بایدن، درمانده در تعامل با ایران و اسرائیل

جهان اکنون با ایرانی طرف است که انگیزه های نیرومندی برای پیشبرد غنی سازی دارد و یک وجهه (منفی) بین‌المللی که هزینه دیپلماتیک حمله را پایین می‌آورد. همچنین یک دشمن منطقه ای یعنی اسرائیل که قصد خود برای بکارگیری زور را آشکار کرده و اجتماعی داخلی را هم فراهم ساخته است. همچنین دولتی در آمریکا که به رغم روابط تنش آلودش با اسرائیل، حمایت از عملیات نظامی ترکیبی علیه ایران را کاملا روشن ساخته است و نیز ارتش ایالات متحده که توانایی انهدام زیرساخت های هسته‌ای ایران را دارد. این تحولات، چیزی بیش از یک گمانه زنی صِرف بر سر این است که آمریکا در حال ورود به مرحله‌ای هم آغوش ریسک است.
شنبه، 13 اسفند 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بایدن، درمانده در تعامل با ایران و اسرائیل
جهان اکنون با ایرانی طرف است که انگیزه های نیرومندی برای پیشبرد غنی سازی دارد و یک وجهه (منفی) بین‌المللی که هزینه دیپلماتیک حمله را پایین می‌آورد. همچنین یک دشمن منطقه ای یعنی اسرائیل که قصد خود برای بکارگیری زور را آشکار کرده و اجتماعی داخلی را هم فراهم ساخته است. همچنین دولتی در آمریکا که به رغم روابط تنش آلودش با اسرائیل، حمایت از عملیات نظامی ترکیبی علیه ایران را کاملا روشن ساخته است و نیز ارتش ایالات متحده که توانایی انهدام زیرساخت های هسته‌ای ایران را دارد. این تحولات، چیزی بیش از یک گمانه زنی صِرف بر سر این است که آمریکا در حال ورود به مرحله‌ای هم آغوش ریسک است.
 
جو بایدن در این دو سال آغازین ریاست جمهوری اش بسیار خوش اقبال بود که برایش در خاورمیانه یک گرفتاری پایدار فراهم نشده؛ منطقه ای که در آن، ایده های خوب و بد سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا، اغلب بی نتیجه می‌مانند. با این حال، در 2023 و پس از آن، بایدن با دشوار بیشتری برای حذر از خاورمیانه روبه رو خواهد بود. 
 
دو اولویت نخست سیاست خارجی آمریکا، همچنان جنگ روسیه در اوکراین و خیزش چین است اما شاید به زودی، دستش به‌طور کامل توسط قدرت های کوچکتر منطقه‌ای بسته شود، دولت هایی که مشتاق پی جویی علائق خود هستند و تمایلی به بازی در چارچوب قواعد آمریکا ندارند.
 
سرچشمه ناپایداری
جهان عرب، با پنج کشور سوریه، عراق، لبنان، یمن و لیبی که هرکدام حدی از ناکارآمدی را دارند، همچنان به عنوان سرچشمه ناپایداری باقی خواهد ماند. دو کشور ثروتمند خلیج فارس یعنی عربستان‌ سعودی و امارات عربی متحده، از این قاعده مستثنی هستند. این دو با استقلال بیشتری از واشنگتن حرکت می‌کنند، هرچند بر حمایت آمریکا پافشاری دارند.
 
اما در واقع دو قدرت غیرعربی منطقه، یعنی ایران و اسرائیل (یکی دشمن اول منطقه‌ای آمریکا و دیگری نزدیکترین دوستش)، هستند که چه بسا دستور کار دو سال آینده دولت آمریکا را تعیین می‌کنند و پیامدهای این ماجرا هم چندان نشاط آور نیست. با بازگشت نتانیاهو به قدرت، دولت آمریکا اکنون با راست‌گراترین دولت تاریخ اسرائیل رو به روست؛ دولتی که احتمالا موجب یک اوج‌گیری جدی تنش – اگر نگوییم انفجار – بر سر مسئله فلسطین و برنامه هسته ای ایران خواهد شد.
 
این ائتلاف، مصمم است که سیستم دموکراتیک اسرائیل را دگرگون کند، جامعه را در راستای خطوط انحصارگرایانه یهودی چرخش دهد، به تنش با شهروندان عرب اسرائیل دامن بزند و سنگ قبر امید دفن شده یک کشور فلسطینی را هم بگذارد.
 
