در نشست خبری بیست و نهمین نمایشگاه قرآن مطرح شد؛

لبیک عملی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به شعار سال با ترویج فرهنگ دانش بنیان

یکی از بخشها لبیک به شعار رهبر معظم انقلاب در سال جاری است که در این راستا رویداد بزرگ استارتاپی خواهیم داشت. در بخش آواها و نغمات نیز فعالان می توانند آثار خود را به این بخش ارسال کنند و از مرکز ملی ترجمه قرآن جمهوری اسلامی نیز در این نمایشگاه رونمایی می شود.
پنجشنبه، 25 فروردين 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لبیک عملی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به شعار سال با ترویج فرهنگ دانش بنیان


۸۰ برنامه نوآورانه و خلاقانه در نظر گرفته شده است

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس نمایشگاه با بیان اینکه در نمایشگاه قرآن سعی کرده ایم با ترویج فرهنگ دانش بنیان، لبیک عملی به شعار سال داشته باشیم، گفت: امسال بیش از ۸۰ نوآوری و کار خلاقانه در قالب کمیته محتوایی در نمایشگاه قرآن پیش بینی کرده ایم. نشست خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، امروز ۲۳ فروردین با حضور علیرضا معاف، معاون  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی در این نشست گفت: بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی کشور به ایستگاه ۲۹ رسید و این نشان دهنده اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به امر قرآن و توسعه فرهنگ قرآنی و توجه به فعالیت های قرآنی است. اینکه یک رویداد بزرگ در دولتهای مختلف ادامه می یابد و به عدد ۲۹ می رسد جای تشکر دارد.

وی اظهار کرد: بعد از دوسال تعطیلی آسیب زا در حوزه های فرهنگی در نمایشگاه های قرآن و کتاب، با توجه به شرایط کرونا که آسیب هایی به اقتصاد و فعالیت های فرهنگی وارد کرده است به دستور رئیس جمهور محترم و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال نمایشگاه های قرآن و کتاب از حالت مجازی خارج شده و به شکل حضوری در مصلای امام خمینی(ره) در خدمت مردم خواهیم بود. معاف عنوان کرد: نمایشگاه قرآن به عنوان اتفاق چند جانبه و موضوع محور، محیطی برای تفریح معنوی و  تفرجگاه مردمی خواهد بود و یکی از سیاست‌هایی که امسال در نظر گرفته‌ایم این است که نمایشگاه،شادتر، گرم تر و خانواده گرا تر باشد.

وی افزود: افتتاح نمایشگاه روز شنبه ۱۴ رمضان، ۲۷ فروردین در شب میلاد امام حسن علیه السلام خواهد بود و به مدت ۲ هفته تا جمعه ۹ اردیبهشت از ساعت ۵ تا دوازده شب پذیرای مردم خواهیم بود. شعار نمایشگاه در چند جلسه شورای سیاستگذاری به گفتگو گذاشته شد با توجه به نیاز امروز کشور و ظرفیتی که در جامعه قرآنی وجود داشت به شعار قرآن کتاب امید و آرامش رسیدیم و برای اینکه جامعه ما بیش از هر زمان به امید نیاز دارد یکی از فضاهایی که در نمایشگاه به آن توجه ویژه شده مساله آیات امیدبخش قرآن است.

 توجه به ابعاد قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی و رهبر کبیر انقلاب با عنوان امین و رهبر قرآنی نیز از بخشهای مهم نمایشگاه است. معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: همچنین در این نمایشگاه سعی کرده ایم با تاسیس بخش فرهنگ دانش بنیان، لبیک عملی و حقیقی  به شعار سال داشته باشیم. از دیگر اقداماتی که صورت گرفته توجه به فرهنگ نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است و در مجموع این نمایشگاه در ۴۵ بخش در بیش از چهل هزار متر مربع باتوجه به زمان تقریبا دو ماهه که در اختیار داشتیم رکورد خوبی محسوب می شود. وی عنوان کرد: امسال بیش از ۸۰ نوآوری و کار خلاقانه و جدید در نظر گرفته ایم ، همچنین کمیته محتوایی پیش بینی کرده ایم  و با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری پویش امید به خدا در ماه رمضان شکل گرفته و کمیته محتوایی این مفاهیم را پردازش کرده و نشر داده است.

