هلال ماه رمضان در روز جمعه در ایران قابل رؤیت نیست

مسئول رصدخانه آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین(علیه السلام) شیراز گفت : طبق بررسی‌هایی که انجام شده بعدازظهر روز جمعه، ۶ تیر هلال در هیچ نقطه ایران قابل رؤیت نخواهد بود.
شنبه، 31 خرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هلال ماه رمضان در روز جمعه در ایران قابل رؤیت نیست

مسئول رصدخانه آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین(علیه السلام) شیراز گفت : طبق بررسی‌هایی که انجام شده بعدازظهر روز جمعه، ۶ تیر هلال در هیچ نقطه ایران قابل رؤیت نخواهد بود.
           
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومي اداره كل اوقاف و امور خيريه فارس، علیرضا اسفندی، مسئول رصدخانه آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین(علیه السلام) شیراز امروز، 31 خرداد در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز گفت:‌طبق بررسی‌هایی که در روزهای گذشته در خصوص وضعیت رؤیت‌پذیری هلال ماه رمضان انجام شده است، امسال شرایط رؤیت‌پذیری هلال ماه به این صورت است که گروه نجوم رصدخانه آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین(علیه السلام) از جمعه، 6 تیر در منطقه رصدی که از قبل انتخاب شده واقع در اطراف قله دنا مستقر خواهد شد.
 
وی اظهار کرد: این گروه با 5 تلسکوپ پیشرفته که پیشرفته‌ترین تلسکوپهای موجود در کشور هستند اقدام به رصد هلال ماه رمضان خواهند کرد.
 
اسفندی عنوان کرد:‌ طبق بررسی‌هایی که انجام شده بعدازظهر روز جمعه هلال در هیچ نقطه ایران قابل رؤیت نخواهد بود اما وضعیت رؤیت‌پذیری هلال ماه رمضان به این صورت است که جدایی زاویه هلال ماه و خورشید که یکی از پارامترهای مهم در بحث رؤیت هلال است، 15 درجه خواهد بود.
 
وی اضافه کرد: در سال های گذشته گروه‌ها موفق به رؤیت هلال‌های با کمتر از 15 درجه شده‌اند که رؤیت این هلال چنان دشوار نخواهد بود.
 
اسفندی با بیان اینکه هلال ماه معمولاً بعد از غروب خورشید قابل رؤیت خواهد بود و مردم عادی اقدام به این کار می‌کنند، افزود: اما هر هلال ماه یک عدد مکث دارد و این عدد مکث فاصله اختلاف زمانی غروب خورشید و هلال ماه است که در این فاصله 39 دقیقه منجمان بعد از غروب خورشید وقت دارند تا هلال ماه را در شیراز رؤیت کنند.
 
مسئول رصدخانه آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین(علیه السلام) بیان کرد:‌ با توجه به بررسی‌هایی که انجام شده این هلال با چشم غیرمسلح در بعدازظهر روز شنبه در صورتی که شرایط جوی مساعد باشد و آلودگی ابر و گرد و غبار وجود نداشته باشد با چشم غیرمسلح نیز قابل رؤیت خواهد بود.
 
وی افزود: اما در بعدازظهر روز جمعه هلال ماه رمضان به هیچ عنوان هلال قابل رؤیت نخواهد بود و به احتمال زیادی یکشنبه آینده طبق تقویم اولین روز ماه رمضان خواهد بود.
 
یادآور می‌شود، رصدخانه آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین(علیه السلام) شیراز در منطقه جنوب کشور قطب رؤیت هلال ماه و فعالیت‌های نجومی محسوب می‌شود و تحت نظارت ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری فعالیت می‌کند.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.