به آسانی می‌توان تصور کرد که هر تحریکی می‌تواند به ناآرامی گسترده تری بینجامد که گروه های فلسطینی از آن بهره برداری خواهند کرد. تشکیلات خودگردان فلسطینی توان و چه بسا اراده کمک به کنترل ناآرامی‌ها از دست داده و این وضعیت، تنها تندروهای اسرائیلی و فلسطینی را ترغیب می‌کند که در چرخه خودساخته ای از خشونت و تروریسم درگیر شوند. 
 
این ماجرا به بروز دشواری هایی هم در شورای امنیت سازمان ملل برای دولت بایدن خواهد انجامید. جمهوری‌خواهان به دولت فشار می‌آورند که بی محابا از اسرائیل حمایت کند حال آنکه شمار روزافزونی از پیشروهای دمکرات از او می‌خواهند که منتقدِ اقدامات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها باشد. متحدان اروپایی آمریکا و همچنین کشورهای امضاکننده پیمان ابراهیم، خواهان محدود کردن نتانیاهو خواهند شد.
 
بازگشت نتانیاهو، همچنین به معنی تشدید فوریت مسئله هسته‌ای ایران است. اکنون مجموع شرایط نسبت به هر زمانی در گذشته، برای نتانیاهو برای برخورد با چالش ایران مناسب تر است. چشم انداز بازگشت به توافق هسته‌ای در حال حاضر بسیار دور به نظر می‌رسد. اغتشاشات در ایران، در ترکیب با شایعه ارسال پهپادهای ایرانی برای به‌کارگیری در جنگ علیه اوکراین، عناد ضدایرانی را در واشنگتن تقویت کرده است.
 
با توجه به مخالفت کنگره، این محل بحث است که آیا اصلا دولت آمریکا می‌تواند بر سر مسئله هسته‌ای با ایران به توافقی برسد؟ چرا که بسیاری معتقدند که توافق مستلزم گشایش در تحریم‌ها در زمانی است که حاکمیت ایران بسیاری از استانداردهای حقوق بشری را رعایت نمی‌کند و به ولادیمیر پوتین هم برای کشتار اوکراینی ها کمک می‌کند. 
 
اسرائیل هم روز به روز از انباشت اورانیوم غنی شده ایران، عصبی تر می‌شود. اکنون نوعی اجماع در اسرائیل برای حمله به سایت های هسته‌ای ایران شکل گرفته و برخی کارشناسان ادعا دارند امریکا و اسرائیل در حال طراحی نوعی حمله به ایران هستند.
 
اکنون این سوال پیش می‌آید: چه نوع حمله‌ای؟ ایا امریکا از توانایی انهدام سانتریفیوژهایی که عمیقا در دل زمین دفن شده اند برخوردار است بی آنکه نیاز به استقرار نیرو در روی زمین باشد؟ آیا امریکا بنای یک کارزار هوایی مستمر برای انهدام دفاع هوایی و مراکز فرماندهی و کنترل ایران، حمله به اهداف تعیین شده، ارزیابی خسارت بمباران‌ها و ادامه حملات تا زمانی که جز آوار بر جا نماند، را دارد؟ آیا پس از این اتفاقات اسرائیلی روی زمین باقی میماند که بخواهد از دستاوردهای جنگ بهره ببرد و با خیال راحت به ادامه حیات خود بپردازد؟
 
بنابراین، جهان اکنون با ایرانی طرف است که انگیزه های نیرومندی برای پیشبرد غنی‌سازی دارد و یک وجهه (منفی) بین‌المللی که هزینه دیپلماتیک حمله را پایین می‌آورد. همچنین یک دشمن منطقه‌ای یعنی اسرائیل که قصد خود برای به‌کارگیری زور را آشکار کرده و اجماعی داخلی را هم فراهم ساخته است.
 
همچنین دولتی در آمریکا که به رغم روابط تنش آلودش با اسرائیل، حمایت از عملیات نظامی ترکیبی علیه ایران را کاملا روشن ساخته است و نیز ارتش ایالات متحده که توانایی انهدام زیرساخت های هسته‌ای ایران را دارد. این تحولات، چیزی بیش از یک گمانه‌زنی صِرف بر سر این است که آمریکا در حال ورود به مرحله‌ای  هم آغوش ریسک است.
 
