مروری بر اتفاقات تکواندو ایران در سال 91

تیم ملی با 3 سرمربی/ تراژدی بزرگ برای کرمی / تغییر یک شبه سرمربی

تکواندو ایران در سال 91 دستخوش اتفاقات گسترده ای در سطح ملی و باشگاهی شدکه مهمترین آن کسب یک نشان نقره از بازی های المپیک لندن بود.
شنبه، 17 فروردين 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تیم ملی با 3 سرمربی/ تراژدی بزرگ برای کرمی / تغییر یک شبه سرمربی

تکواندو ایران در سال 91 دستخوش اتفاقات گسترده ای در سطح ملی و باشگاهی شدکه مهمترین آن کسب یک نشان نقره از بازی های المپیک لندن بود.

به گزارش راسخون به نقل از باشگاه خبرنگاران: در مقایسه با موفقیت های سال 90، سال گذشته را برای تکواندو ایران باید سال نقره ای در نظر بگیریم.

در سال 91 تکواندو صاحب دو عنوان قهرمانی، هشت مقام نائب قهرمانی، یک عنوان سومی و دهمی شده است و توانسته به سی نشان طلا، 29 مدال نقره و 29 نشان برنز و در مجموع 88 مدال از مسابقات رسمی و معتبر دست یابد.
 
جا به جایی سکوی اول و دومی در مصر

تکواندو ایران در نخستین مسابقه رسمی خود در سال 91 از 16 تا بیستم فروردین در پیکارهای جهانی نوجوانان در شرم الشیخ مصر شرکت کرد. در این مسابقات 749 تکواندوکار از 93 کشور جهان در قالب 10 وزن به مصاف هم رفتند که 85 داور بین المللی قضاوت آن را بر عهده داشتند. تیم ملی ایران قهرمان دوره گذشته رقابت های جهانی با تغییراتی در سطح بازیکنان موفق به کسب عنوان نائب قهرمانی جهان شد. در این مسابقات پوریا عرفانیان و ابوالفضل یعقوبی دو مدال طلا، سید عباس صادقی و محمد کاظمی دو نشان نقره و آتوسا زهرابی همراه با فاطمه شعبانیان دو مدال برنز دست یافتند.

چهار نائب قهرمانی در ویتنام

تکواندوی ایران با کاروانی 91 نفره در مسابقات قهرمانی پومسه و مبارزه آسیا و در 2 رده سنی نوچوانان و بزرگسالان شرکت کرد.

در مسابقات پومسه نوجوانان و بزرگسالان طی روزهای 15 و 16 اردیبهشت در هوشیمینه ویتنام 300 پومسه رو از 16 کشور آسیایی حضور داشتند که در بخش نوجوانان تیم ملی ایران با دو مدال طلای مرجان سلحشوری در انفرادی و محدثه منتظری، فاطمه قاسمی و مرجان سلحشوری در رده تیمی و نیز نقره محمد مهدی جمشیدی نائب قهرمان شد.

در بخش بزرگسالان دو مدال طلای تیمی توسط گروه احمد اخلاقی، علی سلمانی و مهدی صمدیان تبار و نیز گروه فاطمه اسدپور، زهرا هادیزاده و ساناز خرمی پور، سه مدال نقره توسط ساناز خرمی پور، علی سلمانی و احمد اخلاقی و 6 مدال برنز مهدی جمالی فشی، نسترن ملکی، زهرا افتخاری، تیم محمد نادری، علی نادعلی و حسین بهشتی، تیم نسترن ملکیف نگین و نیلوفر گیل سمائی و تیم فاطمه روشن و اکبر فروزان موجب نائب قهرمانی ایران شد.

پیکارهای مبارزه نوجوانان آسیا هم از 17 تا 19 اردیبهشت با شرکت 31 کشور برگزار شد و در پایان با سه مدال طلای پوریا عرفانیان، عارف فرشاد مهر و فاطمه شعبانیان، سه نشان نقره سید عباس علی نژاد، میثم ابراهیمی و مهدی رفیعی و دو مدال برنز رکسانا کوزعلی زاده و آتوسا زهرابی مقام دوم رقابت ها را بدست آورد.

