حقوق قهرمانان 30درصد افزایش یافت

مدیرعامل صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور اعتقاد دارد که تاکنون صندوق متعلق به قهرمانان بوده و به پیشکسوتان خدمات چندانی ارائه نمی داده و به همین دلیل به دنبال اصلاح اساسنامه هستند.
سه‌شنبه، 11 مهر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حقوق قهرمانان 30درصد افزایش یافت

مدیرعامل صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور اعتقاد دارد که تاکنون صندوق متعلق به قهرمانان بوده و به پیشکسوتان خدمات چندانی ارائه نمی داده و به همین دلیل به دنبال اصلاح اساسنامه هستند. ولایتی همچنین از افزایش 30 درصدی حقوق مدال آوران خبر می دهد. وی به عنوان یکی از عوامل واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس می گوید عباسی تاکید زیادی دارد که حداکثر طی یکی، دو ماه آینده این انتقال صورت گیرد.

 

به گزارش راسخون رامین ولایتی، مدیرعامل صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران، به سوالات خبرنگار ایسنا درباره حضور در ورزش، اصلاح اساسنامه صندوق، ارائه خدمات به پیشکسوتان، پرداخت پاداش های معوق، افزایش حقوق مدال آوران و ... سخن گفت که متن این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید:

 

دوست داشتم مدیریت در ورزش را تجربه کنم

 

این که بگویم در ورزش به صورت مستقیم در فلان اداره کل استان فعالیت داشته ام، درست نیست. من تاکنون سمت ورزشی نداشته ام، البته سابقه تیم داری در سازمان صدا و سیما را دارم. شش- هفت سال مدیر کل مالی اداری تلویزیون بودم و همچنین مسئولیت دبیری برنامه‌های مشارکتی و تبلیغاتی درون سازمانی را نیز بر عهده داشتم. به نظر من صندوق حمایت از قهرمانان بیشتر نیاز به یک مدیر اقتصادی دارد تا یک مدیر ورزشی، چرا که صندوق محلی برای فعالیت های اقتصادی است. دوست داشتم مدیریت در یک فضای جدید را تجربه کنم. چرا که حس می‌کردم فعالیت چندین ساله در آن سمت کافی بود. به نظر من چهار سال زمانی کافی برای فعالیت یک مدیر است. هم برای خود مدیر و هم برای سیستم‌. یک مدیر در طول چهار سال هر نوآوری که می توانسته داشته است. اعتقاد دارم حتی اگر یک مدیر جدید با توان پایین تر جایگزین شود، حداقل یک ایده جدید با خود دارد. من شش سال در آن سمت بودم و دوست داشتم فضای کاری ام را تغییر دهم. حضور در ورزش و تغییر فضای مدیریتی برایم جذابیت داشت. در صدا و سیما با هنرمندان سر و کار داشتیم و اینجا با ورزشکاران که هر دو حوزه دوست داشتنی هستند. فکر می‌کنم به لطف خدا بتوانم قدم های بیشتری در زمینه اقداماتی که مدیران پیشین انجام دادند، بردارم. ما هنوز نتوانستیم حق ورزشکاران و پیشکسوتان را ادا کنیم، البته قصور از کسی نبوده و به واسطه کمبود منابع و امکانات برخی کاستی‌ها وجود داشته است. فکر می‌کنم اگر امکانات و منابع بیشتری ایجاد نماییم می‌توانیم در خور شان ورزشکاران به آنان خدمت رسانی کنیم.

 

کار صندوق فقط هزینه کردن است

 

صندوق از جمله نهادهایی است که از وزارت ورزش و جوانان ارتزاق می‌کند. این که یک موسسه اقتصادی از دولت پول بگیرد و آن را هزینه کند که دیگر نباید نامش را صندوق گذاشت. بنابراین ما سعی کردیم از نظر مالی مستقل شویم. البته نه این که از وزارت ورزش و جوانان و سایر نهادها کمکی نگیریم، چرا که کار ما فقط هزینه است و منابع هم محدود هستند. آنچه که دولت تامین می‌کند فقط برای حقوق و مزایایی است که در قالب آیین‌نامه پرداخت می‌شود. ضمن اینکه باید در آیین‌نامه بازنگری صورت گیرد و خوشبختانه وزیر نیز این مساله را پذیرفته، اما پیش از این اتفاق باید منابع مالی تامین شود. خوشبختانه بستری که فراهم شده بسیار خوب است و امکان درآمدزایی وجود دارد، اما متاسفانه آن طور که باید و شاید از ظرفیت‌ها استفاده نشده است که در همین راستا طرح هایی داریم که چنانچه اجرایی شوند این مسایل برطرف خواهد شد.

