آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

با شروع کرونا از سال 2019 شمار بسیاری از انسان به این بیماری منحوس مبتلا شدند و شماری از این تعداد نیز جان خود را از دست دادند. در این خبر، راسخون بر آن است تا آخرین اخبار مربوط به کرونا در دی‌ماه 1400 را به طور کامل پوشش دهد.
يکشنبه، 1 اسفند 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
به گزارش راسخون در حالی که واکسیناسیون کرونادر ایران و جهان با روند نسبتا مناسبی پیش می رود، نشانه هایی از بروز موج پنجم کوید19 دیده می شود. شدت سرایت کرونای دلتا بسیار بیشتر از دیگر گونه های جهش یافته کرونا است و همین موجب شده است تا شمار مبتلایان به شدت افزایش یابد. پرتال فرهنگی و اطلاع رسانی راسخون بیش از یک سال است در مجله خبری خود اخبار مربوط به کرونا که در رسانه های مختلف اطلاع رسانی می شود را بازتاب می دهد. در این خبر نیز بر آنیم اخبار مربوط به کرونا در ماه شهریور 1400 را پوشش دهیم؛ با همراه باشید.

اخبار مربوط کرونا در بهمن 1400
اخبار مربوط کرونا در دی 1400
اخبار مربوط کرونا در آبان 1400
اخبار مربوط کرونا در مهر 1400
اخبار مربوط کرونا در شهریور 1400
اخبار مربوط کرونا در مرداد 1400
اخبار مربوط کرونا در تیر 1400
اخبار مربوط به کرونا در خرداد 1400
اخبار مربوط به کرونا در اردیبهشت 1400
اخبار مربوط به کرونا در فروردین 1400
اخبار مربوط به کرونا در اسفند 99 
اخبار مربوط به کرونا در بهمن 99
اخبار مربوط به کرونا در دی 99 
اخبار مربوط به کرونا در آذر 99
اخبار مربوط به کرونا در آبان 99
اخبار مربوط به کرونا در مهر99
اخبار مربوط به کرونا در شهریور 99
اخبار مربوط به کرونا در مرداد 99
اخبار مربوط به کرونا در تیر 99
اخبار مربوط به کرونا در خرداد 99
اخبار مربوط به کرونا در اردیبهشت 99
اخبار مربوط به کرونا در فروردین 99
اخبار مربوط به کرونا در اسفند99

 یک شنبه بیست و نهم اسفند 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۲/۲9)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

آنچه درباره سویه جدید کرونا باید بدانید: دلتاکرون هیبریدی آمد!

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

خبر پیدایش یک سویه کرونا که ترکیبی از سویه‌های دلتا و امیکرون است، در روزهای اخیر باعث نگرانی عمومی در جهان شده است. خبر پیدایش یک سویه کرونا که ترکیبی از سویه‌های دلتا و امیکرون است، در روزهای اخیر باعث نگرانی عمومی در جهان شده؛ اولین بار نگرانی درباره نوع دلتاکرون در ژانویه سال جاری زمانی به وجود آمد که یک استاد دانشگاه در قبرس شواهدی از یک نوع دلتا با ویژگی‌های شبیه به امیکرون گزارش داد. این کشف بعداً به عنوان یک اشتباه رد شد اما خبرهای جدید درباره این سویه نگرانی‌ها را چند برابر کرد.

* منشا دلتاکرون 
در ۷ ژانویه ۲۰۲۲ مصادف با ۱۷ دی ۱۴۰۰ یک ویرولوژیست قبرسی به نام دکتر لیوندیوس کاستریکیس در تلویزیون قبرس خبر از پیدایش سوش جدیدی داد که مشخصات رفتاری دو واریانت امیکرون و دلتا را داشت و نام دلتاکرون را به آن اطلاق کرد.

* تایید سویه هیبریدی به نام دلتاکرون
کارشناسان مرکز تحقیقات عفونی «هلم‌هولتس» در آلمان، وجود سویه هیبریدی سارس-کوو-۲ به نام «دلتاکرون» را تایید کرده‌اند. سازمان جهانی بهداشت هم وجود این سویه را که ترکیبی است از دلتا AY.4 و اومیکرون BA.1 تایید کرده؛ به گفته کارشناسان این سازمان، ظهور چنین ترکیبی با توجه به گردش شدید دو سویه امیکرون و دلتا، دور از انتظار نبود.

* شناسایی دلتاکرون در ده‌ها بیمار
نسخه‌های ترکیبی ویروس کرونا که ترکیبی از  جهش‌های گونه دلتا و امیکرون به نام «دلتاکرون» است، در ده‌ها بیمار در ایالات متحده و اروپا شناسایی شده است. کارشناسان می‌گویند، از آنجایی که موارد تایید شده کمی وجود دارد، هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا دلتاکرون بسیار قابل انتقال است یا باعث بیماری شدید می‌شود. «ماریا ون کرخووف»، سرپرست فنی سازمان جهانی بهداشت، گفت: «ما هیچ تغییری در اپیدمیولوژی با این نوترکیب مشاهده نکردیم. ما هیچ تغییری در شدت بیماری مشاهده نکردیم. اما مطالعات زیادی در این زمینه در حال انجام است».

* علائم ابتلا به دلتاکرون
به گفته محققان، تب بالا (به راحتی گرما را در بدن خود احساس می‌کنید)، سرفه‌های جدید و مداوم (این سرفه به صورت سرفه زیاد برای بیش از یک ساعت یا سه یا بیشتر سرفه در ۲۴ ساعت تعریف می‌شود؛ اگر معمولاً سرفه دارید، ممکن است بدتر از حد معمول باشد) و از دست دادن یا تغییر در حس بویایی یا چشایی (آنوسمی) این بدان معناست که متوجه شده‌اید که نمی‌توانید چیزی را بو کنید یا بچشید، یا چیزها بو یا مزه متفاوتی با حالت عادی دارند. از بارزترین علائم ابتلا به دلتاکرون هستند.

* نگاهی بر جهش جدید کرونا
یک نوترکیبی زمانی اتفاق می‌افتد که جهش‌هایی از سویه‌های مختلف از ویروس در یک نوع جدید گرد هم می‌آیند. ویروس‌ها با مکانیسم‌های مختلفی از جمله جهش نقطه‌ای و نوترکیبی دچار تغییرات ژنتیکی می‌شوند. نوترکیبی زمانی اتفاق می‌افتد که حداقل دو ژنوم ویروسی، سلول میزبان یکسان را همزمان آلوده کرده و قطعات ژنتیکی خود را با همدیگر مبادله کنند. نوترکیبی معمولاً در کروناویروس‌ها اتفاق می‌افتد، زیرا آنزیمی که ماده ژنتیکی آن‌ها را تکثیر می‌کند، مستعد جدا شدن از رشته RNA‌ای است که در حال کپی کردن آن است و سپس دوباره به جایی که متوقف شده، متصل می‌شود. اگر سلول میزبان ویروس، دارای دو نوع کروناویروس متفاوت باشد، آنزیم می‌تواند بارها و بارها از یکی به دیگری بپرد و عناصر مختلف هر ژنوم را برای ایجاد یک ویروس ترکیبی ترکیب کند.

* نوترکیب‌ها عموما کم‌خطر هستند
پل هانتر، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه آنگلیا شرقی می‌گوید: «این جهش در جوامعی که سطوح بالایی از مصونیت در برابر سویه‌های امیکرون و دلتا را ایجاد کرده‌اند نباید خطر زیادی ایجاد کند». کارشناسان هم می‌گویند: چندین نوع «نوترکیب» در همه‌گیری شناسایی شده است، اما منجر به شیوع جدی نشده است به ندرت اتفاق می‌افتد که نوترکیب‌ها خطرساز باشند، این جهش‌ها عموما کم‌خطر از دیگر نمونه‌ها هستند و به راحتی از رقابت خارج می‌شوند. 
 

* نگران دلتاکرون باشیم؟

کارشناسان می گویند خیلی زود است که در مورد دلتاکرون نگران باشیم. به گفته «ویلیام لی» از اعضای ارشد موسسه هلیکس مستقر در کالیفرنیا  در مقایسه با انواع قبلی، مانند دلتا و امیکرون، این گونه جدید  بعید به نظر می‌رسد به راحتی گسترش یابد. سرپرست فنی سازمان جهانی بهداشت نیز می‌گوید تا زمانی که این نوترکیب موارد زیادی از ابتلا را به دنبال نداشته باشد جای نگرانی وجود ندارد. «ساجد جاوید» وزیر بهداشت انگلیس هم با بیان اینکه سویه های جدید بی تردید مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرند، یادآور شده «هیچ نگرانی» در مورد دلتاکرون وجود ندارد.
 

چگونه حساسیت بهاره را از کرونا تشخیص دهیم؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

تب، خستگی و سرفه‌های خشک از برخی از علایم ابتلا به کوید۱۹ هستند. گاهی‌اوقات هم کرونا علایمی شبیه حساسیت، مانند آبریزش بینی دارد. به همین‌ دلیل در فصل بهار که معمولا با حساسیت همراه است، تشخیص کرونا از حساسیت بسیار مشکل می‌شود.  نادیا زکالوند: در این روزها که آب‌وهوا در حال تغییر است و درختان شروع به گرده‌افشانی کرده‌اند، ممکن است به علایمی چون آبریزش بینی و سرفه و حتی مشکلات تنفسی مبتلا شوید. اما از آنجایی‌که کرونا هم علایمی شبیه علایم حساسیت دارد، ممکن است مطمئن نباشید که به کدام یک از این مشکلات مبتلا شده‌اید.

علایم ابتلا به حساسیت
بخشی از علایم حساسیت به دلیل التهابی که در بدن به‌وجود می‌آید، رخ می‌دهد. وقتی بدن به چیزهایی مانند گرده یا کپک واکنش بیش از حد نشان می‌دهد، ملتهب شده و در نتیجه حساسیت بروز می‌کند. از علایم رایج حساسیت باید به موارد زیر اشاره کرد:
آبریزش بینی، سرفه‌های خشک و خارش گلو، خارش چشم یا پرآب شدن چشم‌ها، گرفتگی بینی.
گاهی‌اوقات برخی از افراد حساسیت را «تب یونجه» می‌نامند. اما باید بدانید فرد مبتلا به حساسیت تب نمی‌کند.

علایم ابتلا به کوید۱۹
بیماری کرونا روی افراد اثرات متفاوتی از خود به جای می‌گذارد. بیشتر مردم آلوده به ویروس کرونا، علایم خفیف تا متوسطی از خود نشان می‌دهند و بدون بستری شدن در بیمارستان بهبود می‌یابند. تب، سرفه، خستگی و از دست دادن حس چشایی و بویایی از رایج‌ترین علایم کرونا هستند.  اما گلودرد، سردرد، درد بدن، مشکلات گوارشی مانند اسهال، تهوع و استفراغ، جوش زدن یا تغییر رنگ پوست انگشتان و سرخی چشم از علایم کمتر رایج این بیماری‌اند.

از علایم جدی این بیماری هم که گاهی فرد را مجبور به بستری شدن در بیمارستان می‌کند، باید به موارد زیر اشاره کرد:
اشکال در تنفس یا تنگی نفس، از دست دادن قدرت تکلم یا توانایی حرکت یا ابتلا به گیجی و همچنین درد در قفسه سینه
اگر به هر یک از علایم فوق مبتلا شدید، باید با پزشک تماس بگیرید تا توصیه‌های ضروری را دریافت کنید و اگر مشکل تنفسی‌تان حاد بود، باید در بیمارستان بستری شوید. البته اگر هر سال در فصل بهار به حساسیت‌های فصلی و در نتیجه مشکلات تنفسی مبتلا می‌شوید، به علایم‌تان کاملا دقت کنید. اگر این بار علایم‌ تنفسی‌تا با علایمی که معمولا حساسیت موجب می‌شد متفاوت بود، مسلما به کرونا مبتلا شده‌اید.

عطسه‌های مکرر
هرقدر ویروس کرونا جهش پیدا می‌کند، علایم جدیدی هم به این بیماری افزوده می‌شود. در سویه‌های جدیدتر کوید۱۹، عطسه هم به علایم آن اضافه شده است و عطسه می‌تواند مانند بیماری‌های ویروسی دیگر مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی، کوید۱۹ را گسترش دهد. دقیقا به همین دلیل است که هنگام عطسه، مانند زمانی‌که سرفه می‌کنید، باید جلوی دهان‌تان را با دستمال بپوشانید تا از انتشار ویروس پیشگیری کنید. بلافاصله پس از آن هم باید دست‌هایتان را بشویید. تفاوتی که عطسه‌های ناشی از کرونا با عطسه‌های حساسیتی دارد، پی‌درپی نبودن آنهاست. عطسه‌های حساسیتی معمولا پشت سر هم و مکرر رخ می‌دهند. اگر به چنین عطسه‌ای مبتلا شدید، مشکل‌تان حساسیت فصلی است.

تفاوت کرونا و آسم حساسیتی
گاهی‌اوقات افراد مبتلا به حساسیت، دچار علایم آسم همچون سرفه، تنگی‌نفس، خس‌خس سینه و احساس فشار و تنگی قفسه‌سینه می‌شوند. علایم تنگی‌نفس افرادی که به حمله آسم ناشی از حساسیت مبتلا می‌شوند، با استفاده از داروی سالبوماتول یا اسپری‌های درمان تنگی‌نفس به‌زودی برطرف می‌شوند. اما اگر این علایم حتی پس از استفاده از این داروها کاملا برطرف نشدند یا تنگی‌نفس فقط کمی بهتر شد، به احتمال زیاد آنها به آسم مبتلا شده‌اند.

چشم‌های قرمز
فقط چشم‌های ۱ تا ۳ درصد از افراد مبتلا به کوید۱۹، قرمز می‌شود. اگر چشم‌هایتان سرخ شد، به احتمال زیاد به حساسیت مبتلا شده‌اید و بیماری‌تان کرونا نیست. با این حال بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا از حساسیت‌تان مطمئن شوید.

ابتلای همزمان به حساسیت و کرونا
گاهی‌اوقات ممکن است همزمان به حساسیت و کوید۱۹ مبتلا شوید. اگر علاوه‌بر علایم حساسیت مانند خارش چشم و آبریزش بینی، به علایمی چون خستگی و تب هم مبتلا بودید، احتمال دارد به کرونا مبتلا شده باشید.

درمان حساسیت در دوره همه‌گیری کرونا
در بحبوبه عالم‌گیری کرونا، رفتن به بیمارستان برای درمان حساسیت سخت می‌شود. اولین کاری که باید انجام دهید دور ماندن از هر چیزی که موجب حساسیت می‌شود است. اگر هم به حساسیت مبتلا شدید، بهتر است از داروهای بدون نسخه برای آرام کردن وضعیت‌تان استفاده کنید. البته اگر برای درمان علایم حساسیت به داروهای قوی‌تری مانند داروهای استروئیدی مثل کورتیکواستروئید نیاز دارید، باید با پزشک تماس بگیرید.

روش‌های درمان خانگی حساسیت
اگر به حساسیت‌های فصلی مبتلا هستید می‌توانید از درمان‌های خانگی زیر استفاده کنید:
۱. شستشوی بینی
گرده‌ها معمولا به غشاء‌های مخاطی می‌چسبند. با استفاده از ابزار شستشوی بینی و آب نمک، بینی‌تان را تمیز کنید.
۲. مدیریت استرس
وقتی مضطرب می‌شویم، هورمون‌های استرس به‌شدت افزایش یافته و از توان سیستم ایمنی بدن می‌کاهند و احتمال ابتلا به حساسیت را افزایش می‌دهد. بنابراین با استفاده از مدیتیتشن، انجام دادن مراقبه و متعادل کردن کارهای روزمره‌تان از ابتلا به حساسیت پیشگیری کنید.
۳. طب سوزنی
با استفاده از طب سنتی می‌توانید از علایم شدید حساسیت بکاهید و مشکلات ریشه‌ای حساسیت را درمان کنید.
۴. استفاده از داروهای گیاهی
برخی از گیاهان دارویی می‌توانند از علایم حساسیت بکاهند. در واقع این گیاهان مانند آنتی‌هیستامین عمل می‌کنند. به‌طور مثال گیاهانی مانند چای سیاه و همینطور دمنوش‌های سیب از ترشح بیش از حد هیستامین و بروز حساسیت پیشگیری می‌کند.
۵. سرکه سیب
سرکه سیب، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و در تجزیه مخاط و تخلیه لنفاوی تاثیر دارد. مصرف ترکیبی از یک تا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک لیوان آب و یک عدد لیموترش می‌تواند حساسیت‌تان را درمان کند.
۶. سم‌زدایی بدن
وقتی سموم بدن زیاد می‌شود، کبد برای حذف آنها بیش از حد فعال می‌شود و این وضعیت باعث التهاب در بدن و در نتیجه واکنش‌های حساسیتی می‌شود. بنابراین از غذاهای سرخ‌کردنی، شکر، نوشیدنی‌های الکلی و مواد خوراکی فرآوری‌شده پرهیز کنید و با خوردن غذاهایی مانند کنگر فرنگی، مرکبات، آجیل و داروهای گیاهی مانند خارمریم به کمک کبدتان بروید.

با انجام دادن کارهای فوق می‌توانید از حساسیت خلاص شوید، اما اگر به کرونا مبتلا شده‌اید، موارد زیر را رعایت کنید:
* از دیگران دور بمانید.
* دست هایتان را مرتب بشویید.
* اگر مجبور هستید به فروشگاه یا داروخانه بروید، حتما ماسک بزنید.
درضمن افرادی که واکسیناسیون کرونای خود را کامل انجام داده‌اند، در صورت ابتلا به کرونا، نوع خفیف آن را تجربه خواهند کرد.
 

احتمال بستری شدن کودکان مبتلا به اومیکرون ۵ برابر بیشتر است

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

بر اساس مطالعه جدید محققان، سویه اومیکرون منجر به بستری شدن بیشتر کودکان ۴ ساله و کمتر شده است که ۵ برابر بیشتر از زمان اوج سویه دلتا بود. به نقل از وب مِد، داده‌ها نشان داد که نوزادان زیر ۶ ماه بیشترین میزان بستری شدن در بیمارستان را داشتند. نکته مهم این است که این گروه سنی هنوز واجد شرایط واکسیناسیون کووید ۱۹ نیست. تیم تحقیقاتی نوشت: «راهبردهای مهم برای پیشگیری از کووید ۱۹ در میان نوزادان و کودکان خردسال شامل واکسیناسیون جمعیت‌های واجد شرایط فعلی مانند زنان باردار، اعضای خانواده، و مراقبان نوزادان و کودکان خردسال است.»

در طول موج سویه اومیکرون از دسامبر ۲۰۲۱ تا فوریه ۲۰۲۲، میزان بستری شدن بیماران کرونایی در بیمارستان در اوایل ژانویه ۲۰۲۲ به ۱۴.۵ بستری به ازای هر ۱۰۰,۰۰۰ کودک کمتر از ۴ سال رسید. درحالیکه این میزان در طول سپتامبر ۲۰۲۰ و اوج سویه دلتا، ۲.۹ به ازای هر ۱۰۰,۰۰۰ کودک در بیمارستان بود. علاوه بر این، داده‌ها نشان می‌دهد که نرخ پذیرش ماهانه در بخش مراقبت‌های ویژه برای کودکان خردسال در اوج اومیکرون حدود ۳.۵ برابر بیشتر بود. به گفته محققان، در میان کودکانی که در طول موج اومیکرون در بیمارستان بستری شدند، ۶۳ درصد هیچ بیماری پزشکی نداشتند که خطر ابتلاء به کووید ۱۹ شدید را افزایش دهد. همچنین نرخ بستری شدن در بیمارستان در میان نوزادان زیر ۶ ماه حدود شش برابر در اوج اومیکرون نسبت به اوج دلتا بود. تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که نوزادان می‌توانند از طریق آنتی بادی‌هایی که مادرانشان از طریق واکسیناسیون دارند، محافظت دریافت کنند.
 

سوپرایمنی با مبتلا شدن به سویه‌های ضعیف کرونا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

اعتقاد بر این بود که شکل خفیف‌تر بیماری کووید-۱۹ منجر به تولید آنتی‌بادی‌های کمتری می‌شود و طول عمر آنها کوتاه‌تر است، با این حال، سویه امیکرون ایمنی بسیار خوب و بسیار پایداری ایجاد کرده است. گنجاتوویچ، محقق صربستانی گفت: این مطالعه شامل افرادی بود که قبلا هرگز در معرض ویروس قرار نگرفته بودند اما پاسخ آنتی‌بادی بسیار خوبی داشتند و پس از بهبودی بسیار پایدار بودند. وی گفت: افرادی که ۶ ماه قبل از عفونت واکسینه‌شده بودند پاسخ آنتی‌بادی خوبی نداشتند، پس از بهبودی از امیکرون به ایمنی فوق‌العاده‌ای دست یافتند.

این محقق خاطرنشان کرد: واکسن‌ها کمتر از افراد در برابر امیکرون محافظت می‌کنند زیرا تغییرات زیادی در پروتئین اس این سویه وجود دارد. در حال حاضر، سویه دلتاکرون در حال گسترش است که  ترکیبی از سویه دلتا و امیکرون محسوب می‌شود. بر اساس اظهارات گنجاتوویچ، اعتقاد بر این است که دلتاکرون خطرناک نیست، اگرچه می‌توان انتظار داشت سریعتر پخش شود زیرا دارای پروتئین اس امیکرن، مسئول اتصال به سلول‌های انسانی است و به همین دلیل به سرعت پخش می‌شود.
 

 شنبه بیست و هشتم اسفند 


آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۲/۲8)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400


رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۰/۱۲/۲۷)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

اینفوگرافی؛ آخرین آمار از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور تا 28 اسفند 1400

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

افزایش ۱۰ درصدی نرخ شیوع اختلالات روان با شیوع کرونا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

وزارت بهداشت نرخ اختلالات روانی ایران را قبل از کرونا ۲۳/۸ درصد اعلام کرده بود که در حال حاضر نرخ این اختلالات روانی به ۳۴/۵ درصد رسیده است. از شیوع ویروس کرونا در کشور و شروع قرنطینه کامل فعالیت‌های روزمره، مسافرت و عبور و مرور کاهش یافت. ترس از بیماری، مرگ، بروز افکار منفی، ایجاد شایعات و ده‌ها پیامد دیگر سلامت روان جامعه را تهدید کرد. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است نرخ شیوع اختلالات روانی در دوران کرونا نسبت به قبل از شیوع این بیماری ۱۰ درصد افزایش یافته است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قبل از کرونا نرخ اختلالات روانی در ایران را ۲۳/۸ درصد گزارش کرده بود، اما این آمار حالا نرخ شیوع اختلالات روانی به ۳۴/۵ درصد رسیده است.

محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور گفت: بحث سلامت در جامعه به ۴ دسته سلامت معنوی، سلامت جسمی، سلامت اجتماعی و سلامت روانی تقسیم می شود. به گفته وی تنهایی، افسردگی، اضطراب، نگرانی، خشم، پرخاشگری، استرس، ترس، وسواس، نا ایمنی روانی، خودکشی و آسیب اجتماعی، اعتیاد، فرسودگی شغلی، مهاجرت، هویت ناپایدار از مشکلات و اختلالات ناشی از ویروس کرونا در میان هموطنان است. مشکلاتی که می توانند باعث کاهش کیفیت زندگی، امید اجتماعی و نشاط اجتماعی، عدم آرامش روانی، رواج شایعات، کاهش سرمایه‌های اجتماعی، کارآمدی فردی، بهره‌وری ملی، اعتماد ملی و امنیت روان برای افراد شوند.

این اتفاقات باعث شده اند که سازمان بهداشت جهانی از بسیاری از کشور‌ها بخواهد برای جلوگیری از مشکلات سلامت روان سرمایه گذاری کنند. رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت: این برنامه‌ باید بر اساس یک تقسیم کار ملی و با محوریت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و استفاده از تمام سرمایه‌های اجتماعی کشور خصوصا روان شناسان و مشاوران تحقق یابد.
برنامه مقابله با عوارض روانی - اجتماعی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره به شرح زیر است:
در اولین گام: تجربه نگاری، غربال گری و انجام پژوهش‌های کاربردی در راس 
در دومین گام: آموزش سواد سلامت روان، سبک زندگی سالم، آموزش مهارت ها، خودمراقبتی 
در سومین گام: توسعه خدمات روان شناسی و مشاوره برای عموم مردم، پیوست‌های سلامت روان، مداخله در بحران، بازسازی سوگ کرونا
 

سازمان بهداشت جهانی: واریانت امیکرون 99.9 درصد موارد ابتلا به کرونا را تشکیل می‌دهد

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

مدیر فنی سازمان بهداشت جهانی، «ماریا فن کرخوف» می‌گوید 99.9 درصد از موارد شناسایی شده ویروس کرونا طی 30 روز گذشته، مربوط به واریانت امیکرون بوده‌اند. از این بین، 75 درصد از نوع BA.2 و مابقی موارد ابتلا برای BA.1 گزارش شده است. نرخ ابتلا به ویروس کرونا مدتی روند نزولی پیدا کرد ولی مجددا در حال افزایش است. ویروس کرونا معضل اصلی بشریت طی دو سال گذشته بوده است. خوشبختانه طی چند هفته اخیر شاهد کاهش موارد ابتلا به کرونا در سطح جهان بوده‌ایم. این بار آمار جهانی ابتلا به ویروس کرونا نشان‌دهنده افزایش افراد مبتلاست.

نگرانی اصلی این است که با کم‌تر شدن مراقبت‌های بهداشتی و ظهور نوع BA.2 امیکرون ویروس کرونا، شاهد موج دیگری از این ویروس باشیم. گزارش سازمان بهداشت جهانی حاکی از افزایش افراد مبتلا به ویروس کرونا است.
  
گزارش هفتگی «سازمان بهداشت جهانی» طی هفته گذشته، نشان‌دهنده افزایش 8 درصدی مبتلایان بوده است. طی این بازه، بیش از 11 میلیون مبتلای جدید شناسایی شده‌اند. گزارش شده که تعداد افراد مبتلا در مناطق غربی اقیانوس آرام، اروپا و آفریقا در حال افزایش است. کشورهای کره، ویتنام، آلمان، فرانسه و هلند بیشترین موارد را گزارش داده‌اند.

هم‌اکنون کشورهایی مانند چین، در حال دست و پنجه نرم کردن با امیکرون هستند. از سوی دیگر برخی کشورهای دیگر شاهد افزایش موارد ابتلا با توجه به شیوع نوع BA.2 امیکرون کرونا هستند. گفته می‌شود که این نوع جدید، نسبت به نوع اولیه امیکرون حدود 30 تا 40 درصد قدرت انتقال بیشتری داشته باشد. خبر خوب این است که واکسن‌ها و بسیاری از درمان‌های مؤثر در برابر نوع اولیه امیکرون، روی نوع جدید آن نیز کاربردی هستند. مطالعات نشان می‌دهند که نوع BA.2 بیماری‌زایی شبیه به نوع BA.1 دارد.
 

کاهش چشمگیر مبتلایان کرونا در کشور

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: در حال حاضر موارد سرپایی کرونای امیکرون به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است، اما با این حال مردم باید در ایام نوروز پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و واکسیناسیون خود را نیز تکمیل کنند.

 دکتر مسعود مردانی درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: خوشبختانه در حال حاضر موارد سرپایی کرونای امیکرون به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است. به طوری که مراجعه کنندگان به مراکز درمانی عمدتا بیماران غیرکرونایی هستند. در عین حال موارد بستری کرونا به حداقل خودش رسیده است. موارد بستری در آی سی یو شامل بیمارانی است که قبلا به امیکرون مبتلا شدند و به ویژه افرادی که واکسن تزریق نکرده اند.

وی افزود: علت اینکه هنوز مرگ و میر از حدود سه رقمی چندان کاهش پیدا نکرده این است که این افراد مبتلا که به نوع شدید بیماری مبتلا شدند، ممکن است بیماری شان سه تا چهار هفته طول بکشد و بر همین اساس مرگ و میر هنوز پایین نیامده است. مردانی با بیان اینکه در نوروز به نظر می رسد که بهار خوبی را بگذرانیم، گفت: توصیه ما این است که مردم ضمن استفاده از مواهب طبیعت، پروتکل های بهداشتی را تا زمانیکه امیکرون به حداقل خودش برسد، داشته باشند. متاسفانه برخی هنوز واکسیناسیون شان را تکمیل نکردند که همین افراد میتوانند در پیک ها مشکل ساز شوند. حتما توصیه می کنیم که واکسن‌شان را تزریق کنند.

وی درباره وضعیت دو داروی پکسلووید و مولنی پیراویر برای ورود به پروتکل درمان کرونا نیز گفت: در کمیته علمی درباره داروی خوراکی مولنی پیراویر صحبت شده که دارویی است که هم می تواند از بیماری پیشگیری کرده و بیماری را به سرعت درمان کرده تا منجر به درگیری ریه و بستری در ای سی یو نشود. در باره استفاده از  دو داروی مولنی پیراویر و پکسلووید در کمیته علمی بحث شده و بعدا مباحث آن مطرح می شود.  
 

 پنج شنبه بیست و ششم اسفند 
 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۲/۲6)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

اینفوگرافی؛ آخرین آمار از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور تا 26 اسفند 1400

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

این علائم در بهبودیافتگان کرونا نشانه به دام افتادن هوا در ریه هاست

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

به نقل از مدیسن نت، اکنون نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد بسیاری از این گروه از بیماران کووید ۱۹ ممکن است دارای ناهنجاری‌هایی در راه‌های هوایی کوچک ریه‌های خود باشند. محققان دریافتند که از ۱۰۰ بیمار مبتلا به علائم "کووید طولانی مدت"، بیش از نیمی از آنها دارای علائم بیماری راه هوایی کوچک در سی تی اسکن خود بودند. دکتر «آلخاندرو کوملاس»، محقق ارشد از کالج پزشکی دانشگاه آیووا، می‌گوید: «مستقل از شدت کووید، مجاری هوایی آن‌ها ماه‌ها بعد همچنان تحت تأثیر قرار می‌گرفت.» به طور خاص، در بیماران علائمی از "به دام افتادن هوا" در ریه‌ها نشان داده شد؛ گیر افتادن هوا در بیماری‌هایی مانند آسم، آمفیزم و برونشیت مزمن رخ می‌دهد.

کوملاس گفت: «مشخص نیست که آیا ناهنجاری‌های راه هوایی مشاهده شده در این مطالعه برطرف می‌شود یا نشانه آغاز یک بیماری مزمن است.» وی معتقد است که هر دو در نهایت درست هستند: برخی از بیماران به طور کامل بهبود می‌یابند، در حالی که برخی دیگر بهبود نمی‌یابند. مطالعات اخیر تخمین زده‌اند که تا ۳۰ درصد از افراد آلوده به کروناویروس علائمی را تجربه می‌کنند که ماه‌ها پس از بیماری اولیه‌شان ادامه می‌یابد. این مشکلات عبارتند از خستگی و سردرد، مشکلات حافظه و تمرکز، از دست دادن حس بویایی و چشایی، و علائم تنفسی مانند تنگی نفس و سرفه مزمن.

یک نظریه این است که در برخی از افراد، عفونت بیش از حد سیستم ایمنی را فعال می‌کند و باعث ایجاد یک پاسخ التهابی پایدار در بدن می‌شود. محققان تاکید می‌کنند هر فردی که پس از کووید دچار مشکلات تنفسی مداوم است باید به دنبال مراقبت باشد و نباید این علائم نادیده گرفته شوند.
 

واکسن استنشاقی در یک قدمی استفاده اضطراری

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

واکسن استنشاقی کووید-۱۹ شرکت داروسازی چینی کن‌ساینوبایولاجیکس(CanSino Biologics) وارد آزمایشات بالینی مرحله آخر شده است. به نقل از چاینادیلی، دانشمند ارشد این شرکت گفت: واکسن استنشاقی کووید-۱۹ که توسط "کن‌ساینوبایو" ساخته شده است وارد آزمایشات بالینی در مراحل آخر شده است و داده‌ها حاکی از واجد شرایط بودن آن برای استفاده اضطراری در چین است. "ژو تائو"(Zhu Tao)، یکی از اعضای کمیته ملی کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین، گفت نوع واکسن کووید-۱۹ در آینده ممکن است تغییر کند و با استنشاق چند دوز جایگزین شوند و این روش به سادگی جرعه جرعه نوشیدن یک فنجان قهوه است. گیرنده این واکسن در یک فنجان حاوی آئروسل واکسن نفس عمیقی می‌کشد، گاز را برای حدود پنج ثانیه نگه می‌دارد و به آرامی نفس خود را بیرون می‌دهد. او گفت که کل فرآیند حدود ۱۰ ثانیه طول می‌کشد و کاملا بدون درد است و برای افرادی که از سوزن می‌ترسند ایده آل است.

ژو گفت داده‌های بالینی نشان می‌دهد که واکسن استنشاقی بی‌خطر است و می‌تواند محافظت گسترده‌ای در برابر ویروس کرونای جدید که باعث کوید-۱۹ می‌شود، ارائه دهد. به گفته ژو، از آنجایی که ویروس‌های تنفسی معمولا ریه‌ها و راه‌های هوایی فوقانی را هدف قرار می‌دهند، یک واکسن استنشاقی می‌تواند پاسخ ایمنی را در سلول‌هایی که غشای مخاطی در آن قسمت‌های بدن را تشکیل می‌دهند تقویت کند و به عنوان اولین خط دفاعی در برابر پاتوژن عمل کند. وی گفت: این محافظت از مخاط تنفسی خاصیتی است که واکسن‌هایی که از طریق تزریق عضلانی تزریق می‌شوند فاقد آن هستند. او افزود که علاوه بر این، واکسن‌های استنشاقی به دوز کمتری برای ایجاد پاسخ ایمنی نیاز دارند.

واکسن استنشاقی تحت تحقیق این شرکت بر اساس واکسن ناقل آدنوویروس کانویدسیا برای کووید-۱۹ است که برای استفاده در بیش از ۱۰ کشور از جمله چین، پاکستان، مکزیک، شیلی، اندونزی و مالزی تایید شده است. ژو گفت: در نسخه استنشاقی فقط از یک پنجم دوز تزریق معمولی استفاده می‌شود. با این مزایا، برخی از کارشناسان در سراسر جهان معتقدند که یک واکسن استنشاقی می‌تواند یک تغییردهنده بازی در نبرد جهانی علیه کووید-۱۹ باشد. به گفته سازمان بهداشت جهانی، محققان در ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، هند و ژاپن همچنین در حال ساخت واکسن‌های استنشاقی یا اسپری بینی کووید-۱۹ هستند که برای مبارزه با ویروس در مجاری هوایی فوقانی طراحی شده‌اند.