در مسابقات بزرگسالان که از 20 تا 23 اردیبهشت برگزار شد 36 کشور شرکت داشتند و در پایان تیم ملی امید ایران با مدال طلای علیرضا نصر آزادانی، دو مدال نقره سمانه شش پری و مسعود حجی زواره و چهار برنز دینا پوریونس، نفیسه مخلصی، حسین تاجیک و سجاد مردانی نائب قهرمان شد.

نائب قهرمانی ایران در حالی بدست آمد که تیم ملی قهرمان 2 دوره گذشته این پیکارها بود.

اولین قهرمانی در کره

در مسابقات دانشجویان جهان 6 خرداد 91 در یوجان کره جنوبی 54 تیم حضور داشتند و تیم پومسه ایران موفق به کسب چهار مدال نقره در بخش انفرادی توسط علی نادعلی و مهسا مردانی و در بخش تیمی، توسط تیم نسترن ملکی، نیلوفر و نگین گیل سمائی و تیم حسین بهشتی، آرمین اکبری و میثم جهانی شد.

در پیکارهای مبارزه از هشتم تا دهم خرداد که با شرکت 840 تکواندوکار از 54 کشور جهان برگزار شد تیم دانشجویان کشورمان با سه مدال طلای میثم باقری، عباس شیخی و جلال خدامی و سه نشان برنز بهزاد ایلخانی، فرزاد عبدالهی و مهران عسکری قهرمان شد.

شوک بزرگ در لندن

اما تکواندو ایران در بازی های المپیک 2012 لندن از 17 تا 20 مرداد با سه نماینده شرکت داشت.

پیکارهای تکواندو المپیک با حضور 128 تکواندوکار از 64 کشور دنیا برگزار شد و یوسف کرمی، محمد باقری معتمد و سوسن حاجی پور نمایندگان ایران در این رقابت ها بودند. در واقع اولین آزمایش بزرگ فریبرز عسکری سرمربی تیم ملی که جایگزین رضا مهماندوست سرمربی پرافتخار تیم ملی شده بود، بازی های المپیک بود.

 در حالیکه امید زیادی به کسب افتخاری دیگری از سوی تکواندو در این بازی ها می رفت اما در کمال ناباوری یوسف کرمی کاپیتان تیم ملی دروزن سوم المپیکی هم همان مسابقه اول خود مقابل گارسیا از اسپانیا باخت و در گروه بازنده ها نیز نتوانست مقابل محمد لوتالو انگلیسی به پیروزی برسد و وداع تلخ و زود هنگامی با رقابت ها داشت.

محمد باقری معتمد تکواندوکار وزن دوم المپیکی ایران هم با وجود کسب مدال نقره بازی ها مسابقات دلچسبی را ارائه نداد تا موجی از انتقادات برای جابجایی سرمربی تیم ملی به سوی فدراسیون سرازیر شود.

سوسن حاجی پور هم در بازی نخست خود مقابل نماینده استرالیا باخت و حذف شد.

مسئولان فدراسیون تکواندو بلافاصله پس از بازگشت از لندن با برگزاری نشست مطبوعاتی نتایج و عملکرد تیم ملی را تشریح کردند اما هنوز هم شکست کرمی در این مسابقات به خوبی روشن نیست.

پس از بازی های المپیک قرارداد "چانگ" سرمربی کره ای تیم ملی بانوان هم به پایان رسید و فدراسیون خواستار همکاری مجدد با وی نشد.

هان مادانگی ها باز هم در کره

در پیکارهای جهانی هان مائانگ در سئول کره جنوبی با حضور 42 کشور دنیا از هشتم تا 12 شهریور برگزار شد.

در این مسابقات تیم ایران در مجموع به 10 مدال طلا، هفت نقره و پنج برنز رسید.

ارتش ها در ویتنام قهرمان شدند

تیم تکواندو ارتش ها با کادر مربیگری جدید خود در مسابقات جهانی ارتش ها از اول تا ششم آبان با حضور 37 کشور در هوشیمینه ویتنام قهرمان شد.

