفت علمی، در زمینه پیشرفت‌های صنعتی، پیشرفت‌های فنی، پیشرفت‌های سیاسی، بخش‌های گوناگون، آنجایی که افراد مؤمن، آگاه، وارد، انقلابی، وارد میدان بودند، توانسته‌ایم پیشرفت کنیم؛ [امّا] هر جا کار زمین مانده، انسان نگاه که می‌کند، می‌بیند پای فرصت‌طلبی‌ها در میان است، پای فساد، اشرافی‌تری و نگاه‌های غیرانقلابی، حرکت‌های غیرانقلابی [در میان است].» (19/10/1400)

روحیه انقلابی گری را باید موتور تحول و دال مرکزی گفتمان پیشرفت کشور دانست. در سایه توجه به روحیه انقلابی است که دیگر مؤلفه‌های لازم برای پیشرفت نیز جان گرفته و در خدمت ساختن کشور قرار خواهند گرفت. روحیه انقلابی به‌مثابه قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران می‌تواند همه موانع و مشکلات پیش روی کشور در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، علمی و امنیتی را برطرف کرده و سناریوهای مختلف دشمن از تهدید و تحریم و تحریف و ... را مهار سازد. روحیه انقلابی آب حیات پیشرفت کشور است و باید به‌مثابه گفتمانی فراگیر در ذهن و جان همه نخبگان و نیروهای کارآمد در امور کشور قرار گیرد و روزبه‌روز در فرهنگ عمومی جامعه تقویت گردد. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز             

چرا به دنبال توافق راهبردی با چین و روسیه هستیم؟!

توافق راهبردی ایران و چین یکی از مسائل اصلی سیاست خارجه دولت رئیسی است. موضوع دیگر قریب‌الوقوع بودن توافق راهبردی ایران و روسیه در آستانه سفر رئیس‌جمهور به مسکو است؛ این دو موضوع طی روزها و هفته‌های گذشته بازتاب‌های مختلفی از سوی رسانه‌های داخلی داشته است. سؤال اصلی در پس بیان نقاط مثبت و منفی سیاست جدید جمهوری اسلامی در قبال تعامل با این دو قدرت شرقی این است که چرا ایران به دنبال توافق راهبردی با چین و روسیه است؟

گزاره‌های خبری: 1- روزنامه نیویورک‌تایمز در خصوص توافق 25 ساله ایران و چین می‌نویسد: «همکاری یک رقیب رو به رشد آمریکا در آسیا یعنی چین و دشمن واشنگتن در خاورمیانه یعنی ایران، برای موقعیت ایالات‌متحده در خاورمیانه تهدید محسوب می‌شود. این توافقنامه این‌گونه است که در ازای ارسال منظم نفت ایران به چین، چینی‌ها در روند توسعه اقتصادی ایران نقش زیادی خواهند داشت». 2- علی بهادری جهرمی «سخنگوی دولت» نیز در خصوص علت سفر رئیسی به مسکو می‌گوید: «رئیس‌جمهور به دعوت پوتین به روسیه سفر خواهند داشت، محوریت سفر، اقتصادی و تجاری خواهد بود. راهبرد دولت توسعه و تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری به‌صورت پایدار با کشور روسیه است. کشور روسیه به‌عنوان یک کشور منطقه در حوزه‌بندی دیپلماسی دولت با داشتن نگاه متوازن به جهان که کشورهای منطقه را در اولویت تعاملات دوجانبه و چندجانبه قرار داده است، جزء کشورهای پرتعامل دولت خواهد بود».

