یمن، امریکا را به زانو درآورد

آسوشیتدپرس با ادبیات خاصِ غربیِ و ضدشرقیِ خود نوشت، انصارالله یمن که زمانی با مسلسل و خودروهای پیکاپ خود مشغول مبارزه بود، امروز با جریان بی‌پایانی از پهپاد، موشک و دیگر انواع تسلیحات، ارتش آمریکا را در دریای سرخ به چالش کشیده است، منطقه‌ای که برای رسیدن به کانال سوئز و دریای مدیترانه باید از آن گذشت.
شنبه، 26 خرداد 1403
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
یمن، امریکا را به زانو درآورد
کارشناسان و مقامات ارشد نیروی دریایی امریکا باور دارند مقابله با عملیات‌های‌ نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ بزرگ‌ترین و چالشی‌ترین نبرد دریایی است که آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم با آن درگیر بوده. آسوشیتدپرس با ادبیات خاصِ غربیِ و ضدشرقیِ خود نوشت، انصارالله یمن که زمانی با مسلسل و خودروهای پیکاپ خود مشغول مبارزه بود، امروز با جریان بی‌پایانی از پهپاد، موشک و دیگر انواع تسلیحات، ارتش آمریکا را در دریای سرخ به چالش کشیده است، منطقه‌ای که برای رسیدن به کانال سوئز و دریای مدیترانه باید از آن گذشت.
 
در این گزارش آمده است: «حوثی‌ها از نوامبر تا امروز تقریباً هر روز عملیات انجام داده‌اند. آنها به بیش از ۵۰ هدف حمله کرده‌اند و تعداد کشتی‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کنند کاهش یافته است.» اریک بلومبرگ فرمانده ارشد آمریکایی که در دریای سرخ مستقر شده، به آسوشیتدپرس گفت: «فکر می‌کنم مردم واقعاً درک نمی‌کنند که کار ما در اینجا تا چه حد مرگبار است و کشتی‌ها با چه خطری مواجه هستند.»
 
ناوشکن «لابون» که این مقام آمریکایی در آن مستقر شده، در بعضی موارد تنها چند ثانیه فرصت دارد که پس از مطلع‌شدن از حمله ارتش یمن، با دیگر کشتی‌ها و مقامات مربوط مشورت کرده و سامانه پدافندی خود را برای مقابله با موشک شلیک‌شده از مواضع ارتش یمن فعال کند؛ موشکی که به اذعان رسانه آمریکایی «سرعتی معادل و حتی بیشتر از سرعت صوت دارد.»
 
در این گزارش ضمن اتهام‌زنی به ایران آمده است: «نیروی دریایی آمریکا به مدت چند دهه خود را برای مقابله احتمالی با اتحاد جماهیر شوروی، سپس روسیه و چین آماده کرده بود اما حالا به‌جای یک ابرقدرت جهانی، نیروی دریایی خود را با یک گروه مستقر در یمن پنجه در پنجه می‌بیند، گروهی که تحت حمایت ایران قرار دارد.» (ادبیات امریکایی‌ها را دقت کنید؛ «گروه مستقر در یمن»! در حالی که آنچه این خبرگزاری می‌گوید «گروه» بر 80 درصد از جمعیت یمن و 75درصد از یمن مفید حاکم است»
 
به گزارش این رسانه آمریکایی، شواهد حاکی از آن است که حملات نیروهای یمن در آینده تشدید خواهد شد و اعضا و تجهیزات نیروی دریایی آمریکا در خطر بیشتری قرار خواهد گرفت. اریک بلومبرگ می‌گوید: «ما فقط کافی است که یک بار خطا کنیم. آن‌ها (یمنی‌ها) کافی است که یک بار موفق شوند.» (البته یمنی‌ها در طول 5 ماه گذشته بارها موفق شدند و توانستند شناورهای مختلف امریکایی، انگلیسی و اروپایی را هدف قرار دهند. بالاتر از همه زدن ناو هواپیمابر امریکا بود)
 
«مارک میگز» فرمانده ناوگروه ضربتی دوم نیروی دریایی آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا ایران در شناسایی اهداف به انصارالله یمن کمک می‌کند، گفت: «ما مطمئن هستیم که ایران نه‌تنها حمایت مالی به عمل می‌آورد، بلکه کمک اطلاعاتی هم می‌کند. ما همچنین می‌دانیم که حوثی‌ها برای هدف‌گیری کشتی‌های تجاری و کشتی‌های جنگی آمریکایی آموزش دیده‌اند.»
 