در این رقابت ها محمد امامی، مهدی خدابخشی و سجاد مردانی به مدال طلا رسیدند، علی شاکری و بهنام بیات نشان نقره گرفتند و یاسین اکبرنتاج همراه با روح اله ابراهیمی مدال برنز بدست آوردند.

نائب قهرمانی در آروبا

در مسابقات جام جهانی آروبا که دوم آذر با دعوت از 13 تیم برتر دنیا و با حضور 131 تکواندوکار برگزار شد تیم ملی کشورمان نتوانست از عنوان قهرمانی دوره گذشته خود دفاع کند و نائب قهرمان شد. کسب این عنوان هم نتوانست مانع انتقادات گسترده از عملکرد تیم ملی شود.

با اینکه تیم ملی بانوان هم به این مسابقات دعوت شده بود، عدم اطمینان به کسب نتیجه از سوی این تیم و نیز مشکلات مالی باعث شد تا بانوان تکواندوکار رقابت های جام جهانی را از دست بدهند در حالیکه فدراسیون تکواندو رقابت های انتخابی تیم ملی را نیز را برگزار کرده بود.

در پیکارهای جام جهانی پاراتکواندو در سوم آذر در آروبا هم که با حضور 16 تیم و 36 تکواندوکار در 2 رده سنی برگزار شد تیم ملی ایران با دو مدال طلای مهدی پور رهنما و محمود جعفرزاده مقام سوم دنیا را کسب کرد.

اعزام پرحاشیه به کلمبیا

با وجود مشکلات مالی فدراسیون تیم های ملی پومسه مردان و زنان با کاروانی ناقص راهی مسابقات جهانی کلمبیا شدند.

در دوره گذشته اعزام شخصی تکواندوکاران حرف و حدیث هایی را ایجاد کرده بود اما در این دوره تیمملی موفق به کسب عنوان نائب قهرمانی جهان شد.

این مسابقات از یازدهم تا 22 آذر با حضور 553 پومسه کار از 53 کشور دنیا در کلمبیا برگزار شد و در پایان تیم های (نسترن ملکی، گلثوم ملا مدد خانی و بهاره قادریان) و (حسن زاهدی، احمد اخلاقی و علی سلمانی) به دو مدال طلا، علی سلمانی، محمد مهدی جمشیدی و احمد اخلاقی نشان نقره و تیم (حسین بهشتی، مهدی جمالی فشی و محمد نادری)، ساناز خرمی پور، حسین بهشتی، نسترن ملکی و حسن زاهدی به مدال برنز رسیدند.
 
2 قهرمانی و یک دومی در تورنمنت ها

تیم های باشگاهی تکواندو در سه تورنمنت بین المللی نیز حضور یافتند که موفق به کسب2 عنوان قهرمانی و یک نائب قهرمانی شدند.

در تورنمنت اینزنبروک اتریش که از 12 تا 14 خرداد با شرکت 132 تیم و 1200 تکواندوکار در قالب 46 کشور و در 2 رده سنی نوجوانان و بزرگسالان برگزار شد، تیم نوجوانان زنجان با کسب پنج مدال طلای آرش صلاحی نژاد، میثم ابراهیمی، میرمهدی لباس دوز، صادق موسوی و مهدی رفیعی و سه مدال نقره امین احمدی، حمید رضا حیدری و عارف فرشاد مهر قهرمان شد.

تیم بزرگسالان مازندران هم در این رقابت ها موفق به کسب یک مدال طلا توسط یاسین اکبرنتاج، یک نقره توسط سعید قلی نژاد و یک برنز توسط حمید رضا افشاری شد.

در تورنمنت بین المللی کرواسی از 21 تا 23 آذر با شرکت 1350 تکواندوکار در قالب 120 تیم، تیم منتخب تهران در رده سنی نوجوانان با سه مدال طلای پوریا عرفانیان، سینا میرزایی و سید شهاب حسینی، یک مدال نقره حمید رضا صدری و برنز محمد هادی نوروزی عنوان قهرمانی مسابقات را به دست آورد. در نورنمنت امارات هم که 12 و 13 اسفند با شرکت 23 کشور برگزار شد تیم نخلستان سراوان از استان سیستان و بلوچستان با مدال طلای مهران عسکری، و سه برنز جلال خدامی، حمید کرمی و حسینعلی سرگزی عنوان نائب قهرمانی رقابت ها را از آن خود کرد.

