اعلام حمایت از صلح در یمن

دو ماه پس از تهدید تیم لندرکینگ فرستاده رئیس جمهور امریکا به یمن در خنثی کردن روند صلح در این کشور و مخالفت با تصمیم سعودی‌ها برای پایان جنگ، رابرت وود، نماینده جایگزین در امور ویژه سیاسی در نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد، در نشستی در شورای امنیت گفت که مشارکت سازنده در نقشه راه سازمان ملل...
جمعه، 3 فروردين 1403
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : کریم جعفری
موارد بیشتر برای شما
اعلام حمایت از صلح در یمن
🔻دو ماه پس از تهدید تیم لندرکینگ فرستاده رئیس جمهور امریکا به یمن در خنثی کردن روند صلح در این کشور و مخالفت با تصمیم سعودی‌ها برای پایان جنگ، رابرت وود، نماینده جایگزین در امور ویژه سیاسی در نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد، در نشستی در شورای امنیت گفت که مشارکت سازنده در نقشه راه سازمان ملل... بهترین راه برای پایان دادن به درگیری در یمن است و ابراز امیدواری کرد که این امر به پایان دائمی درگیری منجر شود. 
🔻استفان واگن، سفیر آمریکا در دولت وابسته به ائتلاف سعودی - اماراتی نیز در بیانیه‌ای مشابه در دیدار چند روز پیش خود با آن دولت در عدن تایید کرد که کشورش به دنبال جنگ با جنبش انصارالله نیست و با تاکید مجدد بر تعهد خود به حمایت از روند سیاسی و طرح سازمان ملل، این نشان می‌دهد که واشنگتن در حال برنامه ریزی برای کاهش تنش در دریای سرخ از طریق روند صلح است. این دو موضع‌گیری تنها 45 روز پس از آنکه امریکایی‌ها اقدام به گنجاندن نام انصارالله در لیست گروه‌های تروریستی خود کردند، بیانگر فلاکت سران کاخ سفید در برابر اراده یمنی‌ها است.
🔻برخی از مسوولان یمنی این اقدام جدید امریکا را «لفاظی» و تلاشی برای «فرار از شکست» و یک «مانور دیرهنگام» جهت خرید زمان ارزیابی می‌کنند و بر این باور هستند که «تنها زور کافی است تا واشنگتن را به خود بیاورد»، آن‌ها اقدام جدید امریکایی‌ها در حمایت از صلح در یمن را «مانور جدیدی که ایالات متحده از طریق آن تلاش می‌کند تا همان شرایط را که قبلاً مردود شده بود، بازگرداند» می‌دانند و می‌گویند این حرف‌ها در صنعا هیچ خریداری ندارد. ملت، دولت و ارتش یمن همچنان مصمم به حمایت از ملت فلسطین در غزه هستند و تا جنگ ادامه دارد، آن‌ها هم می‌جنگند.
🔻سعودی‌ها که پس از 8 سال جنگ نابرابر و پرهزینه درست دو سال است دارند نفس می‌کشند و شرایط آرامی را طی می‌کنند با هرگونه جنگ‌افروزی امریکا مخالف کرده و تاکید کرده‌اند که در هیچ طرحی برای شعله‌ور کردن دوباره دامنه جنگ در یمن مشارکت نخواهند کرد. آن‌ها حتی به مزدوران خود در شورای ریاستی دو دولت غیرقانونی هم گفته‌اند که پایشان را از هر طرحی که خروجی‌اش جنگ و درگیری است بیرون بکشند. سران ریاض به آ‌ن‌ها گفته‌اند هدف «پایان جنگ با انصارالله» در چارچوب نقشه راه سازمان ملل است.
🔻مشکل اصلی امریکا این است که همه چیز را از دریچه «حمایت» از رژیم صهیونیستی می‌بیند و هر طرح صلح و هر ابتکاری باید خروجی‌اش کمک به این رژیم باشد. بنابراین تمام تلاش‌های واشنگتن و لندن برای بسیج کردن مزدوران وابسته به امارات در «شورای انتقالی جنوب» جهت شروع جنگ با انصارالله شکست خورده است. افسران ام‌آی6 جلسات متعددی را با حضور مسوولان نظامی و دیپلماتیک انگلیسی در عدن با برخی از این جنگ‌سالاران داشته‌اند اما این افراد به صراحت گفته‌اند تا وقتی «انصارالله در حال کمک به ملت فلسطین است مشارکت در جنگ مردود است».