 

 

به دنبال اصلاح اساسنامه هستیم

 

در صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش بستر خوبی فراهم شده و زحمات زیادی کشیده اند. اما یکی، دو اشکال داشتیم که سعی کردیم آنها را برطرف کنیم. ما اساسنامه جامع و کاملی را آماده کردیم و در نشستی که با وزیر داشتیم در رابطه با آن به بحث و گفت و گو پرداختیم و قرار است این اساسنامه بعد از یک سری اصلاحات ابلاغ و اجرایی شود.

 

سهم پیشکسوتان از تسهیلات چقدر است؟

 

یکی از اشکالات اساسنامه صندوق این بود که در آن به قشر پیشکسوت کاملا پرداخت نشده بود و تنها قهرمانان و مدال آوران دیده شده بودند. در حقیقت این صندوق، صندوق قهرمانان بود و پیشکسوتی که مدالی نداشت سهمی درخور از خدمات صندوق نمی برد. شاید ما سه هفته‌ وقت گذاشتیم که روی تعریف کلمه «پیشکسوت» به جمع بندی برسیم. به عنوان مثال آیا منی که یک روز گل کوچک بازی می‌کردم و اکنون 60 ساله هستم، پیشکسوت به حساب می‌آیم؟ یا این که شخصی که یک سال و نیم در دسته یک فوتبال بازی کرده و بعد از آن به یک باره به تیم لیگ برتری و تیم ملی راه پیدا کرده و احتمالا به جام جهانی هم رفته است پیشکسوت به حساب می‌آید یا نه؟ و اگر پیشکسوت است در چه سطحی باید به او تسهیلات ارائه کرد. از طرفی ما اطلاعات جامعی از پیشکسوتان در رشته‌های مختلف ورزشی نداشتیم. با فدراسیون‌های مربوطه مکاتبه کردیم تا بدون وجود محدودیتی لیست اسامی پیشکسوتانشان را به ما ارائه دهند تا آنها را دسته بندی کنیم و قدری جامع‌تر به موضوع «پیشکسوت» رسیدگی شود. ما باید گستره پیشکسوت حقیقی را بشناسیم. اکنون صندوق فقط متعلق به قهرمانان است و خدمات آن چنانی به جز موارد خاص به پیشکسوتان ارائه نمی‌شود. ما به دنبال چارچوب ضابطه‌مند کردن هستیم تا پیشکسوتان هم به صورت خودکار از خدمات ویژه استفاده کنند. البته آنها هم سطح بندی می‌شوند و براساس آن خدمات می‌گیرند.

 

صندوق باید تبدیل به پاتوقی برای پیشکسوتان شود

 

متاسفانه به پیشکسوتان کم توجهی می‌شود. بسیاری از پیشکسوتان ما افراد متمولی هستند و ممکن است چند برابر صندوق پول داشته باشند، اما آنها نیاز به توجه دارند. فدراسیون‌ها هم به این مساله عنایت کافی ندارند، اما این را هم بگویم که توجه به پیشکسوتان در وهله اول وظیفه ما است. دوستانی که اساسنامه را تنظیم کرده‌اند نقاط کوری در آن وجود دارد که باید تعریف شود. به نظر من صندوق باید تبدیل به یک پاتوق شود تا هر وقت پیشکسوتان احساس خلاء کردند جایی داشته باشند تا دور هم جمع شوند. من به دوستانم گفتم که جلساتی را پیش‌بینی کنند تا حداقل سالی یک بار این قشر را دور هم جمع کنیم.