نمایندگی ایران در سازمان ملل اما با رد ادعای کمک ایران به یمن در هدف قرار دادن کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی اعلام کرد: آمریکا نمی‌تواند با قدرت نظامی و سلطه بر شورای امنیت، جریان مقاومت یمن و حمایت ایران از این جریان را به انزوا بکشاند. حالا اصلا ایران به یمن کمک کند؛ ارتش امریکا که مدعی است قرار است با ارتش روسیه، چین و حتی ایران مقابله کند، نباید بهانه بیاورد که ایران دارد به یمنی‌ها کمک می‌کند! در حالی که فقط ایران به یمنِ در محاصره کمک می‌کند امریکا به همراه انگلیس و کل کشورهای اروپایی نتوانسته‌اند حریف ارتش یمن شوند. 
 
«برایان کلارک» عضو سابق نیروی دریایی آمریکا و عضو کنونی اندیشکده «هادسون» می‌گوید: «این طولانی‌ترین نبردی است که نیروی دریایی آمریکا از زمان جنگ جهان دوم به خود دیده است. هیچ شکی در آن نیست. چیزی نمانده حوثی‌ها به قدرتی برسند که آمریکا نتواند ۱۰۰ درصد از حملات آن‌ها را خنثی کند؛ آن وقت است که شاهد آسیب شدید خواهیم بود. اگر دست نجنبانیم، حوثی‌ها به نیرویی به‌مراتب باتجربه‌تر، قوی‌تر و توانمندتر بدل خواهند شد.»
 
این نگرانی امریکا را نباید ساده گرفت، آن‌ها می‌دانند که چه اتفاقی در حال روی دادن است. باب المندب برای امریکا چنان اهمیتی داشته و دارد که یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌هایش را در جیبوتی ایجاد کرد و برخی دیگر از متحدانش در ناتو مانند فرانسه و انگلیس هم در این کشور حضور مشخص نظامی دارند. ارتش یمن با تجهیز روز به روز خود و افزایش قدرت نظامی می‌خواهد سیادت خود بر خلیج عدن، باب المندب و دریای سرخ تثبیت کند و امریکا و انگلیس نمی‌خواهند این اتفاق روی دهد. اما همه خواهند دید که ارتش یمن با اقتدار کامل در نهایت بر این سه منطقه اعمال قدرت خواهد کرد.
 
به گفته اداره دریانوردی ایالات متحده، حوثی‌ها از ماه نوامبر تا کنون بیش از ۵۰ حمله به کشتی‌ها انجام داده‌اند که منجر به کشته شدن سه ملوان، توقیف یک کشتی و غرق شدن یک کشتی دیگر شده است. /جعفری

یمن، امریکا را به زانو درآورد
 

آخرین اخبار رسانه های غربی

۴ ساعت قبل از این گزارش، سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا گفت: خدمه یک کشتی یونانی که در حمله پیکارجویان حوثی یمن به شدت صدمه دیده است با کمک امدادگران از آن خارج شده‌اند و کشتی متروکه اکنون در دریا سرگردان است. فرماندهی مرکزی آمریکا هم گفت که یک خدمه این کشتی حامل زغال به نام «توتور» که با پرچم لیبریا تردد می‌کرد، مفقود است.
 
سنتکام گفت که توتور روز چهارشنبه ۱۲ ژوئیه با یک شناور سطحی بدون سرنشین (یو اس وی) هدف قرار گرفت. این بیانیه می‌گوید که خدمه کشتی توسط ناو آمریکایی «فیلیپین سی» و نیروهای شریک آمریکا نجات یافتند. این کشتی روز چهارشنبه در نزدیکی بندر حدیده یمن هدف حمله قرار گرفت که باعث رسوخ شدید آب به آن و آسیب دیدن موتورخانه شد. بعد از آن کشتی توانایی مانور را از دست داد. حوثی‌ها در سه روز گذشته مسئولیت حمله به توتور و یک کشتی دیگر به نام وربنا در خلیج عدن را به عهده گرفته‌اند.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز شرکت امنیتی امبری بریتانیا گفت که حملات حوثی‌ها به دو کشتی دیگر در یک هفته گذشته آسیب رسانده که «نشانه افزایش قابل توجه کارآمدی» این حملات است. آرسِنی‌او دومینگوئز، دبیرکل سازمان دریانوردی بین‌المللی، در بیانیه‌ای گفت: «این وضعیت نمی‌تواند ادامه پیدا کند.» هانس کاکداک، وزیر کارگران مهاجر فیلیپین، در کنفرانسی خبری در مانیل گفت که ۲۲ خدمه توتور عمدتا فیلیپینی هستند.
 
