پشت پرده قرآن سوزی در غرب

بر اساس منابع تاریخی، توهین به اسلام و مسلمانان؛ به قرون وسطی باز می‌گردد که مردم پرتغال و استرالیا با دستور کلیسا و با هدف حذف اسلام؛ اقدام به قرآن سوزی می‌کردند تا از اشاعه این دین جهانی جلوگیری کنند! به بیان دیگر با آغز سال 1492 و ایجاد تفرقه میان مسلمانان آندلس (پرتغال و اسپانیا امروزی) که توسط اموی ها فتح شده بود، از تصرف مسلمین خارج شد و پس آن و برای جلوگیری از اشاعه اسلام در این منطقه؛ کلیسا دستور سوزاندن قرآن را صادر کرد.
جمعه، 23 تير 1402
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : آزاده مرنی
موارد بیشتر برای شما
پشت پرده قرآن سوزی در غرب
"قرآن سوزی به بهانه تحقق آزادی بیان! " یکی از دلایلی است که دولت سوئد در توجیه به آتش کشیدن قرآن کریم توسط "سلوان مومیکا" (عراقی الاصل) اظهار کرده است.

مومیکا" 38 ساله که خود را شبکه‌های اجتماعی ملحد و متفکر دینی معرفی می‌کند! در آستانه عید قربان و با مجوز قانونی از سوی دولت سوئد، نسخه‌ای از قرآن را پاره و آن را به آتش کشید. این در حالی بود که وی در میان حلقه‌ای امنیتی که توسط پلیس سوئد در مقابل مسجدی در شهر استکهلم تشکیل شده بود، اقدام به سوزاندن قرآن کرد.

باید توجه داشت که این نخستین مرتبه‌ای نیست که در کشور سوئد شاهد توهین و اهانت به شعائر اسلام و مسلمانان هستیم. پیش‌تر نیز، در ۲۱ ژانویه سال جاری میلادی در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم؛ یکی از سیاستمداران سوئدی به نام "راسموس پالودان" با لباس ضد گلوله، یک نسخ از قرآن را در دایره امنیتی و حفاظت کامل پلیس این کشور به آتش کشید.

پس از اهانت به اسلام و اقدام به قرآن سوزی اخیر و چندباره در سوئد، این اقدام با خشم گسترده مسلمانان مواجه و موج فراگیری از محکومیت‌های بین‌المللی نسبت به این اقدام و توهین ضداسلامی؛ سردمداران سوئد را مورد هدف قرار داد.

اما پس از واکنش‌های گسترده جهانی به قرآن سوزی در سوئد؛ اتحادیه اروپا در اقدامی دیرهنگام (پس از 4 روز) با صدور بیانیه‌ای این اقدام را توهین‌آمیز و تحریک برانگیز عنوان کرد!

سازمان همکاری‌های اسلامی (Organisation of Islamic Cooperation) نیز در واکنش به این اقدام ضداسلامی؛ 11 تیرماه با برگزاری نشست فوق‌العاده، به بررسی این حادثه پرداخت.

پشت پرده قرآن سوزی در غرب

باید توجه داشت که سوئد کشوری با 10 میلیون جمعیت است و بیش از 600 هزار مسلمان در آن زندگی می‌کنند و تاریخچه ورود مسلمانان به این کشور به سال 1940 میلادی باز می‌گردد.
 

تاریخچه قرآن سوزی

بر اساس منابع تاریخی، توهین به اسلام و مسلمانان؛ به قرون وسطی باز می‌گردد که مردم پرتغال و استرالیا با دستور کلیسا و با هدف حذف اسلام؛ اقدام به قرآن سوزی می‌کردند تا به زعم خود؛ از اشاعه این دین جهانی جلوگیری نمایند! به بیان دیگر در آغاز سال 1492 و ایجاد تفرقه میان مسلمانان آندلس (پرتغال و اسپانیا امروزی) که توسط اموی‌ها فتح شده بود، از تصرف مسلمین خارج شد و پس آن و برای جلوگیری از گسترش اسلام در این منطقه؛ کلیسا دستور سوزاندن قرآن را صادر کرد.