البته، باید پرسید که این ماجرا، تا چه حدی می‌تواند یک نمایش باشد. منظور آمریکا شاید بیشتر این باشد که همراهی‌اش را نشان دهد و همزمان هم این پیام را منتقل کند که اسرائیل نمی‌تواند به تنهایی موفق شود. شاید هم بحث حمله نظامی در واشنگتن و اورشلیم با این هدف باشد که ایران را به بازگشت به توافق هسته‌ای و تاخیر انداختن غنی سازی سطح جنگ افزاری ترغیب کند.
 
شاید هم گردبادی که حاکمیت ایران را در خود گرفته است و محدودیت خود خواسته‌ای که بر سطح غنی سازی اعمال می‌کند، آن را به سمت مصالحه سوق دهد. برداشت میانه این است که دولت بایدن نباید در انتظار خبرهای خیلی خوبی از خاورمیانه در سال جاری و پس از آن باشد.
 
توانایی واشنگتن برای شکل دادن به رخدادها، چه رسد به کنترل آنها، در دو چالش اصلی پیش روی در خاورمیانه محدود است:  چالش اول پرهیز از انفجاری تازه میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی هاست و دومی کشیدن ترمز برنامه هسته ای ایران. گزینه های بایدن میان بد و بدتر است.
 
این احساس وجود دارد که در هر دو زمینه، آمریکا در وضعیتی است که نمی‌داند دقیقا چه باید بکند. در مسئله هسته‌ای، اگر به یک بازدارندگی تهاجمی‌تر و تهدید معتبری به جنگ – در صورت از حد گذشتن ایران – روی آورد، شاید زمان بخرد اما آن زمان هم سرانجام به سر می‌رسد. 

وضعیت متشنج در فلسطین اشغالی
افزایش سطح حفاظت از وزرا
به درخواست شاباک (سازمان امنیت رژیم‌صهیونیستی) سطح حفاظت امنیت برای همه وزرای کابینه نتانیابو افزایش پیداکرده است. از رانندگان وزرا خواسته شد تا سلاح حمل کنند و در این هفته یک دوره آموزشی عملیاتی گسترده را گذرانده‌اند.
 
شکایت لیکود از یائیر گولان
حزب لیکود در پی فراخوان‌ها و مشارکت شب گذشته سرلشگر بازنشسته، گولان (فرمانده شمالی ارتش رژیم‌صهیونیستی) در محاصره سارا نتانیاهو در آرایشگاه، به دلیل تحریک به خشونت، انتشار فتنه و آسیب رساندن به نظام و جامعه از یائیر گولان به پلیس شکایت کرد.
 
پس لرزه های کودتای قضایی در ارتش
یک تیم کامل از نیروهای ذخیره در واحد تکاوران"شالداگ" (یگان عملیات ویژه نیروی هوایی ارتش صهیونیستی) تصمیم گرفتند به خاطر کودتای قضایی دیگر عضو نیروهای ذخیره نباشند. این شش نفر پس از سال‌ها جنایت و ترور مستمر در یگان ویژه نیروی هوایی اسرائیل، فعالیت در یگان های ذخیره را به پایان رساندند.

پس لرزه های کودتای قضایی
صدها نفر از فارغ التحصیلان بخش اطلاعات ارتش در یگان 9900 (جاسوسی ماهواره‌ای) و افسران کنترل نیروی‌هوایی با پیوستن به این اعتراضات اعلام کردند که به دلیل کودتای قضایی به خدمت ذخیره نمی‌روند.
 
روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت: بعد از سه ساعت محاصره‌ی زن نخست وزیر، صدها پلیس توانستند ساره نتانیاهو را از سالن آرایشگاه خارج کنند. تظاهرکنندگان او را محاصره کرده بودند و شعار می‌دادند: کشور آتش گرفته اما ساره موهایش را کوتاه می‌کند! نتانیاهو اما در واکنش به این اتفاقات معترضان را شورشی توصیف کرد. آیا جنگ داخلی اسرائیلی در راه است؟ از بریدن گوش معترضان تا اسب تاختن بر تظاهرکنندگان صهیونیست!
 