گزاره‌های تحلیلی: 1- در سال‌های گذشته دشمن راهبرد «فشار حداکثری» را بر ملت تحمیل کرد و حتی اجازه خرید دارو را به ایرانیان نداد، دولت فعلی بر اساس حسابگری، عقلانیت، سودمندی، حرفه‌ای گری و توانایی‌ها به سمت تعامل با چین و روسیه حرکت کرده است. قطعاً طرف مقابل هم بر این اساس حاضر به تعامل با ایران شده است. 2- ایران به‌منظور تحقق ثبات اقتصادی در کشور و برنامه‌ریزی جهت توسعه اقتصادی نیاز به درآمد پایدار ارزی دارد. چین بهترین گزینه برای خرید پایدار نفت ایران است و تنها کشوری است که در دوره تحریم‌های حداکثری آمریکا از ایران نفت می‌خرید. 3- ایران برای پیشبرد اهداف و موضوعات مهم جهانی و منطقه‌ای (هسته‌ای، مسائل سوریه، یمن و ...) در برابر دشمنی همچون آمریکا به شرکای قدرتمند نیاز دارد، روسیه درس خود را در سوریه پس داده و می‌توان با در نظر گرفتن منافع ملی به چنین توافقات راهبردی نیز دست پیدا کرد.

نکته پایانی: برخی از احزاب سیاسی داخلی به جای نگرش کلان به منافع ملی، با هدف بهره‌برداری سیاسی در صدد سیاه‌نمایی و تخریب راهبرد سیاست خارجی نظام (بهره‌برداری از ظرفیت‌های قدرت‌های خارجی) هستند، این مسئله باعث حساسیت همراه با ناآگاهی برخی از مردم شده و لزوم بصیرت افزایی و روشنگری را دوچندان می‌کند. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼خبر ویژه               

ایران به‌زودی از رمزارز برای واردات کالا استفاده می‌کند

«مهران محرمیان» معاون فناوری نوین بانک مرکزی می‌گوید: «(درباره استفاده از رمز ارز در واردات کالا) مصوبه مردادماه هیئت‌وزیران بود که در واردات از رمز ارز استفاده کنیم که آیین‌نامه‌های اجرایی آن در حال تدوین است و به‌زودی اجرا و جزییات این موضوع اعلام می‌شود ‌و هدف این است که افرادی که می‌خواهند در واردات از رمز ارز استفاده کنند مشکلی نداشته باشند. فتوای رهبر معظم انقلاب در خصوص رمز ارز راهگشا و دقیق بود و موضوع را به مباحث قانونی واگذار کردند. هم‌اکنون این موضوع به معاونت اقتصادی رئیس‌جمهوری سپرده شده و جلسات متعددی در این خصوص برگزار و پیشرفت خوبی هم داشته است و امیدوارم در هفته‌های آینده خبرهای خوبی را بشنویم».

▼ اخبار

موشک‌ها دیگر برجام را هوا نمی‌کند!

روزنامه جوان عکس صفحه اول دیروز (27 دی‌ماه) خود را به علی باقری، معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد مذاکره‌کننده کشورمان در وین اختصاص داد و تیتر زد «موشک‌ها دیگر برجام را هوا نمی‌کند!». در این گزارش آمده است: «سید ابراهیم رئیسی که رئیس‌جمهور شد، همچنان کشور روال عادی خود را داشت و دارد. مانور‌های نظامی و موشکی و از قضا همراه با هشدار به اسرائیل و حتی در خلیج‌فارس و نزدیک به آمریکایی برگزار می‌شود، ماهواره‌بر پرتاب می‌شود، روابط ایران با شرق و قرارداد با چین و روسیه پرقدرت‌تر از قبل پیگیری می‌شود، رئیس‌جمهور علیه غرب صحبت و هم‌زمان از رزمایش نظامی و موشکی نیرو‌های نظامی کشور تشکر می‌کند، به اروپایی‌ها و امریکا درباره ضرب‌الاجل‌ها و تکرار در مذاکرات تذکر داده می‌شود، همچنان ایران FATF و پالرمو را نپذیرفته است، مرگ بر آمریکا‌ها سر جایش است، مصوبه مجلس درباره اقدام متقابل همچنان برقرار است، موافقان و مخالفان توافق و مذاکره آزادانه حرفشان را می‌زنند، شخصی‌ترین رفتار‌های اعضای تیم مذاکرات نقد می‌شود، علیه نقش روسیه در مذاکرات خبرسازی می‌شود، سیاست‌های منطقه‌ای با قدرت دنبال می‌شود و احکام قضایی ایران هم طبق قانون اجرایی می‌شود».
 

اذعان به بی‌تدبیری دولت تدبیر توسط یک رسانه حامی

روزنامه حامی دولت روحانی اعتراف کرد که فقط در 6 ماهه پایانی آن دولت، 6 میلیارد دلار فرار سرمایه از کشور رخ داده است. روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد می‌نویسد: «بر اساس گزارش بانک مرکزی از نماگرهای اقتصادی تابستان خروج حدود 6 میلیارد دلار سرمایه در 6 ماهه نخست سال جاری یکی از مهم‌ترین داده‌هایی است که در این گزارش می‌توان یافت؛ خروج این میزان سرمایه از کشور در حالی است که در کل سال 99 حدود 6 میلیارد و 318 میلیون دلار از کشور خارج شده بود». این روزنامه در ادامه تلاش کرده است تا علت این امر را به ذهنیت جامعه نسبت به بی‌ثباتی اقتصادی در کشور گره بزند، با این تعابیر که «باوجود اعلام زمان آغاز به مذاکرات پیرامون احیای برجام در تابستان از سوی برخی مقامات مسئول، کشور از نظر سیاسی و اقتصادی آمادگی جذب یا نگه‌داشت سرمایه‌های دلاری و ریالی را ندارد. البته که نبود آینده روشن و قابل پیش‌بینی از اقتصاد نیز بر این تأثیرات منفی گذاشته است». این درحالی‌که به اذعان مسئولین ارشد دولت سابق، کشورمان در یک سال پایانی آن دولت از زیر بار فشارهای حداکثری خارج شده بود؛ با این توصیف اگر بنا بر خروج ارز از کشور بود، می‌بایست در یک‌ساله منتهی به تابستان 99 روی می‌داد نه در دوره‌ای که اثر تحریم‌ها خنثی شده باشد. فارغ از تحلیل و خط دهی این رسانه معلوم‌الحال، علت را باید در بی‌تدبیری دولت به اصطلاح تدبیر دانست که با مدیریت ناکارآمد خود نتوانسته است مانع از خروج ارز کشور در این مقطع شود.
 

نگرانی وبگاه صهیونیستی از توان پهپادی جبهه مقاومت

یک وبگاه تحلیلی صهیونیستی روز دوشنبه در گزارشی نوشت، با توسعه زرادخانه عظیم پهپادهای رزمی، ایران این توان بالقوه را دارد که بازی را در خاورمیانه تغییر دهد. وبگاه صهیونیستی «جی ان اس» نوشت، این سلاح کشنده جدید نه‌تنها تهدیدی برای اسرائیل، متحد راهبردی واشنگتن در منطقه است، بلکه تهدیدی مهم برای منافع منطقه‌ای آمریکا نیز به شمار می‌رود. بر اساس این گزارش، ایران از زمان جنگ صدام تاکنون چه از طریق مهندسی معکوس یا تلاش‌های مستقل خود، قابلیت‌های عملیاتی بسیار پیشرفته‌ای را در صنعت هواپیماهای بدون سرنشین توسعه داده است. ایران انواع متعددی از پهپادهای رزمی کامیکازه و قابل استفاده مجدد را تولید کرده که قادر به رسیدن به ارتفاع ۴۵۰۰۰ پا، بیش از ۲۴ ساعت  پرواز مداوم برد بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر (۹۳۲ مایل) هستند. دردسرسازتر گزارش‌هایی است که نشان می‌دهد ایران نیروهای نیابتی خود، حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی در فلسطین و شبه‌نظامیان شیعه در سوریه و حوثی‌های یمن را به پهپاد مجهز می‌کند. در خاتمه این مطلب آمده است، اسرائیل نگرانی فزاینده‌ای در مورد پهپادهای ایران دارد، زیرا ایرانی‌ها راه‌های تغییردهنده بازی را برای غلبه بر سامانه‌های پدافند هوایی ایجاد کرده‌اند و در حال حاضر مشخص نیست که آیا  سامانه گنبد آهنین می‌تواند پهپادهای ایرانی را شناسایی کند یا خیر.

اخبار کوتاه
◄ آیا رئیسی به قولش عمل می‌کند؟/ رئیس‌کل بانک مرکزی در خصوص تأکید رئیس‌جمهوری بر معرفی بدهکاران بانکی گفت: «لیست بدهکاران عمده بانک‌ها در صورت‌های مالی بانک‌ها در سامانه کدال منتشر می‌شود». رئیسی در جلسه دیروز با روسای بانک‌ها که به گفته وزیر اقتصاد بعد از یک دهه توقف برگزار می‌شد، دستور انتشار اسامی ابربدهکاران را داد. پیش از او نیز در دولت‌های گذشته نیز چنین قولی داده شد ولی به آن عمل نشد. با انتشار این اسامی، رئیسی اولین رئیس‌جمهوری خواهد بود که به قولش عمل می‌کند.

◄ روسیه: محصولات کشاورزیِ ایران مشکلی ندارند/ وزیر خارجه روسیه گفت: «بر اساس توافقات موجود، واردات و صادرات اقلام کشاورزی میان ایران و روسیه به‌صورت طبیعی جریان دارد و برای حل مشکل واردات فلفل دلمه از ایران نیز دو کشور در حال هماهنگی‌اند». چندی پیش به دلیل تعریف نشدن 4 نوع سم استفاده‌شده در محصول فلفل دلمه ایرانی در سازمان غذایی روسیه (که استفاده از این سم‌ها در کشورهای اروپایی نیز مرسوم و مورد تأیید است)، کانتینری از این محصول عودت داده شد که رسانه‌های ضدانقلاب از آن با عنوان آلودگی محصولات کشاورزی ایران نام بردند و خواستند از آب گل‌آلود ماهی گرفته و مردم را نسبت به تولیدات کشاورزی نگران کنند.

◄ آمریکا وارد باتلاق یمن شد!/ روزنامه لبنانی الاخبار گزارش داد: «آمریکا مجبور شده نیروهای خود را در مأرب مستقر کند به امید اینکه بتواند ورق را برگردانده و از پیشروی نیروهای انصارالله جلوگیری کند». تشدید مداخلات مستقیم واشنگتن در جنگ یمن از یک‌سو نشان‌دهنده ناتوانی آن در شکست اراده تیم مذاکره‌کننده یمنی و از سوی دیگر بحرانی بودن وضعیت میدانی ائتلاف سعودی است. سابقه مبارزاتی یمنی‌ها و اراده مستحکم آن‌ها در مبارزه با متجاوز، هزینه حضور مستقیم برای آمریکا را بالا خواهد برد و ویتنامی دیگر را برای سربازان آمریکایی خلق خواهد کرد.

◄ چین: برای مقابله با تحریم‌های قلدرمآبانه، در کنار ایران هستیم/ «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری دیروز، بر مخالفت این کشور با تحریم‌های ایران و همکاری دو کشور برای مقابله مشترک با اقدامات قلدرمآبانه تأکید کرد. به گفته او، «چین قاطعانه با تحریم‌های غیرقانونی یک‌جانبه علیه ایران، دست‌کاری سیاسی در زمینه حقوق بشر و سایر موضوعات و مداخله در امور داخلی ایران و سایر کشورهای منطقه مخالف است».

◄ استقبال رسانه‌های عرب‌زبان از دیپلمات‌های ایرانی!/ انتشار خبر استقرار سه دیپلمات ایرانی در جده برای ازسرگیری فعالیت نمایندگی کشورمان در سازمان همکاری اسلامی پس از ۶ سال وقفه، مورد استقبال گسترده رسانه‌های عربی قرار گرفت. بسیاری از رسانه‌های خبری عربی، این خبر را بازتاب دادند و آن را نشانه‌ای مبنی بر بهبود روابط تهران- ریاض عنوان کردند؛ رسانه‌هایی همچون؛ المیادین لبنان، الجزیره قطر، العربی نیوز، بی‌بی‌سی عربی، العرب الیوم، خبرگزاری آناتولی و ...


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.