سفر وزیر خارجه اردن به تهران و تلاش مضحک تروریست‌ها

تروریست‌های صهیونیست از یک طرف می‌گویند آماده جنگ در همه جبهه‌ها هستند و از طرف دیگر پس از اقدامات تروریستی و جنایت در کشورهای دیگر انتظار دارند که کسی به آنها حمله نکند. گسیل واسطه و ارسال پیغام و پسغام از جمله رفتارهای قدیمی و همیشگی صهیونیست‌ها است و از طرف دیگر ارباب قدیمی آنها آمریکا هم وسط ایستاده و انتظار دارد که کسی او را شریک جرم نداند اما قاصد می‌فرستد که آماده حمایت کامل از جنایتکار است.
1 ساعت و 56 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سفر وزیر خارجه اردن به تهران و تلاش مضحک تروریست‌ها
تروریست‌های صهیونیست از یک طرف می‌گویند آماده جنگ در همه جبهه‌ها هستند و از طرف دیگر پس از اقدامات تروریستی و جنایت در کشورهای دیگر انتظار دارند که کسی به آنها حمله نکند. گسیل واسطه و ارسال پیغام و پسغام از جمله رفتارهای قدیمی و همیشگی صهیونیست‌ها است و از طرف دیگر ارباب قدیمی آنها آمریکا هم وسط ایستاده و انتظار دارد که کسی او را شریک جرم نداند اما قاصد می‌فرستد که آماده حمایت کامل از جنایتکار است. این نوع رفتار آمریکا دیگر در تهران و هیچ جای جهان خریداری ندارد هیونیست‌ها هنوز متوجه نشدند که چه غولی را بیدار کردند که اگر ایستاد دیگر نشستن در کارش نیست.
 
سفر وزیر خارجه اردن به تهران که فقط چند ساعت به طول می‌انجامد و شامل چند دیدار کوتاه برای ارسال پیام به مقامات کشورمان است در حالی صورت می‌گیرد که او در ۴۸ ساعت گذشته دست کم دو بار با سرپرست وزارت خارجه کشورمان گفتگو کرده است. ایمن صفدی یک صهیونیست تمام عیار است که به همراه شاه کوتوله اردن نقش مهمی در صاف کردن زمین برای جنایت‌های پی در پی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ساکنان غزه داشته است. دولت بی‌شرف خائن اردن در طول ۱۰ ماه گذشته با باز گذاشتن رز خود بر روی صهیونیست‌ها از طریق سعودی و امارات یازمندی‌های اشغالگران تروریست را تامین کرده است. آنچه ام با خود می‌آورد برای ایران اصلاً معتبر نیست، اما آنچه می‌برد اهمیت دارد.
 
ایران در طول چند روز گذشته همه رایزنی‌ها و همه تماس‌های لازم را گرفته و با همه اتمام حجت کرده است و همه هم می‌دانند که هر اقدام نظامی ایران دفاع از خود در برابر تجاوز است و هیچ کسی و هیچ طرفی نمی‌تواند به ایران بابت پاسخ به جنایتی که توسط صهیونیست‌ها در پایتخت کشورمان انجام شده خورده بگیرد. ایمن صفدی این را به خوبی می‌داند و در تماس‌هایی که پیش از این هم گرفته به خوبی از سطح واکنش ایران آگاه شده است. اردنی‌ها بر این امر به خوبی واقف هستند که محور مقاومت با اردن به عنوان دروازه ورودی به کرانه باختری و بارزه و جنگ مستقیم با دشمن صهیونیستی نگاه می‌کند به این دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد.
 
با این حال ایران او را با دو پیغام راهی امان خواهد کرد: پیغام نخست برای شاه کوتوله و خیانتکار اردن است که خوب حواسش را جمع کند و اگر باز هم بخواهد در زمین صهیونیست‌ها بازی کند و به کمک آن‌ها برود این بار ایران و محور مقاومت کوتاه نخواهند آمد و این موضوع حتی ممکن است به بهای نابودی حکومتش با قیام مردمی  منجر گردد. اما پیام دوم برای آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهد بود. محتوای انتقالی برای صهیونیست‌ها را همه می‌دانند اما ا تروریست‌های آمریکایی باید بدانند که ایران با تمام قدرت حمله خواهد کرد و کوچک‌ترین پاسخ رژیم صهیونیستی علیه ایران تبعات ویرانگر و غیر قابل پیش بینی برای آنها خواهد داشت.
 