 

 

دست منتقدان مشفق را باید بوسید

 

هفته‌ اول که به صندوق آمده بودم ضیا عربشاهی مصاحبه‌ای کرد و گفت که صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان کشک است! من به او زنگ زدم و به دیدنش رفتم و گفتم که من مدیرعامل صندوق کشک هستم! واقعا بخش زیادی از صحبتهای عربشاهی منطقی بود، چرا که ما برای پیشکسوتان خدمات چندانی تعریف نکرده بودیم. اعتقاد دارم باید دست کسانی که نقد مشفقانه می‌کنند را بوسید. ضیا عربشاهی به دنبال زهر چشم گرفتن نبود. رسانه‌ها هم اگر نقد کارشناسانه کنند می پذیریم. بالاخره ما موظف هستیم که به سوالات مردم پاسخ دهیم و گرنه بی احترامی ‌کرده‌ایم. این گونه نقدها مخاطب را آگاه و مدیر را بیدار می‌کند. به اعتقاد من،‌ این اتفاق باید در حوزه ما رخ دهد.

 

 

قبل از خشک شدن عرق ورزشکار، باید جوایز پرداخت شود

 

این مطلب که ما پاداش رقابت‌های قهرمانی جهان را به ورزشکاران معلول و جانباز نداده ایم، کاملاً درست است. من عادت ندارم که توپ را در زمین دیگران بیاندازم. بهتر است که فکر کنند مشکل از صندوق حمایت از قهرمانان بوده است و به نظرم قطعا پیش از برگزاری جشن تقدیر از پارالمپیکی ها باید پرداخت‌های معوقه صورت بگیرد. ما از همه قهرمانانی که پاداش معوقه دارند، شماره حساب و مدارک لازم را گرفتیم تا دیگر برای دریافت آن نیاز به مراجعه حضوری نداشته باشند. جمع‌آوری مدارک 1200 نفر کار بسیار وسیعی بود که خوشبختانه انجام شد. بی‌اغراق ما در ماه مبارک رمضان فعال‌ترین دستگاه کشور بودیم، چرا که صندوق حمایت از قهرمانان مملو از ورزشکار بود و در این ماه، نه تنها ساعت کاری ما کم نشد، بلکه تا ساعت شش بعدازظهر هم مشغول بودیم. من گفتم که هر قولی که دادیم باید عملی شود، این که ما شش ماه یا یک سال پرداخت پاداش را به تعویق بیندازیم خوب نیست،‌ باید در عمل تا قبل از این که عرق ورزشکار خشک نشده، جوایز را پرداخت کنیم. خوشبختانه با اصرار و پیگیری آقای وزیر جشن تقدیر از المپیکی‌ها برگزار شد که بسیار هم خوب بود. بعد از این جشن دکتر عباسی پرسید که مراسم چطور بود و من پاسخ دادم که از 20 به خودم نمره 11 را می‌دهم که وزیر گفت این حرف را در جای دیگر نزن، چون در تربیت بدنی مراسمی در این سطح نداشتیم. درباره جشن تقدیر از پارالمپیکی ها هم باید بگویم که این جشن برگزار می‌شود. در این جشن قرار است نشان شجاعت محمد بنا نیز به وی اهدا شود.

 

 

حقوق قهرمانان 30 درصد افزایش یافته است

 

حقوق قهرمانان و مدال آوران بازی‌های المپیک، جهانی و آسیایی سالانه افزایش می یابد. چرا که ضریب حقوق بر مبنای حداقل دستمزد وزارت کار تعیین شده است. ما پایه حقوق قهرمانان را 30 درصد افزایش دادیم که از خرداد ماه نیز این افزایش حقوق اعمال شده است. معیار سنجش و سطح بندی ورزشکاران، بازی‌های المپیک و پس از آن مسابقات جهانی و آسیایی است. در حال حاضر محمد نصیری با یک طلا، یک نقره و یک برنز المپیک بیش از همه قهرمانان حقوق دریافت می کند که حقش است. تیم‌های ناشنوایان هم کمترین دستمزد را می‌گیرند که پیشنهاداتی برای افزایش حقوق آنها مطرح شده و در دست بررسی است.