گزارش شبکه الجزیره از تظاهرات ضد دولتی در تل‌آویو و سرکوب این تظاهرات توسط پلیس اسرائیل: این صحنه‌ها هرگز در تل‌آویو دیده نشده است؛ نتانیاهو نیز ضمن حمایت از سرکوب اعلام کرد که به کسی اجازه مسدود کردن جاده‌ها و حمله به پلیس را نخواهد داد. 
 

نخست وزیر سابق قطر: توافق عادی سازی با اسرائیل، مشکلات را حل نمی‌کند

حمد بن جاسم آل ثانی نخست وزیر پیشین قطر چهارشنبه شب گفت: بر این باورم که توافق موسوم به "ابراهام" مشکلات را حل نخواهد کرد، متأسفم که این مطلب را می‌گویم، چرا که ما داریم از عادی‌سازی سخن می‌گوییم.
 
بن‌جاسم افزود: هنگامی که پست داشتم، روزانه با اسرائیلی‌ها سخن می‌گفتم، اما برای ایجاد یک ایده جدید بدون چشم انداز یا هدف صلح، انجام همه این کارها خیلی زود است، مگر اینکه برنامه ای برای انجام دادن داشته باشیم، به همین دلیل است که قطر هنوز توافق نامه ابراهیم را امضا نکرده و احتمالاً هم هیچ وقت امضا نخواهد کرد. وی در پایان گفت: از این [عادی سازی] چه چیزی عادیمان می‌شود؟
 

رژیم‌صهیونیستی: اسرائیل در یک بحران داخلی خطرناک به سر می‌برد

رئیس رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی درباره رسیدن اسرائیل به یک نقطه بی‌بازگشت تاکید کرد که ما اکنون درحال تجربه یک بحران داخلی عمیق و بسیار خطرناکی هستیم که همه اسرائیلی‌ها را تهدید می‌کند.
 
در سایه تشدید شکاف‌های داخلی در جامعه صهیونیستی بعد از روی کار آمدن کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو، هشدارهای مقامات و محافل صهیونیستی درباره تعمیق بحران‌های این رژیم و فروپاشی آن بیشتر شده است. در همین راستا «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی چهارشنبه شب در سخنانی اعلام کرد: اسرائیل در مرحله دشواری قرار دارد و در حال تجربه یک بحران داخلی عمیق و بسیار خطرناک است.
 
وی افزود، اسرائیل و جامعه آن در مرحله دشواری قرار دارند و بحران داخلی و عمیق همه ما را تهدید می‌کند. در این روزهای سخت ما بیش از هر زمان دیگری با تفرقه و چندپارچگی مواجه هستیم. رئیس رژیم‌صهیونیستی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: این بحران داخلی و خطرناک همه ما و همبستگی اسرائیلی‌ها را تهدید می‌کند و این بسیار خطرناک است.
 
هرتزوگ خطاب به صهیونیست‌ها گفت: من اعتراض، نگرانی و ترس  شما را درباره تغییرات قضایی که امروز انجام می‌شود می‌بینم. این مسئله می‌تواند ما را به پرتگاه سختی برساند و باید از طریق توافق به یک راه حل برسیم. وی همچنین درباره رسیدن اسرائیل به یک نقطه بدون بازگشت ابراز نگرانی کرد.
 
این درحالی است که اخیرا «عاموس یادلین» رئیس سابق بخش اطلاعات نظامی (امان) و رئیس مرکز مطالعات امنیت داخلی اسرائیل اعلام کرد: حزب‌الله (برای نابودی اسرائیل) نیازی به موشک‌های نقطه‌زن ندارد؛ زیرا ما از درون درحال فروپاشی هستیم.
 
عاموس یادلین در گفتگو با شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، (سید حسن) نصرالله نشسته و درباره خانه عنکبوت2 صحبت می‌کند. اسرائیلی‌ها احساس می‌کنند که پیوند میان آنها و حکومت قطع شده است. آنها اکنون به جایی رسیده‌اند که احساس می‌کنند عزیزانشان و زندگی خود را از دست داده‌اند درحالی که اسرائیل به سمت و سوی بدی می‌رود.
 