رژیم صهیونیستی با مجوز رئیس جمهور آمریکا با انجام یک جنایت در ایران تمام خطوط قرمز موجود را زیر پا گذاشته و ایران امروز هیچ خط قرمزی ندارد. ایران نه تنها از جنگ هیچ واهمه‌ای ندارد، بلکه آماده است تا در صورت اقدام احتمالی رژیم صهیونیستی در پاسخ به خون‌خواهی ایران و کمک دولت تروریست آمریکا جنگ را به همه منطقه گسترش دهد. رژیم آمریکا باید در قبال اقداماتی که کرده و می‌کند مسئولیت پذیر بوده و مسئولیت مستقیم خودش در این جنایت را بپذیرد. ایران سال‌هاست که آماده ورود به یک نبرد همه جانبه با آمریکا و مزدورانش در منطقه است و اگر دست تقدیر این است که این جنگ قرار است امروز اتفاق بیفتد، نباید از آن فرار کرد.
 
در مجموع باید گفت سفر وزیر خارجه اردن هیچ تغییری در تصمیم ایران ندارد، چرا که ایران در روز چهارشنبه و در ضمن پیام رهبر انقلاب تصمیم را گرفته و حالا می‌خواهد آن را اجرا کند. مانند عملیات وعده صادق که باعث بهت، حیرت و تعجب دشمن شد، این بار اما یک تفاوت اساسی و مهم را شاهد هستیم و آن هم اینکه کسی زمان دقیق حمله را اطلاع رسانی نخواهد کرد. آمریکایی‌ها با توجه به حجم جابجایی صورت گرفته توسط ایران متوجه سنگینی اقدام نیروهای مسلح کشورمان شده‌اند و در حال دست و پا زدن هستند که مانع از اجرایی شدن عملیات گردند. /کریم جعفری
 

ناایمن از پاسخ

رهای میانجیگری برای لغو یا تخفیف پاسخ محور مقاومت به رژیم‌صهیونیستی بسته است؛ با این‌حال درها به روی دولت‌هایی که احتمال دارد به دلیل تکرار اقدامات‌شان در عملیات وعده صادق-1 دچار ضربه شوند، باز است. بر همین اساس روز گذشته (یکشنبه) ایمن الصفدی، معاون نخست‌وزیر و وزیرخارجه اردن که در روزهای اخیر دو نوبت با علی باقری، سرپرست وزارت خارجه ایران تلفنی گفت‌وگو کرده بود، به تهران آمد. هدف او تقدیم پیام دولت کشورش به مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران بود.
 
این پیام از سوی عبدالله دوم، پادشاه اردن اردن ارسال شده است. پذیرش فوری وزیرخارجه اردن و ارسال پیام از سوی دولت متبوعش برای تهران نشان می‌دهد گفت‌وگوها حالتی میانجیگرانه نداشته‌اند. اگر قرار بر انتقال پیام و میانجیگری بود، ترکیه، قطر یا برخی بازیگران دیگر ایفای نقش می‌کردند. به نظر می‌رسد سفر الصفدی متمرکز بر مسائل اردن در ارتباط با پاسخ آتی بوده است.  محور مقاومت به صراحت روشن ساخته به مواضع و تجهیزاتی که علیه حملات بر رژیم فعال شوند، ضربه خواهد زد. درخصوص وضعیت اردن و نسبت با این حملات، نکاتی وجود دارد.
 
1. در عملیات وعده صادق-1 حدود 10 کشور به رژیم کمک کردند. نحوه ورود هر کشور، تفاوت‌هایی داشت. به لحاظ جغرافیایی برخی کشورها مانند ترکیه و عربستان‌سعودی به‌طور مستقیم در مسیر عبور پرتابه‌ها قرار نداشتند اما به دلیل نزدیکی می‌توانستند با بهره‌گیری از امکانات راداری، برای شناسایی آنها به غرب کمک کنند و این کار را انجام دادند.
 
دسته دوم کشورهای محل عبور پرتابه‌ها بودند که شامل عراق، سوریه و اردن می‌شود. بغداد و دمشق برای رهگیری پرتابه‌های ایران اجازه‌ای به غرب نداده و البته توانمندی لازم برای مقابله با اقدامات غرب در خاک خود را نیز نداشتند. دولت سوریه عملا در خاک خود با اشغالگران آمریکایی در زد‌و‌خورد است و دولت عراق هم وضعیت دشواری درخصوص حضور آمریکا دارد. در میان این سه کشور، تنها دولت اردن با اراده خود اجازه رهگیری پرتابه‌های ایران را به غرب داد.
 
آمریکا، انگلیس و فرانسه با استفاده از جنگنده‌ها و سامانه‌های پدافندی خود پرتابه‌های ایران را در خاک این کشور رهگیری می‌کردند.  در یک بررسی کلی دولت‌های عراق و سوریه وضعیت خاصی دارند و ترکیه و عربستان نیز هرچند خیانت‌کارانه اما تنها قابلیت‌های راداری خود را در اختیار رژیم قرار دادند، با این‌حال اردن مورد خاصی است. امان نمی‌تواند از تبعات اقدامات خود شانه خالی کند.
 