 

بر اساس اساسنامه اجازه پرداخت پاداش زیاد به مربیان المپیکی را نداشتیم

 

در زمان پرداخت پاداش‌ها در مطبوعات و رسانه ها عنوان می شد که چرا به مربیان به اندازه سرمربیان پاداش داده نمی‌شود؟ این در حالی است که اساسنامه اجازه یکسان سازی پاداش را نمی‌دهد. از طرفی اگر این کار را می‌کردیم باید به مراجع نظارتی هم پاسخ می دادیم. سایر پاداش‌ها هم که تا به حال پرداخت شده برای مربیان دیده نشده بود و به دستور آقای وزیر پرداخت شده است. ضمن اینکه در زمان کسب سهمیه و در بازدید از اردوها هم مربیان شارژ شدند. واقعیت این است که بنا یک استثنا بود و ما نمی‌توانیم هر پاداشی که به این سرمربی بزرگ می‌دهیم به سایر مربیان نیز اهدا کنیم.

 

پاداش قبل از اعزام به لندن، با صندوق نیست

 

برای پرداخت پاداش قبل از اعزام المپیکی‌ها به لندن، این که سر کدام اردو حاضر شویم در اختیار صندوق نبود و دوستان وزارتخانه برنامه‌ها را هماهنگ می‌کردند. برای تیم وزنه‌برداری یکی، دو بار دوستان به بازدید از اردوها رفته بودند. شب قبل از اعزام تیم ملی نیز، من به همراه آقای سجادی به فدراسیون مراجعه و پاداش را پرداخت کردیم که حتی آن زمان سه نفر از ورزشکاران راهی بازی‌ها شده بودند. من نمی‌دانم چه کسی هماهنگی بازدید از اردوها را انجام می‌داد، به همین دلیل نمی‌توانم در این مورد مطلبی بگویم. چرا که در جریان سایر پاداش‌ها نیستم. زمانی که سوریان اولین مدال طلای کاروان ایران را کسب کرد، تماس تلفنی با آقای وزیر در لندن داشته و از ایشان درخواست کردم که به قولمان عمل کنیم و ایشان نیز تأکید داشتند که هر چه سریع‌تر پاداش‌ها پرداخت شود که خوشبختانه این اتفاق افتاد، اما درباره پاداش پیش از اعزام چون صندوق عهده دار مسئولیت نبوده، نمی‌توانم اظهارنظر کنم.

 

وزیر می‌خواهد استقلال و پرسپولیس یکی، دو ماهه واگذار شود

 

پس از این که هر کدام از دوستان در دو باشگاه سرخابی مصاحبه کردند، وزیر ورزش و جوانان تصمیم گرفت که بخش حقوقی وزارتخانه این موضوع را پیگیری کند. واگذاری استقلال و پرسپولیس یکی از دلایل جلسات ما با وزیر است. دکتر عباسی کاملا جدی پیگیر واگذاری است و انتظار ندارد که این موضوع بیش از یکی، دو ماه به طول بیانجامد. سازمان خصوصی سازی هم همکاری بسیار خوبی با ما دارد و خوب پیش می‌رود، اما از آنجایی که چارچوب نهایی مشخص نیست و یکسری ابهامات وجود دارد مطلب زیادی برای ارائه ندارم. قرار است وزارت ورزش و جوانان نظراتش را به سازمان خصوصی سازی اعلام کند و آنها هم راه‌های قانونی را برای واگذاری پیدا کنند تا مشخص شود که این باشگاه‌ها چگونه و به چه کسانی واگذار خواهند شد.

 

بیمه تکمیلی برای قهرمانان و خبرنگاران رایگان شد

 

سال گذشته سقف بیمه عمر 10 میلیون تومان بود که امسال این رقم به 20 میلیون تومان رسیده است که کمک هزینه قابل توجهی است. سقف بیمه درمانی ما بعد از بیمه طلایی تقریبا در بالاترین سطح قرار دارد. در حال حاضر صندوق برای چهار جراحی اصلی مبلغ 20 میلیون تومان پرداخت می‌کند. هزینه بیمه تکمیلی هم پیش از این 50 درصد توسط ورزشکار و 50 درصد توسط صندوق پرداخت می‌شد که اکنون 100 درصد آن برای مخاطبان گروه‌های یک تا پنج توسط ما پرداخت می‌شود. در زمان مدیریت آقای عاصمی، صحبت‌هایی شد تا خدماتی به خبرنگاران ارائه شود، البته قرار بود انجمن ورزشی نویسان پیگیر ماجرا باشد که نشد! با این حال ما آمادگی داریم تا در خدمت خبرنگاران و اصحاب رسانه نیز باشیم.

\110\



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.