ناشنوایان سوم آسیا شدند

در بازی های آسیایی ناشنوایان از پنجم تا دهم خرداد در کره جنوبی تیم نوجوانان ایران با کسب 2 مدال نقره و 2 نشان برنز عنوان سومی را از آن خود کرد.

ضعیف ترین مسابقات جام فجر

بیست و چهارمین دوره رقابت های جامم بین المللی فجر پس از سه بار تعویق و تغییر میزبان سرانجام اول و دوم دی در خانه تکواندو تهران برگزار شد. فدراسیون تکواندو با وجود همه مشکلات مالی این رقابت ها را در تعطیلات سال نو میلادی برگزار کرد و با غیبت ملی پوشان تیم های خارجی انگشت شمار و نه چندان مطرحی شرکت کردند و تیم شهرداری ورامین و استیل البرز هم قهرمان و نائب قهرمان رقابت ها لقب گرفتند.

کریمی بزرگترین برنده

فدراسیون تکواندو با پایان مسابقات جام فجر با اجرای طرح تشکیل 2 تیم ملی تکواندو برای رقابت های جهانی و بازی های کشورهای اسلامی، و برای انتخاب مربیان این دو تیم دست به کار شد.

با اعلام این خبر بین مدعیان مربیگری تیم ملی هم بازار داغی به راه افتاد و هر روز هم نام یک مربی برای حضور در راس تیم های ملی شنیده می شد. سرانجام پس از حدود یک ماه و در حالیکه گمانه زنی ها از انتخاب فریبرز عسکری به عنوان سرمربی تیم ملی "الف" و مرتضی کریمی برای سرمربی گری تیم ملی "ب" خبر می داد، سرمربی تیم ملی اصلی تکواندو یک شبه تغییر کرد و سرانجام کریمی به عنوان سرمربی تیم ملی اول ایران انتخاب شد.

پس از آن هم با انتقاد فریبرز عسکری، سید نعمت خلیفه در میان هیاهوی لیگ برتری ها در اهواز آن هم بدون اطلاع رسانی رسمی از سوی فدراسیون به عنوان سرمربی تیم ملی برای بازی های هبستگی اسلامی معرفی شد.

مریم آذرمهر به عنوان سرمربی تیم ملی بانوان و محمد رضا زوار به عنوان سرمربی تیم ملی نوجوانان و رحیم صالحی به عنوان سرمربی تیم ملی ناشنوایان از دیگر انتخابات فدراسیون تکواندو برای کادر فنی تیم های ملی تکواندو در سال گذشته بود.

محرومیت هادی ساعی و قهرمانی ناجا

شاید پرحاشیه ترین لیگ برتر تکواندو، در سال گذشته اتفاق افتاده که به جز محرومیت داوران و مربیان مختلف، اعتراض هادی ساعی مدیر فنی تیم استیل البرز به عملکرد داوران در سالن مسابقات باعث محرومیت و جریمه نقدی وی و نیز قهر او از مسابقات شد.

لیگ برتر سال گذشته با غیبت اکثر نامداران تکواندو به دلیل مصدومیت و در میان اعتراضات بیشمار داوری سرانجام با قهرمانی تیم قوامین ناجا به پایان رسید.

تلخ ترین سال ورزشی کرمی

اتفاقات المپیک لندن باعث شد تا یوسف کرمی هنوز روحیه مناسبی برای برگزاری رقابت های داخلی پیدا نکند به طوریکه شکست وی در دو رقابت انتخابی تیم ملی حرف و حدیث هایی را به وجود آورده است.

بی پولی فدراسیون و تعویق اردوها

اما با وجود اجرایی شدن اکثر برنامه ها، مشکلات مالی گریبانگیر تکواندو نیز شده به طوریکه با برگزاری همه رقابت های انتخابی تیم های ملی و برپایی اردوی تدارکاتی تیم ملی بزرگسالان، اردوهای تیم ملی نوجوانان به سال جدید موکول شده است.

این در حالی است که تورنمنت تدارکاتی هلند برای تیم ملی در اواخز اسفند برگزار نشد.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.