با این حال، در حالی که داروهای استنشاقی به طور گسترده برای درمان آسم و سایر بیماری‌های تنفسی استفاده می‌شود، واکسن‌های استنشاقی یک فناوری نسبتا جدید هستند و همه واکسن‌ها را نمی‌توان استنشاق کرد. به عنوان مثال واکسن‌هایی که نیاز به ادجوانت حاوی آلومینیوم دارند (یک ماده معمول برای کمک به واکسن‌ها برای ایجاد پاسخ ایمنی قوی‌تر)، مناسب نیستند زیرا ادجوانت‌ها را نمی‌توان به ذرات ریز با قطر کمتر از ۵ میکرومتر یا پنج هزارم میلی‌متر تبدیل کرد. ژو گفت: اگر ذره خیلی بزرگ باشد، تنفس آن برای دستگاه تنفسی خطرناک است.این واکسن همچنین نمی‌تواند حاوی هیچ شکلی از ذرات جامد باشد. به طور کلی، ساخت یک واکسن قابل استنشاق ایمن و موثر بسیار سخت‌تر از واکسن‌های سنتی است.
 

 چهار شنبه بیست و پنجم اسفند 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۲/۲۵)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400


کاهش بار کرونا در تهران/ آمادگی بیمارستان‌های پایتخت برای نوروز

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400


معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با اشاره به روند رو به افول کرونا در استان، از آمادگی بیمارستان‌های پایتخت برای نوروز ۱۴۰۱ خبر داد. دکتر نادر توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به کاهش بار بیماری کرونا در پایتخت، گفت: مراجعه روزانه به مراکز درمانی به ۲۵۰۰ مورد رسیده است که تعداد بستری‌های روزانه نیز ۲۵۰ نفر است. همچنین تعداد کل بستری حال حاضر نیز ۱۶۰۰ نفر است که ۶۷۰ نفر در بخش‌های ویژه بستری هستند. با کاهش موارد فوتی کرونا در تهران اکنون موارد مرگ و میر روزانه حدودا ۳۰ نفر است.

وی درباره پیش‌بینی شرایط تهران در روزهای آتی، تصریح کرد: روند ما قطعا کاهشی خواهد بود و در ایام نوروز هم ان‌شاءالله مشکل جدی نخواهیم داشت. آنچه مسلم است مهمترین مسئله بحث سفرها است که امسال با توجه به اینکه سال‌های قبل محدودیت داشتیم، قطعا تعداد سفر بسیار بالا می‌رود. توصیه مشخص ما تکمیل واکسیناسیون و خودداری از حضور در تجمعات است.

توکلی تاکید کرد: تاکنون پیش‌بینی ما این است که بعد از نوروز هم ان‌شاءالله اتفاق خاصی از نظر بیماری نیفتد. روند بیماری خیلی افت پیدا کرده است. سال قبل مشکل واکسیناسیون را داشتیم اما اکنون تعداد زیادی از مردم واکسن تزریق کردند و نگرانی کمتری نسبت به نوروز ۱۴۰۰ داریم. وی درباره آمادگی بیمارستان‌های پایتخت در نوروز ۱۴۰۱، اظهار کرد: بسته امداد نوروز ابلاغ شده است و آمادگی لازم دیده شده است. با توجه به اینکه بیمارستان‌ها از ۱۵ اسفند اعمال جراحی الکتیو را کاهش داده‌اند، به هیچ عنوان مشکل تخت نداریم.
 

راه‌اندازی یک مرکز تحقیقات برای بررسی عوارض واکسن‌ها

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این‌که به تازگی مرکز تحقیقات واکسن در دانشگاه علوم پزشکی ایران، تاسیس شده است، گفت: در این مرکز تحقیقات، عوارض ناشی از واکسن‌ها و عوارض ناشی از بیماری کرونا مطالعه خواهد شد. دکتر حسین کیوانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که در زمان کرونا بخشی از تحقیقات روی این موضوع متمرکز شد، به راه‌اندازی «مرکز تحقیقات واکسن» در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: این مرکز تحقیقات به‌تازگی در شورای گسترش دانشگاه‌ها تصویب شده است. البته پیشنهاد تاسیس این مرکز از حدود آبان‌ماه، همزمان با تغییرات مدیریتی در دانشگاه و به دلیل نیاز وزارت بهداشت داده شد؛ ولی تصویب آن مربوط به حدود دو هفته پیش است.

‎وی ادامه داد: با احداث این مرکز تحقیقات در دانشگاه، تاثیر واکسیناسیون، عوارض ناشی از واکسن‌ها و عوارض ناشی از کرونا مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. دکتر کیوانی در این خصوص توضیح داد: همچنین در شاخه نوروساینس نیز تحقیقات مرتبط با اختلالات شناختی بعد از کرونا، عوارض کرونا و واکسیناسیون و عوارض طولانی‌مدت آن بررسی می‌شود. این یکی از موضوعاتی است که ضرورت دارد و این مسئولیت، به دلیل سابقه دانشگاه علوم پزشکی ایران به این دانشگاه سپرده شده است.

عضو هیئت‌علمی گروه ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران با ذکر این‌ نکته که موافق افزایش کمیت و تعداد مراکز تحقیقاتی نیست، خاطر نشان کرد:  ولی با توجه به حجم واکسیناسیون انجام شده و این‌که در آینده نیز ممکن است مسائل دیگری اتفاق بیفتد، وزیر بهداشت ضرورت دیدند که مرکز تحقیقاتی برای این منظور راه‌اندازی شود. وی در پایان درباره مؤسسین این مرکز، اظهار کرد: مؤسسین  این مرکز تحقیقات از کلیه دست اندرکاران واکسن در کشور؛ شامل مؤسسه واکسن‌سازی رازی، انستیتوپاستور و متخصصان عفونی و اپیدمیولوژی هستند تا به ابعاد مختلف واکسن‌ها پرداخته شود. 

 سه شنبه بیست و چهارم اسفند 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۲/۲۴)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

سویه جدید امیکرون؛ تو عید بیشتر مراقب باشید

شناسایی سویه جدید «دلتاکرون» در ۳ کشور اروپایی  

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد سویه جدید کووید ۱۹ که به‌طور غیر رسمی «دلتاکرون» نامیده می‌شود، ترکیبی از سویه های دلتا و اومیکرون است و در فرانسه، هلند و دانمارک شناسایی شده است. به نقل از وب مِد، از آنجایی که موارد کمی از این سویه گزارش شده است، دانشمندان اطلاعات زیادی در مورد نوع آن ندارند، مانند اینکه چگونه به راحتی پخش می‌شود و آیا باعث بیماری شدید می‌شود. دکتر «ماریا ون کرخووف»، سرپرست فنی سازمان جهانی بهداشت، گفت: «ما هیچ تغییری در اپیدمیولوژی با این نوترکیب مشاهده نکردیم. ما هیچ تغییری در شدت بیماری مشاهده نکردیم. اما مطالعات زیادی در این زمینه در حال انجام است.»

دانشمندان این سازمان خاطرنشان کردند که این سویه احتمالاً گسترش خواهد یافت. ون کرخوف گفت: «متاسفانه، ما انتظار مشاهده این نوترکیب ها را داریم، زیرا ویروس‌ها در طول زمان تغییر می‌کنند. ما شاهد یک سطح بسیار شدید گردش خون هستیم. این ویروس حیوانات را آلوده می‌کند، بنابراین هنوز پاندمی به پایان نرسیده است.» دانشمندان هنوز از نام دلتاکرون استفاده نمی‌کنند و سازمان جهانی بهداشت آن را "یک نوع نگران کننده" طبقه بندی نکرده است زیرا موارد بسیار کمی از این سویه گزارش شده است.
 

سویه جدید دلتاکرون در فرانسه

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

سویه دلتاکرون که در اوایل سال جاری میلادی در برخی از نقاط جهان شناسایی شده بود، توسط مقامات بهداشتی فرانسه شناسایی شده و به ثبت رسیده است.  ویروس‌شناسان "L'Institut Pasteur" در پاریس، پس از تایید موارد ابتلا در چندین منطقه از فرانسه، ژنوم یک نوع "دلتاکرون" تشخیص دادند.

پایگاه خبری اسکای نیوز در این باره نوشت:
"دلتاکرون" سویه جدید ویروس کرونا است که به تازگی شناسایی شده و موارد تاییدشده در فرانسه و ایالات متحده دارد. موارد در چندین منطقه فرانسه تایید شده اند و به نظر می‌رسد این سویه از اوایل ژانویه در گردش بوده است. دو مورد محرز شده در ایالات متحده به ثبت رسیده است. ماه گذشته، آژانس امنیت سلامت انگلیس (UKHSA) فاش کرد که یک مورد دلتاکرون در فردی که به هر دو نوع دلتا و اومیکرون مبتلا شده بود، کشف شده است.

دانشمندان می‌گویند ستون فقرات این سویه از دلتا مشتق شده است؛ در حالی که سنبله آن (بخشی از ویروس که خود را به سلول‌های انسانی می‌چسباند) از اومیکرون است. ماریا ون کرخو، سرپرست فنی کووید ۱۹ در "سازمان جهانی بهداشت" (WHO) گفت که این جهش قابل انتظار است، به خصوص با گردش شدید دلتا و اومیکرون. او اضافه کرد که تیمش در حال ردیابی و بحث درباره این نوع است.
 

دارویی جدید برای درمان کووید۱۹

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

ملاتونین دارویی ارزان و با دسترس آسان است که معمولاً برای درمان اختلالات خواب مصرف می‌شود و اکنون محققین دریافته‌اند که می‌تواند درمانی کارآمد برای کووید۱۹ باشد. این دارو هم می‌تواند از شدت بیماری جلوگیری کند و هم می‌تواند از بروز بیماری جلوگیری کند. محققین اعتقاد دارند که شواهد موجود نشان داده است که ملاتونین هم از مرگ و میر در اثر کووید۱۹ می‌کاهد و هم از بستری شدن مبتلایان در بیمارستان جلوگیری می‌کند. نتایج این مطالعه‌ی گسترده در مجله‌ی Cellular and Molecular Life Sciences به چاپ رسیده است.

همچنانکه همه‌گیری کرونا در حال ادامه پیدا کردن است، جستجو به دنبال درمان بیماران بدحال نیز ادامه پیدا کرده است. داروهای پیشگیری‌کننده نیز در کنار واکسن‌ها بیشتر مورد توجه محققین قرار گرفته است. با شیوع سویه‌ی اُمیکرون تعداد مبتلایان نیز افزایش جدی داشته است و به همین دلیل محققین به دنبال درمانی هستند که بتواند از نیاز به بستری مبتلایان بکاهد. ملاتونین خاصیت ضدویروسی قوی دارد و به همین دلیل در برهه‌های مختلف همه‌گیری توسط تیم‌های تحقیقاتی مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. این دارو سمیت ندارد و نتایج استفاده از آن به‌عنوان درمان کووید۱۹ تا کنون امیدوارکننده بوده است.

بررسی‌ها نشان داده است که ملاتونین را می‌توان در طیف وسیعی از مبتلایان استفاده کرد و آن‌را می‌توان برای بیمارانی که دچار حالت سپسیس شده‌اند، شروع کرد. سپسیس حالتی است که در آن بدن پاسخ شدیدی به عفونت می‌دهد. همچنانکه التهاب باعث بروز آسیب گسترده در اندام‌های اصلی می‌شود، سپسیس می‌تواند باعث بروز شوک جدی در بدن شود. این وضعیت‌ها بیشترین دلیل مرگ و میر در اثر کووید۱۹ هستند و شواهد نشان داده است که ملاتونین می‌تواند از بروز طوفان سیتوکینی در بدن جلوگیری کند و پاسخ شدید بدن به بروز عفونت را کاهش دهد. بررسی‌ها نشان داده است که ملاتونین همچنین می‌تواند جلوی عفونت ایجاد شده توسط باکتری‌ها و قارچ‌های دیگر را نیز بگیرد.

تحقیقات نشان داده است که ملاتونین از فعالیت پروتئینی به نام «H1F1» نیز جلوگیری می‌کند که بالا بودن سطح این پروتئین نیز می‌تواند باعث بروز آسیب در ریه و دیگر اندام‌ها شود. ملاتونین نشان داده است که همه‌ی ابزارهای لازم برای مقابله با کووید۱۹ را دارد، ولی هنوز هم آزمایش‌های بالینی، استفاده از این دارو برای بیماران مبتلا به کووید۱۹ در حال انجام است. در این آزمایش‌ها از دوزهای مختلف ملاتونین برای بیماران استفاده می‌شود و نتایج تا کنون نشان داده است که حتی دوز بالای این دارو نیز برای بیماران ایمن بوده است. با این حال، هنوز هم باید آزمایش‌های بالینی دقیق‌تری طراحی شود تا بتوان وضعیت بهینه‌ی استفاده از این دارو را برای بیماران پیدا کرد.
 

داروی فاویپیراویر هیچ جایگاهی در پروتکل درمانی کرونا ندارد  

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: استفاده از داروی فاویپیراویر هیچ جایگاهی در پروتکل درمانی کووید ۱۹ در کشور ندارد. حمیدرضا جماعتی اظهار داشت: دیروز شصت و چهارمین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا و آخرین جلسه این کمیته در سال ۱۴۰۰ برگزار و مباحث مختلفی در آن مطرح شد. استفاده از داروی مولیپیراویر که سازمان جهانی بهداشت به صورت شرایطی، استفاده از آن را مطرح کرده، مورد بررسی قرار گرفت اما به اتفاق آرا، استفاده از این دارو در درمان کووید ۱۹ و ورود آن به پروتکل‌های درمانی کرونا در ایران تصویب نشد.

وی افزود: علت عدم تصویب داروی مولیپیراویر این است که هنوز شواهد کافی وجود ندارد و مطالعات محدودی در مورد این دارو در شرایط خاص انجام شده همچنین در برخی مطالعات، مشخص شده که این دارو ممکن است باعث جهش‌های ژنتیکی شود و سازمان جهانی بهداشت نیز تاکید دارد که باید بررسی ژنتیکی در استفاده از این دارو انجام شود، از سوی دیگر مشخص نیست که کدام دسته از بیماران پرخطر باید از این دارو استفاده کنند.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه در موج ششم هستیم و امکان بستری تعدادی از بیماران در بیمارستانها با شدت خفیف که دارای سیستم ایمنی ضعیف یا مصرف کننده داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن هستند و نیاز به درمان کامل کرونا در بیمارستانها نداشته باشند، مقرر شد تجویز سه روزه رمدسیویر تا نرسیدن به حد پایین موج ششم و شرایط عادی بر اساس پروتکل درمانی مصوب کمیته علمی و ابلاغی معاونت درمان، ادامه یابد.

جماعتی یادآور شد: سندروم التهابی با گرفتاری چند سیستم در بدن(MIS-C) در بالغین بررسی‌هایی در جلسه روز گذشته کمیته علمی کشوری کرونا انجام شد. این عوارض ممکن است ۲ تا ۱۲ هفته بعد از ابتلاء به کرونا ایجاد شود و مهمترین علائم آن، تب، درگیری سیستم قلبی عروقی به شکل میوکاردیت و سکته قلبی و علائم گوارشی و سایر علائم باشد. این سندروم در کودکان بیشتر مشاهده شده و در بالغین، نادر است و مقرر شد در پروتکل جدید کمیته علمی کشوری کرونا، این سندروم و درمان‌های مورد نیاز آن نیز مطرح شود. بهترین درمان برای این بیماران، استفاده از کورتون است و سایر داروها نیز در پروتکل درمانی، ذکر خواهد شد.
 

کسانی که واکسیناسیون را بطور کامل انجام دادند ایمن‌تر بودند

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

لرستان معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: کسانی که واکسیناسیون را به طور کامل انجام و حتی دز یادآور را نیز تزریق کردند مقابل ویروس‌ها و سویه‌های جدید کرونا ویروس ایمن‌تر بودند. دکتر مریم کوشکی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در لرستان عوارض واکسن را ثبت می‌کنیم. وی ادامه داد: تاکنون عوارض وحشتناکی را پس از تزریق واکسن نداشتیم. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: همه واکسن‌ها عوارض مشترکی همچون درد در محل تزریق، تورم، گهگاه ممکن است در بدن فرد تب و لرز و سردردی ایجاد شود.

کوشکی بیان کرد: ضرورت دارد ایمنی را با عوارض خفیفی که گفته شده مقایسه کنیم چراکه ایمنی که واکسن ایجاد می‌کند در برابر کرونا ویروس نه تنها در کشور بلکه در دنیا ثابت شده است. وی اظهار کرد: کسانی که واکسیناسیون را به طور کامل انجام و حتی دز یادآور را نیز تزریق کردند مقابل ویروس‌ها و سویه‌های جدید کرونا ویروس ایمن‌تر بودند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: این افراد چنانچه به کرونا ویروس مبتلا شدند علائم خفیف‌تری نسبت به بقیه داشتند و اگر هم بستری شدند وحشتناک نبوده و مرگ و میر پایین‌تری داشتند.
 

حذف ملاک رنگبندی کرونایی شهرها برای سفرهای نوروزی ۱۴۰۱

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

وزیر بهداشت گفت: تقاضای ما از مردم این است که اگر روند واکسیناسیون شان کامل نیست، حتما در فرصت باقی مانده آن را انجام دهند. به گزارش ایسنا، دکتر بهرام عین اللهی، در حاشیه اجلاس مجازی روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور، گفت: نزدیک به دو سال بود که مردم در فشار و محدودیت های کرونایی بودند، اما اکنون با عنایت به حجم گسترده واکسیناسیون در کشور، حاشیه امنی ایجاد شده است، اما نباید ساده انگاری شود. مهم ترین مساله در کنار تکمیل واکسیناسیون، استفاده از ماسک است. ماسک به راحتی از ابتلا به سوش اُمیکرون جلوگیری می کند.

مردم حتما دو دُز واکسن را تزریق کنند/ ساده انگاری نشود
وی افزود: امسال با تمهیداتی که دولت مردمی انجام داده، برای مسافرت لازم است از سامانه "ایران من" استفاده شود. در هتل ها و پروازهای هواپیمایی این امر به خوبی دیده شده، البته یک سری اشکالات وجود دارد که وزارت کشور حل خواهد کرد. هدف این است که وقتی مردم به گردش و تفریح و  یا مسافرت می روند، خیالشان راحت باشد که آلودگی از افراد دیگر به آنها سرایت نمی کند. وزیر بهداشت عنوان کرد: تقاضای ما از مردم این است که اگر روند واکسیناسیون شان کامل نیست، حتما در فرصت باقی مانده آن را انجام دهند. توصیه ما این است که مردم حتما دو دُز واکسن را تزریق کرده باشند تا امنیت و آسایش برای همه تامین شود، باید همگی بهم کمک کنیم تا در این کارزار پیروز خارج شویم.

بنابر اعلام وبدا، عین اللهی گفت: هر فردی که واکسن تزریق می کند، به صورت اتوماتیک کدملی اش در سامانه سیب ثبت می شود و نیازی نیست که در سامانه دیگری اطلاعاتی ثبت کند. سامانه سیب با سامانه ایران من متصل شده و به محض اینکه کد ملی فرد استعلام شود، تزریق یا عدم تزریق واکسن توسط فرد، مشخص می شود.

وزیر بهداشت توضیحاتی درباره محدودیت سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ ارائه کرد. دکتر بهرام عین‌اللهی، گفت: با توجه به اینکه مردم واکسن زدند و شرایط بیماری هم به نسبت خوب است دیگر محدودیت‌های سابق در رنگبندی‌ها اعمال نمی‌شود. وی افزود: البته محدودیت برای کسانی که واکسن تزریق نکرده باشند اعمال خواهد شد. افرادی که می‌خواهند از شهری به شهر دیگر بروند، دوربین‌ها پلاک خودرویشان را ثبت می‌کنند و اگر پلاک متعلق به کسی باشد که واکسن به نام کد ملی او ثبت نشده باشد، آن فرد جریمه خواهد شد.

 دوشنبه بیست و سوم اسفند 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۲/۲۳)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

اینفوگرافی؛ آخرین آمار از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور تا 23 اسفند 1400

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

اینفوگرافیک / مقایسه واکسیناسیون عمومی کرونا در ایران و جهان

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

روند واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کرونا همچنان در جهان ادامه دارد و در ماه‌های اخیر که این روند در ایران سرعت بیشتری نسبت به قبل گرفته، جایگاه ایران را در این زمینه با ۶۶درصد واکسیناسیون کامل و بیش از ۷۵درصد مجموع واکسیناسیون، به رتبه‌ای بالاتر از میانگین جهانی رسانده است. با این حال، هنوز هم عده‌ای از مردم برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اند و همین مساله موجب شده مسئولان و متخصصان بارها از مردم درخواست کنند که برای تزریق واکسن کووید-۱۹ به مراکز مربوطه مراجعه کنند.
 

هشدار سازمان جهانی بهداشت به گسترش کرونا به دلیل جنگ اوکراین

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد نگران است جنگ اوکراین باعث بدتر شدن همه گیری کووید 19 شده و تلاش می‌کند تا اقدامات بیشتری برای محدود کردن شیوع بیماری‌های عفونی انجام دهد. به نقل از سی ان ان، هرچند موارد ابتلا در منطقه کاهش یافته، اما نرخ پایین واکسیناسیون در اوکراین و فرار 2.5 میلیون از اوکراین به کشورهار اطراف، ممکن است مرگ و میر را بالا ببرد.
طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، تا یکشنبه 791 هزار مورد کرونای جدید و 8012 مرگ و میر در اوکراین و کشورهای اطراف از 3 تا 9 مارس به ثبت رسیده است.

دکتر مایک رایان مدیر اجرایی برنامه فوریت‌های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت گفت بدون شک افزایش کووید در اوکراین وجود خواهد داشت که دلیلش توقف واکسیناسیون و جمعیت تحت فشار و خسته از جنگ با نرخ پایین واکسیناسیون است. سازمان جهانی بهداشت داروهای درمانی برای کووید خریداری کرده و روی کمپین‌های واکسیناسیون و نظارت بر کرونا تاکید کرده است. از سوی دیگر مجارستان به پناهندگان اوکراینی واکسن رایگان ارائه می‌کند و سازمان جهانی بهداشت پشتیبانی آزمایشگاهی را ارائه کرده است.

وزارت بهداشت رومانی نیز تیم‌های پزشکی را برای آزمایش و واکسیناسیون اوکراینی‌ها آواره اختصاص داده است. درمان کووید در اسلواکی رایگان است. واکسیناسیون کووید در مولداوی برای اوکراینی‌ها رایگان است. اما سازمان جهانی بهداشت در بیانیه مشترک با یونیسف و UNFPA، خواستار پایان دادن به حملات به سیستم‌های بهداشت و درمان اوکراین شد.
 
تا روز یکشنبه 31 حمله تایید شده به این مراکز صورت گرفته که تعدادی از آنها مشکوک است. سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده که مراقبت‌های سریع برای کودکان و زنان باردار باید در گذرگاه‌های مرزی فراهم باشد.
 

راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا در سفر

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

براساس پیش‌بینی‌ها، بعد از ۲ سال که به دلیل همه‌گیری کرونا و شرایط حاد این بیماری، شاهد کاهش قابل توجه سفرهای نوروزی بودیم، امسال و در آغاز قرن جدید، با توجه به نزولی شدن آمارهای شیوع کووید-۱۹، رونق سفر در ایام تعطیلات را تجربه می‌کنیم؛ اگرچه ویروس مرموز کرونا، همچنان در حال چرخش بوده و احتمال ابتلا به بیماری، از بین نرفته است. شواهد و قراین گویای اینست که جنوب کشور به دلایل مختلف، مسافران و گردشگران نوروزی بیشتری را پذیرا خواهد بود؛ رویدادی که همه ساله و تا قبل از همه گیری کروناویروس، آن را تجربه کرده‌ایم و امسال هم براساس آمارها و با تکمیل ۱۰۰ درصد ظرفیت اقامتی در شهر شیراز برای هفته اول تعطیلات نوروزی و مسدود شدن یکی از محورهای ارتباطی با شمال کشور و البته اعتدال بهاری در جنوب سرزمین زیبا و پهناور ایران، افزایش سفر و تعداد مسافرانی که استان فارس یکی از مقاصدشان خواهد بود، را تجربه خواهیم کرد.

رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت علوم پزشکی شیراز، با اشاره به اهمیت توجه به نکات بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به هرگونه بیماری خصوصا کرونا و با یادآوری اینکه این ویروس منحوس همچنان مترصد بیمار کردن افراد بی مبالات است، به ایسنا گفت: راهکارهای ساده‌ اما مهمی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها در حین سفر وجود دارد. بهنام لشگرآرا با این تاکید که امسال هم همچون دو سال گذشته، همچنان با خطر کرونا مواجه هستیم، گفت: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری در حین سفر توصیه های موثری در مورد سفرهای هوایی، زمینی با اتوبوس و قطار و البته سفر با خودروی شخصی، اقامت در طول سفر و استفاده از رستوران ها، می‌توان مطرح کرد.

راه انتقال کرونا چیست؟
او در ابتدا با یادآوری راه‌های ابتلا به بیماری کرونا گفت: یکی از راه‌های مهم از طریق دستگاه تنفس است، باید متوجه بود که افشانه‌های ریز موجود در هوا امکان دارد حاوی ویروس باشد. بنابراین خطر ابتلا در فاصله‌ی یک و نیم تا دو متری با منبع کرونا به دلیل غلظت بالای ویروس، بسیار زیاد است. لشگرآرا با اشاره به اینکه لمس سطوح آلوده هم، همچنان یک راه انتقال بیماری کروناست، گفت: یکی از راه‌های موثر در جلوگیری از ابتلا به کرونا، اطمینان از نظافت سطوح است. اگر محیط یا سطحی به ذرات تنفسی یا مخاطیِ آلوده به‌ ویروس آغشته باشد، هر چند احتمال آن کمتر از انتقال راه تنفسی است، اما باز هم امکان سرایت به دیگران وجود دارد.

نشانه های ابتلا به کرونا
این کارشناس مسائل بهداشتی توضیح داد: علائم ویروس کرونا بسیار متغیر است و طیف مختلفی از نشانه‌ها را شامل می‌شود. اما شایع ترین نشانه ها شامل تب، سرفه، خستگی و بی‌حالی، کاهش یا از دست دادن حس بویایی و چشایی، گلو درد، سردرد و اسهال است.

توصیه های پیشگیرانه
لشگرآرا در خصوص توصیه‌های پیشگیرانه، اولین و مهمترین موضوع را واکسیناسیون علیه کرونا، اعلام و اضافه کرد: اگر تاکنون اقدام به واکسینه شدن نکرده‌اید، در اولین زمان ممکن برای دریافت آن اقدام کنید. این کار تا حد زیادی به مصونیت ما در مقابل بیماری کرونا کمک می‌کند. او حفظ فاصله‌ فیزیکی را بسیار مهم دانست و گفت: یکی دیگر از راه‌ های جلوگیری از کرونا حفظ فاصله مناسب با سایر افراد است. اگر کسی نشانه‌های بیماری را دارد، دست کم یک متر از او دور بمانید. این کارشناس مسائل بهداشتی بر لزوم استفاده از ماسک به عنوان توصیه‌ای جدی، تاکید و خاطرنشان کرد که برای اثربخشی این اقدام باید استفاده از ماسک با روش صحیح انجام شود.

لشگرآرا شستن و ضدعفونی دست‌ها را هم متذکر و یادآور شد: باید در حین سفر، نسبت به شستن و ضدعفونی دست‌ها به ویژه قبل از زدن دست به چشم و صورت و خوردن غذا، با حساسیت مواجه شد. او با تاکید براینکه پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه یا سرفه، اهمیت ویژه‌ای دارد، لزوم رعایت این موضوع را متذکر شد و در خصوص راهکارهای پیشگیری از ابتلا به کرونا حین سفرهای هوایی، گفت: پرهیز از مواجهه چهره به چهره و صحبت با افراد و جابه‌جایی در حین سفر، ضدعفونی دست‌ها بعد از استقرار در صندلی هواپیما، تمیزکردن سطوح اطراف، پرهیز از دست زدن به سطوح و اشیا در حین سفر و تلاش برای مواجهه نزدیک با افراد در حین سوار یا پیاده شدن، تاثیرگذار است.

لشگرآرا در مورد راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا در سفر با اتوبوس و قطار نیز گفت: بهترین راه برای تهیه بلیت، روش آنلاین است زیرا حضور در ترمینال‌ و دفاتر عرضه بلیت، مخاطراتی به همراه دارد، همچنین در حین سوار و پیاده شدن باید تلاش کنیم که کمترین مواجهه و تماس را با افراد داشته باشیم. او با طرح این توصیه که در صورت امکان پنجره ‌های اتوبوس یا قطار را حتی برای مدت کوتاه، باز کرد، گفت: کاهش میزان تماس با سطوح مختلف، پرهیز از صحبت کردن با دیگران، پرهیز از برداشتن ماسک در حین سفر، توجه به ضدعفونی کردن دست‌ها، همراه داشتن غذا و مهر و سجاده، استفاده از موادخوراکی بسته بندی و ... از راهکارهای مهم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در حین سفر با قطار و اتوبوس است.

لشگرآرا در مورد سفر با خودروی شخصی نیز گفت: برای استراحت، استفاده از توقفگاه‌های خلوت‌تر، همراه داشتن خوراکی و در صورت نیاز به خرید خوراکی در مسیر بین راه، تاکید بر استفاده از خوراکی‌های دارای بسته بندی بهداشتی، استفاده از ماسک در زمان پیاده شدن برای استراحت، نماز یا خرید بنزین، ضدعفونی دست‌ها بعد از هر بار توقف در مسیر و انجام سوختگیری یا...، استفاده از سیستم تهویه خودرو در مسیرها و اماکن شلوغ و .... راهکارهای موثری است. این کارشناس مسائل بهداشتی همچنین گفت: برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در اماکن اقامتی، ابتدا کار رزرو را به شکل آنلاین انجام دهید و دقت کنید که محل اقامت، نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، حساسیت و دقت کافی داشته باشد.

لشگرآرا گفت: بهتر است هنگام حضور در محدوده عمومی اماکن اقامتی، حتما از ماسک استفاده کرده و کمتر با سطوح تماس داشته باشید؛ کمتر از آسانسور استفاده کنید و نسبت به ضدعفونی و تمیز بودن سطوح داخلی اتاق خود، حساسیت داشته باشید. اگر مجبور به استفاده از آسانسور هستید، متوجه باشید که تعداد افراد استفاده کننده، حداقل ممکن باشد. او با اشاره به لزوم توجه بسیار زیاد در هنگام استفاده از رستوران‌های بین راهی و درونشهری، گفت: باید متوجه بود که غذا، ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با سلامت فرد دارد، بنابراین، رعایت نکات بهداشتی در اماکن پذیرایی، از اهمیت مضاعفی برخوردار است و باید آن را کاملا جدی گرفت.

لشگرآرا با یادآوری اینکه در رستوران‌ها افراد برای صرف غذا، مجبور هستند ماسک خود را بردارند، گفت: باید قبل از انتخاب رستوران، از سلامت کارکنان، غذا و محیط اطمینان کسب کرد، اگر کوچکترین علامتی مبنی بر بهداشتی نبودن محیط و افراد مشاهده شد، بهتر آنست که محل دیگری را انتخاب کنید. رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه ضدعفونی و شست و شوی کامل و دقیق دست قبل از صرف غذا اهمیت بسیار بالایی دارد، گفت: حتما از ظروف، نان، قاشق و چنگال بسته بندی و یکبار مصرف استفاده کرده و تلاش کنید، محلی را برای صرف غذا انتخاب کنید که فاصله مناسبی بین میزها وجود داشته و خلوت باشد.
 

۲ سال وقفه، فرصت مناسبی برای بازسازی صنعت گردشگری بود

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی گفت: تعطیلی ۲ ساله همه‌گیری کرونا باعث شد بسیاری از ذی‌نفعان صنعت گردشگری به بازسازی و استانداردسازی کسب و کار خود بپردازند. مژگان ثابت‌تیموری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آمادگی شهر مشهد پس از ۲ سال همه‌گیری کرونا و محدودیت سفرها اظهار کرد: این ۲ سال فرصتی برای صاحبان صنعت گردشگری در شهر مشهد بود که به احیای بسیاری از زیرساخت‌ها، استانداردسازی‌ها، بازسازی‌ها و به‌روزرسانی‌ برنامه‌های خود بپردازند. باتوجه به اینکه در این مدت هزینه زیادی بر صاحبان این صنعت تحمیل شده است، قطعا برای میزبانی از میهمانان نوروز ۱۴۰۱ استقبال زیادی وجود دارد و برنامه‌های خاصی نیز توسط دستگاه‌های مرتبط با گردشگری ذیل ستاد سفر استان تنظیم شده است. وی افزود: با توجه به اینکه میهمانان پیش از ماه مبارک رمضان در شهر زیارتی مشهد حضور خواهند یافت، امیدوارم که میزبانی از مهمانان مشهد رونق خوبی برای کسب‌وکارهای گردشگری این شهر رقم بزند.

نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی ادامه داد: به دلیل همزمانی ایام نیمه شعبان، ایام زیارتی امام رضا(ع) و تحویل سال نو علاقه مردم برای حضور در حرم مطهر رضوی بیش از سال‌های پیش است. هرچند آمار دقیقی از تعداد گردشگران در دست نیست، اما بر اساس گزارش دریافتی از نمایندگان اقامتگاه‌های گردشگری، در حال حاضر ظرفیت تمامی اقامتگاه‌های فعال شهر مشهد و استان خراسان، ظرفیت قطارها و هواپیماها به مقصد مشهد در این ایام تکمیل است و با توجه به جمعیت زائرین و گردشگرانی که با خودروی شخصی و یا بدون رزرو اقامتگاه به مشهد سفر خواهندکرد، از ظرفیت اقامتی نهادها و سازمان‌های مختلف نیز برای تأمین فضای اقامتی درخواست مساعدت شده است.

ثابت‌تیموری با تأکید بر تدوین برنامه‌های لازم در خصوص تاسیسات و زیرساخت‌ها در حوزه گردشگری و اعلام آمادگی اهالی این صنعت برای پذیرایی ویژه از میهمانان نوروزی، بیان کرد: در مورد حضور میلیونی مسافران یا انفجار جمعیت نمی‌توان نظر قطعی داد؛ به خصوص درباره روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ که مصادف است با نیمه شعبان و روزهای آغازین سال ۱۴۰۱ نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت، اما متولیان این بخش شرایط را برای متقاضیان به اقامت در شهر مشهد به خوبی فراهم کرده‌اند.

وی عنوان کرد: باوجود وقفه ۲ ساله در جذب انبوه گردشگران در مشهد، جلسات برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در صنوف مختلف این حوزه همچنان در جریان بوده و در سال ۱۴۰۱ نیز طرح‌های استقبال از بهار برای میهمانان نوروزی در دستور کار متولیان امر، قرارگرفته ‌است. لازم به ذکر است که تکایا و حسینیه‌ها، اقامتگاه‌های اوقاف و آستان قدس طبق روال همیشگی میزبان زائرین خاص خود هستند، اما برای روزهای پایانی سال نو و ایام نوروز تقاضای همراهی برای اسکان اضطراری از  شهرداری، ادارات کل ورزش و جوانان و آموزش و پرورش استان نیز شده ‌است.

وی با اشاره به اینکه برنامه متفاوتی برای زائران خارجی در این ایام نداریم، گفت: اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در ستاد سفر با همراهی اصناف مرتبط تلاش خود را برای برگزاری مراسم نوروز و استقبال از میهمانان سال نو در دستورکار قرار داده‌اند. ثابت‌تیموری در خصوص جذب گردشگران خارجی اضافه کرد: انتظار می‌رفت که شاهد حضور بیشتر گردشگران خارجی پس از لغو روادید باشیم که به دلیل شرایط ویژه و بحران‌های جاری در دنیا، وضعیت ناآرام و جنگ در اروپا و آسیای میانه، نوروز امسال پیش‌بینی حضور گردشگران خارجی به خصوص اروپاییان بسیار سخت است. البته گردشگران عراقی مانند سال‌های گذشته و گردشگران و مسافران پاکستانی که علاوه بر لغو روادید از پروازهای مستقیم لاهور به مشهد نیز بهره‌مند شده‌اند، شرایط مناسبتری برای سفر دارند.

وی در مورد بحران‌هایی که ممکن است پس از تعطیلات در مشهد ایجاد شود، تشریح کرد: برای کنترل بحران کرونا با توجه به صدور اطلاعیه‌های امکان تردد خودرو برای مالکانی با حداقل دریافت دو دوز واکسن و کنترل واکسینه بودن مسافران هنگام تهیه بلیت و سوار شدن به اتوبوس، قطار و هواپیما امید است که با پیک بعدی کرونا و بحران مجدد مواجه نباشیم، هرچند در این خصوص همه چیز بستگی به رفتار مردم و تلاش فعالان حوزه گردشگری در ساخت محیطی امن برای مسافران دارد.

نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی تصریح کرد: از آنجا که پس از نوروز بلافاصله وارد ماه رمضان می‌شویم، حضور انبوه گردشگران و منابع صرف شده برای پذیرایی از ایشان تاثیرات زیادی بر برخی از جنبه‌های شهر خواهد گذاشت که برای مثال می‌توان تاثیر بر تغییرات قیمت کالاها و خدمات را یکی از موارد دانست. ثابت‌تیموری گفت: اوایل ماه رمضان و همزمان با بازگشت گردشگران به مبداء سفر و تخلیه ناگهانی شهر، فضای جدیدی بر مشهد حاکم خواهدشد که امید است با برنامه‌ریزی صحیح برای جذب و افزایش مدت اقامت در ماه مبارک رمضان نیز، مشهد مقدس همچنان میزبان گروه‌های جدید از زائرین و گردشگرانی باشد که جایگزین مسافران نوروزی برای صنعت گردشگری این شهر هستند.
 

 یک شنبه بیست و دوم اسفند 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۲/۲۲)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

ادامه روند کاهشی کرونا در ایران / افزایش فوتی‌ها در ۱۹ استان

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

در هفته ۱۰۷ همه‌گیری کرونا در کشور، وضعیت ابتلا در ۳۰ استان کشور کاهشی شده است، اما موارد فوتی در ۱۹ استان افزایش نشان داه است.
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
بررسی هفتگی وضعیت موجود کرونا در کشور در هفته دوم اسفند ماه ۱۴۰۰، مصادف با هفته ۱۰۷ اپیدمی در کشور، نشان می‌دهد که تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده در کشور در هفته اخیر ۳۶۳۴۹ نفر بوده، تعداد موارد بستری جدید ۸۶۰۸ نفر و تعداد فوتی‌ها در هفته اخیر ۱۲۷۸ نفر بوده است.
 

سویه نوظهور دلتاکرون تا چه اندازه نگران‌کننده است؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 
در پی شناسایی سویه جدید ویروس کرونا با نام دلتاکرون در برخی کشورهای جهان، نگرانی ها در مورد عوارض ابتلا به این ویروس بالا گرفته و سوالاتی در خصوص تاثیر واکسن های موجود مطرح شده است. به نقل از تارنمای شبکه خبری "اسکای نیوز"، ویروس شناسان موسسه پاستور در پاریس، پس از مشاهده چندین مورد مبتلا به کووید-۱۹ در برخی مناطق فرانسه و با بررسی ژنوم ویروس افراد مبتلا، عفونت ویروسی ناشی از سویه جدید "دلتاکرون" را در این افراد تائید کردند.

دلتاکرون که به عنوان جدیدترین سویه ویروس کرونا شناسایی شده، سرایت آن در برخی مناطق فرانسه و آمریکا تائید گردیده است. در پی تحقیقات آزمایشگاهی در قبرس بر روی این سویه که در نتیجه جهش و ترکیب سویه های اومیکرون و دلتا به وجود آمده، نگرانی هایی در اوایل سال جدید میلادی مطرح شد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) در یک نشست توجیهی در تاریخ ۹ مارس (۱۸ اسفند) اعلام کرد که مبتلایان به این سویه در هلند و دانمارک نیز مشاهده شده اند.

سویه دلتاکرون چیست؟
دانشمندان می گویند ستون اصلی این سویه از دلتا مشتق شده در حالی که سنبله آن (بخشی از ویروس که خود را به سلول های انسانی می چسباند) از اومیکرون است. به گفته دانشمندان ویروس های ترکیبی زمانی به وجود می آیند که شخص میزبان به طور همزمان به دو نوع ویروس آلوده شود و سلول های آنها با هم تکثیر شوند. «ماریا ون کرکوف» سرپرست فنی کووید-۱۹ در سازمان جهانی بهداشت در این خصوص گفت که این جهش به ویژه با توجه به گسترش سریع سویه های دلتا و اومیکرون قابل انتظار بود.

آیا باید نگران ظهور این سویه جدید باشیم؟
در حالیکه نوع دلتا عوارض شدیدی در مبتلایان  برجای می گذاشت، سویه اومیکرون به مراتب خفیف تر بود و و برتری آن نسبت به سویه دلتا، مسری تر بودن بشمار می رفت. لذا برخی نگران هستند ترکیب این دو بتواند ویروس قدرتمندتری ایجاد کند. با این حال، دانشمندان تاکید دارند اکنون که ایمنی قابل توجهی در جوامع انسانی در برابر هر دو سویه وجود دارد، دلیلی ندارد که فکر کنیم واکسن ها در برابر سویه جدید ترکیبی بی اثر هستند.

«دکتر ویلیام لی» از اعضای ارشد موسسه هلیکس مستقر در کالیفرنیا در مورد ظهور دلتاکرون گفت: مشاهدات ویروس حاکی از آن است که احتمالا سویه جدید جای نگرانی ندارد. دکتر ون کرکوف نیز با بیان اینکه تاکنون اثری از وخامت حال افراد مبتلا به این سویه دیده نشده، تاکید کرد مطالعات برای ردیابی عوارض آن ادامه خواهد یافت. «ساجد جاوید» وزیر بهداشت انگلیس هم با بیان اینکه سویه های جدید بی تردید مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرند، افزود: «هیچ نگرانی» در مورد دلتاکرون وجود ندارد.

خبر ظهور سویه دلتاکرون برای نخستین بار در تاریخ ۷ ژانویه سال جاری میلادی (۱۷ دی) توسط یک ویروس شناس قبرسی گزارش شد. دلتاکرون به دلیل دارابودن مشخصات هر دو سویه اومیکرون و دلتا به نگرانی ها در خصوص ظهور سویه ای قدرتمند از ویروس کرونا دامن زده است. از زمان آغاز همه گیری کووید-۱۹ در جهان تاکنون بیش از ۴۵۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مبتلا شده و بالغ بر ۶ میلیون و ۶۶ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.  
 

هنوز خیال‌مان از امیکرون راحت نیست؛ خطر بروز موج هفتم پس‌ از نوروز

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به این که هنوز خیالمان از امیکرون راحت نیست درباره بروز موج هفتم بیماری پس از تعطیلات نوروز هشدار داد. دکتر سید احمد طباطبایی _ دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: نسبت به روزهای گذشته شدت و میزان بیماری با امیکرون کاهش یافته است، اما مشکل موجود عدم رعایت پروتکل‌ها است که کار دست خانواده‌ها و جامعه می‌دهد. به نظر نمی‌رسد ما هنوز در مرحله‌ای باشیم که بگوییم کاملا خیال‌مان راحت است. از نظر پیک در حال طی روند کاهشی هستیم اما ابتلاها همچنان وجود دارد.

او ادامه داد: شاید روند بیماری طی روزهای آتی همچنان کاهشی باشد، اما در نظر داشته باشیم که طی نوروز گذشته که آزادی بیشتری از نظر رفت و آمدها داشتیم، شاهد بروز پیک چهارم و پنجم کرونا پس از تعطیلات بودیم. متاسفانه مردم هم خسته شده‌اند و میزان رفت و آمد و مهمانی‌ها، مسافرت‌ها، دیدو بازدیدها، مراسمات عروسی و ختم سرجای خود بازگشته است و به نظر می‌رسد این تغییر رفتارها بعد از تعطیلات نوروز مجددا مشکل آفرین باشد.

وی با اشاره به اینکه بر این اساس ممکن است پس از تعطیلات نوروزی موج دیگری از بیماری را تجربه کنیم، تاکید کرد: زمانی که ما با موج دلتا مواجه شدیم خیلی از کشورها از این موج گذر کرده بودند و این اتفاق در مورد امیکرون هم رخ داد و در شرایطی که بسیاری از کشورها در اوج امیکرون بودند ما هنوز گزارشی از امیکرون نداشتیم و یکباره با فاجعه اخیر پیک ششم مواجه شدیم. یقینا در ایران هم ممکن است با سویه‌های جدیدی از امیکرون و کرونا مواجه شویم. اکنون سفرها به کشورهای دیگر بویژه کشورهای همسایه انجام می‌شود و امکان انتقال بیماری وجود دارد.

وی در خصوص وضعیت فعلی ابتلای کودکان به کرونای امیکرون، اظهار کرد: همچنان به نظر می‌رسد کودکان در راس هجوم امیکرون هستند و هنوز بیش از بزرگسالان مبتلا می‌شوند؛ هرچند که شاید همانند بزرگسالان عوارض نداشته باشند ولی به طور کلی نمی‌توان گفت که روند ابتلای کودکان کاهش داشته است.

طباطبایی بیان کرد: تصمیماتی برای افزایش تجهیزات مراکز درمانی اطفال گرفته شده است اما به نظر می‌رسد تا زمانی که این تصمیمات محقق شود شاید تا پنج ماه زمان ببرد. از طرفی امکانات و تخت به تنهایی کافی نیست و نیروهای متخصص باید آموزش‌های لازم را دریافت کنند. از طرف دیگر در حال حاضر پرسنل و پرستاران خسته شده‌اند و نیاز به حمایت دارند. او تاکید کرد: خانواده‌ها اصلا نباید به این دلخوش باشند که بیماری‌ زایی فعلی ویروس کاملا خفیف است؛ باید موضوع را جدی گرفته و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. اکنون وضعیت تجمعات در مترو، بازارها، میادین تره‌بار و... اصلا رضایت بخش نیست.
 

مدیرعامل شرکت فایزر: تزریق دُز چهارم واکسن کرونا ضروری است

مدیرعامل شرکت فایزر گفت: تزریق دُز چهارم واکسن کووید-۱۹ "ضروری" است. "آلبرت بورلا"، مدیرعامل فایزر اظهار داشت: تزریق دُز چهارم واکسن کووید-۱۹ برای حفظ سطح قابل کنترلی از موارد بستری در بیمارستان و عفونت‌های خفیف ضروری است. در حالیکه تزریق دُز چهارم در حال حاضر برای برخی از افراد دارای نقص سیستم ایمنی مجاز است، "آنتونی فائوچی"، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی در آمریکا ماه گذشته گفته بود که احتمال تزریق دور دیگری از دُزهای یادآور با دقت بالایی تحت بررسی است.

مدیرعامل فایزر همچنین افزود: این امکان وجود دارد که تزریق دُزهای یادآور واکسن کووید-۱۹ مانند واکسن آنفلوآنزا به یک اتفاق سالانه تبدیل شود. به گزارش پایگاه خبری آکسیوس، وی تاکید کرد: سویه های کرونا در حال ظهور هستند و همچنین می دانیم که مدت زمان مصونیت در برابر بیماری زیاد طول نمی کشد. بنابراین آنچه که ما در حال انجام آن هستیم و در حال حاضر با جدیت کار می کنیم، دستیابی به واکسنی است که نه تنها در برابر همه سویه ها از جمله اُمیکرون مصونیت ایجاد کند، بلکه مصونیت ناشی از آن حداقل برای یک سال ادامه پیدا کند.
 

 شنبه بیستم و یکم اسفند 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۲/21)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

اگر تاکنون کرونا نگرفته‌ایم، نگران باشیم یا خوشحال؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

طبق گزارش CDC، بیش از نیمی از مردم ایالات‌متحده در دسته افرادی هستند که تاکنون هرگز مبتلا به کووید۱۹ نشده‌اند. این نهاد تخمین می‌زند که تا پایان ماه ژانویه سال جاری، ۴۳.۴ درصد شهروندان ایالات متحده آنتی‌بادی‌هایی از این ویروس داشتند که توسط عفونت ایجاد شده نه از طریق واکسیناسیون که نشان می‌دهد حدود ۶۰ درصد از مردم هرگز به این بیماری آلوده نشده‌اند. اکنون دستورات استفاده از ماسک در حال لغو بوده و تعداد موارد ابتلای روزانه و همچنین مرگ‌ومیر رو به کاهش است. بر اساس گزارش نیویورک تایم استراکر، موارد ابتلای جدید در دو هفته گذشته ۵۱ درصد کاهش یافته و مرگ و میرها نیز در همین مدت ۳۰ درصد کاهش یافته است. بنابراین با توجه به اینکه که کسانی که تاکنون از ابتلا به این ویروس فرار کرده‌اند به محیط‌های بازگشایی‌شده می‌روند، سوال اینجاست که آیا باید نسبت به چنین افرادی که هرگز آلوده نشده‌اند بیشتر نگران باشیم یا کمتر؟

دکتر ویلیام شافنر، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشکده پزشکی دانشگاه واندربیلت می‌گوید علم نتوانسته مشخص کند که چرا برخی از افراد می‌توانند در زمانی که ویروس در حال گسترش و احتمال قرار گرفتن در معرض آن نیز فراوان بوده، عاری از کووید۱۹ بمانند. یادآوری این نکته مهم است که اگرچه برخی از افراد فکر می‌کنند هرگز به کووید۱۹ مبتلا نشده‌اند، اما ممکن است این بیماری را بدون علامت گرفته یا علائم خفیف خود را به بیماری دیگری نسبت داده‌اند. شافنر می‌گوید: شاید این مساله برای مردم قابل تصور باشند اما ما هنوز نمی‌توانیم آن را تعریف کنیم. افراد ظرفیت‌های متفاوتی برای دفع ویروس‌ها یا باکتری‌ها دارند. آیا ممکن است برخی افراد سیستم ایمنی بهتری داشته یا مجموعه‌ای از ژن‌های برتر، یا دلیل محیطی خاصی که کمتر تحت تأثیر یک بیماری عفونی قرار می‌گیرند؟ ما نمی‌توانیم آن را در علم پزشکی سال ۲۰۲۲ تعریف کنیم، اما می‌تواند چنین باشد.

اگر لیستی از شرایط مستعد کننده برای ابتلا به کرونا داشته باشیم مانند مسن بودن، ضعف بدنی، بیماری زمینه‌ای یا چاق بودن، احتمال بیشتری وجود دارد که چنین افرادی به طور جدی بیمار شوند. همه این موارد به وضوح پاسخ بدن به بیماری را مختل می‌کند. به کسانی که هرگز آلوده نشده‌اند هشدار می‌دهیم که تصور نکنند "زره پوش" هستند و ایمنی کامل دارند. این متخصص ادامه داد: همه باید دستورالعمل‌های مربوط به واکسینه‌شدن را دنبال کرده و واکسینه‌شده‌ها باید از تکمیل دزهای تزریقی خود اطمینان حاصل کنند.  داده‌ها به وضوح نشان می‌دهد که اگر بطور کامل واکسینه شده باشید، در برابر بیماری‌های شدید ایمنی بسیار بیشتری خواهید داشت.  اگر «افرادی که تاکنون هرگز ویروس کووید نگرفته‌اند» دچار عفونت تنفسی شوند، همچنان باید برای کووید۱۹ آزمایش شوند. در حالی که واکسن‌ها و عفونت‌های قبلی محافظتی مطلوب برای بدن ایجاد می‌کنند، مدت زمان این محافظت هنوز مشخص نیست.
 

الزامات سفر در شرایط پاندمی کرونا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی بسیاری از مردم مقدمات سفر را آماده کرده اند، اما سفر در شرایط پاندمی کرونا، واجد دستورالعمل‌هایی ضدکرونایی است.

بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، نکاتی که باید در سفرها مورد توجه قرار گیرد، در ادامه می آید:
- تا زمانی که واکسیناسیون خود را کامل نکرده اید، سفر خود را به تعویق اندازید. منظور از واکسیناسیون کامل دریافت سه نوبت واکسن در افراد بالای ۱۸ سال است. - از وضعیت همه‌گیری کووید-۱۹ در مقصد خود مطلع شوید و اطلاعات کافی از گسترش بیماری، محدودیت ها و قوانین مقصد در زمینه کووید-۱۹ بدست آورید.

- در زمان ورود به فضاهای سربسته و شلوغ از ماسک مناسب استفاده کنید. این موضوع در پایانه ها، وسایل نقلیه عمومی شهری اعم از مترو، اتوبوس و بین شهری اعم از هواپیما، اتوبوس، قطار و ... اهمیت زیادی دارد. - زمانی که علامت‌دار هستید و علائمی مانند  تب، سرفه، گلو درد، آبریزش بینی و بدن درد، دارید، تست مثبت برای کووید داشته یا در دوران استراحت در منزل و قرنطینه ناشی از ابتلا به بیماری و یا قرنطینه ناشی از تماس با فرد بیمار را سپری نکرده اید، سفر نکنید. - در صورتی که به هر دلیلی مجبور به سفر هستید و واکسیناسیون کامل نداشته‌اید، باید قبل از سفر و پس از بازگشت از مقصد، تست کووید-۱۹ دهید.

در عین حال سفر نکنید اگر: 
- احساس بیماری می کنید: حتی اگر در طی ۹۰ روز گذشته مبتلا به کووید-۱۹ شده باشید یا واکسیناسیون کامل داشته باشید. - تست کووید مثبت دارید: تا زمانی که ۱۰ روز از تاریخ تست یا شروع علائم نگذشته باشد، سفر نکنید. - در تماس نزدیک با فرد مبتلا به کووید بوده اید و به شما توصیه شده که قرنطینه شوید. بنابراین تا زمانی که حداقل ۵ روز از آخرین تماس شما با بیمار نگذشته باشد، سفر نکنید. همچنین بهتر است که اگر مجبور شدید که در فاصله بین ۶ تا ۱۰ روز پس از تماس نزدیک با فرد مبتلا سفر کنید، در هنگام حضور در کنار دیگران از ماسک های مناسب استفاده کنید. در هر صورت هنگام تصمیم به سفر، نباید علائمی داشته یا احساس بیماری کنید.

از خود و اطرافیان محافظت کنید:
- توصیه های بهداشتی را جدی بگیرید. توصیه های بهداشتی خاص مرتبط با مقصد خود را بشناسید و رعایت کنید. - کودکان، خصوصاً اطفال زیر ۲ سال و سالمندان نیاز به مراقبت بیشتری دارند و باید با جدیت بیشتری از ماسک های مناسب در زمان حضور در مراکز شلوغ و سربسته استفاده کنند. - افرادی که دچار نقص ایمنی باشند، به دلیل احتمال ابتلا به موارد شدیدتر کووید-۱۹، باید با جدیت بیشتری پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. استفاده از ماسک های مناسب در زمان حضور در مراکز شلوغ و سربسته اکیداً توصیه می شود.

- در طول دوران سفر، همه مسافرین باید خود ارزیابی از نظر علائم مشکوک به کووید-۱۹ را انجام دهند. در صورت بروز علائم، سریعاً جداسازی انجام شده و با مراکز درمانی تماس بگیرند. در نهایت مجددا توصیه می شود که با تکمیل واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی توصیه شده، آرامش بیشتری را به خود و خانواده خود هدیه کنید.
 

آمار جهانی کرونا؛ ابتلای بیش از ۴۵۵ میلیون نفر به کووید تاکنون

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

مجموع آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان تاکنون به ۴۵۵ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۱۲۸ نفر رسیده و تاکنون مرگ شش میلیون و ۵۸ هزار و ۱۱۲ نفر نیز بر اثر این بیماری تأیید شده و ۳۸۹ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۲۱۵ نفر از مبتلایان نیز تاکنون بهبود یافته‌اند.

  بر اساس آمارهای رسمیِ همه‌گیری کرونا، آمریکا با بیش از ۸۱.۱ میلیون مبتلا و بیش از ۹۹۳ هزار قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد و هند نیز با آمار بیش از ۴۲.۹ میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی به لحاظ میزان ابتلا قرار گرفته است.
همچنین آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برزیل هم از ۲۹.۳ میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است. برزیل در عین حال با بیش از ۶۵۴ هزار جان باخته پس از ایالات متحده، دومین رکورددار تعداد قربانیان کووید ۱۹ در جهان محسوب می‌شود.
پس از آن هند با بیش از ۵۱۵ هزار قربانی، سومین کشور به لحاظ ثبت بالاترین آمار مرگ و میر کرونایی در این فهرست جهانی است.
همچنین در اروپا، روسیه با گذشتن از آمار ۳۵۹ هزار قربانی، هم اکنون بالاترین آمار مرگ و میر کرونایی را در بین کشورهای این منطقه دارد و در جهان نیز چهارمین کشور با بالاترین نرخ فوتی‌های این بیماری است.
فرانسه همچنین با ثبت بیش از ۲۳.۳ میلیون مبتلا هم اکنون رکورددار ابتلا در قاره سبز و چهارمین کشور با بیشترین آمار بیمار کرونایی در جهان است.
جدول به‌روز شده پاندمی جهانی کرونا
بنابر جدول به‌روز شده در پایگاه اطلاع‌رسانی "ورلداُمتر"، شمار مبتلایان و قربانیان این بیماری در ۱۰ کشوری که طبق گزارش‌های رسمی بالاترین آمارها را تاکنون داشته‌اند تا صبح امروز (شنبه) به ترتیب به شرح زیر است:

نام کشورمجموع مبتلایانمجموع قربانیان
۱ایالات متحده۸۱,۱۵۴,۹۶۰۹۹۳,۰۴۴
۲هند۴۲,۹۸۷,۸۷۵۵۱۵,۸۳۳
۳برزیل۲۹,۳۰۵,۱۱۴۶۵۴,۶۱۲
۴فرانسه۲۳,۳۸۱,۲۷۹۱۴۰,۰۲۹
۵انگلیس۱۹,۵۳۰,۴۸۵۱۶۲,۷۳۸
۶روسیه۱۷,۲۴۲,۰۴۳۳۵۹,۵۸۵
۷آلمان۱۶,۸۸۱,۹۴۸۱۲۵,۹۱۱
۸ترکیه۱۴,۵۱۳,۷۷۴۹۶,۲۱۷
۹ایتالیا۱۳,۲۶۸,۴۵۹۱۵۶,۶۴۹
۱۰اسپانیا۱۱,۲۲۳,۹۷۴۱۰۱,۱۳۵

همچنین ایران نیز با مجموع هفت میلیون و ۱۱۷ هزار و ۵۴۴ مورد ابتلا و ۱۳۸ هزار و ۷۱۱ مورد فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹ در حال حاضر در رتبه دوازدهم در بین کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا قرار دارد.

بر اساس آمار فوق پس از ایالات متحده، هند و برزیل تاکنون در فرانسه، انگلیس، روسیه، آلمان، ترکیه، ایتالیا، اسپانیا، آرژانتین، ایران، هلند، کره جنوبی، کلمبیا، اندونزی، لهستان، ژاپن، مکزیک، ویتنام، اوکراین، مالزی، رژیم صهیونیستی، آفریقای جنوبی، جمهوری چک، فیلیپین، بلژیک، استرالیا، پرو، پرتغال، کانادا، شیلی، تایلند، اتریش و سوئیس نیز بیش از سه میلیون مبتلا ثبت شده‌ است. روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۲۵ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.
 

 جمعه بیستم اسفند 

رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۰/۱۲/۲۰)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۲/20)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

آزمایش قرص کرونای پاکسلووید روی کودکان

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 
فایزر آزمایش داروی کووید پاکسلووید (Paxlovid) را روی کودکان شش تا ۱۷ ساله آغاز کرد. شرکت فایزر اعلام کرد که فاز ۲/۳ آزمایش بالینی قرص ضد ویروس کووید خود موسوم به پاکسلووید را برای کودکان شش تا ۱۷ ساله راه اندازی کرده است. در اطلاعیه این شرکت آمده است: در این بررسی ایمنی و اثربخشی دارو روی کودکان مبتلا به علائم کووید و عفونت تایید شده که در بیمارستان بستری نشده‌اند و در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری هستند، ارزیابی می‌شود.

کارشناسان آمریکایی اظهار داشتند: از زمان آغاز همه‌گیری، بیش از ۱۱ میلیون کودک زیر ۱۸ سال در ایالات متحده به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند که تقریبا ۱۸ درصد موارد گزارش‌شده را تشکیل می‌دهد و به پذیرش بیش از ۱۰۰ هزار کودک در بیمارستان منجر شده است. ضرورت دارد تا روش‌های درمانی سرپایی وجود داشته باشد تا به کودکان و نوجوانان در کمک به جلوگیری از پیشرفت بیماری، بستری شدن در بیمارستان یا مرگ جلوگیری کند.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال اکسپرس، در حال حاضر داروی پاکسلووید در بسیاری از کشورهای جهان تایید شده یا مجوز گرفته است. بررسی‌های انجام گرفته روی بیماران ۱۸ سال به بالا نشان داد در صورت مصرف این دارو در چند روز نخست بروز علائم بیماری، خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از کووید-۱۹ حدود ۸۹ درصد کاهش می یابد.
 

 پنج شنبه نوزدهم اسفند 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۲/19)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

اینفوگرافی؛ آخرین آمار از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور تا 19 اسفند 1400

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کووید-19 تمام نشده است

دبیر کل سازمان جهانی بهداشت (WHO) دو سال پس از آن که برای اولین بار واژه همه گیری را برای آگاه ساختن جهان از تهدید نوظهور بیماری کووید-19 به کار گرفت، تاکید کرد که همه گیری تمام نشده است. "تدروس آدهانوم" دبیر کل سازمان جهانی بهداشت، اولین بار در ۱۱ مارس ۲۰۲۰ کووید-۱۹ را یک بیماری همه گیر توصیف کرد. با گذشت دو سال، وی نسبت به اینکه چگونه ویروس هنوز در برخی از نقاط جهان در حال تکامل و افزایش است، ابراز تاسف کرد.

وی تاکید کرد: اگرچه موارد ابتلا و مرگ‌ومیر در سطح جهان رو به کاهش است و چندین کشور محدودیت‌های کرونایی را لغو کرده‌اند، این همه‌گیری هنوز به پایان نرسیده است و تا زمانیکه در تمام نقاط تمام نشود، هیچ نقطه ای از جهان از آن در امان نخواهد بود. دبیر کل سازمان جهانی بهداشت افزود: ویروس به تکامل خود ادامه می‌دهد و ما همچنان در توزیع واکسن‌ها، انجام غربالگری و درمان‌ بیماران در برخی مناطق با موانع بزرگی روبرو هستیم.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال اکسپرس، او همچنین در مورد کاهش اخیر تعداد تست‌های کرونا هشدار داد و گفت: این اقدام بشر را نسبت به آنچه کووید-19 در سر دارد، غافل می کند. چندین کشور تعداد تستهای تشخیص کرونا را به شدت کاهش داده اند که نگران کننده است. در این شرایط، توانایی ما در کنترل ویروس، نحوه انتشار و چگونگی تکامل آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
 

 چهارشنبه هجدهم اسفند 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۲/18)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

دانشمندان درمان جدیدی برای کووید کشف کردند

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 
دانشمندان راه‌حل جدیدی برای درمان عفونت کووید-۱۹ با استفاده از یک ماده بیولوژیکی یافتند. به نقل از نیوز، بر اساس آخرین نتایج تحقیق جدید دانشمندان ماده‌ای یافتند که از تولیدمثل سارس-کوو-۲ جلوگیری می‌کند همچنین محافظی در برابر آلوده شدن سلول‌های ریه انسان است. محققان در مرکز پزشکی سیدرز-ساینای ایالات‌متحده برای  این آزمایش از مواد بیولوژیکی استفاده کردند که توسط سلول‌های پوست انسان دوباره مهندسی شده‌اند.

تاکنون روش‌های موجود درمان کووید-۱۹ عمدتا بر جلوگیری از تکثیر ویروس متمرکز بوده است. با این حال، دانشمندان ادعا کرده‌اند که درمان جدید از تکثیر جلوگیری و از بافت نیز محافظت یا آن را ترمیم می‌کند که عملکرد مهمی است زیرا کووید-۱۹ می‌تواند علائمی را ایجاد کند که مدت‌ها پس از رفع عفونت ویروسی بر بیماران تاثیر می‌گذارد.

درمان بالقوه بررسی شده در این مطالعه توسط دانشمندان با استفاده از سلول‌های پوستی به نام فیبروبلاست‌های پوستی ایجاد شد. محققان سلول‌ها را برای تولید وزیکول‌های خارج سلولی (EVs) مهندسی کردند، نانوذراتی که به‌عنوان یک سیستم ارتباطی بین سلول‌ها و بافت‌ها عمل می‌کنند. مهندسی این فیبروبلاست‌ها به آنها اجازه می‌دهد EVs  که محققان آن را «ASTEX» نامیدند با توانایی ترمیم بافت ترشح شوند.

در آزمایش‌های قبلی، محققان نشان دادند که ASTEX می‌تواند بافت قلب، بافت ریه و آسیب عضلانی را در موش‌های آزمایشگاهی ترمیم کند. هنگامی که همه‌گیری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ آغاز شد، محققان به بررسی اینکه آیا ASTEX می‌تواند به عنوان درمان علیه سارس-کوو-۲ استفاده شود، روی آوردند. این مطالعه از طریق همکاری با محققان دانشگاه کالیفرنیا، اس آنجلس (UCLA) انجام شد. محققان این دانشگاه، ASTEX را روی سلول‌های اپیتلیال ریه انسان، سلول‌هایی که مجرای ریوی را پوشش می‌دهند و هدف عفونت سارس-کو-۲هستند، آزمایش کردند.

آنان کشف کردند که ASTEX از راه‌اندازی یک فرآیند التهابی که می‌تواند منجر به مرگ سلولی شود جلوگیری می‌کند. سلول‌های درمان‌شده با ASTEX نیز نوعی پروتئین به نام ACE که سارس-کوو-۲ ممکن است برای آلوده کردن سلول‌ها استفاده کند را کمتر تولید کردند. سپس این گروه درمان بالقوه را با رمدسیویر، دارویی که در حال حاضر برای درمان کووید-۱۹ استفاده می‌شود، مقایسه کرد و دریافت که رمدسیویر تولید ACE را مهار نمی‌کند. در عوض، رمدسیویر از چسبیدن ویروس به پروتئینی به نام ACE۲ جلوگیری می‌کند. بنابراین ASTEX  ممکن است راه دیگری برای جلوگیری از ورود ویروس به سلول‌ها ارائه دهد.

ویروس‌ها تشکیلاتی برای ورود به سلول‌ها ندارند بنابراین از پروتئین‌ها استفاده می‌کنند. ما معتقدیم هدف قرار دادن پروتئین‌های ACE تنها راهی است که سارس-کو-۲ به سلول‌ها نفوذ کرده، اطلاعات ژنتیکی را ربوده و در بدن تکثیر می‌شود. نتایج این تحقیق در نشریه Biomaterials and Biosystems منتشر شده است.
 

 سه شنبه هفدهم اسفند 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۲/17)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

برای خرید آجیل، میوه و شیرینی شب عید در شرایط کرونا چه مواردی را رعایت کنیم؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

با توجه به تعطیلی‌ها در ایام عید، معمولا برنامه غذایی روزانه تغییر می‌کند و این تغییرات ممکن است سلامت افراد را به خطر اندازد. یکی از مشکلات اساسی که اکثر مردم در ایام نوروز با آن مواجه‌اند، اضافه وزن ناشی از مصرف زیاد شیرینی، شکلات، آجیل و ... است. اضافه وزن و چاقی خود زمینه‌ساز دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، چربی خون بالا و بالاخره بیماری‌های قلبی عروقی است. البته باید توجه داشت که احتمال ابتلا به کرونا در افراد چاق بیشتر و پیشرفت بیماری بیشتر است. بنابراین با رعایت نکاتی در تغذیه خود در این ایام می‌توانید از بروز اضافه وزن و چاقی  پیشگیری کنید.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، در ایام نوروز توجه به سه موضوع بسیار مهم است:
_ خرید آجیل، شیرینی، میوه
_ نحوه تغذیه در دید و بازدید
_  توصیه‌های عمومی در سفر
خرید آجیل: (مغزها) از جهت ارزش غذایی در هرم غذایی در گروه حبوبات قرار گرفته است که مواد مغذی مهم موجود در این گروه پروتئین، آهن، روی و بعضی از انواع ویتامین‌های گروه B، کلسیم، مس و فسفر است.

نکات مهم هنگام خرید انواع مغزها چیست؟
_ نباید آفت زدگی (آفت زنده) و یا بقایای آفت مرده داشته باشد. با توجه به درصد بالای روغن در این موارد، نباید طعم تند پیدا کرده باشد. ( در غیر این صورت نشانه فساد روغن است).
_ نباید در معرض رطوبت قرار گیرند. رطوبت می‌تواند به ایجاد سم افلاتوکسین کمک کند.
_ نباید دارای رنگ غیرطبیعی باشد ( برخی افراد سودجو به هنگام بو دادن برخی از مغزها از رنگ‌های غیرمجاز صنعتی و یا شیمیائی استفاده می‌کنند که مصرف این رنگ‌ها سرطان‌زا است.)
_ نباید این اقلام در خارج از فروشگاه در معرض گرد و غبار قرار گیرند و با توجه به شرایط کرونا باید تمامی این مغزها دارای پوشش باشند و از تماس دست خریدار با آنها باید خوداری کرد.
_ انواع آجیل باید در شرایط خشک و خنک قرار داشته باشند. بعضا دیده می‌شود مغزها در ویترین مغازه‌ها در معرض تابش نور مستقیم خورشید هستند که این امر می‌تواند باعث فساد مغزها شود.
_ وجود نمک زیاد در برخی از انواع  آجیل می‌تواند باعث افزایش فشارخون شما شود پس بهتر است از آجیل کم نمک یا بدون نمک استفاده کنید. مصرف نمک زیاد باعث تضعیف سیستم ایمنی و افزایش ریسک ابتلا به کرونا می‌شود.

