حسینعلی مهرانپور: نگران میزبانی های لیگ جهانی هستم / فرهنگ سازی را از فوتبالی ها بیاموزیم

در طول هفته های جاری حواشی بوجود آمده در مسابقات لیگ برتر والیبال بسیار پررنگ بوده واین امر باعث شده تا سطح کیفی این مسابقات زیر سوال برود.
دوشنبه، 4 دی 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حسینعلی مهرانپور: نگران میزبانی های لیگ جهانی هستم / فرهنگ سازی را از فوتبالی ها بیاموزیم

در طول هفته های جاری حواشی بوجود آمده در مسابقات لیگ برتر والیبال بسیار پررنگ بوده واین امر باعث شده تا سطح کیفی این مسابقات زیر سوال برود.

به گزارش راسخون، حسینعلی مهرانپور کارشناس والیبال در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: نمی توان به راحتی در خصوص مسائل حاشیه ای بوجود آمده در لیگ ریشه یابی کرد این مسائل به مانند نهائی است که حدود چهار الی پنج سال قبل در طول لیگ برتر ریشه کوچکی داشت و به طور تدریجی پرورش یافته و به دلیل نبود برخورد قاطع و محکم به شکل کنونی تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نمی توان به دنبال مقصر اصلی بوجود آمدن این حواشی گشت، چون تمامی عوامل از جمله فدراسیون ، داور، ناظران، مربیان، بازیکنان، تماشاگران، و مدیر عاملان باشگاهها سرپرستان و به طور کلی تمامی افرادی که در زنجیره لیگ برتر فعال هستند هر کدام به نوعی در این مساله سهیم هستند اگر هر یک از این افراد کار خود را به طور محکم و با هدف رشد وتوسعه این ورزش دنبال کنند به هیچ عنوان مشکلی بوجود نخواهد آمد.

***تاثیر پول در حواشی غیر مستقیم است

مدیر فنی سابق تیم ملی والیبال در ادامه اظهار داشت: نمی توان به صراحت گفت ورود یه که پول به طور مستقیم در بوجود آمدن حواشی لیگ برتر نقش موثری داشته است،‌این تاثیر گذاری غیر مستقیم است باشگاه ها ی خصوصی و دولتی بر مبنای نظر و علاقمندی مدیران که تمایل به حمایت از والیبال داشته اند، در هر بازی فقط به دنبال برد هستند.

در حال حاضر برخی مدیران شرط حمایت از تیم های والیبال و عقد قرار داد را فقط قهرمانی می دانند.

مهرانپور تصریح کرد: افراد فعال در بخش خصوصی از حمایت والیبال یا به دنبال تبلیغ هستند ویا به خاطر علاقه و عشق خود به این رشته بازیکنان و تیم ها را حمایت می کنند ولی آنها هم به دنبال قهرمانی هستند مسئولان این هدف قهرمانی را از مربیان می خواهند، سکانداران نیز از والیبالیست های به طور ی که همگان برای رسیدن به مدال طلا به هر وسیله ای متوسل می شوند.

*** نسل جدید شهرهای والیبال خیز برد را به هر قیمتی می خواهد

وی درخصوص بروز حواشی در شهرهایی که سابقه دیرینه در والیبال دارند اظهار داشت: مردم شهرهایی که به عنوان قطب والیبال ایران مشهور هستند مثل ارومیه و یا گنبد به خوبی والیبال را می فهمند نسل قدیم این شهرها در میزبانی های خود فقط به دنبال دیدن بازی خوب و تشویق بودند اما متاسفانه نسل جدید این شهرها در حال حاضر می خواهند که تیم مورد علاقه شان به هر قیمتی که شده برای آنها قهرمانی و یا برد را کسب کند.

*** قضاوت در ورزش، قضاوت در ثانیه ها ست

کارشناس والیبال در ادامه گفت: یکی دیگر از عوامل موثر در جلوگیری از حواشی در والیبال قضاوت های صحیح و قاطع است یک داور ورزشی به مانند یک قاضی باید مورد احترام قرارگیرد، به نظر من سخت ترین کار در قضاوت، داوری های ورزشی است چون در یک لحظه فرد دارو باید نسبت به تصمیم گیری اقدام کند، در حال حاضر یک بازیکن و یا مربی این حق را به خودش می دهد که به قضاوتها به راحتی اعتراض کند چون یک اشتباه کوچک داوری سرنوشت و زندگی ورزشی آنها را به طور کلی تغییر می دهد.

*** تماشاگرانی که تماشاگر حرفه ای نیستند

مهرانپور یادآور شد: در حال حاضر برخی از تماشاگران حاضر در سالن های والیبال تماشاگرنما هستند آنها از سوی برخی لیدرها و برای اهداف خاصی به سالن ها می آیند من در یک دیدار شاهد بودم که لیدر یک تیم از سوی مدیر عامل باشگاه مامور شد بر علیه سر مربی تیم شعارهایی را بیان کند تا این سر مربی مجبور به استعفا شود، چون اگر باشگاه قرارداد سر مربی را فسخ می کرد مجبور به پرداخت تمامی مبالغ قرارداد سر مربی بود ولی در صورت استعفا وضع فرق می کرد.

***‌تمامی نگاه ها به رأی کمیته انضباطی است

وی گفت: در حال حاضر که به رغم میل طرفداران و علاقه مندان به والیبال در مسابقات لیگ برتر شاهد بروز حواشی مختلفی بوده ایم تمامی نگاه های علاقه مندان به این رشته به جلسات کمیته انضباطی است. افراد حاضر در این کمیته باید قوی تر از گذشته عمل کنند و با صدور رأی های قاطع به مانند ابزار بازدارنده ای در جلوگیری از تکرار این مسائل و اتفاقات عمل کنند.

*** از فرهنگ سازی فوتبالی الگو برداریم

مهرانپور اظهار داشت: یکی از اصلی ترین مباحثی که از بروز مسائل حاشیه ای جلوگیری می کند فرهنگ سازی است به طوری که شاهد بودیم در شهری که همگان انتظار بروز حواشی را داشتند به دلیل آنکه از حدود سه هفته قبل طبق بررسی های گسترده انجام شد و فرهنگ سازی مناسب صورت گرفت طوری که این دیدار بدون هیچ جنجالی و در اوج آرامش برگزار شد.

***‌دلشوره لیگ جهانی را دارم

کارشناس والیبال با اشاره به در پیش بودن مسابقات لیگ جهانی والیبال خاطر نشان کرد: حال که والیبال ایران توانسته پس از تلاش فراوان جواز صعود به لیگ جهانی را کسب کند من به عنوان یکی از کسانی که آینده این رشته برایم از اهمیت بسزایی برخوردار است نگران میزبانی های ایران در رقابت های لیگ جهانی هستم.

مهرانپور گفت: وقتی یک مسئله ای برای تماشاگران به عادت تبدیل شود، ترک آن کار بسیار سختی خواهد بود وقتی یک جوان در طول پیکارهای لیگ جهانی حتی اگر یک درب بطری آب معدنی به زمین پرتاب کند، مسابقات تعطیل و فدراسیون جهانی حق میزبانی را از ایران می گیرد و این یعنی هدر رفتن سالها زحمت مربیان و مسئولان. در یک کلام باید بگویم که کوچکترین حرکت غیر ورزشی در لیگ جهانی اثرش بسیار زیاد و غیرقابل جبران خواهد بود.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.