🔻این موضوع نشان می‌دهد که صحبت‌ها و مواضع رهبر یمن و دیگر مقامات این کشور مبنی بر هماهنگی همه ملت یمن در حمایت از ملت فلسطین کاملاً درست بوده است. این مساله حتی به برخی از گروه‌های سلفی که سابقه جنگ‌های خونین با ارتش یمن دارند هم رسیده و گفته می‌شود آن‌ها هم تاکید کرده‌اند از موضع انصارالله در کمک و حمایت از ملت فلسطین پشتیبانی کرده و حتی اگر هم بخواهند کسی حاضر نیست در این برهه زمانی و برای کمک به رژیم اسرائیل سلاح به دست بگیرد.
🔻در حالی که وزیر امور خارجه انگلیس به نیابت از صهیونیسم جهانی با بسیج کردن تمام امکانات سرویس مخفی این کشور و پول‌های اماراتی‌ها و مشارکت نزدیک افسران اسرائیلی تلاش گسترده‌ای را جهت جنگ‌افروزی مجدد در یمن را رهبری و هدایت می‌کند، پیام‌های مختلفی هم از پایتخت‌های گوناگون به عدن می‌رسد که آن‌ها را از هر گونه تلاش بی‌هوده برای جنگ در این کشور بازدارد. بسیاری از کشورهای اروپایی با ارسال پیام‌هایی به مسوولان دولت وابسته و مزدور جنوب گفته‌اند که حامی پایان جنگ و آتش‌بس در یمن با هدایت هانس گروندبرگ فرستاده سازمان ملل در این کشور هستند.
🔻اگر این موضوع را در کنار پیام‌هایی که روس‌ها و چینی‌ها هم به عدن ارسال کرده‌اند بگذاریم، متوجه می‌شویم که امریکا و انگلیس در برابر یمنی‌ها تنها مانده‌اند و دچار نوعی خفگی راهبردی در حوزه تصمیم‌گیری شده‌اند. بیش از دو ماه از مداخله نظامی و حمله هوایی و موشکی امریکا و انگلیس علیه یمن می‌گذرد و نه تنها یمنی‌ها کوتاه نیامده‌اند، بلکه دامنه نبرد را به عمق اقیانوس هند هم گسترش داده‌اند. این یعنی آنکه وضعیت در زمین بسیار متفاوت است و همه کشورها مخالف مداخله نظامی امریکا و انگلیس در یمن هستند. 
🔻حالا باید گفت که عملیات پرهزینه و پر سر و صدای «نگهبان شکوفایی» به شکستی راهبردی و خفت‌بار برای واشنگتن و لندن تبدیل شده است. آن‌ها نه تنها نتوانستند مسیر دریایی کشتیرانی رژیم صهیونیستی را امن کنند، حتی موفق نشدند امنیت کشتی‌ها و ناوهای جنگی خود را هم تامین کنند. ناکامی نظامی آن‌ها در برابر یکی از فقیرترین کشورهای جهان که علاوه بر هشت سال جنگ در محاصره اقتصادی و تحریم غرب هم قرار دارد، طوق خفتی است که تا همیشه بر گردن آن‌ها سنگینی خواهد کرد. 
🔻مساله یمنی‌ها امروز دیگر فقط غزه نیست، آن‌ها خواهان اخراج امریکایی‌ها از منطقه خود و به دست گرفتن کنترل تمام بنادر و سواحل خود و اشراف کامل بر مسیرهای دریایی در خلیج عدن، باب المندب و دریای سرخ هستند و می‌گویند امنیت این منطقه بر عهده ارتش یمن است و هر نیروی دریایی بیگانه‌ای که در این منطقه حضور داشته باشد، دشمن تلقی می‌گردد. با این حال نباید انتظار داشت اعلام حمایت امریکا از صلح در یمن باعث پایان حملات آن‌ها به خاک یمن گردد. جنگ در این منطقه تازه شروع شده و قرار است موشک‌های هایپرسونیک شلیک شوند. 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.