این سخنان یادلین درحالی مطرح شد که روزنامه عبری هاآرتص سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله را تحت عنوان «خانه عنکبوت2» توصیف و تأکید کرد که نصرالله به‌خوبی ضعف داخلی اسرائیل را به‌دنبال بحران گسترده آن در سطوح مختلف تشخیص می‌دهد و به همین دلیل شروع به تهدید کرد. هفته گذشته نیز  «یائیر لاپید» نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی پیامی برای «یاریو لیوین» وزیر دادگستری این رژیم فرستاده هشدار داد که بعد از 6 ماه اقتصاد اسرائیل نابود خواهد شد و امنیت آن از بین می‌رود و اسرائیل از درون از هم می‌پاشد.
 
وی به‌کنایه به وزیر دادگستری کابینه نتانیاهو گفت: «چون درواقع شما نخست‌وزیر واقعی هستید من سخنانم را خطاب به شما می‌گویم. شما به‌جای مسئولیت، زور را انتخاب کردید و بنابراین اقتصاد اسرائیل بعد از 6 ماه نابود خواهد شد، همچنین امنیت از بین می‌رود و بعد از 6 ماه اسرائیل از درون تجزیه می‌شود و از هم می‌پاشد و همه اسرائیلی‌ها از هم متنفر می‌شوند».
 
این درحالی است که ناظران امور معتقدند تصمیم‌سازان رژیم صهیونیستی قادر به اتخاذ راهبرد مؤثر برای مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی نیستند، به همین دلیل اگر اوضاع رژیم صهیونیستی به همین منوال ادامه پیدا کند و تغییر قابل‌توجهی در شکل و جهت‌گیری کابینه کنونی اسرائیل رخ ندهد، صهیونیست‌ها نمی‌توانند مسیر راهبرد فعلی خود را عوض کنند، به‌عبارت دیگر تدوین یک استراتژی جدید و کاربردی برای مقابله با چالش‌های داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی در سایه شرایط فعلی تقریباً غیرممکن است.
 
تزلزل در روابط دو رژیم از نظر سفیر سابق آمریکا در تل‌آویو
مارتین ایندیک سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی، در مصاحبه ای با شبکه کان 11 رژیم صهیونیستی گفت: "اگر اسرائیل به اقدام علیه منافع آمریکا ادامه دهد، واشنگتن ممکن است از حق وتو برای محافظت از آن استفاده نکند. انقلاب حقوقی و تحولات اخیر در سرزمین ها، ماهیت روابط واشنگتن و بیت المقدس را به خطر می اندازد."
 
وی در پاسخ به درخواست وزرای دولت مبنی بر عدم مداخله آمریکا در امور داخلی اسرائیل گفت: «اگر اسرائیل بر خلاف منافع و ارزش‌های آمریکا عمل کند، نمی‌توان مطمئن بود که آمریکا برای حفاظت از آن در مجامع بین‌المللی اقدام خواهد کرد».
 
وی در این مصاحبه خاطرنشان کرد: " از آنجایی که اسرائیل در بسیاری از مسائل به ویژه در زمینه امنیتی و همچنین در سیاست و اقتصاد به آمریکا وابسته است، باید نسبتی وجود داشته باشد که چه کسی ابرقدرت است و چه کسی قدرت وابسته به آن است."
 
نیویورک‌تایمز:  نتانیاهو در حال درهم‌شکستن اسرائیل است/این مسیر به نابودی اسرائیل ختم می‌شود
توماس فریدون سرمقاله نویس «نیویورک‌تایمز» طی گزارشی به تحولات اخیر اراضی اشغالی پرداخته و نوشته: فریدمن توضیح می دهد که انگیزه های کاملاً متفاوتی در پشت این حرکت وجود دارد. وی از خود بپرسید: "کدام رهبر اسرائیلی خطر جنگ داخلی در داخل، قطع ارتباط با یهودیان در سراسر جهان، قطع ارتباط با ایالات متحده، آسیب قابل توجهی به معجزه فناوری پیشرفته اسرائیل را فقط برای چند اصلاح در سیستم قضایی به خطر می اندازد؟
 
انتفاضه و افزایش عملیات فلسطینیان و تظاهرات گسترده شهرک‌نشینان در اسرائیل به یک‌باره نبوده است. وخامت اوضاع به حدی است که بسیاری از افسران سابق ارتش اسرائیل، این کشور (رژیم) را در مسیر دیکتاتوری می‌دانند و سربازان ارتش را به نافرمانی و عصیان فراخوانده‌اند. نتانیاهو در حال درهم‌شکستن اسرائیل است. عواقب اقدامات نتانیاهو می‌تواند خطرات بسیاری برای تل‌آویو داشته باشد که بیشترین خطر، نابودی اسرائیل است.
 