روند قرآن سوزی از آندلس، آغاز و به دیگر کشورهای اروپایی نظیر فرانسه و ایتالیا سرایت کرد و تدریجاً به عملی در راستای تحقق اسلام‌هراسی (Islamophobia) و جلوگیری از گسترش دین اسلام در جهان غرب تبدیل شد. اما این عمل نتوانست گسترش اسلام را مهار کند و تا به امروز شاهد رشد فزاینده اسلام و افزایش جمعیت مسلمانان در سراسر جهان بوده‌ایم تا جایی که به اذعان مرکز تحقیقاتی پیو  (Pew Research Center)امروزه اسلام از حیث جمعیتی؛ دومین دین جهان محسوب می‌شود.

سال‌ها بعد، "سلمان رشدی" نویسنده انگلیسی تبار، با نگارش کتاب "آیات شیطانی" قدمی متفاوت در مسیر اسلام‌هراسی و توهین به مقدسات اسلام برداشت. وی در سال 1988 با تحریف آیات قرآن کریم، کتاب مذکور را نوشت تا ضربه‌ای بر پایه‌های این دین جهانی وارد کند و در این راستا با حمایت‌های آشکار جهان غرب، بالاخص انگلستان و آمریکا همراه بود.

این عمل که با خشم مسلمانان جهان مواجه شد، امام خمینی (ره) را بر آن داشت تا حکم ارتداد "سلمان رشدی" را صادر کند؛ اما انگلستان که از او به‌عنوان ابزاری مناسب برای تحریف و تخریب دین اسلام استفاده می‌کرد، از وی حفاظت کرد.

پشت پرده قرآن سوزی در غرب

پس از سلمان رشدی، سربازان آمریکایی در زندان گوانتانامو، حین بازجویی از زندانیان مسلمان؛ قرآن را مورد اهانت و هتک حرمت قرار دادند و این موضوع، پس از خبری شدن از سوی بازرسان سازمان صلیب سرخ مورد تأیید قرار گرفت که خشم جهان اسلام را در پی داشت.

در سال 2010 نیز "تری جونز" که یک کشیش آمریکایی بود قریب به 3 هزار جلد از قرآن را جمع‌آوری کرده بود تا آنها را به آتش بکشد؛ اما این اقدام عملی نشد و اسلام‌ستیزان آمریکا در ایالات مختلف؛ با تجمع در میادین شهر، قرآن را به آتش می‌کشیدند.

چندی بعد و در سال 2015، اسلام‌ستیزان فرانسوی با هجوم به مساجد این کشور و تخریب عبادتگاه‌های مسلمانان، قرآن‌ها را آتش زدند تا شاید بتوانند از روند فزاینده اشاعه اسلام در این کشور جلوگیری کنند.

در سال 2020 نیز در نروژ، اسلام‌ستیزان افراطی به سرکردگی "لارس تورسن" (Lars Thorsen)، در اجتماعی اعتراضی اقدام به سوزاندن قرآن کردند. حائز اهمیت آنکه "لارس تورسن" و طرف‌دارانش در سال 2019 نیز مشابه این عمل را در دانمارک انجام داده بودند و دولت این کشور پس از هجمه گسترده مسلمان نسبت به این هتاکی، عمل مذکور را نمونه بارز آزادی بیان در جوامع غربی عنوان کرد.
 

سابقه طولانی توهین به اسلام و مسلمانان در غرب

توهین به اسلام و مسلمانان در سراسر جهان بالاخص غرب، محدود به قرآن‌سوزی و اهانت به این کتاب مقدس مسلمانان نبوده و نیست چرا که هر ساله شاهد انتشار کاریکاتورها، اخبار، فیلم‌ها و دیگر تولیدات رسانه‌ای با مضمون هتک حرکت اسلام، پیامبر اعظم (صلوات الله علیه) و دیگر شعائر مسلمانان هستیم که با هدف اسلام‌ستیزی و مبارزه با گسترش این دین اِعمال می‌شود.

نخستین بار در سال 2005 بود که مجله‌ای دانمارکی با عنوان "شارلی ابدو" (Charlie Hebdo) در اقدامی خصمانه، کاریکاتور توهین به پیامبر اسلام را منتشر کرد. این تصویر که به‌سرعت در انواع رسانه‌های مجازی و چاپی منتشر شد، سونامی خشم مسلمانان جهان را در پی داشت که به نزاع میان آنها و محافظان سفارت‌های دانمارک در کشورهای مختلف جهان تبدیل شد؛ اما این عمل نیز از سوی دولتمردان دانمارکی، همچون دولت‌های دیگر کشورهای غربی در توهین به اسلام و مسلمانان؛ نمونه‌ای دیگر از اصل آزادی بیان غربی عنوان شد.

