ترکیه معتقد به ایجاد روابط دیپلماتیک است در عین اشغالگری!!!

دوستی در زمان اشغالگری...!!!

وزیر جنگ ترکیه بار دیگر با دفاع از اشغالگری ارتش این کشور در سوریه، بر موضع‌گیری کشورش در مخالفت با خروج از شمال سوریه تاکید، این طرح را «غیرمنطقی» خواند و بر آمادگی آنکارا برای از سرگیری مذاکرات عادی‌سازی روابط با دمشق تاکید کرد!!
يکشنبه، 9 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دوستی در زمان اشغالگری...!!!
وزیر جنگ ترکیه بار دیگر با دفاع از اشغالگری ارتش این کشور در سوریه، بر موضع‌گیری کشورش در مخالفت با خروج از شمال سوریه تاکید، این طرح را «غیرمنطقی» خواند و بر آمادگی آنکارا برای از سرگیری مذاکرات عادی‌سازی روابط با دمشق تاکید کرد!! یاشار گولر در حالی ادعا کرد که ما همواره برای دیدار و گفت‌وگو آماده هستیم؛ اما خواسته‌های سوریه چیزی نیست که بتوان آنها را فورا پذیرفت، آنها می‌خواهند ترکیه از خاک سوریه خارج شود؛ اما ترکیه چرا باید خارج شود؟ که هیچ کشوری حاضر نیست در شرایط اشغال خاک کشورش با طرف مقابل مذاکره کند؟!
 
وزیر جنگ اردوغان در ادامه گفت: «بار دیگر می‌گوییم سوریه برای کسانی که نفت مردم این کشور را استخراج کرده و می‌فروشند (نیروهای قسد)، زمان ندارد چراکه تنها درگیر مناطقی است که ما در آنها صلح و امنیت را برقرار کردیم و از ما می‌خواهد از آنها خارج شویم.» اردوغان که در شرایط بسیار بد اقتصادی به سر می‌برد از یک طرف به شدت نیاز به برقراری روابط با دمشق دارد تا بتواند از طریق خاک سوریه با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تجارت زمینی برقرار کند اما می‌داند که با ادامه اشغالگری چنین اتفاقی روی نخواهد داد.
 
با نگاهی به ادامه اظهار نظرهای وزیر جنگ ترکیه به خوبی می‌توان فهمید که ما شاهد برقراری روابط دمشق و آنکارا در کوتاه مدت نخواهیم بود، چرا که دولت اردوغان مسائل و مواردی را مطرح می‌کند که به هیچ عنوان در سوریه کسی به آن فکر نمی‌کند و هیچ‌گاه هم اتفاق نخواهد افتاد؛ هزینه‌های اشغالگری در خاک کشوری دیگر، حضور چند میلیون آواره، در کنار شرایط بد اقتصادی، اداره کردن ده‌ها هزار تروریست بی‌وطن که هزینه گزافی دارند و موضوعی که در بالا به آن اشاره شد یعنی بسته بودن مسیر سوریه به سمت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، اردن یمن و حتی سرزمین‌های اشغالی آنچنان اردوغان را گرفته و او را با چالش بدی مواجه کرده که مدام پالس‌های مذاکره به دمشق می‌فرستد اما دیگر پاسخی نمی‌گیرد.
 
وزیر جنگ اردوغان می‌گوید: «دمشق به ترکیه که برای بازگشت سوری‌ها به کشورشان در تلاش است و اقدامات گسترده‌ای را در این چارچوب انجام می‌دهد، می‌گوید از سوریه خارج شو اما این را به حزب کارگران کردستان، داعش و یا آمریکا نمی‌گوید، این را از ترکیه‌ای می‌خواهد که سال‌ها است بیش از سه میلیون سوری‌ را پناه داده است!» به صورت مشخص یاشار‌گولر اینجا دارد یک سفسطه بسیار بد و زشتی می‌کند چرا که بخش بزرگی از توان دفاعی ارتش سوریه برای مبارزه با گروهک‌های تروریستی وابسته به ترکیه صرف می‌شود که در مناطق وسیعی از شمال و شمال غرب این کشور حضور دارند و روزانه با ارتش سوریه درگیر هستند. اگر ارتش سوریه از این منطقه فارغ شود با فراق بال بیشتری به مسأله گروهک تروریستی پ‌ک‌ک که آنها هم دست پرورده سازمان اطلاعات ترکیه هستند می‌پردازد.
 