فریدمن اضافه می کند که این «اصلاحات» همچنین به دولت راست افراطی قدرت نامحدودی می دهد تا در همه جا شهرک سازی کند، زمین های فلسطینی ها را مصادره کند و پول مالیات را به مدارس فوق ارتدکس که در آنها دروس اصلی تدریس نمی شود، منتقل کند. این اقدامی قلدرمابانه است که نتانیاهو به آن علاقه دارد. بعداز این او با تکان دادن دست خود در کنست می تواند هر قانونی را تصویب کند.
 
افزایش اعتراضات سیاسی در ارتش
نیر دبوری گزارشگر امنیتی کانال 12 رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد: موج نامه نگاری‌ها و تهدید به عدم شرکت در یگان های ذخیره ادامه دارد. بیش از ۱۵۰ نیروی ترخیص شده یگان سایبری تهاجمی ارتش طی نامه‌ای به رئیس موساد، رئیس شاباک و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نوشتند: "در صورت وضع قوانین مورد بحث و از بین رفتن استقلال دستگاه قضایی، چارچوب اخلاقی و قانونی که به ما امکان توسعه ظرفیت‌های حساس در خدمات کشوری را می‌دهد، کنار گذاشته می‌شود. در چنین شرایطی، ما نمی‌توانیم به صورت داوطلبانه برای خدمات ذخیره در حوزه سایبری ادامه دهیم."
 
کشیده شدن اعتراضات سیاسی به نیروهای رزمی مهندسی ارتش صهیونیستی
۱۳۰ نیروی ذخیره یگان "یخالوم" (یگان نخبه نیروهای رزمی مهندسی ارتش صهیونیستی)  هم در نامه‌ای به وزیرجنگ این رژیم اعلام کردند: "ما نگران اقدامات یکجانبه در خصوص اصلاحات قانونی هستیم که این روزها در کنست انجام می شود. این دیگر اصلاحات نیست، بلکه تغییر در تصویر اسرائیلی است که در آن خدمت کردیم و در آن بزرگ شدیم. ما معتقدیم اگر روند قانونگذاری بدون مشورت و بدون توافق ادامه یابد، شکاف در مردم، تفرقه و نفرت بیشتر خواهد شد. تا حدی که خطری واقعی برای آینده اسرائیل ایجاد کند."
 
اعتراض مقام ارشد نظامی سابق به کودتای قضایی دولت در نشست امنیتی
گادی آیزنکوت رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح رژیم کریا اعلام کرد: اگر تغییری در وضعیت سیستم قضایی ایجاد شود، ارتش اسرائیل آزادی عمل خود را از دست خواهد داد. وی که در نشست امنیتی "دوورا" با عنوان " سیستم امنیتی در عصر تغییر" سخنرانی می کرد افزود: "تحرکات دولت به اسرائیل و شهرک نشینان آسیب می‌زند و آنچه در دو ماه گذشته شاهد آن هستیم، پیش درآمدی برای خطراتی است که در آینده در انتظار ما است.
 
در جریان حوادث ناآرامی روی حصار که در سال 2018 شروع شد، انتقادات زیادی علیه ما وجود داشت، اما سیستم قضایی از ما حمایت کرد و نیاز به حمایت و حفاظت از شهروندان اسقاطیل را درک کرد. دادگاهی با اعتبار می تواند این کار را انجام دهد. ارتش اسرائیل نمی‌داند چگونه بدون زنان به مأموریت خود جامه عمل بپوشاند و آنها جزء مهمی در تمام پست های کلیدی هستند.
 