پشت پرده قرآن سوزی در غرب


درست یک سال بعد (2006)؛ فیلمی برگرفته از کاریکاتور دانمارکی در هلند ساخته شد که "فتنه" (Fitna) نام داشت. این فیلم که توسط "خیرت ویلدرس" (عضو پارلمان هلند) ساخته شد، با کاریکاتور موهوم به پیامبر اسلام آغاز و با توهین‌های مکرر به اسلام و مسلمانان ادامه پیدا می‌کند و باز هم با خشم گسترده مسلمانان جهان و سکوت سرمداران غربی همراه شد.

در این میان باید توجه داشت که "قرآن سوزی"، انتشار "کاریکاتور" و ساخت انواع "فیلم‌های کوتاه و بلند" طی سال‌های اخیر تنها با هدف اسلام‌ستیزی و اسلام هراسی در راستای جلوگیری از گسترش این دین جهانی در دستور کار قرار گرفته است؛ اما نه‌تنها چنین امری محقق نشده است بلکه بر تعداد افرادی که در غرب به دین اسلام گرایش پیدا کرده‌اند افزوده شده است و در واقع غربی‌ها نتوانسته‌اند از محبوبیت و جهان‌شمول بودن دین اسلام بکاهند.

گواه این مهم نیز گزارشی است که در سال 2017 از سوی دیلی اکسپرس (Daily Express) به نقل از مرکز تحقیقاتی "پیو" منتشر شد و در آن تأکید شد که جمعیت مسلمانان جهان در سال 2030 از مرز 2 میلیارد نفر می‌گذرد. همچنین در ادامه این گزارش آمده است که در سال 2050 از هر 3 سوئدی، 1 نفر مسلمان خواهد بود و به زعم بسیاری از تحلیلگران و جامعه‌شناسان، این گزارش خود یکی از دلایل اصلی افزایش اقدامات اسلام‌ستیزانه در غرب است.

در ادامه باید توجه داشت که اقداماتی همچون؛ به آتش کشیدن قرآن، توهین به پیامبر و موارد مشابه دیگر با مضمون اهانت به دین؛ مغایر با مفاد 19 و 20 میثاق نامه بین‌المللی حقوق مدنی و متعارض با قطعنامه شورای حقوق بشر در مخالفت با تحریک بر اساس مذهب است و نوعی نقض حقوق بشر آشکار قلمداد می‌شود.

در ماده 20 این میثاق‌نامه صراحتاً توهین به اعتقادات افراد و دعوت و ترغیب‌ دیگران به کینه و تفرقه افکنی ملی، نژادی یا مذهبی که محرک تبعیض یا مخاصمه یا اعمال زور باشد ممنوع و غیر قانونی است و به موجب این قانون؛ اشخاص، گروه‌ها و دولت‌هایی که اقدام به اهانت نسبت به دینی دیگر نمایند، ناقصان حقوق بشر محسوب می‌شوند که ضروری است تا بر اساس قانون با آنها برخورد قاطعانه شود.

در پایان باید متذکر شویم که اکثر اقدامات افراطی اسلام‌ستیزانه در غرب؛ با برنامه‌ریزی و طراحی پروژه‌هایی دولتی در دستور کار قرار می‌گیرند با این تصور که از افول هژمونی این کشورها جلوگیری شود فارغ از این که با عملی کردن این قبیل پروژه‌ها؛ نه تنها سیر نزولی کاهش قدرت غرب سرعتی فزاینده به خود گرفته است بلکه بر محبوبیت اسلام در جهان نیز افزوده است و بی شک در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد افزایش چشمگیر فراگیری اسلام در نقاط مختلف جهان خواهیم بود.
 

منابع:

1- دلیل اهانت غربی‌ها به قرآن کریم چیست؟، خبرگزاری فارس
2- سابقه طولانی توهین به مقدسات در غرب، مشرق نیوز
3- واکنش کشورهای عربی و اسلامی به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، جامعه خبری تحلیلی الف
4- چگونه در ماجرای قرآن سوزی در سوئد برخی رسانه‌ها به خطا رفتند؟، خبرگزاری مهر
5- نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی درباره قرآن سوزی در سوئد، خبرگزاری ایسنا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.