خرید شیرینی:
_ سعی کنید از شیرینی‌های کوچک، کم شیرین و بدون رنگ‌های مصنوعی و شیمیایی خریداری کنید. بعضی از فروشندگان ادعا می‌کنند که این رنگ‌ها خوراکی است اگرچه ممکن است این رنگ‌ها خوراکی باشند ولی مصرف آنها در قنادی‌ها غیرمجاز است. رنگ‌های خوراکی فقط در کارخانجات تولید مواد غذایی و با نظارت مسئولین فنی و مطابق با پروانه ساخت هر محصول غذایی باید استفاده شوند تا برای انسان مضر نباشد. _ از مراکزی شیرینی تهیه کنید که مطمئن باشید مواد اولیه سالم و بهداشتی استفاده می‌کنند. آرد گندم، آرد برنج، روغن، زعفران، هل و گلاب جزء مواد اولیه شیرینی‌های عید است که اگر هر کدام از اینها غیربهداشتی و ناسالم باشد به سلامت ما لطمه می‌زند.

_ خرید انواع شکلات، تافی، آبنبات، سوهان و سایر شیرینی‌های پرچرب و شیرین را محدود کنید. مواد غذایی شیرین و پر چرب زمینه ساز اضافه وزن و چاقی و به تبع آن افزایش احتمال ابتلا به کرونا، دیابت، پر فشاری خون، چربی خون بالا، کبد چرب و... می‌شوند و خود این بیماری‌ها خطر ابتلا و مرگ ناشی از کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد. بنابراین در این دوران باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشیم. به مواد غذایی و تنقلاتی که خریداری و مصرف می‌کنیم توجه بیشتری داشته باشیم. در واقع به جای مصرف تنقلات و مواد غذایی با نمک و چربی و قند بالا از مواد غذایی با نمک و قند و چربی کمتر استفاده کنیم تا این دوران همه‌گیری را با سلامتی پشت سر بگذاریم.

خرید میوه:
_ اندازه میوه نقشی در میزان مواد مغذی آن ندارد بلکه حمل و نقل و نگهداری و شیوه مصرف میوه می‌تواند باعث کاهش انواع ویتامین‌ها خصوصا ویتامین C شود. برای مثال از پوست کندن و خرد کردن میوه برای مدت زمان طولانی خودداری کنید؛ چرا که این امر علاوه بر کاهش برخی ویتامین خصوصا ویتامین C باعث جذب آلودگی‌های محیطی خواهد شد. _ میوه‌های خشک هم اگر در شرایط بهداشتی تهیه شده باشد منابع خوب ویتامین، انرژی و فیبر هستند، ولی توجه داشته باشید که میوه‌های خشک، ویتامین کم‌تر و انرژی بیشتری نسبت به میوه‌های تازه دارند. البته حتما باید در مراکز فروش به دلیل شیوع کرونا روی آنها پوشیده شده باشد.
 

 دوشنبه شانزدهم اسفند 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۲/16)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

 یک شنبه پانزدهم اسفند 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۲/۱۵)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400 

 شنبه چهاردهم اسفند 

 

اینفوگرافی؛ آخرین آمار از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور تا 14 اسفند 1400

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400


شناسایی ۴۰۸۹ بیمار جدید کرونا در کشور / ۱۵۴ نفر دیگر جان باختند

بنابر اعلام وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته ۴هزار و ۸۹ بیمار جدید کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۵۴ نفر نیز به دلیل این بیماری جان باختند.

به گزارش ایسنا، از دیروز تا امروز ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۱۲ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۸۴ هزار و ۳۰۶ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۷ هزار و ۷۴۷ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون ۶ میلیون ۷۱۹ هزار و ۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۹۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۴۷ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۵۴۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۱۴۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۹۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۰۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
 

چرا ویروس کرونا از طریق سطوح منتقل نمی‌شود؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

در اوایل سال ۲۰۲۰ خبر شیوع ویروسی کشنده باعث وحشت افراد شد و به دلیل مقابله با این ویروس مهلک مردم لوازم نظافتی و بهداشتی بسیاری خریداری کردند اما ۲ سال بعد دانشمندان دریافتند ویروس سارس کوو ۲ که باعث بیماری کووید می‌شود، عمدتا از طریق قطرات تنفسی در هوا منتشر می‌شود و نه سطوح. به نقل از ساینس، نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد مخاط باعث می‌شود ویروس‌های کرونایی که روی سطوح چسبیده‌اند، کمتر عفونی شود. البته نتایج تحقیقات قبلی حاکی از این بود که کروناویروس‌ها می‌تواند روزها یا هفته‌ها روی سطوح باقی بماند اما قوی‌ترین شواهد مربوط به انتقال از طریق قطرات هوای حامل ویروس است؛ بنابراین علت این نتایج متفاوت چیست؟

اکثر دانشمندان ویروس‌ها را در بافرها یا محیط‌های رشد بررسی کردند اما در واقع یک فرد آلوده به ویروس کرونا که روی میز عطسه می‌کند، ویروس سارس کوو ۲ پوشیده از مخاط را منتشر می‌کند؛ موکوس(مخاط) دارای مولکول‌های قندی است که توانایی ویروس کووید را برای آلوده کردن سلول‌ها مسدود می‌کند. محققان این تحقیق به دنبال این بودند که دریابند چگونه مخاط ممکن است باعث توقف انتقال ویروس موجود روی سطوح شود. علاوه بر آب، نمک‌ها، لیپیدها، DNA و سایر پروتئین‌ها موکوس دارای پروتئین‌هایی به نام موسین و مولکول‌های قندی به نام گلیکان است. گلیکان‌ها مهم است زیرا پروتئین‌های اسپایک سارس کوو ۲ این مولکول‌های قند را در انتهای سطح سلول هدف قرار می‌دهد تا سلول‌ها را آلوده کند. بنابراین اگر پروتئین‌های سنبله با مخاط پوشانده شود، ممکن است به پروتئین‌های موجود در سطوح سلولی متصل نشود.

این گروه با استفاده از یک نسخه ساختگی از ویروس کرونای انسانی به نام OC۴۳ قطرات ویروس را در یک بافر یا محیط رشد با ۰.۱ تا ۰.۵ درصد موسین موجود در مخاط بینی و بزاق موجود در سطح پلاستیکی قرار دادند. آنان باقیمانده و توانایی آن برای آلوده کردن سلول‌ها را اندازه‌گیری کردند. محققان دریافتند ویروس‌های پوشیده از مخاط به‌ طور چشمگیری کمتر عفونی بود. آنان همچنین نتایج مشابهی هنگامی که موسین‌ها را از سطوح فولادی، شیشه‌ای و ماسک جراحی به دست آوردند، یافتند. این گروه دریافت که ممکن است عفونت از حرکت موسین به لبه آن ناشی شود؛ به همین دلیل هنگامی که قطرات خشک می‌شود، یک اثر حلقه قهوه‌ای‌رنگ ایجاد می‌کند. این جنبش موسین‌ها و ویروس‌ها را به هم نزدیک می‌کند تا تعامل با یکدیگر را آسان‌تر کند. نتایج این تحقیق در ACS Central Science قابل دسترس است.
 

یافته‌های علمی و اقدامات عملی مقابله با کرونا مستندسازی شود

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه طی ۲ سال مواجهه با بحران کرونا شاهد از خودگذشتگی و تلاش‌های گسترده‌ای در بخش‌های مختلف بوده‌ایم، بر لزوم مستندسازی اقدامات عملی انجام و یافته‌های علمی کسب شده، تاکید کرد. سید وحید حسینی شنبه ۱۴ اسفند در جلسه ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ضمن تبریک فرا رسیدن ماه شعبان و اعیاد شعبانیه، بر لزوم رعایت بیش از پیش شیوه نامه های بهداشتی در جامعه به ویژه در آستانه سال نو، تاکید کرد.

او با اشاره به تلاش تمام واحدهای زیرمجموعه دانشگاه در طی دو سال بحران کروناویروس گفت: در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز همواره برای خدمت رسانی به بیماران و مراجعان با تمام ظرفیت های موجود تلاش می شود و تجربیات موج های گذشته کروناویروس، سبب شده تا در موج ششم این بیماری، اقدامات و خدمت رسانی با کیفیت بیشتر و بهتر به مردم ارایه شود. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین بر لزوم مستندسازی اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با کرونا و یافته های علمی به دست آمده تاکید کرد و افزود: تجربیات حاصل از شیوع بیماری کووید۱۹ در کنار مقابله با کروناویروس، می تواند در سال های آینده برای پیشگیری و مقابله با سایر بیماری های واگیر و غیرواگیر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

او با اشاره به تداوم روند خدمت رسانی به بیماران و مراجعان غیرکرونا در بیمارستان ها و مراکز ارائه خدمات سلامت همزمان با شیوع کروناویروس، عنوان کرد: با وجود سختی های بسیار و حجم کاری بالای مجموعه سلامت استان، از آغاز شیوع کرونا تاکنون تلاش شده تا بدون هرگونه اختلال، خدمات سلامت مانند گذشته با بهترین کیفیت ارائه شود. سرپرست علوم پزشکی شیراز در ادامه با اشاره به نزدیک شدن به سال نو و حضور مردم در مراکز خرید و مجتمع های تجاری از مردم خواست، به طور جدی به رعایت شیوه نامه های بهداشتی پایبند بوده و از حضور غیرضروری در این مراکز پرهیز کنند تا سلامت خانواده ها دچار تهدید نشده و ایام نوروز با سلامت سپری شود.

حسینی همچنین با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون در کاهش خطر کروناویروس، از خانواده ها خواست ضمن مراجعه برای دریافت دُز سوم واکسن و تکمیل واکسیناسیون خود، به واکسینه کردن کودکان نیز توجه ویژه ای داشته باشند که در همین راستا واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۲ سال در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته و در تمام استان ها از سوی دانشگاه های علوم پزشکی در حال اجراست.
 

آینده کرونا بعداز اُمیکرون؛ پایان کامل موج ششم چه زمانی است؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «آمارهای رسمی نشان می‌دهد که پیک اُمیکرون، روزهای پایانی خود را در ایران سپری می‌کند. بررسی آمارهای ابتلای روزانه به کرونا نشان می‌دهد که بیشترین تعداد مبتلای روزانه در هفته سوم بهمن ماه ثبت شده که به بیش از ۳۹‌هزار نفر رسیده است. اما پس از آن از تعداد مبتلایان کاسته شده و در هفته دوم اسفند ماه به حدود ۶۵۰۰ نفر رسیده است. آمار فوتی‌های ثبت شده نیز روند نزولی را در پیش گرفته است.

«دنیای‌اقتصاد» برای اولین بار ۲۵ بهمن ماه در گزارشی با عنوان «زمان عبور از قله اُمیکرون» پیش‌بینی کرده بود که سویه جدید کرونا موسوم به اُمیکرون تا پیش از نیمه اسفند ماه فروکش کند. پس از آن در ۲۷ بهمن ماه نیز در گزارش دیگری با عنوان «شاهد دوم گذر از پیک اُمیکرون» با بررسی روند این سویه در کشورهایی که زودتر درگیر اُمیکرون شدند، تاکید کرده بود که طول زمانی رسیدن به پیک اُمیکرون یک ماه است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقد بودند پیک اُمیکرون تا پایان سال ۱۴۰۰ و در بهترین حالت در نیمه اسفند ماه رخ دهد.

علاوه بر این، پس از عبور از سویه اُمیکرون سه سوال مهم مطرح است، اول؛ چه زمانی واریانت نگران‌کننده‌ بعدی پدیدار خواهد شد؟ دوم؛ آیا واریانت بعدی، بیماری شدید ایجاد خواهد کرد؟ و در نهایت، آیا واکسن‌ها ایمنی کامل در مقابل سویه‌های بعدی خواهند داد؟ پژوهشی به بررسی پاسخ‌های احتمالی به این پرسش‌ها پرداخته است. «دنیای‌اقتصاد» در این گزارش با استناد به پژوهش‌های رسمی، به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.

اُمیکرون در مسیر نزولی
آمارهای روزانه کرونا نشان می‌دهد سایه سویه جدید کرونا موسوم به اُمیکرون از کشور عبور کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در ابتدای دی ماه تعداد مبتلایان روزانه کرونا حدود ۲۱۰۰ نفر بود اما به مرور تا نیمه بهمن ماه به کمی کمتر از ۴۰‌هزار نفر در روز رسید. اما همان‌ طور که در گزارش‌های «دنیای‌ اقتصاد» پیش‌بینی شد، پیک اُمیکرون حدود یک ماه طول کشید و تعداد مبتلایان روزانه از هفته سوم بهمن ماه روند نزولی در پیش گرفت. نگاهی به نمودار مبتلایان روزانه نشان می‌دهد که پیک افزایشی تعداد مبتلایان روزانه به کرونا در فاصله ۱۳ بهمن تا ۱۹ بهمن رخ داده و پس از آن، روند، نزولی شده است.

علاوه براین، آمار نسبت ابتلا به آزمایش‌های روزانه نیز از حدود ۴۰‌درصد در ۲۰ بهمن ماه، به ۵/ ۸‌درصد در ۱۳ اسفند ماه رسیده است. آمار فوتی‌های روزانه نیز که با تاخیر حدود دو هفته تا چهار هفته به نسبت مبتلایان روزانه تغییر می‌کند، در یک هفته اخیر روندی نزولی داشته است. مطابق پیش‌بینی‌های گذشته «دنیای‌ اقتصاد» با این آمارها پیش از نیمه اسفند ماه، پیک سویه جدید کرونا گذشته و وارد فاز نزولی شده است. این در حالی است که برخی از کارشناسان معتقد بودند این سویه مدت طولانی‌تری در کشور باقی خواهد ماند و احتمالا پیک آن پایان سال ۱۴۰۰ خواهد بود. حتی برخی عنوان کرده بودند در سال آینده نیز از این پیک عبور نمی‌کنیم.

سه پرسش کلیدی بعد از اُمیکرون
واریانت اُمیکرون موج تازه‌ای از عفونت‌های ویروس SARS-CoV-2 و اضطراب را به همراه آورد اما آمارها نشان می‌دهد که در آغاز سال ۲۰۲۲، برخی کشورها در حال ثبت کاهش موارد ابتلا هستند. پس از دو سال نوسان بین فراز و نشیب‌های همه‌گیری، اغلب مردم کنجکاو هستند که موج بعدی چه هنگام خواهد آمد و چه شکلی خواهد گرفت. به گزارش سایت «کرونا ساینس» اندرو رامبات که در مورد تکامل ویروسی در دانشگاه ادینبورگ پژوهش می‌کند، می‌گوید: «من فکر می‌کنم که این که ما واریانت‌های جدید با درجه‌های مختلف فرار ایمنی را خواهیم دید اجتناب‌ناپذیر است. آنها می‌توانند از هر جایی که انتقال گسترده‌ای وجود دارد پدیدار شوند.»

اما نکته مهمی که دانشمندان تاکید می‌کنند این است که تنها «زمان» نشان می‌دهد که چه چیزی در انتظار بشر است. دانشمندان همان‌ طور که در انتظار ورود واریانت بعدی به صحنه هستند، در حال بررسی واریانت غالب کنونی اُمیکرون هستند تا آینده را بهتر پیش‌بینی کنند. اما پس از گذر از این سویه، سه پرسش کلیدی وجود دارد که دانشمندان سعی دارند به این پرسش‌ها پاسخ دهند.

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

چه زمانی واریانت نگران‌کننده‌ بعدی پدیدار خواهد شد؟
دانشمندان معتقدند هیچ راهی وجود ندارد که با اطمینان بدانیم چه زمانی یک واریانت غالب خواهد شد که ویژگی‌های جدید نگران‌کننده‌ای مانند گسترش سریع‌تر، ایجاد بیماری شدیدتر یا فرار از پاسخ‌های ایمنی داشته باشد. دانشمندان با توجه به بررسی داده‌های سویه دلتا و اُمیکرون معتقدند که یک واریانت جدید هر چند ماه به سرعت گسترش پیدا خواهد کرد اما این که آیا آن واریانت در سطح یک واریانت نگران‌کننده ایجاد خواهد شد، یک پرسش بدون پاسخ است.

به عنوان مثال بررسی زیرسویه‌های اُمیکرون نشان می‌دهد که تغییر بزرگی در آنها ایجاد نشده است که این مساله در عامل‌های بیماری‌زای ویروسی شایع است. البته محققان تاکید دارند که جهان پیش از این، یک عفونت ویروسی را از نزدیک دنبال نکرده است و در نتیجه دانشمندان، جزئیات مهمی را از دست داده‌اند. از سوی دیگر به دلیل این که سویه اُمیکرون بیماری نسبتا خفیفی ایجاد می‌کرد، تعداد افرادی که برای آزمایش دادن مراجعه کردند کاهش پیدا کرد. در نهایت، این مساله تلاش‌های نظارت ژنومی ویروس SARS-CoV-2 را ضعیف خواهد کرد. به گفته دانشمندان، هنگامی که اُمیکرون کشف شد، زنگ خطر به سرعت زده شد، اما در آینده، هفته‌ها طول خواهد کشید تا پی ببریم که یک واریانت نگران‌کننده‌ جدید در کار است.

آیا واریانت بعدی، بیماری شدید ایجاد خواهد کرد؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد که اُمیکرون نسبت به واریانت‌های نگران‌کننده قبلی، با احتمال کمتری بیماری شدید ایجاد می‌کند، ویژگی که به کاهش سرعت افسارگسیخته‌ این واریانت کمک کرده است. هرچند دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که ویروس به سمتی حرکت کند که بیماری خفیفی ایجاد ‌کند، اما تاکید دارند که مسیر تکاملی ویروس SARS-CoV-2 همچنان نامشخص است.

از سوی دیگر محققان تاکید می‌کنند که تاکنون، سویه‌های جدید از سویه‌های قبلی نشات نگرفته‌اند، بنابراین تضمینی وجود ندارد که سویه غالب بعدی از شاخه‌ خفیف اُمیکرون جوانه بزند. حتی آنها این احتمال را که واریانت بعدی از سویه دلتا یا آلفا باشد را غیرممکن نمی‌دانند. همچنین پژوهشگران هنوز نمی‌دانند که میزان خفیف بودن نسبی اُمیکرون به دلیل شیوع ایمنی در برابر ویروس SARS-CoV-2 است یا به دلیل ویژگی‌های ذاتی خود ویروس. همچنین دانشمندان معتقدند که ویروس کرونا بسیار غیر قابل پیش‌بینی است و اگرچه اُمیکرون تاثیر کمی بر روی ریه‌ها داشت، اما نمی‌توان تضمین کرد که سویه‌های بعدی نیز اثرگذاری مشابهی داشته باشند.

آیا واکسن‌ها در برابر واریانت‌های در حال پیدایش محافظت خواهند کرد؟
تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که واکسن به کاهش اثرگذاری اُمیکرون کمک کرده است. به گفته‌ دانشمندان، این مساله به خوبی نویدبخش تاب‌آوری و مقاومت ایمنی به واسطه واکسن در برابر واریانت‌های نگران‌کننده‌ آینده است. افراد ممکن است یکی از واکسن‌ها یا ترکیبی از واکسن‌ها را دریافت کرده باشند یا عفونت ناشی از یک یا چند سویه را، با یا بدون واکسیناسیون تجربه کرده باشند. بررسی دانشمندان نشان می‌دهد مواجهه‌ها با ویروس SARS-CoV-2، یا از طریق واکسیناسیون یا عفونت، پاسخ‌های پادتن و همچنین پاسخ‌های ناشی از سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های B را تقویت و بهتر می‌کند.

بنابراین، با مواجهه‌ بیشتر افراد با ویروس از طریق سازوکارهای مختلف، پیدایش سویه‌های نگران‌کننده‌ جدید ممکن است بار بیماری کمتری را تحمیل کند، هر چند که در آماده‌کردن بدن ما برای مبارزه و پیروز شدن با واریانت‌های جدید، برخی شکل‌های مواجهه ممکن است بهتر از سایر آنها باشد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که واکسینه شده و سپس با اُمیکرون آلوده شدند، افزایش قابل‌توجهی در پادتن‌ها داشته‌اند. در نهایت، محققان تاکید دارند که داده‌ها همچنان به اهمیت واکسیناسیون اشاره می‌کنند. در واقع آنها تاکید دارند که مسائل زیادی است که در مورد جهش‌های ویروس کرونا نمی‌دانیم اما آن چه تحت کنترل ماست تزریق واکسن است که احتمالا ایمنی برای سایر سویه‌های کرونا را افزایش می‌دهد.» /ایسنا
 

 جمعه سیزدهم اسفند 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۲/۱۳)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

 پنج شنبه دوازدهم اسفند


آمار کرونا در ایران و جهان(۱۴۰۰/۱۲/۱۲)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

اسفندماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

هر چند با افزایش شیوع سویه اومیکرون، ابتلای کودکان و مراجعه سرپایی و بستری های روزانه افزایش یافت اما بنابر اطلاعات ستاد ملی مقابله با کرونا موارد مرگ و میر کودکان رقم قابل توجهی نیست. با ارزیابی شرایط موجود روند ابتلا به امیکرون رو به کاهش بوده و کشورمان در حال عبور از پیک ششم است و ۲ تا چهار هفته آینده میزان بستری و مرگ و میرها ناشی از این بیماری نیز روند نزولی به خود می گیرد اما مسوولان همچنان به رعایت دستورالعمل های بهداشتی، دوری از تجمع‌ها و به همراه نبردن کودکان برای خرید نوروز توصیه و تاکید دارند. متخصص کودکان و نوزادان مرکز آموزشی و درمانی قدس قزوین نیز به درگیری بیشتر کودکان در مواجهه با سویه اومیکرون اشاره کرده و می گوید: اخیرا و با شیوع اومیکرون به عنوان سویه غالب ویروس کرونا در کشور شاهد بروز موارد متعدد خروسک هستیم که بیشتر از همه کودکان کم سن تر بویژه کودکان زیر پنج سال را مبتلا می کند.

دکتر محمود وندایی می افزاید : خروسک، که در علم پزشکی به آن «کروپ» می گویند، بیماری است که بطور عمده در اواخر پاییز و اوایل زمستان در اثر ویروس های تنفسی شایع می شود و از علائم آن می توان تب و آبریزش بینی، سرفه، تنگی نفس و خس خس بلند سینه اشاره کرد. آمارها طی چند روز گذشته حکایت از کاهش فوتی ها و مبتلایان به سویه اومیکرون دارد، بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طول ۲۴ ساعت گذشته این روند ادامه داشته به گونه ای که فوت ۱۷۲ بیمار کووید۱۹ ثبت شده که این میزان ۳۱ نفر کمتر از روز قبل است.

اکنون ۶۲ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۳۴۵ نفر دُز اول، ۵۵ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۷۸۹ نفر دُز دوم و ۲۳ میلیون و ۴۵۱ هزار و ۹۶۹ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۲ میلیون و ۱۵ هزار و ۱۰۳ دُز رسید. بنا بر این گزارش،  در شبانه روز گذشته ۱۷۵ هزار و ۴۳۷ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است و از دیروز تا امروز ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۷۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۲۱ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۷۳ هزار و ۷۴۷ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۷ هزار و ۴۳۹ نفر رسیده است.

تا کنون ۶ میلیون ۶۹۶ هزار و ۴۹۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند و ۴ هزار و ۹۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تا کنون ۴۷ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۱۷۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است و در زمان حاضر ۱۸۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۷ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۷۶ شهرستان در وضعیت زرد و یک شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.  

در ادامه مروری داریم بر وضعیت کرونایی در چند استان با استناد به اطلاعات دانشگاه های علوم پزشکی
ایلام / با احتساب ۹۳ نفر ابتلای جدید به کرونا در استان، تعداد مبتلایان به ۷۷ هزار و ۶۲۴ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته یک فوتی ناشی از کرونا ثبت شده و مجموع فوتی های استان به یک هزار و ۲۱۱ نفر افزایش یافت و اکنون شهرستان های آبدانان، دره شهر، بدره،سیروان، چرداول و ایوان در وضعیت قرمز و  ایلام، چوار، مهران، ملکشاهی و دهلران در وضعیت نارنجی قرار دارند.

البرز / ۱۰ بیمار بدحال کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان جان باختند و ۵۴ بیمار دیگر بستری شدند و اکنون ۳۷۱ بیمار بدحال نیز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند و اکنون پنج شهرستان تابعه البرز قرمز ، یک شهرستان نارنجی و یک شهرستان زرد کرونایی است.

زنجان / روز گذشته این استان مورد فوتی کرونایی نداشته و هم اکنون ۲۶۴ بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ در بیمارستان‌ بستری هستند و از ابتدای شیوع کرونا تاکنون آمار مبتلایان مثبت سرپایی بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی در این استان به رقم ۱۵۵ هزارو ۱۵۱ نفر رسیده است که ۲۲۴ مورد آن، آمار روز گذشته است.  

کیش/ تاکنون بیش از ۵۶ درصد معادل ۲۷ هزار و ۲۲۶ نفر از کیشوندان تاکنون نوبت سوم واکسن کرونا را به منظور ارتقای سطح ایمنی جامعه برابر همه گیری این ویروس دریافت کردند و بیش از ۸۵ درصد افرادی که دُز سوم واکسن کرونای خود را دریافت کرده‌اند در مواجهه با سویه اومیکرون از ایمنی بیشتری برخوردار هستند.

خوزستان / ۴۳۰ بیمار جدید کرونایی طی یک روز در این استان شناسایی شده که نسبت به روز قبل ۳۲۷ نفر کاهش یافته است و در ۲۴ ساعت گذشته ۶ هزار و ۶۱۳ مورد مشکوک به مراکز بهداشتی، درمانی و بیمارستان های استان مراجعه کردند که این میزان نسبت به روز گذشته یک هزار و ۴۷۴ نفر کمتر شده است و ۱۳ نفر نیز به دلیل ابتلا به کرونا، جان باختند. تاکنون هفت میلیون و سه هزار و ۷۸۵ دُز واکسن کرونا در این استان تزریق شده است و اکنون چهار شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۴ شهرستان نارنجی و ۹ شهرستان زرد کرونایی هستند.

کرمانشاه / تاکنون ۹۵ درصد افراد ۱۲ تا ۱۸ سال در این استان در برابر بیماری کرونا واکسینه شده‌اند. اکنون ۳۹۹ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد ۱۲۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفت شهرستان کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، کنگاور، هرسین، سرپل‌ذهاب، پاوه و صحنه دروضعیت قرمز، ثلاث باباجانی، جوانرود، روانسر، سنقروکلیایی، قصرشیرین و گیلانغرب نیز در وضعیت نارنجی و تنها شهرستان دالاهو در وضعیت زرد قرار دارد.

لرستان / طی شبانه روز گذشته سه نفر دیگر به دلیل ابتلا به کرونا در استان جان باختند و شمار قربانیان این ویروس در استان به ۲ هزار و ۷۵۳ نفر رسید همچنین در این مدت ۱۱۳ مبتلای جدید به کرونا در لرستان شناسایی شد و شمار مبتلایان در این استان به ۲۱۳ هزار و ۷۷۸ نفر رسیده است. اکنون شهرستان های خرم‌آباد، ازنا، الیگودرز، بروجرد، پلدختر و کوهدشت در وضعیت قرمز و شهرستان های دورود، رومشکان، دلفان و سلسله نارنجی و چگنی در وضعیت زرد کرونا قرار دارد و هیچ شهری در وضعیت آبی نیست.

سیستان و بلوچستان / با ابتلای ۲۴۷نفر دیگر به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته،شمار مبتلایان این ویروس در استان تاکنون به ۱۶۵هزار و ۷۴۸ نفر و با فوت ۲ نفر دیگر شمار درگذشتگان نیز به ۲ هزار و ۷۳۶ نفر رسیده است.هم‌اینک ۱۷۱ بیمار حاد تنفسی و ۷۸ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

قزوین / سه بیمار مبتلا به کرونا در استان طی شبانه روز گذشته جان خود را از دست دادند و ۵۳ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان ها بستری شدند. تاکنون ۹۵.۸۵ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال قزوین نوبت اول و ۸۷.۴۷ درصد نوبت دوم و ۳۷.۸۰ درصد نیز نوبت سوم واکسن خود علیه کرونا را دریافت کرده اند.

همدان / با مرگ پنج بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان کرونا در این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به سه هزار و ۲۴۸ نفر رسید.همچنین با شناسایی ۷۵ بیمار بستری جدید مشکوک و قطعی مبتلا به کرونا، شمار بیماران بستری در بیمارستان های استان همدان به ۴۵۶ نفر افزایش یافت. تاکنون سه میلیون و ۷۱ هزار و ۸۶۷ دُز واکسن کرونا (نوبت اول، دوم و یادآور) برای جامعه هدف در استان همدان تزریق شده است و هم اینک از مجموع ۱۰ شهرستان تابع استان همدان شهرستان فامنین، رزن و درگزین در وضعیت قرمز کرونایی و هفت شهرستان مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند. /ایرنا
 

 چهارشنبه یازدهم اسفند

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۲/۱۱)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

اینفوگرافی؛ آخرین آمار از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور تا 11 اسفند 1400

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

اومیکرون با زیرسویه خود برمی‌گردد؛ BA2 در انتظار سهل‌انگاری

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400


یک اپیدمیولوژیست با بیان اینکه از قله پیک ششم با سویه اُمیکرون از نظر بستری و مرگ گذر کردیم، اما از نظر مرگ‌ومیر تاخیر داریم و طی یکی - دو هفته دیگر از قله عبور می‌کنیم، گفت: انتظار داریم که تعداد مرگ‌ها طی یک هفته دیگر کاهش یابد. دکتر مسعود یونسیان درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: علت اینکه تعداد زیادی از شهرهای قرمز از وضعیت قرمز کرونایی سریعا خارج شدند، پدیده و ویژگی خود این ویروس است. به طوری که در سایر مناطق دنیا هم سرعت افزایش موارد با اُمیکرون و بعد هم پایین آمدن موارد بیش از دلتا بود. همواره هم اعلام کرده بودیم که امیدواریم سرعت ابتلا همانطور که به سرعت بالا می‌رود، به سرعت هم کاهش یابد. بنابراین این اتفاق ناشی از رفتار ویروس کرونا با سویه اُمیکرون است.

ساب واریانت اُمیکرون با سرایت‌پذیری بیشتر
وی افزود: در حال حاضر روند بستری و ابتلای ناشی از اُمیکرون در کشور رو به کاهش است، اما نکته مهم این است که فعلا اطلاعات کافی نداریم. برخی کشورها ساب‌واریانتی با عنوان BA.۲ که به خانواده اُمیکرون تعلق دارد، را گزارش کرده‌اند. خود اُمیکرون چندین زیرگروه دارد که یکی از آن‌ها BA.۲ است که در برخی کشورها مشاهده شده است. یونسیان ادامه داد: گفته می‌شود که سرایت‌پذیری ساب واریانت BA.۲ مقداری بیش از خود اُمیکرون است و برخی کشورها نگرانند؛ چراکه ممکن است مجددا یک قله کوچکتری را تجربه کنند. نمی‌دانیم اکنون وضعیت این ساب‌واریانت در کشور چگونه است و آیا در کشورمان شیوع پیدا کرده است یا خیر. ساب‌واریانت BA.۲ در برخی کشورهای اروپایی جایگزین ویروس قبلی شده است، اما در آمریکا شیوع آن تا چهار الی پنج درصد رسید و سپس متوقف شد.

خطر بروز یک قله دیگر در پیک ششم؛ محدودیت‌ها را رها نکنیم
وی تاکید کرد: اگر ما رفتارمان را به طور ناگهانی تغییر داده و محدودیت‌ها را رها کنیم و در عین حال گونه BA.۲ در کشور شایع شود، ممکن است، مجددا یک قله دیگری داشته باشیم، اما احتمالش زیاد نیست.

گزارش مواردی از ابتلا به BA.۲ در کشور
یونسیان گفت: در حال حاضر تعداد معدودی مبتلا به ساب واریانت  BA.۲ در کشور گزارش شده است، اما اینکه چه نسبتی از مبتلایان به این گونه مبتلا شدند و آیا سرعت آن رو به افزایش است یا خیر، هنوز اطلاعات کافی نداریم، اما مواردی از ابتلا به این گونه در کشور داشته‌ایم. یونسیان با بیان اینکه از قله پیک ششم از نظر بستری و مرگ گذر کردیم، اما از نظر مرگ‌ومیر تاخیر داریم و طی یکی دو هفته دیگر از قله آن عبور می‌کنیم، گفت: انتظار داریم که تعداد مرگ‌ها طی یک هفته دیگر کاهش یابد.  

چند توصیه نوروزی
وی با اشاره به نزدیکی تعطیلات نوروز ۱۴۰۱، گفت: به نظر من مهمترین موضوع در تعطیلات نوروز و سفرهای نوروزی این است که اجازه استفاده از خودروها و وسایل حمل و نقل عمومی برون شهری فقط به افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند یا تست منفی دارند، داده شود. سازمان‌های ناظر باید نظارت کافی در این زمینه داشته باشند. اگر این اتفاق رخ دهد، اقدامات آسان‌تر می‌شود. البته واکسن راه‌حل لازم است، اما کافی نیست و باید پروتکل‌ها هم رعایت شوند. امیدواریم که عید آرامی را با این اقدامات داشته باشیم.
 

این علامت دهانی از ابتلا به امیکرون خبر می‌دهد

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

همانطور که وارد سومین سال همه‌گیری می‌شویم، تشخیص مبتلایان به کووید و همچنین عفونت‌های ناشی از این ویروس دشوارتر می‌شود. به نقل از ایندین نیوز، امروز بسیاری از بیماران از علائم کلاسیک مانند تنگی نفس یا از دست دادن حس چشایی و بویایی شکایت ندارند؛ در عوض طیف وسیعی از علائم کاملا متمایز از یکدیگر را تجربه می‌کنند که یکی از این علائم زبان کووید است.

علائم زبان کووید چیست؟
تاکنون مشخص شده کووید به سلامت دهان مبتلایان نیز آسیب می‌رساند. بسیاری از بیماران از برجستگی‌ها و تورم‌های روی زبان شکایت می‌کنند و بسیاری نیز زخم‌های دهانی را گزارش کرده‌اند. چنین علائمی می‌تواند باعث ناراحتی هنگام غذا خوردن شود. کارشناسان می‌گویند زبان کووید می‌تواند توسط ویروس و به دلیل مصرف زیاد داروهای آنتی‌بیوتیک ایجاد شود.

آیا امیکرون باعث ایجاد زبان کووید می‌شود؟
مواردی از زبان کووید در طول موج امیکرون گزارش شده است. تیم اسپکتور از محققان در زمینه بیماری کووید و اپلیکیشن زویی کووید(ZOE COVID) اظهار کرد: ما شاهد افزایش روزانه تعداد زبان کوویدی و زخم‌های عجیب دهان بوده‌ایم؛ بنابراین اگر علائم عجیب یا حتی سردرد و خستگی دارید، در خانه بمانید.

چرا در مورد این علائم کمتر صحبت می‌شود؟
شاید به این دلیل که این علائم کمتر گزارش شده و نسبت به سایر علائم ویروس شدت کمتری دارد، چنین موضوعی کمتر در زمره علائم کویید آمده است. با این حال سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که علائم امیکرون را نباید به عنوان سرماخوردگی خفیف و آنفلوآنزا نادیده گرفت. آژانس بهداشت سازمان ملل بارها و بارها هشدار داده که ممکن است شدت امیکرون کمتر از دلتا باشد اما یک بیماری خفیف نیست.