فردیناند آر.مارکوس جونیور رئیس جمهور فیلیپین گفت که مقام‌های این کشور درحال هماهنگی با سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا برای انتقال خدمه به جیبوتی و بعد به این کشور هستند. منابع دریانوردی به رویترز گفتند تصور می‌شود که خدمه ناپدید شده در موتورخانه گیر افتاده بود.
 
یک منبع آگاه به این خبرگزاری گفت که این کشتی حامل ۸۰ هزار تن زغال است و گروه تساولیریس سَلوِج ماموریت یافته کشتی را بکسل کند. «اینترکارگو» که نماینده صاحبان کشتی‌های حامل بار خشک است کشورها را ترغیب کرد امنیت دریانوردی را تقویت کنند. این گروه گفت: «ما درخواست می‌کنیم که کلیه طرف‌های درگیر فورا به حملات عامدانه و هدفمند به دریانوردان بی‌گناه پایان دهند.»
 
ارتش آمریکا روز پنجشنبه هم اعلام کرد که در پی اصابت دو موشک کروز حوثی‌ها به یک کشتی باری به نام وربنا در خلیج عدن، یک ملوان به‌شدت مجروح شده است. سنتکام گفت که ملوان زخمی برای درمان و رسیدگی‌های پزشکی به کشتی دیگری منتقل شد. وربنا گزارش داد که در پی این حمله دچار آتش‌‌سوزی شد.
 
وربنا، متعلق به اوکراین و تحت مدیریت شرکتی در لهستان، با پرچم پالائو حرکت می‌کرد. این کشتی آخرین بار در مالزی پهلو گرفت و حامل مصالح ساختمانی چوبی به ایتالیا بود. گروه مسلح حوثی خود را بخشی از «محور مقاومت» تحت رهبری ایران علیه اسرائیل، آمریکا و غرب می‌داند. این گروه از نوامبر پارسال به «نشانه همبستگی با فلسطینی‌ها» به کشتی‌هایی حمله می‌کند که مدعی‌ است به اسرائیل مرتبط هستند.
 
آمریکا و بریتانیا در واکنش، یک رشته حملات علیه حوثی در داخل یمن انجام داده‌اند. حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی را وادار کرده است از این مسیر استفاده نکنند. حدود ۱۲ درصد حجم تجارت دریایی جهان از دریای سرخ و کانال سوئز می‌گذرد.
 
 

کشتی یونانی در دریا «سرگردان» است

«عملیات تجارت دریایی بریتانیا» می‌گوید خدمه کشتی یونانی هدف قرار گرفته توسط حوثی‌های مورد حمایت ایران تخلیه شدند و این کشتی بدون سرنشین در دریا سرگردان است. این در حالی است که مقام‌های فیلیپینی روز جمعه ۲۵ خرداد اعلام کردند یکی از پرسنل کشتی «توتور» همچنان مفقود است. دولت فیلیپین بعدازظهر جمعه گفته بود که خدمه این کشتی باری که در حمله حوثی‌های یمن آسیب دید، ظرف یک روز آینده نجات خواهند یافت.
 
این شناور یونانی که با پرچم لیبریا در تردد بود و محموله آن ذغال سنگ بوده است روز چهارشنبه ۲۳ خرداد در نزدیکی بندر یمنی حدیده در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفت. به گفته مقامات فیلیپینی آب وارد این شناور و موتورخانه آن شده و قادر به حرکت نیست. حوثی‌های مورد حمایت ایران مسئولیت حمله موشکی و دریایی به این شناور را پذیرفته‌اند.
 

پینوشت:

بی بی سی؛
یورو نیوز؛
رادیو فردا؛
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.