 
2. اردن قابلیت‌های پدافندی ویژه‌ای ندارد اما نیروهای چند کشور غربی در این کشور سامانه‌های پدافندی و جنگنده‌های قدرتمندی مستقر کرده‌اند. اردن با استناد به این وضعیت قصد دارد اینگونه استدلال کند که قادر نیست در برابر زور کشورهای غربی ایستادگی کرده و مانع فعالیت آنها شود. با این وجود به نظر می‌رسد خود اردنی‌ها نیز اقداماتی علیه پرتابه‌های محور مقاومت انجام داده باشند.
 
اردن در برابر اجازه به چند کشور عضو ناتو برای استقرار جنگنده‌های این سازمان در خاکش، ده‌ها اف-16 قدیمی و نوسازی‌شده از کشورهایی مانند بلژیک، هلند و دانمارک دریافت کرده است. این جنگنده‌ها توانمندی‌های عملیاتی همانند نمونه‌های جدید اف-16 را ندارند، اما با به‌روزرسانی می‌توانند برای رهگیری پهپادهای انتحاری مورد استفاده قرار گیرند. همچنین پدافند توپخانه‌ای زمین‌پایه اردنی‌ها نیز فعالیت‌هایی علیه پهپادهای مقاومت ثبت کرده است. امان شاید بتواند قدرت ناتو را بهانه کند، اما قادر به استدلال قابل قبولی درخصوص اقدامات ارتشش نیست.
3. محور مقاومت درصدد تهدید کشورهای دیگر نیست، اما هر موضع و تجهیزاتی را که در مسیر پرتابه‌هایش اختلال ایجاد کند، هدف می‌گیرد. این مساله می‌تواند شامل پایگاه‌ها و تجهیزات غرب در پایگاه‌های داخل اردن یا حتی مواضع ارتش این کشور شود.
 
4. تشکیل ائتلاف منطقه‌ای در برابر محور مقاومت امکان‌پذیر نیست. اگر دولت یا محوری در غرب آسیا خود را در تنازع با محور مقاومت قرار دهد، از بین خواهد رفت.
 
5. کشورهایی که متحد غرب بوده و خدماتی از این مجموعه دریافت می‌کنند، باید روزی با تبعات آن نیز روبه‌رو شوند. روزهای آینده، روزهای این مواجهه است.
 
6. حمله محور مقاومت به مواضع برخی کشورها در صورت تشدید تنش به ایجاد ساختارهای با کارکرد طولانی‌مدت خواهد انجامید.
 

نسبت‌ها با انگلیس

انگلیس نقشی محوری در تنش‌ها ایفا می‌کند. در این روزها رئیس ستادکل ارتش، وزیردفاع و وزیرخارجه این کشور سفرهایی به سرزمین‌های اشغالی داشته‌اند. این اقدامات حکایت از ورود جدی لندن به مناقشات دارد. چنین تحرکی می‌تواند پیامدهایی سخت برای انگلیس و دارایی‌های منطقه‌ای آن در 360 درجه اطراف جغرافیایی محور مقاومت داشته باشد. انگلیسی‌ها برای حفاظت از رژیم، دو دارایی خود در منطقه شامل قبرس و اردن را نیز به آتش نزدیک کرده‌اند. قبرس مدت‌هاست به دلیل نقش در حملات انگلیس به یمن هشدار دریافت کرده است. در این میان بوی خطر به اردن نیز رسیده است.
 
قبرس و اردن اما تنها دارایی‌هایی نیستند که به میدان آمده‌اند. آمدن این دو به میدان با انتخاب لندن بوده است اما اگر انگلیس تصمیم به خباثت بگیرد، منافعش در 360 درجه اطراف جغرافیای محور مقاومت، قابل آسیب است. انگلیس نقش مهمی در پیوند زدن منطقه با رژیم دارد. 40 درصد نفت رژیم یا تقریبا 88 هزار بشکه از آن از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیهان که از آذربایجان، گرجستان و ترکیه می‌گذرد، تامین می‌شود. احداث، بهره‌برداری و نگهداری خط لوله مذکور برعهده شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم است.
 
خط لوله باکو-سوپسا خط دیگری است که توسط بی‌‌پی اداره شده و به تامین نفت رژیم می‌پردازد. می توان گفت انگلیسی‌ها به‌طور مستقیم نیمی از نفت رژیم را تامین می‌کنند. هرچند فروش 120 هزار بشکه سودآور است اما لندن این اقدام را نه‌فقط به دلایل اقتصادی، بلکه به دلایل راهبردی انجام می‌دهد. انگلیس که با مشکلات اقتصادی روبه‌روست، قصد دارد از فرصت حرکت آمریکا به شرق آسیا و احساس نیاز صهیونیست‌ها برای پر کردن خلاها و نیازها استفاده کند اما اگر دست به تحرکی خبیثانه بزند، کشتی‌اش در منطقه یک بار دیگر غرق می‌شود. /فرهیختگان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.