علائم رایج امیکرون چیست؟
چندین مطالعه گلودرد و بدن‌درد به ویژه در شانه‌ها و پاها را به عنوان علائم اصلی امیکرون اعلام کرده‌اند. اپلیکیشن زویی، ردیاب ویروس کرونا مستقر در بریتانیا، مشخص کرده کسانی که از سویه امیکرون کووید رنج می‌برند، از آبریزش بینی، سردرد، خستگی(خفیف یا شدید) و عطسه نیز شکایت دارند. درد می‌تواند مداوم باشد و شما را تا زمان بهبودی کامل آزار دهد. بیماران از بی‌حسی و ضعف در پاها رنج می‌برند و بسیاری نیز از سفتی و بی‌حسی شانه شکایت دارند.
 

کمک داروهای دیابت، هپاتیت و ایدز به درمان کرونا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

محققان پس از آزمایش ۶۴ داروی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا برای استفاده در سایر بیماری ها، هشت دارو را شناسایی کردند که فعالیت آنزیم‌های ویروسی خاصی را به نام «پروتئازها» که برای تکثیر ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ ضروری است، متوقف می‌کند.

به گفته محققان، دارو‌های شناسایی شده شامل داروی کنترل کننده قند خون موسوم به «سیتاگلیپتین»، دارو‌های درمان هپاتیت سی با نام «داکلاتاسویر» و لیکورین HCl است. همچنین دارو‌های استفاده شده در درمان افراد آلوده به ویروس «اچ. آی. وی» (HIV) از جمله «MG-۱۰۱» و «نلفیناویر» نیز این خاصیت را نشان داده اند. تحقیقات نشان می‌دهد استفاده مجدد از برخی دارو‌ها ممکن است یک استراتژی مفید در مبارزه با کووید-۱۹ باشد. ابداع دارو‌های ضد ویروسی علیه طیف گسترده‌ای از کروناویروس‌ها، استراتژی درمانی نهایی برای عفونت‌های ویروسی در گردش و در حال ظهور است.

مطالعات قبلی نشان داده است که دو آنزیم پروتئاز Mpro و PLpro نقش کلیدی در گسترش ویروس ایجاد کننده کووید-۱۹ در سلول‌های انسانی دارند. محققان اظهار داشتند که این موضوع باعث می‌شود این دو آنزیم اهداف بالقوه‌ای برای درمان کووید-۱۹ باشند، به ویژه از آنجایی که این دو آنزیم نسبتاً پایدار هستند، بعید است به سرعت جهش‌های مقاوم به دارو ایجاد کنند. مشروح این مطالعه در مجله Communications Biology منتشر شده است. منبع: یونایتدپرس
 

درد در این ۲ نقطه از بدن نشانه اُمیکرون است

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

دردهای عضلانی یکی از علائم شایع ابتلا به کروناویروس بوده و این علامت در مبتلایان به سویه اُمیکرون نیز گزارش شده به طوری که در زمان ابتلا به این سویه نیز افراد درد و گرفتگی عضلات را تجربه می کنند. بنابر یافته‌های پزشکان در آفریقای جنوبی، کشوری که اولین موارد ابتلا به سویه اُمیکرون در آن گزارش شد، در ابتدا بیشتر افراد با شکایت از درد عضلانی موسوم به "درد ماهیچه" به آنها مراجعه کردند. بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده در طول مدت افزایش موارد ابتلا به سویه اُمیکرون در سراسر جهان، بیشتر افراد مبتلا به این سویه علائم تنفسی خفیف همراه با درد شدید عضلانی را تجربه می‌کنند.

همچنین علائم دیگری نیز از جمله آبریزش بینی، بدن درد، درد قفسه سینه، کمردرد و خستگی معمولاً از جمله علائم آلوده شدن به سویه اُمیکرون هستند. درد در این دو نقطه از بدن می تواند نشانه عفونت اُمیکرون باشد. به گزارش ایندیا تایمز، در عین حال پزشکان طی مطالعات و آزمایشات اخیر دریافته‌اند دو ناحیه از بدن که بروز درد در آنها در مبتلایان به سویه اُمیکرون به مراتب شایع‌تر است شامل پاها و شانه ها هستند.

شواهد پزشکی بدست آمده در دو سال اخیر که کروناویروس شیوع گسترده یافته نشان می دهند که این ویروس می تواند هر قسمتی از بدن را درگیر کند با این حال در موارد ابتلا به سویه اُمیکرون، پاها و شانه‌ها معمولا نواحی هستند که بیشتر تحت تاثیر دردهای عضلانی قرار می گیرند. داده های مطالعات اخیر نشان می دهند بیشتر افرادی که در زمان ابتلا به سویه اُمیکرون از دردهای عضلانی شکایت دارند، این دردها را در ناحیه پاها و شانه ها گزارش می کنند.
 

نقش طب سنتی در پیشگیری و درمان ویروس کرونا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی از دیرباز در بین ایرانیان رایج بوده است، در گذشته به دلیل ‏ناشناخته بودن طب نوین و وجود گیاهان دارویی، مصرف داروهای سنتی برای درمان بسیاری از ‏بیماری‌ها مورد توجه بوده و به دلیل ترکیبات طبیعی داروهای سنتی معمولاً عوارضی را برای ‏بیمار به همراه نداشته است؛ همچنین وجود گیاهان دارویی در اقلیم‌های مختلف کشور می‌تواند دلیل ‏دیگری برای استفاده از این دسته گیاهان باشد.‏ ایران به تنهایی، دو برابر قاره اروپا از تنوع و گیاهان دارویی برخوردار است و بر اساس نظر گیاه شناسان و پژوهشگران تعداد گونه‌های گیاهی ایران هشت هزار مورد است.

متاسفانه همچنان عده‌ای بر این باورند که استفاده از گیاهان دارویی و سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها نسخه قدیمی و منسوخ شده، این در حالی است که کشورهای توسعه یافته چون ژاپن، چین، کره، ویتنام، آلمان، رالیا، نروژ، انگلستان، کانادا و آمریکا نه تنها برای درمان برخی از بیماری‌ها از طب سنتی در کنار طب نوین استفاده می‌کنند، بلکه بخشی از هزینه‌های درمانی صورت گرفته در این حوزه تحت پوشش سازمان بیمه قرار دارد. در منابع طب سنتی ایرانی که یکی از باسابقه ‌ترین سیستم‌های درمان سنتی در جهان است، در مورد مشکلات تنفسی توصیه‌های مختلفی وجود دارد؛ متخصصان طب سنتی ایران معتقدند مصرف این گیاهان دارویی یا گیاهانی با اثرات مشابه می‌تواند برای کنترل و درمان ویروس " کرونا" مفید باشد.

به همین منظور در گفت و گوی تخصصی با "دکتر سید یعقوب موسوی و دکتر زهرا خزائی"، دو تن از متخصصان طب سنتی در ملایر به واکاوی و بررسی تأثیر گیاهان دارویی و طب سنتی در پیشگیری و درمان کرونا و سویه های مختلف آن پرداختیم که در پی می آید:
■ طب سنتی چیست و چه تاثیری در زندگی روزمره ما دارد؟
طب سنتی شیوه پیشگیری و درمان بیماری ها به روش دانشمندان و طبیبان کهن با استفاده از علوم مختلف از جمله علم طبیعت است که در حال حاضر بسیار پیشرفت کرده و در عرصه تحقیق و پژوهش حرف ها برای گفتن دارد و از حالت تجربی خارج شده و به فضل خداوند متعال و زحمات اساتید به صورت آکادمی تحصیل و تدریس می شود، اما متاسفانه با موانع زیاد و سواستفاده های زیادی هم مواجه شده است. 

اما تاثیر طب سنتی در زندگی در درجه اول پیشگیری از بیماری های جسمی و روحی به روش تغذیه مناسب است که هر فرد با شناخت از وضعیت جسمی و روحی خود به غذای مفید و مضر جسم و روح خود علم پیدا کرده و با تغذیه صحیح از سلامت جسم و روح خود محافظت می کند. از سوی دیگر در طب سنتی برای درمان بیماری ها از علوم مختلف مانند علم طبیعت استفاده می کنیم نکته مهم طب سنتی در درمان بیماری ها هزینه و عوارض بسیار کم نسبت به درمان های نوین است، که بسیار مورد توجه قرار می گیرد اما این نکته را هم باید در نظر گرفت که ضعف و کمبودهایی در طب سنتی وجود دارد که با تلاش، کوشش و کمک مسئولین رفع می شود.

■ گیاهان دارویی مناسب برای کرونا ویروس جدید را ذکر بفرمائید؟
داروهایی که طبق تحقیقات آزمایشگاهی در کرونا ویروس موثر بودند شامل گیاه سرخارگل، اسطوخودوس، بابونه، سیاهدانه، عناب، ریشه شیرین بیان، داروی امام کاظم علیه السلام، بخور جوش شیرین، عصاره استنشاقی نعنا بوده است و در کنار دارو تغذیه مناسب، استراحت کافی لازم است، و دستور استفاده از هرکدام از داروهای فوق طبق جنسیت و سن و شرایط بیماری هر فرد متفاوت بوده و بصورت خودسرانه به هیچ عنوان نباید مورد استفاده قرار گیرد.

■ طب سنتی در درمان کرونا چه کمکی به دانش پزشکی نوین می کند؟
طب سنتی به عنوان یک مکمل در درمان کرونا در کنار علم پزشکی می تواند همزمان با درمان پزشکی با روش های مناسب در تسریع در درمان کرونا بسیار موثر باشد، بنده به عنوان کادر درمان در بخش کرونا طی دو سال اخیر بسیار شاهد این مطلب بوده ام.

■ تاکنون طب سنتی در درمان کرونا چقدر موفق بوده است؟
زمانی می شود میزان موفقیت طب سنتی در درمان کرونا را عنوان کرد که ساختار و معیاری برای ارزیابی موجود باشد، متاسفانه چنین معیاری موجود نیست اما از بازخورد گزارش بیماران مبتلا و درمان شده می توان چنین بیان کرد که طب سنتی در این زمینه مطلوب عمل کرده و در کنار طب پزشکی بسیار موثر و مورد توجه است.

■ گیاهان دارویی مؤثر در پیشگیری و کنترل کروناویروس‌ها را بیان کنید؟
مهمترین عوامل پیشگیری از بیماری بخصوص کرونا ویروس، شیوه‌های صحیح زندگی و تغذیه است که می‌توان به عدم استفاده از سیگار و مشروبات الکلی، ورزش روزانه، تغذیه مناسب، کنترل استرس و اضطراب و خواب به موقع و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است و در کنار تقویت سیستم ایمنی و سیستم تنفسی استفاده از گیاه سرخارگل، لیمو، عسل، شستشوی بینی و گلو با آب و نمک بسیار موثر هستند.

■ توصیه های طب سنتی در زمینه تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا چیست؟
تغذیه مناسب، استفاده بیشتر از میوه جات و سبزیجات، کنترل مصرف غذاهای چرب و شیرین، ورزش مرتب، کنترل وزن، خواب به موقع، کنترل استرس و اضطراب، عدم استفاده از دخانیات و مشروبات الکلی و مصرف غذاهایی که موجب تقویت سیستم ایمنی می شود.

■ چه دمنوش‌های طب سنتی را برای مقابله با ویروس کرونا توصیه می کنید؟
استفاده از دمنوش‌های اسطوخودوس، سرخارگل، بابونه، عناب، آویشن و ریشه شیرین بیان برای مقابله با ویروس کرونا مفید هستند.

■ خیلی افراد " امیکرون" را با سرماخوردگی و یا آنفولانزای عفونی اشتباه می گیردند، راه تشخیص چیست؟
علایم بین بیماری های ویروسی تنفسی بسیار مشترک هستند، اما چیزی که ٱمیکرون را متمایز می‌کند سرایت پذیری سریع، سوزش و درد شدید ناحیه گلو است و اینکه در امیکرون بی ‌حالی و ضعف در بیماران شدیدتر است.

■ برای درمان سرفه های ممتد و ادامه دار و طولانی " امیکرون" بیماران از چه داروهای گیاهی استفاده کنند؟ ریشه شیرین بیان و عناب و خوردن جرعه جرعه چهارتخمه با آب جوش بسیار مفید است.

■ آیا امکان تداخلات گیاهان دارویی با داروهای شیمیایی و بروز عوارض جانبی در بیماران وجود دارد؟ برای جلوگیری از این معظل چه باید کرد؟ بله، داروهای گیاهی هم عوارض خاص خود را دارند و ممکن است با داروهای شیمیایی تداخل داشته باشند و بهترین راه جلوگیری از این موضوع مراجعه به افراد مطمئن بوده و از هر کسی مشاوره و دارو نباید گرفت.

■ چرا برخی افراد قدرت و پتانسیل طب سنتی را در درمان ویروس کرونا نادیده می گیرند؟
نادیده گرفتن طب سنتی به چند دلیل رقم می خورد؛ تبلیغات سوء، عدم حمایت مسئولین، سوء استفاده قرارگرفتن این طب توسط افراد غیرمتخصص، عدم رضایت مراجعه کنندگان به دلیل دریافت مشاوره نادرست از افراد غیر متخصص، مسایل مالی، عدم آگاهی مردم، عدم وجود سازمان یا نهاد نظارتی بر طب سنتی و اشتباهات رایج در بین مردم در مقوله مشابه دانستن" طب سنتی با عطاری"، از جمله مواردی است که برخی افراد قدرت و پتانسیل طب سنتی را نادیده می گیرند.

■ در مورد نقش کمیت و کیفیت غذاها و سبک زندگی افراد در درمان انواع بیماری ها توضیح دهید؟
موضوع کمیت و کیفیت غذا در سلامت بسیار موضوع مهم و حیاتی است و نمی شود اهمیت و جایگاه آن را در یک سطر بیان کرد بلکه بزرگان طب در مورد این موضوع کتاب ها تألیف کره اند، کمیت و کیفیت تغذیه، رابطه‌ای کاملا مستقیم با جسم و روح انسان دارد و در این زمینه احادیث بسیاری از ائمه اطهار علیهم السلام موجود است که بر نقش تغذیه و روش های زندگی درست، تأکید دارند، در واقع باید بیان کرد "کمیت و کیفیت تغذیه، مساوی با کمیت و کیفیت زندگی" است.

■ چه کنیم که امروز در احاطه انواع مشکلات روحی و  فشارهای معیشتی، کمتر بیمار شویم تا هم بدنی سالم داشته باشیم و هم متحمل پرداخت هزینه های هنگفت دوا و درمان نشویم؟
اصلاح سبک زندگی، در این زمینه به عنوان شاه کلید اصلی به شمار می رود. همانطور که در طب سنتی چینی مفهوم انرژی "چی" در مورد برقراری تعادل و حفظ سلامت یا ایجاد بیماری‌ها مطرح است، در طب سنتی ایرانی نیز مفهوم "طبع یا طبیعت" وجود دارد. از این دیدگاه استفاده از پتانسیل طب سنتی و گیاهان دارویی با کمک به عملکرد سیستم ایمنی به برقراری تعادل در بدن و مبارزه با عوامل بیماری ‌زا کمک می‌کنند. امروزه استفاده از پتانسیل بالای ایران در حوزه گیاهان دارویی می‌تواند مسیر پیشرفت هرچه بیشتر در اقتصاد دانش بنیان را فراهم کند.
 

 دوشنبه نهم اسفند 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۲/۰۹)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

اینفوگرافی؛ آخرین آمار از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور تا 9 اسفند 1400

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

کرونا/ بعد از واکسن آسترازانکا از آسپرین استفاده کنیم؟

کرونا/ عوارض کرونا بر بیماران با بیماری زمینه ای قلبی و تنفسی


عوارض جانبی سویه اُمیکرون در مبتلایان به کووید

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

در حالیکه سویه اُمیکرون به نسبت سویه های پیشین کروناویروس خفیف‌تر توصیف شده اما برخی از علائم آن پس از بهبودی ممکن است برای هفته‌ها باقی بماند و اکنون این عوارض در همه گروه‌های سنی به‌ویژه آنهایی که ایمنی پایینی دارند، مشاهده می‌شود. از احساس خستگی، مه مغزی، ناراحتی قلبی، تنگی نفس، مشکلات خواب گرفته تا بدن درد، همگی از علائم شایع پس از بهبود یافتن کووید-۱۹ در همه گروه‌های سنی از جمله کودکان و سالمندان است.

دلایل طولانی شدن علائم سویه اُمیکرون، واکنش التهابی مداوم در برخی از بیماران و در سایر بیماران یک فرآیند خودایمنی است که بر اثر کروناویروس ایجاد می شود و پس از بهبودی بیماری ادامه پیدا می کند. واکنش ایمنی هر فرد متغیر است از این رو، احتمال ابتلا به علائم طولانی مدت پس از بهبودی کووید از فردی به فرد دیگر متفاوت است. پس از بهبودی بیماری کووید-۱۹، تقریبا ۵۰ تا ۶۰ درصد بیماران برای سه هفته یا بیشتر از تداوم علائم شکایت دارند.

چه افرادی بیشتر تحت تاثیر عوارض پس از کووید قرار می گیرند؟
اگرچه همه گروه‌های سنی ممکن است به سویه امیکرون مبتلا شوند، اما شدت بیماری در افراد مسن بالای ۶۰ سال بیشتر است. همچنین افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی، بیماری مزمن کلیوی، گروه سنی مسن، بیماران سرطانی و بیمارانی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند، پس از ابتلا به سویه اُمیکرون مستعد ابتلا به نوع شدید بیماری هستند.

افراد بالای ۶۰ سال و افرادی که به یک یا چند بیماری دیگر مبتلا هستند بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند. همچنین در افرادی که به نوع شدید بیماری کووید مبتلا بودند، احتمال تداوم علائم برای طولانی مدت وجود دارد. علاوه بر این، آن دسته از افرادی که قبل از ابتلا به کووید، استرس، اضطراب یا افسردگی بالایی داشتند، بیشتر در معرض علائم طولانی مدت هستند.

برخی از علائم رایج پس از کووید
- تنگی نفس مانند مشکل در تنفس
- خستگی و ضعف طولانی مدت
- مشکل حافظه، تمرکز ضعیف و مه مغزی
- مشکل خواب
- دردهای عضلانی و بدن درد
- سردرد
- خلق و خوی ضعیف و ضربان قلب تند
- برونشیت پس از کووید که می تواند منجر به سرفه تحریک کننده شود
در بزرگسالان:
- تشدید علائم بیماری های زمینه ای
- مه مغزی
- ضعف پس از کووید

در کودکان
مشاهده می شود که درصد کمی از کودکان پس از ابتلا به کووید-۱۹ به سندرم التهابی چند سیستمی مبتلا شده اند، اگرچه برخی از بزرگسالان نیز به دلیل تاخیر در روند بهبودی به فیبروز ریه مبتلا شده اند که مجبور به انجام تمرینات توانبخشی برای ریه ها شده اند. به گزارش هندوستان تایمز، به گفته متخصصان شایع ترین علائم مشاهده شده در بیماران پس از ابتلا به کووید-۱۹ عبارتند از سردرد، کمردرد، بی حالی، ریزش مو، خستگی، اضطراب، احساس گزگز در گوش و تنگی نفس.
 

 یک شنبه هشتم اسفند 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۲/۰۸)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

اینفوگرافی؛ آخرین آمار از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور تا 8 اسفند 1400

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

3 دوز واکسن به طرز قابل توجهی اومیکرون را خنثی می کند  

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

برگزیده جایزه مصطفی (ص) تزریق دوز یادآور واکسن کووید ۱۹ را پس از سه ماه توصیه می کند. به نقل از ستاد اطلاع رسانی جایزه مصطفی(ص)، اوگور شاهین، برگزیده جایزه مصطفی (ص)، دانشمندی که تقریباً یک سال پیش اولین واکسن کرونا را ساخت، اخیراً در مورد سویۀ جدید ویروس کرونا و نحوه مقابله با آن از طریق تزریق دوز یادآور واکسن در سراسر جهان صحبت کرده است. شاهین در مصاحبه با اشپیگل گفت: اومیکرون «گونه ای غیرمنتظره» بود. جهش ویروس‌ها در کل اتفاقی طبیعی است، اما سویۀ جدید سارس کووید ۲ با کمال تعجب خیلی زود اتفاق افتاده است.

وی اظهار داشت: وقوع این سویۀ جدید را تا یک سال دیگر انتظار نداشتبم اما اکنون این سویه در بین ما است. شاهین گفت: در ابتدا مشخص نبود که آیا این سویه به راحتی می‌تواند از سیستم ایمنی فرار کند یا خیر. اما خوشبختانه مشخص شد که اومیکرون سویهای با فرار ناقص است که اصولاً با واکسیناسیون قابل کنترل است. شاهین اظهار کرد: ما برنامه‌هایی برای یافتن پاسخ به این جهش داریم و از بهار سال پیش برای مقابله با سویه های جدید این ویروس آماده شده‌ایم. بر اساس داده‌های اولیه مطالعه آنها، افرادی که حداقل سه دوز واکسنِ بایوانتک را دریافت کرده‌اند، اکنون باید به خوبی در برابر سویۀ اومیکرون محافظت شوند. وی خاطرنشان کرد: سه دوز به طرز قابل توجهی این سویه را خنثی می‌کند. داده‌های بیشتر مطالعۀ ما قدرت حفاظت سه دوز واکسن و طول زمان اثربخشی آن را نشان خواهند داد.

برگزیدۀ جایزۀ مصطفی (ص)، ضمن تصریح مراحل این مطالعه، گفت: اولین کاری که ما در آزمایشگاه انجام می‌دهیم بررسی چگونگی مهار ویروس‌ها و جذب آنها به سلول‌ها توسط آنتی بادیها است. اگر آنتی بادیها این کار را به‌خوبی انجام دهند، از عفونت و در نتیجه بیماری در هر سطحی جلوگیری می‌کنند. شاهین ادامه داد: دومین مؤلفه ای که ما بررسی می‌کنیم، عملکرد حافظه سیستم ایمنی از طریق سلول‌های T است. حتی در غیاب آنتی بادی‌ها، حافظه خوب ایجاد شده توسط واکسیناسیون موجب مبارزۀ موفقیت‌آمیز سلول‌های T با ویروس پس از عفونت می‌شود. در مورد اومیکرون، ما معتقدیم سلول‌های T باید تا حد زیادی موثر باشند. بنابراین محافظت خوبی در برابر بیماری شدید وجود دارد، حداقل به طور موقت.

شاهین در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط فعلی افراد چه مدت پس از دریافت دوز دوم نیاز به تزریق دوز یادآور دارند، گفت: اگر اومیکرون به گسترش خود ادامه دهد، که به نظر می‌رسد این‌طور باشد، ارائه واکسن یادآور پس از سه ماه از لحاظ علمی منطقی خواهد بود. شاهین همچنین خاطرنشان کرد: اگر سویۀ اومیکرون همچنان غالب باشد، برای افرادی که دوز سوم را دریافت می‌کند، تزریق دوزی دیگر در تابستان مورد نیاز خواهد بود. وی اظهار کرد: با این حال، دوز چهارم نیز می‌تواند واکسنی باشد که با سویۀ اومیکرون سازگار شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر کفایت تزریق دوزهای یادآور با واکسن فعلی و عدم نیاز به یک واکسن سفارشی پاسخ داد: ما باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا اومیکرون غالب می‌شود و پس از آن شرایط بالینی چگونه است. پاسخ به همه این سوالات چند هفته دیگر طول خواهد کشید. شاهین در مورد اومیکرون گفت: در چند روز گذشته غرق در این فکر بودم که چرا ما باید در حال حاضر شاهد سویه‌ای مانند اومیکرون باشیم؛ چه چیزی باعث ایجاد این سویه شده است. اوایل سال گذشته نگران افرادی که سیستم ایمنی سرکوب شده دارند، بودم.

وی ادامه داد: به نظر من این دقیقاً همان اتفاقی است که برای اومیکرون افتاد: ویروس توانست روند تکامل طولانی مدت خود را در گروه کوچکی از افراد طی کند. شاهین در پاسخ به این سوال که آیا این سویه تنها تصادفی ناخوشایند بود یا اینکه چنین گونه‌های به شدت جهش یافتهای تهدیدی دائمی هستند، پاسخ داد: «مطمئناً ممکن است به دفعات بیشتر اتفاق بیفتد. اساساً به این صورت است که با شیوع اومیکرون، سویۀ ویروسی که بعد از آن می‌آید باید چیز جدیدی برای جهش به نسل بعدی داشته باشد. در این صورت ما دائماً با یک پاتوژن جدید روبرو خواهیم بود.
 

افراد واکسینه نشده بیش از همه به سویه‌های جدید کرونا مبتلا می‌شوند

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

 

محققان دریافتند عفونت‌ها و جهش‌های مجدد ویروس کرونا بیشتر افراد جوان و واکسینه نشده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نتایج تحقیقات محققان دانمارکی بیان می‌کند که آلوده شدن به دو زیرسویه امیکرون غیرممکن نیست، اما احتمال آن نادر است. محققان معتقدند در عفونت مجدد بار ویروس کمتر می‌شود، چون احتمال دارد به دلیل ابتلا به بیماری، ایمنی در فرد ایجاد شده باشد.

عفونت‌های مجدد بیشتر افراد جوان و واکسینه نشده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و فقط باعث بیماری خفیف می‌شود که هیچ‌کدام به بستری شدن در بیمارستان یا مرگ منجر نمی‌شود. BA.۱ و BA.۲ تا ۴۰ جهش متفاوت نشان دادند و در حال حاضر، کووید پنهان‌کار بیش از ۸۸ درصد موارد را در دانمارک تشکیل می‌دهد و این موارد در بریتانیا، آفریقای جنوبی و نروژ صعودی است. پیش از این، مقامات سازمان بهداشت جهانی گفته بودند که با ظهور سویه‌های ویروس کرونا متاسفانه نمی‌توان از این ویروس در امان بود.

آنان در توضیح علت افزایش احتمال عفونت مجدد گفتند: وقتی به بیماری مبتلا می‌شوید، بدن شما یک دفاع فوری دارد که به آن ایمنی ذاتی یا طبیعی می‌گویند سپس بدن شما آنچه را که ما سلول‌های B وT می‌نامیم ایجاد می‌کند. سلول‌های بی ایمونوگلوبولین تولید می‌کنند و شما آن ایمونوگلوبولین‌ها را برای مدت معینی حفظ می‌کنید و میزان آن‌ها بعد از سه تا ۶ ماه کاهش می‌یابد. وقتی میزان این ایمنی حاصل از ایمونوگلوبولین‌ها پایین می‌آیند شما در معرض خطر ابتلا قرار می‌گیرید. سازمان بهداشت جهانی در مورد زیرسویه امیکرون گفت: مطالعات زیادی در حال انجام است که زیرسویه‌های مختلف امیکرون را مقایسه می‌کند تا اطلاع بیشتری در مورد انتقال، شدت و تاثیر واکسن‌ها کسب کنیم.

اکنون در میان همه زیرسویه‌ها، BA.۲ بیشتر از BA.۱ قابل انتقال است، اما از نظر شدت تفاوتی وجود ندارد. این سازمان اعلام کرد که تمامی سویه‌های دیگر ویروس کرونا از جمله آلفا، بتا و دلتا همچنان در سطح جهان کاهش می‌یابند، زیرا امیکرون آن‌ها را از بین می‌برد. از میان بیش از ۴۰۰هزار توالی ویروس کووید-۱۹ که در هفته گذشته در بزرگترین پایگاه داده ویروس جهان آپلود شده است، بیش از ۹۸ درصد آن‌ها امیکرون بودند. این مطالعه جدید توسط محققان مرکز عالی بیماری‌های عفونی دانمارک (Statens Serum Institute) انجام شده است و هنوز باید توسط همکاران مورد بررسی قرار گیرد. منبع: ایندین نیوز
 

۶ توصیه پزشکی برای بهبود یافتگان اومیکرون  

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

متخصص بیماری های عفونی، ۶ توصیه برای مبتلایان به اومیکرون دارد که می بایست بعد از بهبودی، تا یک ماه این کارها را انجام ندهند. طی دو سالی که از شیوع کرونا می‌گذرد، با سویه های جدیدی از این ویروس مواجه شده ایم، اما همچنان اطلاعات و دانش و بشر درباره درمان‌های قطعی و عوارض بعد از بیماری محدود است. در همین ارتباط، افشین منیری متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، توصیه‌هایی برای مبتلایان و بهبود یافتگان اومیکرون دارد.

وی گفت: حداقل تا یک ماه ورزش‌های سنگین انجام ندهید تا آرام آرام توان بدن به نقطه اول سلامتی بازگردد. منیری افزود: تعداد زیاد پله را بالا و پایین نروید خصوصاً افرادی که دچار علامت‌های تنفسی، تنگی نفس، سرفه و درد قفسه سینه شده اند. این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: برای مدت طولانی ایستاده نباشید. وی گفت: دوش آب خیلی گرم یا داغ به هیچ وجه تا حداقل یک ماه نگیرد. منیری افزود: از مواد غذایی سالم استفاده کنید و توصیه ششم، این است که مصرف مایعات را بالا ببرید.
 

داروهایی که نباید همراه با واکسن مصرف کرد

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 
یک داروساز و کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به سئوالاتی در مورد مصرف همزمان دارو با تزریق واکسن کرونا، پاسخ داد. دکتر مهشید طهماسبی شنبه ۷ اسفند و در پاسخ به این سئوال که چرا باید در مورد مصرف داروها قبل از تزریق واکسن کووید-۱۹، محتاط باشیم؟، گفت: با توجه به اینکه اثربخشی واکسن به میزان پاسخگویی سیستم ایمنی بستگی دارد، اگر بدن بر انجام کار دیگری که سیستم ایمنی را درگیر می‌کند، متمرکز باشد، پاسخ ایمنی قوی و کافی به واکسن ایجاد نمی‌شود.

طهماسبی در جواب این پرسش که آیا باید قبل از تزریق واکسن کووید-۱۹ مصرف داروهای روزمره را متوقف کرد؟، گفت: در خصوص مصرف همزمان داروهایی که فرد به صورت روزمره استفاده می ‌کند یا مطابق با نسخه‌ اخیر پزشک در حال استفاده از آنهاست (مانند داروهای فشارخون، دیابت، آسم، داروهای تیروئید، داروهای ضدافسردگی، داروهای ضدچربی خون، آنتی‌بیوتیک ‌ها، مولتی‌ویتامین ‌ها) جای نگرانی نیست و مصرف این داروها می‌تواند ادامه یابد.

او در خصوص داروهایی که مصرف همزمان آن ‌ها با واکسن کووید-۱۹ نیازمند احتیاط است، گفت: کورتیکواستروئیدهای خوراکی و تزریقی، داروهای سرطان و سرکوب کننده سیستم ایمنی و روماتیسم، داروهای ضد التهاب و درد و داروهای آنتی‌هیستامین، جزو گروه‌هایی است که مصرف آنها باید با در نظر گرفتن مسائلی دنبال شود. طهماسبی گفت: اگر فردی در حال مصرف کورتیکواستروئیدهای خوراکی (داروهای کورتونی) برای یک بیماری مزمن است، می‌تواند داروی خود را ضمن نظرخواهی از پزشک ادامه دهد. اگر قرار است یک کورتیکواستروئید خوراکی قبل از تزریق واکسن برای بیمار آغاز شود، بهتر است به بعد از تزریق واکسن موکول شود.

او همچنین در مورد مصرف کورتیکواستروئیدهای تزریقی، گفت: به عنوان مثال اگر پزشک تزریق کورتیکواستروئید را برای بیماری که مشکل دردشدید کمر تجویز کرده باشد و فرد بخواهد تزریق آن را به حدود دو هفته پس از دریافت واکسن کووید-۱۹ موکول کند. در این حالت پزشک باید سود و زیان این وقفه را در نظر بگیرد. اگر درد بیمار شدید بوده و قادر به راه‌ رفتن نباشد یا بیماری باشد که در صورت راه ‌نرفتن و دراز کشیدن به مدت طولانی در معرض خطر لخته ‌شدن خون قرار دارد، صبر جایز نیست و باید تزریق کورتیکواستروئید انجام شود.

طهماسبی در مورد داروهای سرطان، سرکوب ‌کننده‌ سیستم ایمنی و روماتیسم، نیز گفت: با توجه به اینکه همیشه استثنائاتی وجود دارد؛ بهتر است در خصوص مصرف داروهای مربوط به سرطان، سرکوب سیستم ایمنی و بیماری ‌های روماتوئیدی با پزشک معالج مشورت شود تا بهترین زمان برای دریافت واکسن کووید-۱۹ مطابق با شرایط بیمار در نظر گرفته شود.

او همچنین یادآور شد: استفاده از داروهای ضددرد و ضدالتهاب مانند «آسپرین»، «ایبوپروفن» یا هر مسکن دیگر قبل از واکسیناسیون و برای پیشگیری از وقوع علائم، به هیچ عنوان توصیه نمی‌ شود. هنوز مشخص نیست که مصرف پیشگیرانه‌ این داروها چه تاثیری بر عملکرد واکسن می‌گذارد اما، یکی از احتمالات کاهش پاسخ ایمنی به واکسن است. این مسئله در مورد بسیاری از واکسن ‌های دیگر نیز صادق است. اگر بعد از واکسن علامت ناخوشایندی نظیر درد در محل تزریق، تب و لرز داشتید می ‌توانید از مسکن ‌های بدون نسخه استفاده کنید.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم مدیریت تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: اگر فردی داروی آسپرین یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی را برای مشکل دیگری و به طور روزمره استفاده می‌کند، می‌تواند مصرف آنها را ادامه دهد. طهماسبی در مورد مصرف همزمان داروهای آنتی‌هیستامینی و ضدحساسیت با تزریق واکسن کرونا، گفت: مصرف آنتی‌ هیستامین‌ ها قبل از دریافت واکسن کووید-۱۹ برای جلوگیری از واکنش ‌های حساسیتی توصیه نمی‌ شود، چنانچه فردی سابقه‌ واکنشن‌های حساسیتی دارد، باید تزریق واکسن را در مراکز درمانی مجهز به سیستم احیا انجام داده و تا نیم ساعت بعد از تزریق، در محل بماند.


میکرون؛ کاهش یا افزایش مساله این است

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 
گمانه‌زنی‌ها نسبت به کاهش یا افزایش شیوع امیکرون با توجه به آمارهای جدید مبتلایان، افزایش یافته است. در این خصوص برخی از رسانه‌ها با اشاره به کاهش شهرهای قرمز کرونایی در کشور معتقدند که قله امیکرون را رد کرده‌ایم. رسانه‌های کشور هفتم اسفند به بررسی شیوع امیکرون در ایران پرداختند و هر کدام در گزارش، یادداشت و مصاحبه‌هایی، ریشه‌های فراگیری این بیماری در مناطق مختلف کشور را مورد سنجش قرار دادند.

۹۰ درصد فوتی‌های کرونا واکسن‌نزده‌ها هستند

به گزارش روزنامه کیهان بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در حاشیه بازدید از بیمارستان شهدای خلیج‌فارس بوشهر، اظهارداشت: فعالیت گروه‌های ضدواکسن محدود به ایران نیست بلکه در خیلی از کشورها فعالیت دارند اما تمام دانشمندان جهان به اجماع رسیده‌اند که مهمترین راه پیشگیری از کرونا، تزریق واکسن است. هر کشوری که پوشش واکسیناسیون کرونا در آن کمتر باشد، مرگ و میر بالاتری دارد. عین‌اللهی افزود: در ایران که میزان واکسیناسیون با مشارکت و حمایت مردم، افزایش قابل توجهی یافته، میزان مرگ و میر بیماران کووید۱۹ نسبت به اکثر کشورهای جهان کمتر است.

عین‌اللهی با بیان اینکه مطالعات و مستندات نشان می‌دهد که متاسفانه ۹۰ درصد موارد مرگ و میر مربوط به واکسن نزده‌ها است و این افراد، بیش از ۱۰ برابر بیشتر از واکسن زده‌ها گرفتار عوارض و مرگ و میر می‌شوند، گفت: بارها از مردم خواسته‌ایم که واکسیناسیون خود را تکمیل کنند. همچنین به گزارش روزنامه کیهان وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: براساس جدیدترین به روز رسانی ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۳۳۷ به ۱۸۴ شهر کاهش یافت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی و زرد در حال افزایش است. کماکان توصیه مهم وزارت بهداشت به مردم، تکمیل واکسیناسیون علیه کرونا و تشدید رعایت شبوه نامه های بهداشتی است. بر اساس آخرین وضعیت رنگبندی، در حال حاضر ۱۸۴ شهر در وضعیت قرمز، ۱۸۷ شهرنارنجی، ۷۶ شهر زرد و یک شهر در وضعیت آبی هستند.
 

 قله اُمیکرن را رد کرده‌ایم

به گزارش روزنامه وطن امروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۹۰ درصد مرگ‌ومیر بیماران کرونایی در افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند، مشاهده شده و این افراد بیش از ۱۰ برابر واکسینه‌شده‌ها، احتمال مرگ‌ومیر دارند. بهرام عین‌اللهی افزود: تا حدودی قله اُمیکرن را رد کرده‌ایم و جزو ۱۰ کشور برتر در زمینه مبارزه با کرونا هستیم. در ادامه این گزارش با اشاره به آسیب کرونا به سلامت روان مردان، آمده است: یکی از مهم‌ترین و عمیق‌ترین تاثیرات منفی کرونا مربوط به مشاغل و کسب‌وکارها بوده است. بسیاری از مردان مسؤولیت امور اقتصادی خانواده‌شان را عهده‌دار هستند اما با شیوع کرونا در معرض تهدیدات شغلی و روانی قرار گرفتند. معاون بهداشت وزارت بهداشت در این باره گفت: «کووید-۱۹» با وارد کردن تاثیرات منفی بر مشاغل و اصناف به سلامت روان مردان آسیب زیادی وارد کرد.

بنا به اعلام مهر، کمال حیدری افزود: مردان خود را فدای خانواده می‌کنند و هر آسیبی را به جان می‌خرند تا خانواده در امنیت باشد. از این جهت «کووید-۱۹» با تحت تأثیر قرار دادن مشاغل و اصناف آسیب روانی زیادی به سلامت مردان وارد کرد. وی ادامه داد: مردان پایه انجام اصلی فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی در کشور هستند و لازم است ابعاد سلامتی آنان مورد توجه قرار گیرد. حیدری با اشاره به اینکه مردان به دلیل اشتغالات زیاد معمولا از توجه به سلامتی خود غافل می‌شوند، اظهار داشت: وزارت بهداشت به سلامت مردان و برنامه‌ریزی برای ارتقای سلامتی‌شان توجه ویژه دارد، زیرا مردان نیروهای مؤثر در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعه هستند.
 

نوید ثبات و کاهش آمار مبتلایان در نوروز

روزنامه صبح نو در گزارشی با اشاره به ثابت ماندن آمار مبتلایان به کرونا نوشت: آمار روزانه کرونا در چند روز گذشته نشان می‌دهد که امیکرون روند ثابتی به خود گرفته است و می‌توان گفت که در روزهای آینده می‌توان شاهد کاهش آمار ابتلا و فوتی‌ها بود. این نکته روز گذشته از سوی وزیر بهداشت و درمان هم مورد اشاره قرار گرفت. باوجود این همچنان باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در دستورکار قرار داد و از واکسیناسیون غافل نشد. با این اقدامات می‌توان آرزو کرد نوروز ۱۴۰۱ وضعیت باثبات و کاهشی کرونا در کشور را شاهد باشیم.

اگرچه تعداد مبتلایان روزانه کرونا نسبت ‌به هفته گذشته کاهش یافته اما همچنان تعداد مبتلایان روزانه بالای ۱۰هزار نفر است. خبرآنلاین نوشت: واکسن کووید۱۹ که شرکت های داروسازی سانوفی و گلاکسواسمیت کلاین برای مقابله با کووید ۱۹ ابداع کرده اند از شدید شدن این بیماری هنگام ابتلا فرد و بستری شدن وی در بیمارستان جلوگیری می کند.  این شرکت ها داده های مربوط به تحقیقات واکسن را به رگولاتورها ارائه کرده اند. به گفته سانوفی (فرانسوی) و گلاکسو اسمیت کلاین (انگلیسی) داده های آزمایش بالینی واکسن نشان می دهد تزریق ۲ دز از واکسن سانوفی-GSK از ابتلا به نوع شدید کووید ۱۹ و بستری شدن فرد در بیمارستان به میزان ۱۰۰ درصد جلوگیری می کند. به گفته آنها ایمنی واکسن نیز در حد مناسب است.

سقوط رعایت پروتکل‌ها؛ صعود فوتی‌ها
روزنامه همشهری در گزارشی با اشاره به افزایش آمار فوت و مبتلا به کرونا براثر کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی نوشت: بررسی وضعیت شیوع کرونا ۳ هفته مانده به پایان سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت از افزایش موارد فوت و ابتلا و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی دارد. تنهــا ۳هفته تــا پایان ســال باقی مانده و به تأکید بســیاری از متخصصــان احتمــالا تا آغاز تعطیلات نوروز، پیــک اومیکرون در کشــور فروکش خواهد کــرد. همه اینها در شــرایطی است که هم اکنون کشور در قله پیک ششم قرار دارد و با کمرنگ شــدن پروتکل های بهداشتی و افزایش ســفرهای نوروزی، با توجه به قدرت ســرایت اومیکرون، احتمال وقوع پیک دیگری در اوایل سال آینده پیش بینی می شود. درست مانند اسفند سال گذشــته که مردم پس از یک دوره آرامش خــروج از پیک ســوم، بلافاصله با پایان تعطیلات نوروز با افزایش موارد مرگ و بســتری مواجــه شــدند و وارد پیک چهارم شــدند.

همه اینها در شرایطی است که در اسفند سال گذشته، جز بخشی از کادر درمان، واکسیناسیون گسترده ای انجام نشده بود و براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تا پایان سال۹۹، کمتر از ۲۰۰هزار نفر از جمعیت کشور، واکســن دریافت کرده بودند. اسفند امسال اما، بیش از ۱۴۰میلیون دوز واکسن تزریق شده است؛ هر چند که به گفته متخصصان عفونی، اگر این میزان واکسن تزریق نشده بود، قطعا موارد مرگ بسیار بیشتر می شد. مقایسه شرایط سال گذشته، ۲۳روز مانده به پایان سال با وضعیت امسال شیوع کرونا نشان می دهد که در ششم اسفند سال قبل، ۷۳فوتی روزانه ثبت شد و امسال در همین تاریخ ۲۱۴مرگ بر اثر ابتلا به کرونا ثبت شــده است.
 

مبتلایان به اُمیکرون چند روز باید در قرنطینه بمانند؟

به گزارش روزنامه همشهری دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹، درباره مدت زمان ماندن در قرنطینه برای مبتلایان به اُمیکرون توضیحاتی ارائه کرد. دکتر مسعود یونسیان، درباره میزان قرنطینه‌ای که برای مبتلایان به اُمیکرون نیاز است، گفت: بحثی که در کمیته علمی مطرح شد این بود که ما نمی‌توانیم بر اساس یک مقاله یا تعدادی گزارشاتی که اعلام کردند تا روز بیست‌وپنجم یا سی‌ام بعد از ابتلا نیز ویروس گزارش شده، اعلام کنیم که افراد مبتلا هم به همین مدت جدا شده و ایزوله شوند و این اقدام اصلا شدنی نیست. در عین حال مشخصا بعد از روز پنجم به‌ویژه در افرادی که علائم بالینی شدیدی ندارند، تعداد ویروسی که فرد دفع می‌کند، کاهش قابل ملاحظه‌ای دارد. در عین حال هیچ کشوری نه می‌تواند بگوید که من از روز اول همه افراد مبتلا را آزاد می‌گذارم و قرنطینه نیاز نیست و نه می‌تواند اعلام کند تا آخرین روزی که تعداد اندکی ویروس هم از بدن دفع می‌شود، افراد باید ایزوله باشند. بنابراین هر کشوری باید یک نقطه‌ای را تعیین کند. یونسیان ادامه داد: بر این اساس تصمیم گرفته شد که پنج روز افراد به صورت ایزوله خودشان را از دیگران جدا کنند و در عین حال پنج روز بعد هم افراد از دو ماسک استفاده کرده و سعی کنند توصیه‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را با شدت بیشتر رعایت کنند. به این ترتیب احتمال انتقال را به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهیم و از طرفی امور مملکت را مختل نمی‌کنیم.
 

امیکرون نوع ضعیف‌تر کرونا نیست

روزنامه ابتکار در گزارشی به سخنان علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای کلان شهر تهران، پرداخت و به نقل از وی نوشت: چهره این سویه نسبت به روزهای اول شیوع در کشور تغییر کرده است و شاید در روزهای ابتدایی شیوع در کشورهایی مانند آفریقای جنوبی که مردم از ایمنی بالاتری برخوردار بودند یا به خاطر ایمنی ذاتی بالاتر آنها تصور شد که این سویه راحت‌تر از دیگر سویه‌های کرونا است اما این تصور درستی نیست.

وی تصریح کرد: وجود حدود چهار هزار نفر بستری در تهران که بخش زیادی از آنها مبتلایان به امیکرون هستند، نشان می‌دهد که با نوع خفیفی از امیکرون رو به رو نیستیم و می‌تواند در صورت لزوم با حجم بالای ابتلا و بستری هم در استانی مانند تهران روبه‌رو شویم. فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای کلان شهر تهران همچنین در پاسخ به سوالی درمورد کیت‌های تشخیصی امیکرون گفت: چند کیت تشخیصی در کشور رونمایی شده است که قدرت شناسایی امیکرون را هم دارند اما این قدرت تشخیص بستگی به نوع کیت، روش نمونه‌گیری، نحوه و زمان نمونه‌گیری دارد.
 

مشکلات پوستی کرونا

در یادداشت منتشر شده روزنامه آرمان ملی به قلم همایون مژدهی‌آذر متخصص پوست، آمده است: ۲ سال است که با پاندمی کووید۱۹ درگیر هستیم؛ هرچند که با گسترش واکسیناسیون تاحدودی از بار مشکلات و عوارض مرتبط با بیماری کاسته شده اســت، اما هنوز هم با چالش‌هایی در این زمینه مواجه هستیم. در اوایل شیوع بیماری که با شدت بالای آن مواجه بودیم، عوارض پوستـــی ناشی از بیماری هم بیشتر بود. در ادامه نیز با افزایش آگاهی مردم در این زمینه این مشکلات کاهش یافت هرچند که کاملا برطرف نشد. چند دسته مشکلات پوستی مرتبط با بیماری کووید۱۹ وجود دارد. از شایع‌ترین این مشکلات پوستی کرونا می‌توان به بیماری‌های ناشی از تماس پوست با فرآورده‌های ضدعفونی‌کننده، موادشوینده و صابونی مثل استحمام مکرر، استفاده طولانی از ماسک، پوشیدن دستکش‌ها و... اشاره کرد.

همچنین استرس و اضطراب ناشی از درگیری با کرونا و ابتلا به آن نیز می‌تواند عوارضی بر پوست و مو داشته باشد؛ از جمله ریزش موی سکه‌ای، تبخال، جوش‌های غرورجوانی، بیماری زونا، انواع خاصی از خارش‌ها و دردها می‌تواند با مسائل هیجانی ناشی از بیماری کرونا ارتباط داشته باشد؛ از این‌رو چه بهتر آنکه به‌فکر مشکلات هیجانی و استرسی این دوران باشیم. برخی عوارض پوستی نیز مربوط به‌خود بیماری کووید۱۹ است و به شکل تغییراتی در پوست، مو و ناخن افراد بروز پیدا می‌کند. یکی از مهم‌ترین آنها مصرف موادشوینده به‌صورتی وسواسی و بیش از حد نیاز است. در این گونه موارد عوارض ناشی از تماس مکرر با مواد ضدعفونی‌کننده به‌صورت خارش، تاول، قرمزی، پوسته پوسته‌شدن و خشک‌شدن پوست ظاهر می‌شود. توصیه این است که برای شست‌وشوی دست‌ها از صابون‌های ملایم با PH متوسط تا کمی اسیدی استفاده شود و از شست‌وشو و حمام‌های بیش از حد و طولانی با آب داغ پرهیز کنیم. برای کار با پودر لباسشویی و مایع ظرفشویی بهتر است دستکش مناسب به‌دست داشته باشیم.
 

تاثیر داروهای دیابت، هپاتیت و ایدز در درمان کرونا

تارنمای خبری انتخاب در گزارشی نوشت: داروهای مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای بیماریهای دیابت، هپاتیت C و ایدز ممکن است به درمان بیماری کووید-۱۹ کمک کند. بر اساس نتایج مطالعات انجام شده، داروهایی که برای درمان بیماری‌هایی مانند دیابت نوع دو، هپاتیت C و ویروس HIV مورد استفاده قرار می گیرند، ممکن است مانع از تکثیر سویه دلتای کووید-۱۹ یا عفونت زایی و انتشار آن در سلول‌های انسانی شوند. متخصصان پس از آزمایش ۶۴ داروی تایید شده در سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای استفاده در سایر بیماری ها، هشت دارو را شناسایی کردند که فعالیت آنزیم های ویروسی خاصی موسوم به پروتئازها را که برای تکثیر ویروسِ عامل بیماری کووید-۱۹ ضروری است، متوقف می کند.

به گفته متخصصان، داروهای شناسایی شده شامل داروی کنترل کننده قند خون موسوم به سیتاگلیپتین، داروهای درمان هپاتیت C با نام داکلاتاسویر و لیکورین HCl است. همچنین داروهای استفاده شده در درمان افراد آلوده به ویروس HIV از جمله MG-۱۰۱ و نلفیناویر دیگر داروهایی هستند که این خاصیت را نشان داده اند. به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، متخصصان اظهار داشتند: استفاده مجدد از برخی داروهای مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده ممکن است یک راهکار مفید در مبارزه با بیماری کووید-۱۹ باشد.
 

 شنبه هفتم اسفند 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۲/۰۷)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

اینفوگرافی؛ آخرین آمار از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور تا 7 اسفند 1400

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

چهارمین دُز واکسن کووید برای بیشتر افراد ضروری است؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

نشریه تخصصی "مدیکال اکسپرس" در مطلبی تازه گزارش کرد: ممکن است تزریق دُز چهارم واکسن کووید-۱۹ برای اکثر افراد ضروری نباشد. بر اساس نتایج مطالعه ای که در سایت این مجله تخصصی منتشر شده گروهی از متخصصان دریافتند: تزریق چهارمین دُز واکسن کووید-۱۹ یا همان "دُز یادآور دوم" ممکن است برای بیشتر افراد ضروری نباشد زیرا مصونیت قابل‌توجهی اضافه نمی‌کند. در این بررسی متخصصان، افرادی را که دُز یادآور دوم تزریق کرده بودند با افرادی که به تزریق آن اقدام نکرده بودند، مورد مقایسه قرار دادند.

با تداوم همه‌گیری کووید-۱۹، متخصصان علوم پزشکی در دنیا تلاش کرده‌اند تا به واکسن‌هایی برای جلوگیری از بیمار شدن افراد و روشهای درمانی برای کمک به مبتلایان دست پیدا کنند. در نتیجه، واکسن هایی در چندین شرکت دارویی ساخته شد که ثابت کرد از بروز عفونت های شدید جلوگیری می کند. سپس مشخص شد تزریق دُزهای یادآور واکسن از همان واکسن اولیه پس از کاهش واکنش ایمنی بدن به واکسن، دوباره می تواند مصونیت ایجاد کند. از آن زمان، بسیاری از مردم به این موضوع فکر کردند که آیا به تزریق دُز چهارم یا یادآور دوم نیاز است زیرا مصونیت ناشی ازتزریق اولین دُز یادآور با گذشت زمان از بین می رود. به همین دلیل متخصصان بررسیهایی را برای پاسخ به این پرسش آغاز کردند.

متخصصان برای تعیین اثربخشی دُز یادآور دوم، از ۱۰۰۰ نفر که به طور کامل در برابر کروناویروس واکسینه شده بودند و دُز یادآور واکسن دریافت کرده بودند، درخواست کردند در مطالعه شرکت کنند. ۲۷۴ نفر از آنان دُز یادآور دوم را دریافت کردند و مابقی به عنوان گروه کنترل تحت بررسی قرار گرفتند. سپس سطح آنتی بادی همه افراد مورد سنجش قرار گرفت. به گزارش مدیکال اکسپرس، آنها دریافتند: در حالیکه دومین دُز یادآور سطح مصونیت را به میزان اندکی افزایش می دهد اما حداقل در حال حاضر به اندازه ای نیست که توجیه کننده لزوم تزریق دُز چهارم باشد. همچنین دومین دُز یادآور سلول های T (گروهی از سلولهای سیستم ایمنی برای مقابله با عوامل بیماری زا) را فعال نمی کند.

با این حال این متخصصان تاکید دارند که افراد سالخورده یا گروه های حساس که به دلایل مختلف، ضعف سیستم ایمنی دارند در صورتی که برایشان مقدور هست بهتر است که دومین دز یادآور را نیز تزریق کنند چراکه همان اندک افزایش سطح ایمنی ناشی از واکسیناسیون دز چهارم نیز برای این افراد سودمند است.

تاثیر داروهای دیابت، هپاتیت و ایدز در درمان کرونا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

داروهای مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای بیماریهای دیابت، هپاتیت C و ایدز ممکن است به درمان بیماری کووید-۱۹ کمک کند.  بر اساس نتایج مطالعات انجام شده، داروهایی که برای درمان بیماری‌هایی مانند دیابت نوع دو، هپاتیت C و ویروس HIV مورد استفاده قرار می گیرند، ممکن است مانع از تکثیر سویه دلتای کووید-۱۹ یا عفونت زایی و انتشار آن در سلول‌های انسانی شوند. متخصصان پس از آزمایش ۶۴ داروی تایید شده در سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای استفاده در سایر بیماری ها، هشت دارو را شناسایی کردند که فعالیت آنزیم های ویروسی خاصی موسوم به پروتئازها را که برای تکثیر ویروسِ عامل بیماری کووید-۱۹ ضروری است، متوقف می کند.

به گفته متخصصان، داروهای شناسایی شده شامل داروی کنترل کننده قند خون موسوم به سیتاگلیپتین، داروهای درمان هپاتیت C با نام داکلاتاسویر و لیکورین HCl است. همچنین داروهای استفاده شده در درمان افراد آلوده به ویروس HIV از جملهMG-۱۰۱ و نلفیناویر دیگر داروهایی هستند که این خاصیت را نشان داده اند. به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، متخصصان اظهار داشتند: استفاده مجدد از برخی داروهای مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده ممکن است یک راهکار مفید در مبارزه با بیماری کووید-۱۹ باشد.
 

وزیر بهداشت: تا حدودی قله اُمیکرون را رد کرده‌ایم

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

وزیر بهداشت با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت متعجب است که علی رغم تحریم‌های ناجوانمردانه چگونه ایران توانسته در همه‌گیری کرونا روی پای خود بایستد، گفت: در برابر سویه امیکرون نیز با تلاش کادر بهداشت و درمان با تلافات کمتر و موفقیت‌های بیشتر قله بیماری را تا حدودی رد کرده‌ایم. دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم دیدار با برخی از خانواده های شهدای مدافع سلامت اظهار داشت: دو سال است که از ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد و ما بنا داشتیم در سالگرد ورود این بیماری به کشور، برنامه مفصل‌تری را برای تقدیر از خانواده شهدای مدافع سلامت کشور داشته باشیم اما متاسفانه محدودیت‌های کرونا این توفیق را از ما سلب کرد.

عین اللهی ادامه داد: در نشست امروز از همه اقشاری که در مبارزه با کرونا حضور داشته و در کادر بهداشت و درمان به فیض شهادت رسیدند در جلسه حضور دارند و  این نشان می‌دهد ایثارگری در مبارزه با بیماری کرونا مختص به حوزه و قشر خاصی نیست. 

تاریخ  قهرمانان خود را فراموش نمی‌کند
وزیر بهداشت بیان کرد: . مهم است که خاطرات شما از شهدای عزیزتان در تاریخ ثبت شود. اگر چه این تاریخ برای شما عزیزان خاطره بود اما برای ملت عزیزمان تاریخ است. وی گفت: ثبت تاریخ، بسیاری از واقعیت‌ها، شجاعت‌ها و ایثارگری ملت‌ها را می‌تواند نشان دهد و ایثار، بالاترین واقعه تاریخ و درجه انسانیت است که در تاریخ ما به عنوان یک نقطه درخشان آن را می شناسیم.
عین اللهی بیان کرد: تاریخ هیچگاه قهرمانان خود را فراموش نمی کند. شما امروز حاج قاسم سلیمانی را بعنوان یک قهرمان می‌شناسید؛ حضرت امام (ره) نیز تاریخ ساز بودند و توانستند تاریخ را تغییر دهند. شهادت ابتدای کار است و این نکته را توجه داشته باشید که اگر حضرت زینب (س) نبودند، حادثه کربلا به این رسایی و شکوه بیان نمی‌شد. رسالت بازماندگان شهدا بسیار سنگین‌تر است؛ چرا که باید این رشادت‌ها و ایثارگری‌های آنان را  ثبت کنند؛ هر چند در این بحث خوب عمل نشده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه شک نداریم که روح بلند شهدا حاضر و ناظر بر ما است و شهدا زنده هستند، ابراز داشت: ما باید از این عزیزان شفاعت بخواهیم؛ زیرا این عزیزان برای ما آسوه بودند، شهادت قله مسیر است. بنابراین باید به یقین برسیم که شهدا زنده هستند. کرونا این واقعیت را نشان داد، قدرت‌هایی که به ثروت و تجهیزات خود می‌بالیدند در مبارزه با این بیماری بسیار ضعیف بودند؛ دلیلش هم نداشتن مردم قدرتمند است. قدرت هر حکومت به مردم آن است، امروزه آمار کرونای کشورهای اروپا و امریکا بسیار زیاد است زیرا مردم با آن‌ها نیستند.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وی اظهار کرد: با حمایت مردم عزیز، آمار واکسیناسیون در ایران از بسیاری از این کشورها بیشتر است و این حمایت و قدرت مردم را نشان می‌دهد. در این مدت کار هیچ بیماری در هیچ مرکز درمانی روی زمین نماند و با فداکاری عزیزان کادر درمان و شهدای مدافع سلامت، قدرت و ایثارگری خود را به همه نشان دادیم.

عین‌اللهی با تاکید بر اینکه کادر سلامت یعنی همه اقشار سلامت، عنوان کرد: کادر بهداشت و درمان ما نشان داد کادری پر تلاش است و اکنون به بیان سازمان بهداشت جهانی ما جزء ۱۰ کشور برتر مبارزه با کرونا هستیم. WHO در تعجب است چطور ایران علی رغم تحریم های ناجوانمردانه اینگونه روی پای خود ایستاده است. در برابر سویه امیکرون نیز با تلاش کادر بهداشت و درمان با تلفات کمتر و موفقیت‌های بیشتر قله بیماری را تا حدودی رد کرده‌ایم.
 

اُمیکرون کی تمام می‌شود؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

بررسی روند مبتلایان به بیماری کرونا و آمار مرگ‌ومیر کرونایی مورد ابهام کارشناسان قرار گرفته است. چهار ابهام در این خصوص وجود دارد از جمله این که آیا از پیک اُمیکرون گذشتیم؟ چرا آمار مرگ همچنان صعودی است؟ مطابق آمارها، میزان مبتلایان نسبت به دوره اوج اُمیکرون کاهش یافته و احتمالا این روند با وقفه دو یا سه هفته‌ای به آمار مرگ و میر منتقل می‌شود. «در روزهای اخیر اظهار نظرهای مختلفی در مورد عبور از پیک کرونا مطرح شده است. در گزارشی به چهار سوال، «آیا از پیک  اُمیکرون  گذشتیم؟»، «آیا در شیب نزولی قرار داریم یا در شیب صعودی؟‌»، «چرا آمار مرگ همچنان صعودی است؟» و در نهایت، «گذر از پیک کامل چه زمانی است؟» پاسخ داده شده است.

آیا از پیک  اُمیکرون گذشتیم؟
بررسی آمار روزانه کرونا که توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود، نشان می‌دهد که تعداد کل مبتلایان به بیش از ۶۹‌ هزار و ۶۱۵ نفر رسیده است. تعداد کل آزمایش‌های تشخیصی انجام‌شده نیز حدود ۴۶‌ هزار و ۷۰۰ نفر بوده است. بررسی آمار روزانه تست‌های تشخیصی نشان می‌دهد که از ابتدای دی‌ماه تا روزهای ابتدایی اسفندماه سال‌ جاری، تست‌های تشخیصی از بیش از ۱۰۰‌ هزار تست در روز به حدود ۸۰‌ هزار تست روزانه کاهش پیدا کرده است. البته روند آماری نشان‌دهنده این است که تعداد آزمایش‌های روزانه دو قله را در مدت دو ماه ثبت کرده است. در واقع از ابتدای دی‌ماه تعداد تست‌های روزانه بیش از ۱۰۰‌ هزار عدد بوده است اما در نیمه دی‌ماه با کاهش حدود ۲۰‌ هزار عددی مواجه شده و به ۸۰ ‌هزار عدد در روز رسیده است.

اما در فاز دوم یعنی از نیمه دی‌ماه تا نیمه بهمن‌ماه، شیب تعداد تست‌های روزانه تقریبا صعودی شده؛ به طوری که در ۱۵ بهمن‌ماه به بیش از ۱۰۷‌ هزار عدد رسیده که بیشترین مقدار تست‌های ثبت‌شده از ابتدای زمستان ۱۴۰۰ بوده است. در فاز سوم، مجددا تعداد آزمایش‌های روزانه کاهش پیدا کرده؛ به طوری که در ۳۰ بهمن‌ماه به کمترین مقدار خود از ابتدای زمستان یعنی حدود ۷۴‌ هزار تست تشخیصی در روز رسیده است. تعداد تست‌های روزانه در دوم اسفند ماه بیش از ۸۱‌ هزار عدد بوده است. در واقع کاهش ۲۰‌درصدی تعداد تست‌های تشخیصی روزانه نشان می‌دهد که احتمالا مراجعه افراد برای تست‌دادن کاهش داشته است.

از دیگر شاخص‌هایی که می‌تواند نشان‌دهنده عبور از پیک کرونایی باشد، نسبت تعداد افراد مبتلاشده به تعداد تست‌های روزانه است. آمارها نشان می‌دهد که در ابتدای دی‌ماه از هر ۱۰۰ تست انجام شده حدودا دو نفر جواب مثبت داشته‌اند اما تقریبا از ابتدای بهمن‌ماه این نسبت شیب صعودی پیدا کرده؛ به طوری که در سوم بهمن به ازای هر ۱۰۰ تست انجام شده، ۵/۵ نفر مثبت بوده‌اند اما در ۲۰ بهمن‌ماه تعداد تست‌های مثبت به حدود ۳۹ نفر رسیده است. اما در مدت کمتر از دو هفته مجددا نسبت افراد مبتلا به تست‌های روزانه روندی کاهشی پیدا کرده؛ به طوری که در دوم اسفند ماه به ازای هر ۱۰۰ تست انجام شده ۵/ ۲۳ نفر مثبت بوده‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد تعداد مبتلایان به تست‌های روزانه نیز سیر نزولی پیدا کرده است. بنابراین هر پیک یک مسیر صعودی و یک مسیر نزولی دارد؛ در حالی که آمارهای ابتلا نشان می‌دهد که روند مبتلایان روزانه نسبت به هفته‌های گذشته کمتر شده که این موضوع نشان می‌دهد که در فاز نزولی پیک اُمیکرون  قرار داریم. البته با توجه به الگوی دیگر کشورها گذر کامل تا پیک  اُمیکرون  احتمالا در هفته‌های آینده تا پایان سال محقق خواهد شد.

در شیب نزولی قرار داریم یا در شیب صعودی؟‌
نگاهی به آمارهای روزانه مبتلایان به کرونا نشان می‌دهد که نیمه دی‌ماه تعداد مبتلایان روزانه کرونا به کمتر از ۱۰۰۰ نفر در روز رسیده بود اما تقریبا از هفته سوم دی‌ماه به بعد، تعداد مبتلایان سیر صعودی گرفته؛ به طوری که در ۱۸ بهمن‌ماه به بیشترین مقدار خود از ابتدای زمستان رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قله تعداد مبتلایان روزانه کرونا در زمستان ۱۴۰۰ کمی بیشتر از ۳۹‌ هزار نفر در روز بوده است. بعد از آن مجددا نرخ مبتلایان تغییر مسیر داده و روند آن نزولی شده است؛ به طوری که در کمتر از یک هفته به نصف این مقدار یعنی حدود ۱۸‌ هزار و ۵۰۰ نفر در روز رسیده است. اگر چه در هفته سوم بهمن‌ماه، آمار مبتلایان روزانه نوساناتی را ثبت کرده است اما روند نزولی آن قابل مشاهده است. این رویداد در مورد آمار بستری‌های روزانه نیز صدق می‌کند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که آمار بستری‌های روزانه در هفته اول و دوم دی‌ماه به کمتر از ۲۰۰ نفر در روز نیز رسیده بود اما از اوایل بهمن‌ماه بر تعداد بستری‌ها افزوده شده؛ به طوری که در ۲۵ بهمن‌ماه به حدود ۳۱۵۷ نفر در روز رسیده است. این رقم بیشترین تعداد بستری‌های روزانه از ابتدای زمستان است. اما در یک هفته بعد از آن یعنی تا ابتدای اسفندماه، نزولی‌شدن تعداد افراد بستری شده مشهود است.

بنا بر این از نظر آمار مبتلایان روزانه می‌توان گفت روند مبتلایان نزولی شده است. البته این روند نزولی در روزهای اخیر به شکل زیگزاگی بوده اما در کل می‌توان گفت که فاز کاهشی آغاز شده است. در روز گذشته نسبت ابتلا به تست نیز به زیر ۲۰‌درصد رسیده که این رقم در ۲۰ روز اخیر کمترین مقدار بوده است. احتمالا در هفته‌های آینده شاهد کاهش بستری‌های روزانه و بیماران بدحال نیز خواهیم بود.

چرا تعداد فوتی‌های روزانه افزایش پیدا کرده است؟
نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که تعداد افراد فوت‌شده به علت کرونا در روزهای اخیر افزایش پیدا کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد افراد فوت‌شده کرونایی در اواخر دی ماه به زیر ۲۰ نفر رسیده است. اما مجددا این آمار افزایشی شده و در روزهای ابتدایی اسفندماه به بیش از ۲۴۰ نفر در روز رسیده است. از آنجا که ویروس کرونا به صورت تدریجی سبب مرگ بیمار می‌شود، باید دلیل افزایش آمار فوتی‌ها را در آمار بیماران بدحال جست‌وجو کرد. در واقع سیر بیمارانی که فوت شده‌اند نشان می‌دهد که به طور میانگین دو هفته زمان لازم است که بیمار کرونایی، از زمان بستری در بیمارستان، به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شده و فوت کند. بررسی آمارهای بستری‌های روزانه نشان می‌دهد که از ابتدای دی‌ماه تا ۲۵ بهمن‌ماه سیر صعودی داشته اما پس از آن طی یک هفته از ۳۱۵۷ نفر (در ۲۵ بهمن) به ۲۳۳۳ نفر (در چهار اسفند) کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر از نیمه بهمن‌ماه تعداد بیماران بدحال افزایش پیدا کرده و در روزهای اول اسفند به بیش از چهار ‌هزار نفر رسیده است. اما آمار دو روز گذشته نشان می‌دهد که روند این آمار نیز نزولی شده است. در نتیجه می‌توان پیش‌بینی کرد اگر روند نزولی بیماران بدحال پایدار باشد، حدود دو هفته دیگر روند تعداد فوتی‌های روزانه نیز کاهشی شود.

گذر از پیک کامل چه زمانی است؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد که این مدت زمان در کل کشورها ۲ تا ۵/ ۲ ماه بوده است و بسیاری از کشورها به یک پایداری نسبی رسیده‌اند. به عنوان مثال نگاهی به آمار کشورهایی مانند آمریکا نشان می‌دهد که از اول دسامبر یا ۱۰ آذرماه، سیر صعودی ابتلا به کرونا آغاز شده است. پس از حدود ۵/ ۱ ماه یعنی در نیمه ژانویه یا ۲۶ دی‌ماه، تعداد مبتلایان در آمریکا به پیک خود رسیده و پس از آن روند نزولی آغاز شده و بیش از یک ماه است که این روند ادامه داشته است. در مورد آمار فوتی‌های روزانه آمریکا نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد که در اول فوریه (۱۲ بهمن) تعداد فوتی‌ها به بیشترین مقدار رسیده و پس از آن روند نزولی شده است. مقایسه آمار مبتلایان روزانه در ایران نیز نشان می‌دهد که مانند آمارهای ایالات متحده، روند مبتلایان صعودی بوده و پس از یک ماه به قله رسیده است. بنابراین انتظار می‌رود در سه یا چهار هفته آینده روند گذر از پیک اُمیکرون کامل شود.»
 

 جمعه ششم اسفند 

کاهش قابل توجه شمار شهرهای قرمز در کشور/ بازگشت رنگ «آبی» به نقشه کرونایی

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

بنابر اعلام وزارت بهداشت، همچنین تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی و زرد در حال افزایش است.تکمیل واکسیناسیون علیه کرونا و تشدید رعایت شیوه نامه های بهداشتی از توصیه های اکید وزارت بهداشت به هموطنان است.
 

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400


در مجموع بر اساس آخرین وضعیت رنگبندی کرونایی شهرهای کشور، در حال حاضر ۱۸۴ شهر در وضعیت قرمز، ۱۸۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۷۶ شهر در وضعیت زرد و یک شهر نیز در وضعیت آبی قرار گرفته است.گ فتنی است؛ در حال حاضر شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان تنها شهر با شرایط عادی و به رنگ آبی در لیست رنگ بندی شهرستانها است.


آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۲/۰۶)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400


  پنج شنبه پنجم اسفند  

 

مبتلایان به کووید خفیف در خانه درمان شوند

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 
وزارت بهداشت سنگاپور روز گذشته (سه شنبه) از ابتلای ۲۶ هزار و ۳۲ تن به کووید۱۹ خبر داد که این آمار رکورد جدیدی برای موارد روزانه ابتلا به این بیماری در این کشور محسوب می شود.  وزارت بهداشت سنگاپور همچنین اعلام کرد: ممکن است چند هفته طول بکشد تا موج فعلی بیماری کووید۱۹ به اوج خود برسد و کاهش یابد. همچنین وزارت بهداشت این کشور روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: در حالی که تعداد بیماران مبتلا به نوع شدید کووید۱۹ و بیمارانی که نیاز به بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه دارند زیاد نیست اما تقاضا برای تخت های بیمارستانی افزایش یافته که آن هم عمدتا به خاطر ضرورت بستری شدن و درمان بیماران کرونایی مبتلا به بیماری های مزمن و زمینه ای در بیمارستان است.

مقامات بهداشتی سنگاپور از افرادی که به نوع خفیف کووید۱۹ مبتلا شده اند یا علائم این بیماری را ندارند اما تست کرونای آن ها مثبت شده خواستند تا به منظور کاهش فشار بر کادر درمان، روند درمان خود را در خانه سپری کنند. بر اساس گزارش ها، از نزدیک به ۲۹۴ هزار مورد ابتلا به کووید۱۹ طی ۲۸ روز گذشته در سنگاپور، ۹۹.۷ درصد از مبتلایان علائم خفیف این بیماری را داشته یا بدون علامت بودند. به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اساس آمارهای رسمی، تاکنون حدود ۹۱ درصد از جمعیت ۵.۵ میلیونی سنگاپور به طور کامل واکسینه شده و ۶۶ درصد از این جمعیت نیز دُز یادآور واکسن کرونا را دریافت کرده اند.
 

چطور بفهمیم آلرژی داریم یا کرونا؟  

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

متخصص طب سنتی گفت: فرق آلرژی با ویروس‌های کرونا عدم وجود بدن درد، خستگی و بی‌اشتهایی است. حساسیت و آلرژی‌ها هیچ‌کدام چنین علائم‌هایی را ندارد. علیرضا ابوالفضلی، متخصص طب سنتی در برنامه صبح پارسی شبکه جام جم درباره آلرژی فصل بهار، گفت: آلرژی زمان ورود ماده‌ای به بدن و اشتباه سیستم دفاعی شروع می‌شود. آلرژی در برخی افراد واکنش پوستی دارد، در اشخاص دیگر به صورت ریزش مو است اما رایج‌ترین آن به صورت آبریزش مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: پدیده آلرژی معمولاً از ۲۶ بهمن ماه تا پایان فروردین ماه ادامه دارد. آلرژی به طور کلی باعث افزایش سیستم آنتی‌بادی بدن می‌شود و افرادی که آلرژی دارند سیستم دفاعی قوی‌تری پرورش می‌دهند. این متخصص طب سنتی یادآور شد:علائم آلرژی همانطور که همه می‌دانیم شامل آبریزش، خارش و قرمزی چشم، گرفتگی صدا و بینی، سردرد و عطسه‌های شدید می‌شود. راه درمان قطعی و همیشگی برای افرادی که آلرژی دارند وجود ندارد. چهل درصد این عارضه وراثتی و ۶۰ درصد آن اکتسابی است.

وی افزود: بعضا آلرژی محدود به فصل نمی‌شود و در فصول مختلف نمایان می‌شود. افرادی که آلرژی دارند اغلب با جواب مثبت تست کرونا مواجه می‌شوند اما باید بدانند علت اصلی مثبت شدن جواب آزمایش آلرژی است. فرق آلرژی با ویروس‌های کرونا عدم وجود بدن درد، خستگی و بی‌اشتهایی است. حساسیت و آلرژی‌ها هیچ‌کدام چنین علائم‌هایی را ندارد.

ابوالفضلی ادامه داد: شخص برای کسب اطمینان از حال خود و بررسی تفاوت آلرژی با کرونا باید به حال جسمی خود در سال‌های پیشین فکر کند. اگر فرد در سال‌های گذشته نیز حال مشابهی داشته، اکنون بدن درد، تب و لرز، بی اشتهایی، خارش گلو و  خستگی ندارد احتمالا دچار کرونا نشده است؛چرا که موارد ذکر شده علائمی هستند که در سویه‌های کرونا وجود دارند اما در آلرژی‌ها دیده نمی‌شوند.

این متخصص طب سنتی گفت: بخور دادن بهترین راه برای مقابله با آلرژی است و افراد باید روزی یک الی دو بار به خود بخور دهند. در ادامه افراد باید از قرار گیری در فضا‌های سرد خودداری کنند. وی تصریح کرد:‌خوردن سبزیجات، آناناس و میوه‌های دیگر می‌تواند به بهبود حال افراد کمک کند. خوردن دمنوش‌ها نیز می‌تواند مفید واقع شود. افرادی که واکنش پوستی به آلرژی نداشته‌اند می‌توانند خوراکی‌هایی با طبع گرم میل کنند.

ابوالفضلی ادامه داد: بدن خود را با فاکتورهایی که از بیرون دریافت  می‌کند وفق می‌دهد. آنتی‌هیستامین نیز پس از مدتی جذب شدن توسط بدن با سرنوشت مشابهی مواجه می‌شود. همچنین این دارو باعث خواب‌آوری می‌شود و فعالیت مغز را کاهش می‌دهد. وی ابراز کرد: این دارو برای کسانی که آلرژی دارند توصیه نمی‌شود و افراد باید به طور طبیعی با آلرژی خود مقابله کنند. داروهای شیمیایی مانند آنتی‌هیستامین و دگزا برای آلرژی توصیه نمی‌شوند و می‌توانند در طولانی مدت عارضه‌های دیگری در بدن به وجود بیاورند.
 

ویروس کووید-۱۹ به جنگ خود می‌رود!

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 
دانشمندان روش بالقوه جدیدی برای مبارزه با کووید-۱۹ یافته‌اند که در آن ویروس سارس-کوو-۲ علیه خود عمل می‌کند. به نقل از فیز، به گفته‌ی محققان موسسه بلاواتنیک(Blavatnik) در دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان کودکان بوستون، این استراتژی جدید در موش‌ها و سلول‌های انسانی که در ظرف آزمایشگاهی قرار داشتند، امیدبخش عمل کرده است.  این مطالعه رویکردی نوآورانه در اختیار دانشمندانی قرار می‌دهد که بر توسعه دارو برای سارس-کوو-۲ و سایر ویروس‌ها کار می‌کنند. این داروها می‌توانند برای بسیاری از سویه‌های سارس-کوو-۲ مناسب باشند زیرا در این استراتژی بخشی از ژنوم ویروس مورد هدف قرار می‌گیرد که اغلب جهش پیدا نمی‌کند.

"ستو وورا"(Setu Vora) پژوهشگر شیمی زیستی و داروشناسی مولکولی در آزمایشگاه هائو وو(Hao Wu) در دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان کودکان بوستون می‌گوید: به رغم عرضه موفقیت‌آمیز واکسن‌های علیه کووید-۱۹، جهان همچنان به درمان‌های موثر نیاز دارد تا عفونت را متوقف کند. اگر این استراتژی در نهایت در یک درمان جدید به کار گرفته شود، فوق‌العاده خواهد بود.

این درمان تجربی که در مطالعه کنونی توصیف شده است و هر دمان دیگری که این روش الهام بخش آن باشد تا رسیدن به مرحله بالینی راه زیادی در پیش دارد و باید از طریق مطالعات بیشتر روی حیوانات و انسان‌ها توسعه یابد تا مشخص شود که آیا برای انسان‌ها موثر و بی خطر است یا خیر.

چگونه این روش کار می‌کند؟
هنگامی که ویروس سلول میزبان را آلوده می‌کند، تعادلی ایجاد می‌کند که به سلول اجازه می‌دهد پروتئین‌های حیاتی خود را تولید کند و همچنین سلول را دستکاری می‌کند تا پروتئین‌های ویروسی تولید کند که نسخه‌های کپی از سارس-کوو-۲ می‌سازند. این تعادل تضمین می‌کند که سلول به اندازه کافی پروتئین برای زنده ماندن تولید می‌کند و در عین حال بخش عمده انرژی خود را صرف تکثیر ویروس می‌کند تا بتواند سلول‌های بیشتری را آلوده کند. محققان دریافتند که دو بخش از ویروس در ایجاد این تعادل نقش دارند.

یکی از بخش‌ها پروتئین ویروسی به نام Nsp۱ است که توانایی سلول در ساخت هر نوع پروتئینی را کاهش می‌دهد. بخش دیگر یک قسمت از آران‌ای ویروسی به نام حلقه بنیادی ۱(stem loop 1) است که به عنوان کارتی برای عبور از Nsp۱ عمل می‌کند و به سلول دستور می‌دهد تا پروتئین‌های ویروسی بیشتری بسازد. محققان می‌خواستند جلوی این دسترسی را بگیرند.

آن‌ها قطعه‌ی کوچکی از مولکول شبیه به آران‌ای به نام اولیگونوکلئوتید آنتی سنس(antisense oligonucleotide) یا به اختصار اولیگو طراحی کردند که به حلقه بنیادی ۱ متصل می‌شود و آن را مسدود می‌کند. به گفته‌ی وورا، محققان دریافتند که مسدود کردن این مسیر باعث می‌شود که Nsp۱ علاوه بر کاهش تولید پروتئین سلول میزبان، تولید پروتئین ویروسی را نیز کاهش دهد و همانطور که سلول پروتئین‌های ویروسی کمتری تولید می‌کند، عفونت کاهش می یابد. این درمان می‌تواند سارس-کوو-۲ را فریب دهد تا خودش را خنثی کند.

محققان این درمان را روی سلول‌های انسانی در ظرف‌های آزمایشگاهی و بر روی موش‌هایی که با مهندسی ژن حامل گیرنده‌های ACE۲ انسانی شده بودند، آزمایش کردند. گیرنده‌های ACE۲ پروتئین‌های سطح سلول هستند که ویروس برای آلوده کردن سلول از آنها استفاده می‌کند. همانطور که امید می‌رفت سلول‌های تحت درمان در مقایسه با سلول‌های درمان نشده تنها یک چهارم حالت عادی ویروس تولید کردند و درمان در موش‌ها از مرگ‌ آن‌ها توسط سارس-کوو-۲ جلوگیری کرد.

در حالی که تنها ۲۰ درصد موش‌های درمان نشده از عفونت جان سالم به در بردند، ۶۰ درصد از موش‌هایی که الیگو دریافت کرده بودند، بهبود یافتند. علاوه بر آن موش‌هایی که تحت درمان بودند نسبت به سایر موش‌ها وزن کمتری از دست دادند. از آنجا که Nsp۱ خود یک پروتئین ویروسی است، سلول‌های درمان شده میزان کمتری از آن تولید می‌کنند و با گذشت زمان اثر Nsp۱ در مهار پروتئین‌سازی سلول کاهش می‌یابد و سلول می‌تواند دوباره مقادیر مناسبی از پروتئین‌های خود را بسازد.

گام‌های بعدی چیست؟
ضدویروس‌هایی که در حال حاضر در بازار موجود هستند با هدف جلوگیری از تکثیر ویروس در بدن ساخته شده‌اند بنابراین بار ویروسی کاهش یافته و علائم کاهش می‌یابد. این تیم محققان نیز هدفی مشابه دارند اما روش آن‌ها متفاوت است. برای مثال Paxlovid عملکرد پروتئین‌های خاص مورد نیاز برای تکثیر ویروس را مختل می‌کند در حالی که مولنوپیراویر(molnupiravir) زمانی که سلول قصد رونویسی ژنوم ویروس را دارد باعث ایجاد خطاهایی در این فرآیند می‌شود.

یک ویژگی منحصر به فرد درمان الیگو آن است که ممکن است بتواند از مقاومت ویروس در برابر درمان جلوگیری کند. زیرا کد ژنتیکی حلقه بنیادی ۱ در سویه‌های مختلف تغییرناپذیر باقی مانده است و محققان پیش‌بینی می‌کنند که اگر ویروس جهشی انجام دهد که به آن امکان فرار از الیگو را بدهد، این جهش توانایی تکثیر ویروس را به خطر می‌اندازد. وورا می‌گوید: استراتژی ما دو گزینه در اختیار ویروس قرار می‌دهد یا توسط الیگو ما کشته شود و یا جهش کند و برای سلول‌های انسانی کم‌خطرتر شود. این یافته‌ها در مجله PNAS منتشر شده است.
 

آیا درمان علائم طولانی مدت کرونا یافت شد؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 
علائم طولانی مدت کرونا در دو بیمار در کالیفرنیای آمریکا با مصرف آنتی‌هیستامین به طور کامل برطرف شد و پزشکان درمان‌کننده‌ی آن‌ها این دو مورد را در مجلات پزشکی کالیفرنیا به‌عنوان راه درمانی جدید برای علائم طولانی مدت کرونا گزارش کرده‌اند.

هر چند استفاده از این دارو برای درمان کرونا تا کنون گزارش نشده بود، ولی نتایجی که استفاده از این داروی مرسوم به جای گذاشته، کاملاً غیرمنتظره بوده است. پزشکان امیدوار هستند گزارش درمان با آنتی‌هیستامین باعث شود محققین در آینده بتوانند این دارو را به‌صورت جدی‌تر برای درمان کرونا مورد بررسی قرار دهند.

این دو بیمار عوارض و علائم کرونا را به مدت طولانی با خود به همراه داشته‌اند و با هیچ دارویی علائم آن‌ها از بین نرفته بود، ولی مصرف آنتی‌هیستامین باعث شد بتوانند از شر علائم کرونا خلاص شوند. از آنجا که این دارو برای مصرف روزانه کاملاً ایمن و تایید شده است و با داروهای دیگر تداخل ندارد، می‌تواند به‌عنوان کاندیدای جدی برای درمان کرونا مطرح شود.

هر چند آنتی‌هیستامین دارویی است که حتی در کشورهایی دارای قوانین سخت‌گیرانه‌ی داروفروشی نیز بدون نسخه در اختیار بیماران قرار می‌گیرد، ولی پزشکان توصیه می‌کنند بیماران آن‌را برای درمان کرونا بدون نظر پزشک مصرف نکنند. البته بیماران می‌توانند گزارش‌هایی که در این زمینه وجود دارد را به پزشک خود ارائه کنند تا وی در مورد مصرف این دارو توسط بیمار تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

یکی از افرادی که با آنتی‌هیستامین درمان شده، کادر درمان ۴۰ ساله‌ای بوده که از اولین بیماران کووید۱۹ در آمریکا نیز بوده است و احتمالاً ژانویه‌ سال ۲۰۲۰ به کرونا مبتلا شده است. این بیمار حدود ۲۴ روز شرایط جسمی بسیار نامناسبی داشته است و پس از خارج شدن وضعیت بد جسمی دچار مه مغزی شده است. در تابستان همان سال برای درمان آلرژی آنتی‌هیستامین مصرف کرده و به یکباره علائمی که کرونا باعث آن‌ها بوده کمتر شده است. به همین خاطر یک دوره‌ی ۹ ماهه را هیدروکسیزین مصرف کرده و تقریباً همه‌ی عوارض و علائم طولانی مدت کرونا در وی از بین رفته است.

نفر دومی که آنتی‌هیستامین برای وی اثرات مثبت داشته، یک معلم میانسال بوده که داستان وی نیز مشابه داستان نفر اول است. این بیمار یک ماه پس از بهبودی هنوز درد مفاصل، بی‌خوابی، ضربان قلب شدید و نداشتن قدرت تمرکز را با خود به همراه داشته است. این علائم تا یک سال پس از بهبودی نیز هنوز تا حدودی وجود داشته‌اند. وی به صورت اتفاقی یک دوره دیفن‌هیدرامین مصرف کرده و علائم وی به یکباره بهتر شده است. اکنون پس از یک دوره مصرف دیفن‌هیدرامین و فکسوفنادین توانسته تا ۹۵ درصد از شر علائم بلند مدت کرونا خلاص شود.
 

  چهارشنبه چهارم اسفند 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۲/۰۴)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

اینفوگرافی؛ آخرین آمار از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور تا 4 اسفند 1400

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

علائم اُمیکرون در کودکان

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

شد چشمگیر بستری کودکان در سویه اُمیکرون، ضرورت مراقبت بیشتر از آنان را نشان می دهد. به همین دلیل باید والدین با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی و دور نگه داشتن کودکان از محیط های شلوغ از ابتلای آنها به این بیماری جلوگیری کنند. 
 

باورهای درست و نادرست درباره اُمیکرون

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

  سه شنبه سوم اسفند 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۲/۰۳)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

اینفوگرافی؛ آخرین آمار از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور تا 3 اسفند 1400

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400


بیماری قارچی، همراه بدشگون کووید ۱۹

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400


این روزها در سطح جهانی و در کنار ابتلای افراد مختلف به بیماری کووید ۱۹، نوعی بیماری قارچی نیز شیوع پیدا کرده که برخی آن را به‌اشتباه قارچ سیاه می‌خوانند. محققان کشورمان این بیماری و سازوکار ابتلا به آن و همچنین نحوه پیشگیری از آن را زیر ذره‌بین پژوهشی خود برده‌اند.

  پاندمی کووید ۱۹ تا به امروز منجر به ابتلای بیش از ۲۳۰ میلیون مورد تأییدشده و مرگ حدود ۵ میلیون نفر در سراسر دنیا شده است. اگرچه در بیشتر موارد، بیماران از نوع خفیف تا متوسط این بیماری تنفسی رنج می‌برند و بدون مصرف داروهای خاص بهبود پیدا می‌کنند، ولی افراد مسن و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، به شکل شدید کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند. از طرفی جهش‌های جدید ویروس، باعث مسری‌تر و کشنده‌تر شدن بیماری و درنتیجه بروز پیک‌های متعددی شده که تا حدودی سبب ایجاد وحشت در بسیاری از کشورها ازجمله ایران شده است.
دراین‌بین به گفته محققان یکی از معضلات بیماران مبتلابه کووید ۱۹ ابتلای هم‌زمان به سایر عفونت‌های میکروبی نظیر عفونت‌های قارچی است که به‌طور جدی تهدیدکننده زندگی این افراد است. مطالعات نشان داده‌اند که میزان بروز عفونت‌های قارچی به‌خصوص بیماری آسپرژیلوزیس ریوی تهاجمی در بیماران مبتلابه کووید ۱۹ تنها در اروپا و کشورهایی نظیر بلژیک، هلند و فرانسه در برخی زمان‌ها تا چیزی حدود ۲۰ درصد نیز رسیده است. اما یکی از مهم‌ترین این بیماری‌ها به نام موکور مایکوزیس توسط قارچ‌هایی فرصت‌طلب به وجود می‌آید و به‌اشتباه به بیماری قارچ سیاه نیز معروف شده و موارد متعددی از آن در ایران و جهان گزارش شده است.

محققان کشورمان برای بررسی بیشتر این بیماری در قالب یک تیم ۶ نفره اقدام به انجام یک پژوهش مروری کرده‌اند که در آن مروری بر رویکردهای تشخیصی و درمانی قارچ بیماری‌زای فوق انجام شده است. در این تحقیق، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مروری پژوهشی را بر آخرین مطالعات دنیا و ایران در خصوص بروز بیماری موکور مایکوزیس در بیماران کووید ۱۹ انجام داده‌اند تا به شناخت بیشتری از این بیماری و عوامل مستعدکننده آن برسند.

طبق یافته‌های این پژوهش، موکور مایکوزیس، یک عفونت قارچی فرصت‌طلب، نادر و تهاجمی است که توسط خانواده‌ای از قارچ‌ها به نام مورال ها ایجاد می‌شود. ریزوپوس، لیختمیا و موکور از مهم‌ترین جنس‌های این قارچ‌ها هستند که در این میان، ریزوپوس از بقیه شایع‌تر و بااهمیت‌تر است. به گفته محمدتقی هدایتی، استاد و محقق مرکز تحقیقات قارچ‌های تهاجمی پژوهشکده بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مازندران و همکارانش، «بیماری فوق به اشکال مختلف ریوی، جلدی و گوارشی ظاهر می‌شود و مرگ‌ومیر ناشی از آن بسته به ناحیه درگیر و شرایط زمینه‌ای بین ۴۰ تا ۸۰  درصد است». بر اساس این پژوهش، به‌طورکلی شیوع جهانی موکور مایکوزیس در مناطق مختلف، متغیر است. اما در کشوری نظیر هندوستان بیشتر دیده می‌شود.

هدایتی و همکارانش می‌گویند: «به‌طورکلی بیماران مبتلابه کووید ۱۹ دارای بیماری‌های زمینه‌ای، بیماران دیابتیک و یا بیماران تحت درمان با داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی در معرض ابتلا به موکورمایکوزیس هستند و ازآنجایی‌که این بیماری قارچی، پیش‌آگهی ضعیفی را نشان می‌دهد و تشخیص و درمان زودهنگامی را می‌طلبد، استراتژی‌های غربالگری و تشخیص زودهنگام می‌تواند خطر ابتلا به آن را در بیماران کووید ۱۹ کاهش دهد».

آن‌ها اعتقاد دارند، «تحقیقات آینده برای ایجاد الگوریتم‌های قابل اعتماد و استانداردسازی روش‌های تشخیصی برای تشخیص زودهنگام و افتراقی موکور مایکوزیس در بیماران کووید ۱۹ به‌ویژه در افرادی که تحت درمان با سرکوب کننده‌های سیستم ایمنی قرار دارند و همچنین بیماران مبتلابه بیماری‌های زمینه‌ای، بیماران بستری در آی سی یو و کسانی که تحت تهویه مکانیکی تهاجمی قرار گرفته‌اند، امری ضروری است». آن‌ها اشاره کرده‌اند که در نهایت، این اقدامات نیاز به همکاری پزشکان و متخصصین قارچ‌شناسی پزشکی دارد تا بتوان به کاهش میزان ابتلا و همچنین مرگ‌ومیر در این دسته از بیماران کمک کرد.
 

آیا می‌توان ماسک‌های N۹۵ را برای استفاده مجدد، عفونت‌زدایی کرد؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400


پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی، به ارزیابی این موضوع پرداخته‌اند که آیا می‌توان ماسک‌های N۹۵ را برای استفاده مجدد، عفونت‌زدایی کرد.  به نقل از نیوز مدیکال نت، "کریستینا ین"(Christina Yen)، پژوهشگر "مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس ساوت‌وسترن"(UTSW) در بررسی جدیدی، پردازش دوباره ماسک‌های "N۹۵" را ارزیابی کرده است. پژوهشگران حوزه محیط زیست و گروه‌های پیشگیری از عفونت طی مصاحبه با ین، پرسش‌هایی را در مورد عفونت‌زدایی ماسک‌های N۹۵ مطرح کردند. اگرچه اطلاعات در این زمینه به سرعت در حال ظهور هستند اما برای پژوهشگران مهم بود که به این پرسش‌ها با یک روشی بالینی مرتبط و دقیق پاسخ دهند تا از ایمنی ماسک‌های N۹۵ عفونت‌زدایی‌شده مطمئن شوند. ماسک‌های N۹۵ به دلیل اثربخشی خود، اغلب در بیمارستان‌ها برای محافظت از افراد در برابر عوامل بیماری‌زای عفونی مانند کروناویروس استفاده می‌شوند. چرا ماسک‌های تنفسی N۹۵ در این مورد بسیار مؤثر هستند و چه چیزی آنها را از سایر ماسک‌های کنونی متمایز می‌کند؟

تاکید بر این نکته مهم است که ماسک‌های N۹۵ همیشه موثرترین محافظ در برابر همه عوامل بیماری‌زای تنفسی نیستند. آنها برای ارگانیسم‌هایی که از طریق هوا منتقل می‌شوند، مانند سل و سرخک مناسب هستند. در حال حاضر می‌دانیم که ماسک‌های N۹۵، در محافظت از کادر درمان موثر هستند که با قطرات و ذرات معلق در هوای اطراف بیماران مبتلا به کووید-۱۹ و سایر ویروس‌های تنفسی سر و کار دارند. این محافظت به این دلیل است که روش‌هایی مانند لوله‌گذاری ممکن است تولید ذرات ویروسی کوچک را تسهیل کند که به اندازه کافی سبک هستند تا مدت زمان بیشتری در هوا بمانند و توسط فرد دیگری استنشاق شوند یا در اطراف یک اتاق پراکنده شوند. ماسک‌های N۹۵، برای فیلتر کردن ۹۵ درصد یا تعداد بیشتری از این ذرات کوچک طراحی شده‌اند که اندازه آنها می‌تواند به قطر ۰.۳ میکرون نیز برسد.

در این پژوهش، به هفت شرکت‌کننده که پیشتر برای پوشیدن ماسک‌های تنفسی N۹۵ مورد استفاده در بیمارستان آزمایش شده بودند، یک ماسک تنفسی N۹۵ داده شد که به صورت مناسبی روی صورت آنها نصب شده بود. سپس، این ماسک‌ها در مجموع ۲۵ بار تحت عفونت‌زدایی قرار گرفتند. پس از هر چرخه عفونت‌زدایی، ابتدا ماسک‌ها از نظر ساییدگی و پارگی قابل مشاهده بررسی شدند. قرار بود اگر چنین نشانه‌هایی وجود داشت، ماسک‌ها دور انداخته شوند اما پژوهشگران متوجه شدند که طی این بررسی، هرگز چنین اتفاقی رخ نداد. سپس شرکت‌کنندگان، ماسک‌های N۹۵ خود را بررسی کردند تا مطمئن شوند که ماسک همچنان مناسب است. برای ارزیابی بیشتر این که آیا ماسک‌های N۹۵ بازفرآوری‌شده مؤثر هستند یا خیر، ماسک‌های N۹۵ چندین بار طی دوره پژوهش، تحت آزمایش کمی و کیفی قرار گرفتند. پژوهشگران نهایتا برای این که ببینند آیا ماسک‌های N۹۵ عملکرد خود را در طول ۲۵ چرخه پردازش مجدد حفظ کرده‌اند یا خیر، کارایی فیلتراسیون یا توانایی ماسک برای فیلتر کردن ذراتی به قطر ۰/۳ میکرون یا بیشتر را چندین بار بررسی کردند.

پژوهشگران دریافتند که پردازش مجدد ماسک تنفسی N۹۵ تا ۲۵ چرخه، به تغییرات آماری قابل ‌توجهی در مهر و موم، تناسب یا راندمان فیلتراسیون ماسک‌های N۹۵ منجر نشد. هر هفت ماسکی که مورد بررسی قرار گرفتند، هرگز در بررسی مهر و موم، تناسب کیفی یا کمی شکست نخوردند و میانگین راندمان فیلتراسیون بالای ۹۹ درصد را حفظ کردند. حداقل راندمان فیلتراسیون ذرات تنفسی ماسک N۹۵ باید ۹۵ درصد یا بیشتر باشد که نام آن از همین ویژگی گرفته شده است. اگرچه عفونت‌زدایی ماسک‌ها می‌تواند نقشی در دوره همه‌گیری داشته باشد اما هنوز بررسی‌های قابل توجهی باید صورت بگیرند تا ارزیابی شود که چگونه می‌توان این روش را برای کشورها و بیمارستان‌هایی که منابع محدودی از ماسک‌های N۹۵ دارند، در دسترس و مقرون به صرفه ساخت.
 

جهش بعدی کرونا ۸۰ درصد خفیف‌تر از سویه های قبلی است

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

وی در ادامه افزود: به احتمال ۸۰ درصد، با تکامل اومیکرون یا تکامل کروناویروس، ما شاهد ویروس‌های بدخیم کمتر و کمتری باشیم. سویه جدید اولین بار توسط مقامات آفریقای جنوبی در اواخر نوامبر کشف شد و به سرعت جهان را در برگرفت. این امر باعث شد تا موارد ابتلاء به کووید در بسیاری از کشورهای غربی افزایش یابد. با این حال، روند نزولی این سویه سریع اتفاق می‌افتد و به سرعت فروکش می‌کند. کارشناسان امیدوارند که نرخ بالای انتقال پذیری عفونت همراه با ماهیت نسبتاً خفیف آن، پایان پاندمی را به زودی نشان دهد.

این سویه افراد بسیاری را مبتلا کرد که اکنون بخش بزرگی از جمعیت جهان در برابر آن مصونیت طبیعی دارند. از طرفی، تعداد فزاینده افراد واکسینه شده می‌تواند به این پاندمی پایان دهد. برخی کارشناسان بر این باورند که مرحله پاندمی کووید تا پایان سال به پایان می‌رسد و انسان‌ها می‌توانند مانند آنفلوانزا در کنار ویروس زندگی کنند.
 

مصونیت کودکان در برابر کرونا چقدر است؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

محققان درباره مصونیت کودکان در برابر کووید اظهاراتی کرده‌ و میزان ایمن بودن آنها در برابر بیماری همه‌گیر تخمین زده‌اند.
 به نقل از تاس، یوگنی تیماکوف، متخصص بیماریهای عفونی و واکسیناسیون ، پزشک ارشد یک مرکز پزشکی در روسیه در مصاحبه‌ای اظهار داشت: مصونیت کودکان در برابر کووید-۱۹ می‌تواند تا ۹ ماه ادامه داشته باشد و هر چه کودک بزرگتر باشد آنتی‌بادی‌های بیشتری تولید می‌کند.
وی گفت: مطالعات علمی نشان می‌دهد که ایمنی در کودکان بیشتر از بزرگسالان طول می‌کشد. در حالی که ایمنی بزرگسالان در مدت زمان شش ماه ضعیف می‌شود، ایمنی کودکان به مدت ۹ ماه ادامه می‌یابد.
به گفته این متخصص، هر چه کودک بزرگتر باشد آنتی بادی‌های بیشتری تولید می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: «کودکان کوچکتر آنتی بادی های کمتری تولید می‌کنند، اما عوامل محافظتی دیگری نیز دارند و از قبل دارای ایمنی سلول‌های تی هستند».
به گفته وی، واکسیناسیون کودکان امروز اولویت اصلی نیست زیرا آنها پس از ابتلا به ویروس کرونا مصونیت طبیعی پیدا کرده‌اند. بنابراین باید فقط آن دسته از کودکانی که مبتلا به کووید ۱۹ نبودند واکسینه شوند.
وزارت بهداشت روسیه در ۲۴ نوامبر، واکسن‌ کروناویروس Sputnik M را برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله ثبت کرد. این واکسن دو دز و فاصله بین آن ۲۱ روز است. این وزارتخانه تاکید کرد که واکسیناسیون نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ سال فقط با رضایت کتبی والدین یا سرپرستان آنها و یا با رضایت داوطلبانه برای افراد ۱۵ سال به بالا انجام می‌شود.
 وزارت بهداشت این کشور در ۲۴ ژانویه، مجوزی را برای آزمایش‌های بالینی واکسن کروناویروس مرکز Gamaleya در کودکان ۶ تا ۱۱ ساله صادر کرد. به گفته الکساندر گینتزبورگ، مدیر مرکز، این آزمایشات سه ماه و نیم طول خواهد کشید.
این آزمایش‌ها شامل ۲۲۰۰ کودک در سه مرکز پزشکی در مسکو خواهد بود.

 دوشنبه دوم اسفند 

 

چرا باید ماسک بزنیم

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

استفاده از ماسک صورت به عنوان سریع ‌ترین و ساده ‌ترین راه برای کمک به محافظت در برابر شیوع کرونا شناخته شده است. با این حال، سیاست‌ها و دستورات مربوط به استفاده از ماسک صورت یکی از بحث‌ برانگیزترین مسائل مربوط به همه ‌گیری ویروس کرونا است. در حالی که ماسک صورت به توقف انتقال کرونا کمک می کند، دانشمندان می گویند دلایل زیادی وجود دارد که افراد باید به پوشیدن آن ادامه دهند. با این حال، بسیاری از مردم از اینکه مجبور به پوشیدن ماسک یا پیروی از دستورالعمل های بهداشتی هستند، خسته شده ‌اند که این موضوع را چالش برانگیزتر کرده است. در ادامه نتایج پنج مطالعه علمی مورد بررسی قرار گرفته که نیاز به استفاده از ماسک‌ های صورت و سیاست ‌هایی که افراد را ملزم به پوشیدن آن‌ها می ‌کند را مورد بررسی قرار می دهد. 
 

۱. مرگ و میر کمتر از کرونا
محققان می گویند که مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در کشورهایی که ماسک صورت را اجباری کردند، به طور قابل توجهی کمتر از کشورهایی بود که چنین نکردند. به گزارش سیناپرس، در این مطالعه، مجموعاً یک میلیارد نفر جمعیت در ۲۷ کشور با سیاست های ملی برای استفاده از ماسک صورت و ۱۷ کشور بدون ماسک مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج پژوهش ها نشان می دهد که میانگین مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در هر میلیون نفر در کشورهایی که ماسک اجباری دارند، ۴۸.۴۰ بوده است. در مقابل، کشورهای بدون ماسک به طور متوسط ۲۸۸.۵۴ مرگ در هر میلیون نفر داشتند. این نشان می دهد که نرخ مرگ و میر در کشورهایی که سیاست استفاده از ماسک صورت را در دستور کار خود ندارند به سرعت افزایش یافته است. 

۲. افراد با ماسک جذاب ترند
مطالعات جدید نشان می دهند که استفاده از ماسک در کنار کمک به مهار گسترش بیماری کرونا، در واقع باعث جذاب تر شدن افراد نیز می شود. این مطالعات بررسی کرد که چگونه انواع مختلف ماسک ‌های صورت در میان یک گروه از مردان میزان جذابیت آن ها را تغییر داده است. به گزارش سیناپرس، برای سنجش جذابیت، زنان شرکت کننده چهره مردان را مورد قضاوت قرار دادند. محققان می گویند که ماسک های پزشکی آبی جذابیت را برای اکثر استفاده کنندگان از آن افزایش می دهد. 

۳. ابتلا به کرونا با شدت بسیار کمتر
در حال حاضر، بسیاری می دانند که پوشیدن ماسک صورت به افراد کمک می کند از خود و اطرافیانشان در برابر عفونت ویروس کرونا محافظت کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، محققان مؤسسه ملی بهداشت آمریکا می گویند که استفاده از ماسک باعث به وجود آمدن علائم کرونا با شدت کمتر بر اثر عفونت خواهد شد.

در مطالعات جدید مشخص شد هنگامی که مردم از ماسک صورت استفاده می کنند، تجمع رطوبت در فضا به میزان قابل توجهی کاهش یافته و باعث می شود که ماسک‌ های صورت به شدت رطوبت هوای استنشاقی را افزایش می ‌دهند و در نتیجه دستگاه تنفسی را مرطوب می‌ کنند.

به گزارش سیناپرس، این امر می تواند مسئول ارتباط بین شدت کمتر بیماری کرونا و پوشیدن ماسک باشد. علاوه بر این، سطوح بالای رطوبت، توانایی کاهش شدت آنفولانزا را سبب شده و احتمالاً از طریق مکانیسم مشابهی برای شدت کووید- ۱۹ قابل اعمال است.

۴. نرخ کرونای پایین تر
بر اساس یک پژوهش جدید، ارتباط مستقیمی بین پایبندی بیشتر به ماسک صورت و کاهش نرخ ابتلا به کرونا وجود دارد. این مطالعه داده‌های عمومی را در مورد استفاده از ماسک و همچنین عادات گزارش ‌شده افراد در استفاده از ماسک در مکان‌ های عمومی تجزیه و تحلیل کرد. بر اساس یافته های این پژوهش دانشمندان نرخ ابتلا به کرونای کمتری را در بین شهرهای استفاده کننده از ماسک یافتند.

محققان دریافتند که تأثیر استفاده از ماسک در نرخ ابتلا به کووید بر اساس داده‌های جمع ‌آوری ‌شده بسیار چشمگیر بوده و علاوه بر این، شهروندانی که مجبور به استفاده از ماسک در اماکن عمومی نبودند نرخ آلودگی بالایی را نشان دادند. برعکس، در میان شهرهایی که میزان رعایت ماسک را حداقل ۷۵ درصد گزارش کرده ‌اند، در هیچ یک از این شهرها میزان بالایی از عفونت کووید دیده نمی ‌شود. 

۵. تشخیص فریبکاری با استفاده از ماسک صورت
وقتی نوبت به سیستم حقوقی می ‌رسد، یک مطالعه جدید نشان می‌ دهد که ماسک‌ های صورت ممکن است در واقع به قضات کمک کند دروغ‌ های افراد را در دادگاه تشخیص دهند.به گزارش سیناپرس، تحقیقات نشان می دهد که وقتی شاهدان از ماسک صورت استفاده می‌ کنند، تشخیص دروغ‌ های موجود در اظهارات افراد برای اشخاصی که شاهد شهادت هستند آسان ‌تر می ‌شود.

در ادامه محققان صدها مطالعه در مورد فریب را تجزیه و تحلیل کردند. پژوهش ها نشان می دهند که حالات چهره و سایر اشکال ارتباط غیرکلامی در واقع معیارهای غیرقابل اعتمادی هستند که نشان می دهد فرد چقدر فریبکار است. علاوه بر این، به نظر می رسد پنهان کردن این اعمال توانایی فرد را برای تشخیص تفاوت بین حقیقت و دروغ بهبود می بخشد.

به گزارش سیناپرس، بحث در مورد دستورات استفاده از ماسک صورت بسیار پیچیده شده است چراکه بسیاری بر این باورند که تا زمانی که همه‌ گیری ادامه دارد، باید از ماسک استفاده کرد ولی برخی دیگر می گویند این دستورالعمل های بهداشتی در تضاد با آزادی های شخصی است.
 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۲/۰۲)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400


علائم تنفسی کرونا در کودکان چیست؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 
رئیس بیمارستان فوق‌تخصصی کودکان امام حسین (ع) اصفهان گفت: تب، اسهال، استفراغ، علامت‌های درگیری قسمت فوقانیِ راه‌های تنفسی به شکل تغییر صدا یا خروسک، سرفه و گرفتگی بینی از علائم درگیری کودکان با کرونا است. مهرداد معمارزاده درخصوص درگیری ریه کودکان مبتلا امیکرون، اظهار کرد: امیکرون ریه کودکان را درگیر نمی‌کند و در کودکان بیشتر شاهد ابتلاء از راه‌های هوایی هستیم.

وی با بیان اینکه در اصفهان شش کلینیک تخصصی اطفال دایر است، افزود: میزان مراجعات کودکان به کلینک‌های سرپایی، در دو هفته اخیر به علت شیوع گسترده امیکرون افزایش یافته است. این بیماری در کودکان به صورت حاد و مزمن بروز می‌کند. رئیس بیمارستان فوق تخصصی کودکان امام حسین (ع) اصفهان، با اشاره به شایع‌ترین علائم بروز کرونا در کودکان، تصریح کرد: تب، اسهال، استفراغ، علامت‌های درگیری قسمت فوقانیِ راه‌های تنفسی به شکل تغییر صدا یا خروسک، سرفه و گرفتگی بینی از علائم درگیری کودکان با کرونا است.

رشد دو برابری میزان بستری کودکان و نوجوانان
به گزارش ایمنا، براساس آمارهای وزارت بهداشت در آبان‌ماه میزان بستری کودکان و نوجوانان زیر ١٨ سال ٩ درصد بود؛ اما با رشد دو برابری میزان بستری کودکان و نوجوانان زیر ١٨ سال، درحال‌حاضر این عدد به ٢٢ درصد رسیده است. آب‌ریزش بینی، گلودرد، سردرد، گرفتگی‌صدا، سرفه، تب، بی‌حالی و لرز، گاهی علائم گوارشی مثل اسهال و استفراغ از جمله علائم امیکرون در کودکان است. گاهی نیز ممکن است درگیری ریه اتفاق بیفتد و در موارد شدید تنگی‌نفس و کبودی لب‌ها وجود داشته باشد.
 

میزان خطر ابتلای مجدد به کرونا امیکرون چقدر است؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 
نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که خطر ابتلای مجدد به کرونا امیکرون پنج برابر بیشتر از گونه‌های دیگر است. میزان شیوع سویه امیکرون بسیار بیشتر از انواع دیگر ویروس کرونا است، بنابراین این سویه جهش‌یافته افراد زیادی را درگیر می‌کند. داده‌های ارائه شده نشان می‌دهد که احتمال ابتلای مجدد به بیماری کووید -۱۹ پیش از شیوع سویه امیکرون یک درصد بوده است؛ اما این میزان پس از شیوع سویه امیکرون به تقریباً ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

ابتلای مجدد به بیماری کووید -۱۹ به چه معنا است؟
عفونت مجدد زمانی رخ می‌دهد که بدن افراد پس از بهبود یافتن از اولین عفونت در معرض همان پاتوژن قرار می‌گیرد و درگیر بیماری می‌شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که ابتلای مجدد به بیماری کووید -۱۹ به این معنا است که فرد به ویروس کرونا آلوده شده، سپس بهبود یافته و دوباره درگیر بیماری شده است. اگرچه بسیاری از افراد پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ در برابر این بیماری ایمن می‌شوند، احتمال بروز عفونت مجدد وجود دارد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز اعلام کرده است که احتمال بروز کرونای مجدد به دلیل آلوده شدن به سویه امیکرون افزایش یافته است.

چه عواملی باعث بروز عفونت مجدد می‌شود؟
شیوع سویه امیکرون احتمال بروز عفونت مجدد را افزایش داده است. این سویه جهش یافته ویروس کرونا، قادر است آنتی‌بادی تولید شده در بدن بر اثر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ را خنثی کند؛ به همین دلیل خطر ابتلای مجدد به بیماری افزایش پیدا می‌کند. نتایج بررسی‌های انجام شده نیز نشان می‌دهد که سویه امیکرون میزان تأثیرگذاری آنتی‌بادی تولید شده توسط بدن را کاهش می‌دهد.

آیا علائم ابتلای مجدد به بیماری کووید -۱۹ متفاوت از عفونت اولیه است؟
باوجود این که به نظر می‌رسد علائم سویه امیکرون خفیف است، اما متخصصان و افرادی که بیش از یک بار به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند معتقدند که علائم عفونت مجدد کووید -۱۹ شدید است. مقامات بهداشتی بر این باور هستند که علائم عفونت مجدد در افراد مختلف متفاوت است؛ همان طور که علائم بیماری کووید -۱۹ از فردی به فرد دیگر متغیر است. اگرچه بسیاری از افراد پس از مبتلا شدن به این بیماری گلودرد و آبریزش بینی را تجربه می‌کنند، بسیاری از افراد ممکن است دچار سردردهای خفیف تا شدید شوند.

فاصله زمانی بین دو ابتلاء چقدر است؟
با وجود این که به صورت قطعی مشخص نشده است که فاصله زمانی بین دو ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ چقدر است، اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که لازم نیست افراد سه ماه پس از بروز عفونت اولیه تست کرونا انجام دهند، مگر اینکه دچار علائم بیماری شده باشند که به هیچ بیماری دیگری مرتبط نباشد. بدن بیشتر افرادی که درگیر ویروس کرونا می‌شوند، آنتی‌بادی تولید می‌کند؛ بنابراین احتمال بروز عفونت مجدد در سه ماه اول پس از بهبود یافتن از بیماری اولیه بسیار کم است. متخصصان معتقدند در صورتی که افراد به نوع خفیف بیماری مبتلا شوند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به عفونت مجدد قرار می‌گیرند.

آیا عفونت اولیه از افراد در برابر بیماری کووید -۱۹ محافظت می‌کند؟
گروهی از محققان پس از انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که اگرچه عفونت اولیه خطر بروز بیماری کووید -۱۹ ناشی از سویه‌های آلفا، بتا یا دلتا را به میزان ۹۰ درصد کاهش می‌دهد، این میزان برای سویه امیکرون تنها ۵۶ درصد است.
 

آیا نوع شدید بیماری کووید-۱۹ بر سلامت روده‌ها تاثیر می‌گذارد؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 
نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که نوع شدید بیماری کووید-۱۹ سلامت روده‌ها را به خطر می‌اندازد. گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر نوع شدید بیماری کووید -۱۹ بر سلامت روده‌ها، مطالعه جدیدی انجام دادند و نمونه‌های از دستگاه گوارش بیمارانی که پس از تشخیص ابتلاء به کووید -۱۹ در موج اول پاندمی جان خود را از دست دادند، مورد ارزیابی قرار دادند.

معمولاً بافت لنفوئیدی در روده به سالم نگه داشتن جمعیت میکروبی روده کمک می‌کند که برای سلامت بدن بسیار ضروری است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد سیستمی که به طور معمول ترکیبات میکروبی را تنظیم می‌کند، در نوع شدید بیماری کووید -۱۹ به شدت دچار مشکل می‌شود و عملکرد آن مختل می‌شود. به گفته محققان، نوع شدید بیماری کووید -۱۹ بخش کلیدی سیستم ایمنی که مربوط به عملکرد روده‌ها است را مختل می‌کند. گاهی اوقات ممکن است خود روده نیز به ویروس کرونا آلوده شود، اما در غیر این صورت نیز تحت تأثیر ویروس قرار می‌گیرد و جمعیت میکروبی روده بیماران مبتلا به کووید -۱۹ دچار اختلال می‌شود.

گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد در حالی که نوع شدید بیماری کووید -۱۹ باعث بروز مشکلات تنفسی و تب بالا می‌شود، برخی بیماران نیز ممکن است اسهال، حالت تهوع و استفراغ را تجربه کنند. این اتفاق نشان می‌دهد که بیماری کووید -۱۹ دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. /ایمنا
 

 یک شنبه اول اسفند 


شدت ابتلا به اُمیکرون از آنچه در جامعه تصور می شود، بیشتر است

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، از افزایش بستری افراد دارای علایم و مبتلا به کرونا در چند روز گذشته خبر داد. سید وحید حسینی گفت: ارزیابی آمارهای مناطق مختلف استان، نشان دهنده افزایش میزان بستری موارد مشکوک و مبتلا به کرونا در روزهای گذشته بوده که به معنی چرخش گسترده ویروس در سطح جامعه است.

 وی با انتقاد از کاهش توجه عمومی نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی در جامعه که در برابر قدرت سرایت بالای کرونا، تهدیدی جدی محسوب می شود، افزود: این تصور اشتباه که امیکرون شدت سویه های گذشته کرونا را ندارد و سبب بستری و مرگ و میر نمی شود، باعث شده توجه مردم نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی و به ویژه استفاده از ماسک کاهش پیدا کند. سرپرست دانشگاه اضافه کرد: این تصور نادرست سبب شده تا مردم در صورت داشتن علائم بیماری، آن را سرماخوردگی معمولی تلقی کرده و به خود درمانی روی بیاورند که این موضوع می تواند به شدت یافتن بیماری و چرخش بیشتر ویروس بین خانواده ها و جامعه منجر شود.

سید وحید حسینی در بخش دیگری از سخنان خود در نشست ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، افزایش آمار جانباختگان کرونا طی روزهای اخیر در کشور را نگران کننده و حاکی از بی توجهی عمومی نسبت به رعایت مسایل بهداشت فردی و اجتماعی در بین اقشار مختلف جامعه دانست و تاکید کرد: بسیاری از افراد نیز به علت دیر مراجعه کردن به مراکز درمانی با وضعیت وخیم بستری می شوند و یا متاسفانه جان خود را در اثر این بیماری از دست می دهند.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون برای کاهش کروناویروس در استان از خانواده ها خواست ضمن مراجعه برای دریافت دُز سوم واکسن و تکمیل واکسیناسیون خود، به واکسیناسیون کودکان نیز توجه ویژه ای داشته باشند که در همین راستا واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۲ سال نیز در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته و در تمام استان ها از سوی دانشگاه های علوم پزشکی در حال اجراست.

سرپرست دانشگاه با بیان اینکه سلامت مردم مهم ترین دغدغه و اولویت کاری مسوولان استان است، از بازدیدهای مستمر تیم های نظارتی با حضور ادارات و سازمان های مرتبط در استان خبر داد و افزود: این نظارت ها در حوزه های مختلف با حضور تیم های سلامت و بررسی نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی در مکان های عمومی و مراکز خرید، همچون گذشته با جدیت ادامه دارد و با متخلفان بر اساس قانون برخورد و پرونده متخلفان برای رسیدگی به مراجع قضایی ارجاع می شود.
 

واکسن برکت در فهرست بررسی سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
واکسن کوو ایران برکت در فهرست منتشر شده واکسن‌های سازمان جهانی بهداشت برای بررسی و تایید قرار گرفته است. بر اساس جدول منتشر شده سازمان جهانی بهداشت، واکسن برکت جلسه رسمی اخذ تاییدیه را پشت سر گذاشته است. واکسن کوو ایران برکت، اولین واکسن در منطقه است که تاکنون به این مرحله رسیده و در فرایند ثبت جهانی قرار گرفته است.

حسن جلیلی، مدیرعامل کارخانه شفافارمد پیش از این اعلام کرده بود که برای اخذ مجوز سازمان جهانی بهداشت از ماه‌ها‌ قبل اقدامات لازم را انجام داده و با تیمی متشکل از بیش از ۱۰ متخصص، مدارک بسیار زیادی را مطابق با استانداردهای مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت به این سازمان ارسال کرده اند.
 

سلامت روده ها در نوع شدید کووید ۱۹ به خطر می افتد

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

تحقیقات جدید بر روی نمونه‌های روده افرادی که بر اثر کووید ۱۹ فوت کرده‌اند، تأثیر کروناویروس بر سیستم ایمنی روده را نشان داده است. محققان کالج کینگ لندن نمونه‌هایی از دستگاه گوارش بیمارانی که پس از تشخیص ابتلاء به کووید ۱۹ در طول موج اول پاندمی جان خود را از دست دادند، بررسی کردند. به گزارش ساینس دیلی،بافت لنفوئیدی در روده به طور معمول جمعیت میکروبی روده را سالم نگه می‌دارد که برای سلامتی ضروری هستند. محققان مشاهده کردند سیستمی که به طور معمول ترکیبات جوامع میکروبی را تنظیم می‌کند و به عنوان "تکه‌های پیر" (Pyer's Patches) شناخته می‌شود، در نوع شدید کووید ۱۹ به شدت مختل شده بودند.

در حالی که کووید ۱۹ شدید می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی و تب بالا شود، برخی از بیماران ممکن است اسهال، تهوع و استفراغ را تجربه کنند که نشان دهنده درگیری دستگاه گوارش است. پروفسور «جو اسپنسر» سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: این مطالعه نشان می‌دهد که در کووید ۱۹ شدید، این بخش کلیدی سیستم ایمنی مختل می‌شود، خواه خود روده به کروناویروس آلوده شده باشد یا نه. این مسئله احتمالاً در اختلالات جمعیت میکروبی روده در بیماران کووید ۱۹ نقش دارد.

مشاهدات نمونه‌ها نشان داد که ساختار و سلول‌های موجود در تکه‌های Peyer، گروهی از فولیکول‌های لنفاوی که روده‌های کوچک را می‌پوشاند، مستقل از سطوح محلی ویروس تغییر کرده است. پروفسور اسپنسر افزود: در آینده درک عواملی که منجر به چنین اختلالات بافت لنفاوی در پاسخ‌های التهابی شدید می‌شود، مهم خواهد بود.
 

چرا کودکان به اومیکرون مبتلا می‌شوند؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 
متخصص بیماری‌های عفونی ضرورت واکسینه شدن علیه کرونا را مورد تاکید قرار داد و گفت: سلامت کودکان در مراکز واکسیناسیون پیش از تلقیح واکسن کرونا مورد بررسی قرار می‌گیرد و نگرانی وجود ندارد. افشین منیری، با اشاره به اینکه عدم واکسیناسیون کودکان یکی از مهم‌ترین علت‌های افزایش بار بیماری در سویه اومیکرون است، اظهار کرد: واکسینه شدن بزرگسالان در برابر کووید ۱۹ یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش آمار مبتلایان کرونایی است. وی با بیان اینکه غالباً کودکان در سویه اومیکرون به این بیماری مبتلا شده‌اند، یکی از مهم‌ترین علت‌های این موضوع را عدم واکسیناسیون کودکان و جهش جدید ویروس دانست و افزود: اومیکرون افرادی که واکسینه نشده‌اند و یا ایمنی آنان همانند کودکان ناکافی است بیشتر درگیر می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره مناسب‌ترین بازه زمانی واکسیناسیون بعد از ابتلاء به کرونا، تاکید کرد: چنانچه بعد از ابتلاء علامت‌های بعد از بیماری وجود نداشته باشد بعد از دو هفته و اگر همچنان درگیر عوارض کرونایی هستید بهترین زمان واکسینه شدن هفته ششم به بعد است. منیری گفت: اگر چنانچه کودکی در طول یک هفته اخیر سابقه تماس با فرد مبتلا به کرونا را داشته باشد باید با احتیاط بیشتر واکسینه شود. این متخصص بیماری‌های عفونی، ضرورت واکسینه شدن علیه کرونا را مورد تاکید قرار داد و افزود: وضعیت سلامت کودکان در مراکز واکسیناسیون پیش از تلقیح واکسن کرونا مورد بررسی قرار می‌گیرد و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

وی اضافه کرد: بهترین راه حل برای پیشگیری از عوارض بیماری کرونا، جلوگیری از ابتلاء به این ویروس است. منیری، بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، شستشوی منظم دست‌ها و عدم حضور در اجتماعات تاکید کرد و ادامه داد: سعی کنید با گروه‌های پرخطر، سالمندان، کودکان و افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند در تماس نزدیک نباشید، چرا که این افراد حتی در صورت واکسینه شدن کامل نیز ممکن است در صورت ابتلاء به کرونا با عوارض جدی این بیماری مواجه شوند. وی، عدم توجه به شایعات درباره واکسن‌ها را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: بدون شک کارآمدترین واکسن در برابر کرونا در دسترس تر بودن آن است چرا که تمامی واکسن‌ها از ایمنی زایی کافی برخوردارند و ضرورتی ندارد برای تهیه واکسنی خاص دچار چالش شویم.
 

اینفوگرافی؛ آخرین آمار از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور تا 2 اسفند 1400

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

سردرد امیکرون چه ویژگی‌هایی دارد؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 
متخصصان معتقدند که سردرد ناشی از امیکرون به مدت سه روز ادامه دارد؛ حتی اگر فرد بیمار به طور منظم از مسکن استفاده کند. به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سویه امیکرون ویروس کرونا در مدت زمان کوتاهی به سویه غالب در سراسر جهان تبدیل شده است و باعث افزایش قابل توجه تعداد مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ شد. گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که امیکرون مانند دلتا یا دیگر انواع ویروس کرونا باعث بروز نوع شدید بیماری نمی‌شود و خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری را افزایش نمی‌دهد. علائم کرونا امیکرون بسیار شبیه سرماخوردگی است و معمولاً باعث بروز علائمی مانند آبریزش بینی، گلو درد، بدن درد، درد قفسه سینه، خستگی و سردرد می‌شود. اگرچه علائم کرونا امیکرون خفیف است، اما لازم است به موقع درمان شود تا خطر بروز علائم شدید کاهش پیدا کند.

سردرد جزو علائم کرونا امیکرون است
نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سردرد یکی از پنج علامت اصلی کرونا امیکرون است. ممکن است افراد روزانه به دلایل مختلف دچار سردرد شوند، اما سردرد ناشی از کرونا امیکرون با سردردهای دیگر متفاوت است. سردرد مداوم نشانه اولیه کرونا امیکرون است و اغلب با علائم دیگر مانند آبریزش بینی، گلو درد و خستگی همراه است.

سردرد امیکرون متوسط تا شدید است
شدت سردرد افراد به عوامل محرک آن بستگی دارد؛ در صورتی که ناشی از فشار کاری باشد می‌تواند خفیف باشد، اما اگر به دلیل میگرن ایجاد شده باشد ممکن است شدید باشد. سردرد ناشی از کرونا امیکرون عمدتاً متوسط تا شدید بوده و با نبض همراه است که درباره سردردهای معمولی غیرعادی است. علاوه بر این، سردرد ناشی از امیکرون به مدت سه روز ادامه دارد؛ حتی در صورتی که به طور منظم از مسکن استفاده کنید.

سردرد امیکرون در دو طرف سر ایجاد می‌شود
اگر تا به حال توجه کرده باشید، گاهی اوقات فقط سمت راست یا چپ سر یا ناحیه وسط پیشانی درد می‌کند، محل سردرد نیز به عوامل محرک آن و دلیل سردرد بستگی دارد. زمانی که افراد به سویه امیکرون آلوده می‌شوند، در دو قسمت سر خود درد را احساس می‌کنند، کل سر فرد بیمار ممکن است به دلیل آلوده شدن به سویه جدید ویروس کرونا، احساس تنش و درد داشته باشد.پ

سردرد امیکرون ممکن است با التهاب همراه باشد
به گفته متخصصان، سردرد ناشی از آلوده شدن به سویه امیکرون ویروس کرونا ممکن است به دلیل واکنش التهابی بدن در مبارزه با ویروس به وجود بیاید. با تکثیر ویروس در سیستم تنفسی، سینوس نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و باعث بروز التهاب می‌شود. درمورد سویه امیکرون نیز اتفاق مشابهی رخ می‌دهد؛ بنابراین سردرد معمولاً با التهاب سینوس‌ها رخ می‌دهد. اگر افراد پیش از ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ از عفونت سینوسی رنج می‌برند، سردرد آن‌ها پس از آلوده شدن به امیکرون وخیم‌تر خواهد شد.
 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۲/۰۱)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400

ارتباط بین واکسیناسیون کرونا و کاهش استرس همه‌گیری چیست؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که واکسیناسیون کووید۱۹ می‌تواند موجب کاهش استرس همه‌گیری شود. مردم سراسر دنیا از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا به دلایل مختلف مانند از دست دادن شغل و درآمد، انزوای اجتماعی، ناامنی غذایی و مراقبت‌های ویژه دچار استرس و اضطراب شده‌اند. گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین واکسیناسیون کرونا و استرس ناشی از همه‌گیری مطالعه جدیدی انجام دادند. این پژوهش جنبه روان‌شناختی واکسیناسیون کرونا را به غیر از کاهش خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن بررسی می‌کند.

محققان در این مطالعه با بیش از هشت هزار بزرگسال آمریکایی در فاصله بین مارس ۲۰۲۰ و ژوئن ۲۰۲۱ به طور منظم مصاحبه کردند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که نگرانی و استرس افرادی که حداقل یک دوز واکسن کرونا را در فاصله زمانی بین دسامبر ۲۰۲۰ و ژوئن ۲۰۲۱ دریافت کرده بودند، هفت درصد نسبت به قبل کاهش پیدا کرده بود.

به گفته پژوهشگران، واکسن زدن فواید زیادی برای سلامت روان افراد به همراه دارد؛ این تأثیرات مثبت حداقل تا هشت هفته پس از واکسیناسیون دوام می‌آورد و قوی‌تر می‌شود. تلاش برای افزایش میزان واکسیناسیون نه تنها مانع شیوع هر چه بیشتر بیماری کووید -۱۹ می‌شود، بلکه ارتباط مستقیمی با بهبود سلامت روان افراد دارد. نتایج این مطالعه در مجله آمریکایی Preventive Medicine منتشر شده است.
 

طب سنتی برای امیکرون چه برنامه‌ای دارد؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 

یک متخصص و مدرس طب ایرانی گفت: به افرادی که دچار آبریزش بینی هستند توصیه می‌شود سه روز اول جلوی آبریزش را نگیرند؛ چراکه آبریزش یک نوع راه دفع ویروس محسوب می‌شود. بوییدن گلاب یا سرکه، شانه زدن موی‌های پوست سر برای کاهش آبریزش بینی مفید هستند. مریم نواب زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از مشکلات شایع امیکرون گلو درد و سوزش گلو است که برای درمان آن توصیه می‌شود جوشانده خطمی یا تخم گشنیز استفاده شود؛ به این صورت که از هر کدام یک قاشق غذاخوری داخل سه لیوان آب بریزید و بعد از ۱۵ دقیقه جوشاندن هر چهار یا شش ساعت به صورت غرغره یا خوراکی استفاده کنید.

وی ادامه داد: همچنین جوشانده عناب و انجیر یا عدسی با پودر دانه گشنیز و حریره بادام و نشاسته نیز برای سوزش گلو مفید است؛ به افرادی که دچار آبریزش بینی هستند توصیه می‌شود سه روز اول جلوی آبریزش را نگیرند؛ چراکه آبریزش یک نوع راه دفع ویروس محسوب می‌شود. بوییدن گلاب یا سرکه، شانه زدن موی‌های پوست سر برای کاهش آبریزش بینی مفید هستند. نواب زاده با بیان اینکه همچنین بُخور دانه گشنیز و بابونه و پرهیز از مصرف غذاهای پر ادویه و تند نیز از دیگر توصیه‌هاست، افزود: یکی دیگر از مشکلات شایع امیکرون سردرد است که به افرادی که سردرد می‌شوند مخصوصاً در ناحیه شقیقه توصیه می‌شود با روغن گل سرخ پیشانی خود را ماساژ دهند.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: همین طور برای کاهش سردرد می‌توانید کف پاها را با روغن زیتون قرار داده و همچنین قرار دادن پاها در آب ولرم به مدت ۱۵ دقیقه نیز کمک کننده خواهد بود. نواب زاده درخصوص کم کردن درد بدن و دردهای عضلانی و خستگی و کوفتگی، اظهار کرد: افراد می‌توانند از دم‌کرده چوب دارچین را استفاده کرده و آن را با مقداری عسل، متداول در طول روز مصرف کنند. این متخصص و مدرس طب ایرانی با بیان اینکه همچنین  ۱۵ دانه عناب نیمکوب را با دو قاشق غذاخوری گیاه مرزن‌جوش جوشانده و بُخور بدهند، تصریح کرد: ماساژ بدن با روغن بابونه مفید است.

وی افزود: برای کاهش تب استفاده از ماءالشعیرهای طبی توصیه می‌شود به این صورت که یک پیمانه جو را با ۱۵ پیمانه آب به مدت ۴۵ دقیقه حرارت دهند، صاف کنند و در طول روز مصرف کنند. نواب زاده با بیان اینکه استفاده از سوپ‌هایی که در آن آلو، اسفناج و دانه گشنیز به کار رفته باشد نیز برای کنترل و کاهش تب مفید است، اظهار کرد: اگر این علائم مثل تب طولانی، تنگی نفس و بدن درد شدید و نیز علائم گوارشی مثل اسهال استفراغ یا تهوع شدید، گیجی و خواب آلودگی در شما وجود دارد حتما به پزشک مراجعه کنید. وی با بیان اینکه از آنجایی که علائم سرماخوردگی همچون علائم امیکرون است، هر سرماخوردگی نیز می‌تواند امیکرون باشد، یادآور شد: حتما شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت شود و تزریق واکسیناسیون نیز صورت گیرد تا از کرونا به دور بمانید.
 

باورهایی که مانع ایمنی جامعه مقابل کرونا می‌شود

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در اسفند ماه 1400
 
کارشناس مدیریت سلامت جمعیت علوم پزشکی شیراز تاکید کرد که برخی باورهای غلط از ابتدای شیوع همه گیری کروناویروس، مانع از رسیدن جامعه به سطحی مناسب از ایمنی در برابر این بیماری شده است. رضوان حیدری شنبه اول اسفند در کارگاه آموزشی که به مناسبت هفته ملی سلامت مردان ایرانی، برگزار شد، گفت: از زمان آغاز واکسیناسیون علیه کرونا در کشورهای مختلف و به دلیل سطح فراگیری این بیماری در دنیا، مخالفت هایی از سوی برخی افراد و گروه‌ها با دیدگاه های متفاوت مطرح شده است. او با یادآوری اینکه هفته ملی سلامت مردان ایرانی، امسال بر اهمیت مشارکت مردان در واکسیناسیون علیه کرونا، تاکید دارد، گفت: یکی از مسائل مهم که به نوعی مانع رسیدن جامعه به سطح مناسبی از ایمنی می‌شود، موضوع نظریه توطئه و طرح ادعاهایی علیه واکسیناسیون همگانی بر پایه همین نظریه است.

حیدری در این خصوص گفت: اغلب افرادی که ادعاهای ضد واکسیناسیون را منتشر می کنند، سوابق علمی و پزشکی ندارند و در بسیاری موارد، ادعاهای مطرح شده هم دور از ذهن به نظر می رسد. اکثر این ادعاها درصدد القای بی خطر نبودن واکسن ها و متقاعد کردن دیگران به وجود نظریه توطئه هستند. این کارشناس مدیریت سلامت جمعیت گفت: مبنای غالب تئوری های توطئه واکسن ستیزان، تردید در نیت شرکت های داروسازی است و القای این باور است که واکسیناسیون عملی غیرضروری و تنها راهی برای سودآوری شرکت های داروسازی یا حتی روشی برای کنترل افکار عمومی از سوی دولت هاست.

سابقه اطلاعات غلط قبلی در مورد واکسن 
او گفت: نگاه دیگری نیز در بین مخالفان واکسیناسیون وجود دارد که از یک مقاله پزشکی در سال ۱۹۹۸ در ژورنال پزشکی لنست (The Lancet) ریشه گرفته است. نگارنده در آن مقاله ادعا کرده بود که ربط مشخصی بین واکسیناسیون (واکسن سه گانه سرخک، اوریون و سرخجه(MMR)) و خطر ابتلا به اوتیسم وجود دارد. حیدری ادامه داد: بعدها مشخص شد که این پزشک بریتانیایی، با دستکاری داده ها، شواهد مربوط به مطالعه خود را جعل کرده بوده و مقاله او نیز از ژورنال حذف شد و بررسی های بعدی ادعای او را مردود کرد، اما اثری که این مقاله در پرهیز از واکسیناسیون در جوامع گوناگون به جا گذاشت، انکارناپذیر است. کارشناس سلامت جمعیت، خانواده و مدارس علوم پزشکی شیراز گفت: به موازات تبلیغ برای این پژوهش دستکاری شده، میزان واکسیناسیون کاهش و نرخ ابتلا به سرخک و اوریون در ایالات متحده، بریتانیا و آلمان و دیگر کشورها افزایش یافت.

وحشت از ناباروری 
او ادامه داد: گروهی از مخالفان واکسن تئوری های توطئه را به این شکل مطرح می کنند که نیت برخی تولیدکنندگان واکسن در موسسات خارجی کم کردن و یا از بین بردن جمعیت هایی خاص در سطح دنیا با ایجاد ناباروری است که این ایده به هیچ وجه ریشه علمی ندارد. حیدری خاطرنشان کرد که واکسن‌های کرونا در سراسر دنیا استفاده می‌شود و آثار یکسانی بر انسان دارد و بروز عوارض آنهم تنها در یک گروه خاص، منطقی نیست.

ترس از تغییر ژنتیکی
حیدری گفت: در نقاط دیگر جهان شایعاتی در مورد واکسن کرونا عنوان شده که از آن جمله می توان به ترس از تغییر DNA انسان و قرار گرفتن ریز تراشه در بدن برای ردیابی اطلاعات افراد اشاره کرد؛ اما این شایعات همه بدون اساس است. واکسن ها حتی آن دسته که با به کار گیری تکنولوژی های ژنتیکی ساخته شده است، تغییری در ساختار ژنتیکی انسان ایجاد نمی کند و ریز تراشه ای با واکسن وارد بدن نمی شود. این کارشناس مدیریت سلامت گفت: به طور کلی باید بدانیم بسیاری از افراد در مورد واکسن پرسش هایی دارند که در صورت دریافت پاسخ، شک آنها به انجام واکسیناسیون برطرف می شود. برای پاسخ این پرسش ها باید به منابع معتبر مراجعه کرد. در پایگاه خبری رسمی وزارت بهداشت به نشانی اینترنتی https://behdasht.gov.ir/FAQ به پرسش های رایج در مورد واکسن کرونا پاسخ داده است.

آنچه ما در مورد واکسن کووید۱۹ باید بدانیم
کارشناس مدیریت سلامت جمعیت، خانواده و مدارس علوم پزشکی شیراز با تاکید بر لزوم ارتقاء آگاهی پیرامون واکسن کرونا، گفت: یک نکته مهم اینست که واکسن کرونا، به انسان در زمینه پیشگیری از ابتلا به کووید۱۹، ابتلا به نوع شدید بیماری و مرگ ناشی از این بیماری کمک می کند. در مورد گونه امیکرون دریافت نوبت سوم واکسن به میزان بالایی موثر بوده است.
او با یادآوری اینکه دریافت واکسن کووید۱۹ ما را به کرونا مبتلا نمی کند و تست تشخیصی هم بعد از دریافت واکسن، مثبت نمی شود، اضافه کرد: دریافت واکسن علاوه بر اینکه به خود ما کمک می کند، به اطرافیان ما هم کمک می کند که کمتر با ویروس مواجه شوند.

حیدری با اشاره به اینکه واکسیناسیون وقتی کامل است که دست کم دو هفته از نوبت سوم دریافت واکسن گذشته باشد، خاطرنشان کرد: اگر ما به طور کامل واکسینه شده باشیم، می توانیم بسیاری از فعالیت های قبل را از سر بگیریم، اما هنوز احتیاج به استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی داریم، به ویژه در وضعیت کنونی که با شیوع گسترده بیماری در سطح کشو مواجه هستیم. این کارشناس مدیریت سلامت جمعیت، خانواده و مدارس، ضمن یادآوری اینکه بعد از تزریق واکسن ممکن است دچار عوارض شویم، خاطرنشان کرد که این عوارض طبیعی و ناشی از واکنش سیستم ایمنی ما در مقابل واکسن است و در عرض چند روز برطرف می شود.

حیدری همچنین یادآور شد: واکسن هایی که در اختیار ما قرار می گیرد برای انجام آزمایش روی انسان نیست. این واکسن ها در مطالعات کارآزمایی بالینی بررسی شده و تاثیر و سلامت آنها مورد تائید قرار گرفته است. کارشناس مدیریت سلامت جمعیت، خانواده و مدارس علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد که حتی اگر در گذشته مبتلا به کووید۱۹ شده ایم، باز هم لازم است واکسن دریافت کنیم. واکسیناسیون ایمنی بهتر و پایدارتری به ما می دهد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.