در همین راستا وزیر جنگ ترکیه خطاب به دمشق گفت: «به ما می‌گویید (از سوریه) خارج خواهید شد، چرا ما برویم؟ ما بعد از تامین امنیت مرزها، تسهیل دوباره بازگشت سوری‌ها و ایجاد جوی از آرامش خواهیم رفت، ترکیه هیچ امید و آرزویی در خاک دیگر کشورها ندارد.» این نوع صحبت کردن و این نوع موضع‌گیری از فردی که خودش را در سطح وزیر می‌داند واقعاً بعید است نشان از آن دارد که در آنکارا مقامات دولت اردوغان هم خدا را می‌خواهند هم خرما را... به صورت مشخص سه دولت به شکل رسمی در خاک سوریه دست به اشغالگری زدند ترکیه آمریکا و رژیم صهیونسیتی! گروهک تروریستی پ‌ک‌ک دولت نیست و به راحتی می‌شود با آن برخورد کرد و نمی‌توان آنها را وادار به اخراج به ترکیه یا عراق کرد اما ارتش ترکیه یک طرف رسمی و دولت خارجی است که حضورش در سوریه کاملا غیرقانونی به شمار می‌رود.
 
نگاهی به نکات بعدی که وزیر دولت اردوغان در مورد اقدامات و کارهایی که دولت سوریه باید در پیش بگیرد تا شاید در آینده‌ای نامعلوم اشغالگران ترک اقدام به ترک خاک سوریه کنند خودش جالب و بی‌نظیر است و به نظر می‌رسد آنچه را که اردوغان در طول ۱۲ سال جنگ و خونریزی ویرانی و قتل و غارت و نابودی این کشور به دست نیاورد می‌خواهد از طریق مذاکره و اشغالگری و گروکشی به دست بیاورد. گولر در این زمینه می‌گوید: «دمشق باید اقداماتی را در ارتباط با بازگشت داوطلبانه شهروندان به کشور و تامین امنیت در پیش بگیرد و یا اینکه در راستای حمایت از اقداماتی در این زمینه تلاش کند. درخواست از سوری‌ها برای بازگشت کافی نیست و پناهجو باید قبل از بازگشت اطمینان حاصل کند که امنیت، زندگی و اموالش در امان است و این مساله کارهای زیادی دارد!!»
 
وزیر جنگ ترکیه ادامه داد: «از جمله این کارها این است که باید تکمیل کار کمیته قانون اساسی آغاز شود و پس از آن انتخابات آزادی برگزار شود که شامل حال تمامی شهروندان باشد و دولت جدیدی روی کار بیاید که شهروندان را به بازگشت فرابخواند، این بهترین راه‌حل است؛ اما هیچ پیشرفتی در این زمینه محقق نشده است. سخت است که بگوییم بازگشت به زودی یا فردا انجام خواهد شد، ما با تمام قوا در تلاش هستیم.» به نظر به خوبی متوجه شده‌اید که دولت اردوغان همچنان می‌خواهد که تروریست‌های دست پرورده خودش را وارد ساختار سیاسی نظامی و اجتماعی سوریه کند. اینکه در سوریه قانون اساسی جدید نوشته شود یا نوشته نشود، هیچ ارتباطی با ترکیه ندارد و این را از من داشته باشید که هیچ‌وقت هیچ یک از این تروریست‌ها در خاک سوریه زندگی نخواهند کرد و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد این خواهید بود که ارتش اشغالگر ترکیه نیز ناچار به ترک سوریه می‌شود اینکه چگونه؛ آینده آن را خیلی زیبا ترسیم خواهد کرد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.