لبیک عملی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به شعار سال با ترویج فرهنگ دانش بنیان

معاف از برپایی نمایشگاه مجازی در کنار نمایشگاه حضوری خبر داد و اظهار کرد: بخش ترویج فرهنگ نهج البلاغه در نمایشگاه در نظر گرفته شده و یکی از نوآوری ها معرفی خادمان نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است همچنین دو هزار کاندیدا از فعالان قرآنی برای بخش خادمان قرآن  معرفی شده اند که در برنامه اختتامیه، منتخبین مورد تجلیل قرار می گیرند، بخش نوجوان نمایشگاه نیز امسال مبتکرانه و جذاب است حدود ۱۵ بازی در حوزه مفاهیم دینی و انقلابی و قرآنی که در سالهای اخیر ساخته شده است ارائه خواهد شد. از اقدامات دیگر تغییرات محتوایی در بخش کودک با عنوان باغ آیه هاست که کودکان در فضای تعاملی و حسی با ۸ آیتم موضوعی قرار میگیرند و با مباحث قرآنی و قصه های قرآنی آشنا می شوند.از دیگر بخش ها پویش ستاره های زمین با عنوان ابرپویش ترویج جلسات خانگی است.

وی افزود: از فضاهای مهم نمایشگاه امسال ، بخش مسجد جامعه پرداز و تمدن ساز است که در فضای سه هزار متر مربع این بخش در نظر گرفته شده است،  بخش مشاوره قرآن بنیان و خانوادگی نیز از دیگر بخش های این نمایشگاه است و از اتفاقات مبتکرانه امسال حضور فعال و گرم وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در نمایشگاه است که دارندگان نشان یک صنایع دستی و نام آوران هنری در نمایشگاه حضور می یابند. در بخش بین الملل نمایشگاه نیز با توجه به اینکه محدودیت دعوت را به دلیل شرایط کرونا داشتیم حدود ۲۰ نشست وبیناری با کارشناسان و اساتید چند کشور در نظر گرفته شده است که بحثهایی مانند وحدت اسلامی، تقریب مذاهب، دیپلماسی قرآنی و غیره مورد بحث و گفتگو قرار میگیرد. معاف تصریح کرد: در بخش نشر مکتوب و دیجیتال بیش از ۱۰۰ ناشر حضور می یابند و حدود دو هفته بعد از نمایشگاه قرآن،  نمایشگاه کتاب برگزار می شود و در نظر داریم آسیبی که به دلیل کرونا به صنعت نشر وارد شده جبران کنیم.

معاون قرآنی وزیر ارشاد از برگزاری بزرگترین همایش موسسات قرآنی در روز اول نمایشگاه خبر داد و گفت: این همایش با حضور صدها نفر از فعالان قرآنی برگزار می شود، در بخش حجاب و عفاف نیز برنامه هایی مفهومی مانند حجاب اولی ها، نذر حجاب و غیره در نظر گرفته شده و کنترل قیمتهای محصولات پوشش و لباس نیز در این نمایشگاه مورد تاکید قرار گرفته است. یکی از بخشها لبیک به شعار رهبر معظم انقلاب در سال جاری است که در این راستا رویداد بزرگ استارتاپی خواهیم داشت. در بخش آواها و نغمات نیز فعالان می توانند آثار خود را به این بخش ارسال کنند و از مرکز ملی ترجمه قرآن جمهوری اسلامی  نیز در این نمایشگاه رونمایی می شود. وی از حاج قاسم با عنوان مرد میدان قرآن یاد کرد و گفت: در پوستر نمایشگاه و همه کارهای مفهومی نمایشگاه  به این موضوع توجه شده و در فضای رسانه ای از این شخصیت با عظمت تقدیر می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما