سوغاتی های معروف استانبول

استانبول در بین تمامی شهرهای ترکیه شهرت بیشتری دارد و سوغاتی های معروفی دارد که در این مقاله به برخی از آنها می پردازیم.
يکشنبه، 1 آبان 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سوغاتی های معروف استانبول
استانبول در بین تمامی شهرهای ترکیه شهرت بیشتری دارد و تور استانبول یکی از سفرهای مهیج برای هر فردی محسوب می‌شود. شما می‌توانید در سفر به این شهر از لحظه به لحظه آن لذت ببرید و در کنار این خوشگذرانی‌ها، از سوغاتی‌های مخصوص ترکیه نیز دیدن کنید.

از مهم ترین دغدغه‌های هر فرد بعد خرید بلیط استانبول به تهران، خرید سوغاتی است. چرا که مطئنا دوست دارید بهترین و معروف ترین سوغاتی‌های استانبول را برای عزیزان خود به یادگار ببرید. اگر قبل سفر در رابطه با معروف ترین سوغاتی‌های استانبول اطلاعاتی داشته باشید، این دغدغه تبدیل به یکی از خاطرات جذاب و به یادماندنی شما در سفر به استانبول خواهد شد.
 
در این مطلب قصد داریم معروف ترین سوغاتی‌های استانبول و همچنین بهترین مکان‌ها برای خرید این سوغاتی‌ها را به شما معرفی کنیم.
سوغاتی های معروف استانبول

راحت الحلقوم

راحت الحلقوم یکی از بهترین سوغاتی‌های استانبول است. این شیرینی‌های خوشمزه در اندازه‌ها، رنگ‌ها و طعم‌های متنوعی وجود دارند و بهترین سوغاتی برای عزیزانتان خواهند بود. طعم‌های پسته‌ای، گلاب، دارچین، پرتقالی و لیمویی از محبوب ترین طعم‌های راحت الحلقوم محسوب می‌شوند.

تعداد بسیاری از مغازه ‌های توریستی در اطراف و داخل بازار ادویه استانبول وجود دارند که این شیرینی‌های سنتی خوشمزه را با قیمت‌هایی بالا به توریست ‌ها می‌‌فروشند، بهتر است مراقب باشید و از این مغازه ‌ها خرید نکنید.

برای خرید راحت الحلقوم در استانبول می‌توانید به بازار بزرگ استانبول، بازار آراستا و تمامی مغازه‌های شیرینی فروشی و قنادی در سرتاسر شهر مراجعه کنید. این شیرینی خوشمزه را می‌توانید از 20 تا 60 لیر یا از 5 تا 18 دلار به ازای هر جعبه نیم کیلویی خریداری کنید.


باقلوا استانبول

شیرینی باقلوا یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های استانبول است که هم می‌توانید برای خودتان و هم برای دیگران ببرید. این شیرینی خوشمزه پر از پسته و شهد است. باقلوا در استانبول بسیار پرطرفدار بوده و محال است کسی به استانبول سفر کند و این شیرینی خوشمزه را نچشد. حتی اگر علاقه به شیرینی جات ندارید، در طول سفر به استانبول توصیه می‌شود طعم بی نظیر باقلوا را از دست ندهید.

این شیرینی معروف و دوست داشتنی استانبول معمولا از لایه‌های آرد خمیر شده و مغزهای گردو و پسته تهیه شده و با شهدی از گلاب، زعفران و عسل شیرین می‌شود.

بردن باقلوا به‌ عنوان سوغاتی سختی‌های خودش را دارد. باید مراقب باشید که این شیرینی خوشمزه له نشود و ظاهر مناسبی برای هدیه دادن به عزیزان‌تان داشته باشد. همچنین باید حواستان باشد که بسته ‌بندی باقلوا پاره نباشد، چرا که در این حالت هر آن چه در چمدان دارید آغشته به شهد خواهد شد.

باقلوا را می‌توانید از اغلب شیرینی فروشی‌های سطح شهر با قیمت 30 تا 70 لیر یا 9 تا 20 دلار خریداری کنید.

سوغاتی های معروف استانبول
 

چای ترکی

چای ترکی بخشی جدا نشدنی از فرهنگ ترکیه است و موقع عبور ازکوچه‌های استانبول مشاهده خواهید کرد که اغلب مردم در حال خوردن چای سیاه هستند. چای ترکی نوعی چای سیاه و خوشمزه است که به صورت مستقیم و بدون شیر سرو شده و این چای در کتری‌هایی خاص با نام کایدنلیک دم می‌شود. در سال‌های اخیر این چای بسیار مورد توجه توریست‌های ترکیه قرار گرفته، به طوری که بسیاری از گردشگران اقدام به خرید آن به عنوان سوغات می‌کنند. در کنار چای سیاه، می‌توانید دمنوش‌های گیاهی هم در کافه‌‌های استانبول سرو کنید. البته مشتریان دمنوش‌ها بیشتر گردشگران هستند تا ترک‌های ساکن استانبول.

چای ترکی را می‌توان به عنوان هدیه‌ای مناسب برای پدر و مادر، دوستان و همکارانی که طرفدار چای هستند، خریداری کرد. توجه داشته باشید قیمت چای سیاه در استانبول از 7 تا 27 لیر است و شما آن‌ها را از بازار ادویه و یا از بازار بزرگ استانبول که جزء مراکز خرید مهم استانبول محسوب می‌شوند، باید خریداری کنید.

سوغاتی های معروف استانبول
 

ادویه‌‌های ترکی

کشور ترکیه اشتراکات فرهنگی زیادی با ما دارد و این تشابهات را می‌توان در شیوه آشپزی و غذاهای ترکیه هم مشاهده کرد. از معروف ترین سوغاتی‌های استانبول می‌توان به انواع ادویه اشاره کرد. اهمیت ادویه در استانبول به اندازه‌ای است که یک بازار قدیمی و تاریخی به نام بازار ادویه هم در این شهر وجود دارد که در آن می‌توانید انواع ادویه‌های ترکی را مشاهده کنید.

درست است که در ایران نیز ادویه‌های مختلفی موجود است، اما در بازارهای سنتی استانبول می‌توانید طیف متنوعی از ادویه را مشاهده کنید که شاید در ایران کمتر استفاده شوند و یا اصلا وجود نداشته باشند.

ترک‌ها آشپزهای ماهری هستند و غذاهایی که درست می‌کنند، تقریبا در تمام جهان مشهور است. اگر می‌خواهید مانند یک آشپز حرفه‌ای ترک آشپزی کنید، بهتر است با ادویه‌های ترکی به غذای خود مزه‌ای خاص و لذیذ ببخشید. برای سوغاتی می‌توانید ادویه‌های ترکی را هم به‌ صورت فله‌ای خریداری کنید و هم به ‌صورت بسته ‌بندی. البته به عنوان سوغاتی، ادویه‌های بسته‌ بندی‌ شده مناسب‌تر هستند، چراکه حمل آن‌ها راحت‌تر است.

ادویه‌های ترکی از 3 تا 25 لیر یا از 1 تا 7 دلار در بازار‌های سنتی و قدیمی استانبول به فروش می‌رسند.
 

قهوه ترک

اگر با بلیط چارتر به ترکیه سفر کردید، هنگام قدم زدن در خیابان‌های استانبول عطر بی نظیر قهوه شما را به سمت کافه‌های این شهر می‌کشاند. اگر اهل قهوه هم نباشید، مطمئنا بارها نام قهوه ترک را شنیده‌اید و هیچ چیز لذت ‌بخش‌تر از این نیست که طعم قهوه ترک را در کافه‌های استانبول تجربه کنید.

قهوه ترک از معروف ترین سوغاتی‌های استانبول است که طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. این قهوه را می‌توان در فروشگاه‌های ایران نیز خریداری کرد اما خرید قهوه ترک از استانبول، تجربه‌ای متفاوت خواهد بود.

قیمت قهوه ترک 21 دلار برای هر 250 گرم است و می‌توانید آن را از بازار ادویه و بازار بزرگ استانبول خریداری کنید.
 

سرامیک‌های ایزنیک

همان طور که در ایران سفال لاله جین شهرت زیادی دارد، در ترکیه نیز سرامیک و سفال‌های ایزنیک بسیار معروف هستند. در قرن دهم هجری، شهر ایزنیک محل تولید کاشی‌های فیروزه‌ای خاصی بود که زیبایی‌شان مثال زدنی بود.

این کاشی‌ها را در کاخ توپکاپی، مسجد رستم پاشا و مسجد ایاصوفیه می‌توانید مشاهده کنید. کاشی‌های ایزنیک جزئی از میراث فرهنگی ترکیه هستند و خارج کردن‌شان از این کشور ممنوع است. به همین خاطر می‌توانید نمونه‌های مدرن ظروف سفالی که طرح و نقش آن‌ها از روی این کاشی‌ها الهام گرفته ‌شده و به‌ عنوان سرامیک‌‌های ایزنیک شناخته می‌شوند را خریداری کنید.

این ظروف جزء بهترین سوغاتی‌های استانبول محسوب می‌شوند و بسیاری از گردشگران در سفر به این شهر حتما از این ظروف سرامیکی خریداری می‌کنند. این ظروف در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی مانند گلدان، بشقاب، لیوان و کاسه به فروش می‌رسند. فروشنده‌های استانبول این ظروف را در نایلون‌های حباب دار ضربه گیر می‌پیچانند تا در طول سفر هیچ گونه مشکلی برایشان پیش نیاید.

این ظروف سرامیکی را از بازار بزرگ، بازار آراستا و بازار ادویه استانبول می‌توانید خریداری کنید. این ظروف از 20 لیر یا 5 دلار به بالاتر به فروش می‌رسند.

سوغاتی های معروف استانبول
 

فرش و گلیم

درست است که فرش‌های ایرانی در سرتاسر دنیا مشهور هستند، اما داستان فرش‌‌های ترک با فرش‌های ایرانی فرق دارد. اگر به دنبال یک سوغاتی متفاوت هستید، می‌توانید فرش و گلیم‌های ترک از استانبول خریداری کنید.

فرش و گلیم دستبافت ترکی جزء مشهورترین سوغاتی‌های استانبول محسوب می‌شوند و طرفداران زیادی هم دارند. در فرش فروشی‌های استانبول می‌توانید فرش و گلیم‌های سنتی در طرح‌ها و نقش و نگارهای زیبا و رنگارنگ مشاهده کنید که هم به عنوان تابلوی دیواری و هم به عنوان فرش و زیرانداز استفاده می‌شوند.

گلیم و فرش‌های دستبافت ترک قیمت بالایی دارند و بسیار نفیس و باارزش هستند. اما فرش و گلیم ماشینی هم در استانبول به فروش می‌رسد که قیمت پایین‌تری داشته و در دسترس‌تر است. فرش‌های ماشینی ترکی کیفیت خوبی دارند و به دلیل تنوع نقش و نگارشان طرفداران زیادی هم دارند. بنابراین می‌توانید به عنوان سوغاتی یک قالیچه یا فرش ماشینی از بازارهای استانبول برای عزیزانتان خریداری کنید.

فرش و گلیم ترک را می‌توانید از بازار بزرگ یا بازار آراستا خریداری کنید. قیمت فرش ترک از 1042 لیر یا 300 دلار شروع می‌شود و رویه‌های کوسن ترکی را نیز می‌توانید از 173 لیر یا 50 دلار خریداری کنید.
 

حوله حمام ترکی

حوله حمام هم یکی از معروف ترین سوغاتی‌های استانبول محسوب می‌شود. حوله‌های ترک از نظر کیفیت و تنوع در تمام دنیا شهرت دارند و جزء بهترین حوله‌ها شناخته می‌شوند. حوله‌های سنتی ترک بسیار نرم هستند و به خوبی می‌توانند آب را جذب کنند. حوله‌های ترک اغلب دست دوز هستند و کیفیت و دوام بالایی دارند.

البته می‌توانید به عنوان سوغاتی حوله‌های ماشینی هم خریداری کنید که در اغلب در فروشگاه‌ها وجود دارند و با قیمت بسیار پایین‌تری به فروش می‌رسند. حوله‌های ماشینی نازک‌تر و سبک‌تر هستند و جابه‌جایی آن‌ها برایتان ساده‌تر است.

قیمت حوله‌های حمام ترک از 45 تا 65 لیر یا از 12 تا 18 دلار است و می‌توانید این سوغاتی را از بازار بزرگ، بازار آراستا، بازار ادویه و یا بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ استانبول خریداری کنید.
 

صابون‌‌های سیاه ترکی

صابون‌های سیاه ترکی هیچ‌ گونه ماده شیمیایی ندارند و تمام ترکیبات‌شان طبیعی است. این صابون‌ها که در دسته سوغاتی‌های معروف استانبول قرار می‌گیرند، یک لایه ‌بردار قوی محسوب می‌شوند. اگر پوست چربی دارید و نمی‌دانند چگونه باید از شر جوش و آکنه‌ها راحت شوید، این صابون برای‌تان مانند معجزه می‌ماند.

این سوغاتی را می‌توانید از بازار بزرگ استانبول، بازار آراستا، بازار ادویه و فروشگاه‌های بهداشتی و آرایشی با قیمت 45 لیر و یا 12 دلار خریداری کنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.