آسیب رساندن به ارتش مردمی یک فاجعه برای جامعه اسرائیل است، ارتش مردمی گواهی بیمه اسرائیل است، اما دولت روی آن شرط بندی می‌کند. ارزش‌های اعلامیه استقلال را حفظ کنید و از دولت محافظت کنید همانطور که هر یک از ما در مدت سربازی از آن محافظت کردیم. تظاهرکنندگان بیرون آنارشیست نیستند، بلکه افرادی هستند که در حال زندگی در آنچه دارد رخ می‌دهد هستند. اسرائیل را می‌خواهند و می‌خواهند یک یهودی دموکراتیک و برابری طلب باشد.
 
اعتراض رئیس اسبق موساد به کودتای قضایی نتانیاهو
تامیر پاردو رییس موساد از 2011 تا 2016 اعلام کرد: "اصلاحات قانونی درواقع «تدفین قبر اعلامیه استقلال» خواهد بود. رفتار برخی از وزرای دولت فعلی به رهبری وزیر دارایی و وزیر جنگ ۲،  اسموتریچ ما را به پایان رویای صهیونیستی نزدیک می کند.

"وی نیز که جزو سخنرانان نشست امنیتی "دوورا" با عنوان " سیستم امنیتی در عصر تغییر" بود در این نشست گفت: نتانیاهو و درعی، رئیس حزب شاس به همه این عناصر تغییر نیاز دارند، و بن گویر و اسموتریچ برای تحقق چشم انداز خود به آن نیاز دارند. افراطی های ارتدوکس هم برای بقا و لذت بردن از ثمرات قدرت به آن نیاز دارند. زمانی که آنها بر سر قانون اساسی قومیت مصالحه کردند، بازگشتی وجود نداشت.
 
اعلامیه استقلال ضربه مهلکی خورد و اکنون با قانون فعلی در انتظار دفن آن در گور هستیم. نادیده گرفتن مسائل اساسی در حالی که رهبری تفرقه افکنانه عمل میکند، کشور را به لبه پرتگاه می کشاند و فاصله از لبه هر لحظه کمتر می شود.  اکنون زمان توقف قطاری که با عجله به سوی جهنم می رود فرارسیده است.
 
ما بدون ارتش نمی‌توانیم وجود داشته باشیم،  ما در نقطه حساسی هستیم و وقتی وزیری در دولت می چ‌گوید این روستا باید نابود شود،فکر کنید در سیستم نظامی بچه های ۱۸،۱۹ ساله چه می‌گویند، آنها را متفرق می‌کند و ما را به پایان رؤیای صهیونیستی نزدیک تر می‌کند."
 
سرویس فناوری روزنامه اقتصادی بریتانیایی "فایننشال تایمز" به قلم جان تورنهیل دبیر این سرویس، با انتشار مقاله‌ای، نسبت به پیامدهای انقلاب قانونی بر بخش  فناوری در رژیم صهیونیستی هشدار داد. 
 
جان تورنهیل، سردبیر نوآوری و فناوری این روزنامه، با تعجب می‌نویسد: «آیا مهد استارت‌آپ ها در خاورمیانه در خطر تبدیل شدن به رژیمی تعطیل است؟ در پرتو کودتا، پولی وارد اسرائیل نخواهد شد. این روزها روزهای سیاهی برای اسرائیل است، دولت نتانیابو در حال ایجاد انزجار است. چنین لیبرالیسم عریان عواقبی برای اسرائیل، منطقه و کشورهای غربی خواهد داشت.
 
اسرائیل ممکن است مسیر دموکراسی هایی مانند لهستان، مجارستان و ترکیه را دنبال کند، راهی تاریک و غیر لیبرال. در حال حاضر برخی فعالین در حوزه استارت آپ های اسرائیلی نیز در حال شرط بندی با گروه های پیام رسان در مورد مزایای نسبی نقل مکان به قبرس، اسپانیا یا ایالات متحده هستند. کابینه نتانیابو موفق شد طی دوماه، بخش های مختلف جامعه صهیونیستی را از هم گسسته کند و رشته های انسجام آن را از هم بگسلد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
play_arrow
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
play_arrow
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
play_arrow
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی
play_arrow
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی
play_arrow
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی
نماهنگ احساسی پریشونم با نوای حسین ستوده
play_arrow
نماهنگ احساسی پریشونم با نوای حسین ستوده
عناصر چهارگانه مؤثر ساخت و مهندسى نظام سیاسى از منظر امام خمینی
عناصر چهارگانه مؤثر ساخت و مهندسى نظام سیاسى از منظر امام خمینی