ربیعی : سنت حسنه وقف نقش مهمی در ارتقای میراث فرهنگی دارد

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت : کارکردهای سنت حسنه وقف و معرفی آیین زیارت نقش مهمی در معرفی و ارتقای میراث فرهنگی کشورمان دارد.
شنبه، 19 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ربیعی : سنت حسنه وقف نقش مهمی در ارتقای میراث فرهنگی دارد

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت : کارکردهای سنت حسنه وقف و معرفی آیین زیارت نقش مهمی در معرفی و ارتقای میراث فرهنگی کشورمان دارد.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حسن ربیعی، سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن آرزوی توفیق برای کلیه دست اندرکاران و برگزار کنندگان اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس در استان اصفهان اظهار داشت: ميراث فرهنگي در بناهاي تاريخي و مجموعه اي از آثار و اشياء خلاصه نمي‌شود بلكه سنتها، باورها و آداب زندگي كه از اجداد و نياكان به ما ارث رسيده و سينه به سينه منتقل مي‌شود نيز ميراث فرهنگي ما از نوع ناملموس است.
 
وی تصریح کرد: اين موارد شامل ارزش‌هاي اجتماعي، سنت‌ها، آداب و رسوم و روش‌ها، باورهاي زيبايي شناسانه و معنوي، بيان هنري، زبان و ديگر جنبه‌هاي كاركردهاي انساني است.
 
مدیر کل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: ميراث معنوي يا به عبارت ديگر ميراث فرهنگي ناملموس بخش اساسي فرهنگ هر جامعه را تشكيل مي‌دهد و تمامي آثار به جا مانده از فرهنگ‌هاي مختلف، معرف انديشه و فرهنگ معنوي حاكم بر آن جوامع است.
 
وی افزود: در حقيقت؛ معنويات بشر به صورت آثار مادي، فرهنگي و تاريخي تجلي مي‌يابد و جنبه ملموس ميراث فرهنگي معنوي را ايجاد مي‌نمايد.
 
ربیعی با بیان اینکه ميراث فرهنگي، حقيقت فرهنگي هر ملت است و ركن اساسي آن به شمار مي‌رود، گفت : از اين نظر حائز اهميت است كه در مقابل يكسان‌سازي فرهنگي در جهان مقاومت نموده و با حمايت از تنوع فرهنگي و توجه به آن،‌ علاوه بر ايستادگي در برابر جهاني سازي، از هويت فرهنگي پاسداري مي نمايد.
 
وی خاطر نشان کرد: توجه به ميراث فرهنگي ناملموس، نقش مهمي در گفت و گوي بين فرهنگ هاي مختلف ايفا مي كند و سبب ايجاد احترام متقابل به تنوع فرهنگي و سبك هاي گوناگون زندگي جوامع مختلف مي شود.
 
سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: سازمان بين المللي ICCN يا شبكه بين‌المللي پاسداري از ميراث فرهنگي ناملموس در حوزه بين شهري، با اهدافي همچون: مواجهه با چالش‌هاي ناشي از پديده جهاني سازي فرهنگ، تلاش براي حفظ تنوع فرهنگي، توسعه پايدار محلي و ايجاد ظرفيت يگانگي، در سال ۲۰۰۸ ميلادي تشكيل شده است.
 
وی خاطر نشان کرد: اين اجلاس نه فقط در اصفهان بلكه در كل كشور ايران داراي اهميت است و مسئولان براي برنامه ريزي‌هاي آن از سراسر كشور بهره گرفته‌اند و 30 نهاد رسمی و مردمی نهایت تلاش خود را در اجرای هرچه بهتر و باشکوه‌تر آن خواهند کرد.
 
ربیعی عنوان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه کشور یکی از نهادهای حامی و فعال در برگزاری اجلاس بین المللی میراث فرهنگی ناملموس است که با معرفی بقاع متبرکه کشور، فرهنگ وقف و همچنین برگزاری نمایشگاه قرآن، برنامه‌هایی را جهت برگزاری در بخش جشنواره تدارک دیده است.
 
وی گفت: از آنجایی که در دهه‌های اخیر موضوع جهانی شدن و یکسان سازی فرهنگی توسط برخی از سیاستمداران و نهادهای فرهنگی در غرب مطرح می‌شود، ضرورت مقاومت و حمایت از فرهنگ بومی و محلی و پاسداشت آیین‌ها و سنت‌ها امری مهم به شمار می‌رود.
 
ربیعی تصریح کرد: سنت حسنه وقف و نیکوکاری و کمک به همنوعان در ایران، ریشه در تاریخ وسطح وسیعی در جغرافیای کشور دارد که امروزه هم این سنت نقش مهمی در توزیع عادلانه ثروت در جامعه، فقرزدایی و تعدیل مشکلات اقتصادی حکومت را به عهده دارد.
 
وی ادامه داد: بقاع متبرکه و امامزادگان عظیم‌الشان در کشور، مامن و پناهگاه معنوی و آرامش بخش مردم و مکانی برای اجرای آیین‌ها و سنت‌های دینی و مذهبی به شمار می‌روند.
 
مدیر کل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: آیین زیارت و ارتباط با حق تعالی در اماکن مقدسه در ادوار مختلف تاریخی در کشور ما و کشورهای اسلامی نقش مهمی در حفظ و ترویج معارف دینی داشته است.
 
وی با اشاره به اینکه اجرای آیین غبارروبی از بقاع متبرکه امامزادگان در کشور یک نماد عزت و احترام مردم و مسلمانان به اهل بیت پیامبر و فرزندان ایشان است ، افزود: هدف سازمان ICCN، ارتقا سطح روابط بین حکومت‌ها و تبادل تجربیات مشترک برای دستیابی به توسعه پایدار است و کارکردهای سنت حسنه وقف در کشورمان ایران و معرفی آیین زیارت و سایر سنت‌های مذهبی می‌تواند نقش مهمی در معرفی میراث فرهنگی ناملموس ایفا نماید.
 
ربیعی با بیان اینکه بقاع متبرکه بخشی از میراث فرهنگی ناملموس کشور ماست، عنوان کرد: قدمت تاریخی بقاع متبرکه در کشورمان و ارتباط مستمر مردم در ادوار تاریخی با اماکن مقدسه و نقش بی‌بدیل فرهنگی و معنوی اماکن متبرکه در توسعه و ترویج فرهنگ دینی، این اماکن را بعنوان میراثی ماندگار معرفی می‌نماید.
 
سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: بر اساس کنوانسیون میراث فرهنگی ناملموس، قلمرو میراث فرهنگی در بخش‌های مختلفی از جمله سنت‌ها، آیین‌ها، جشن‌ها و سایر فعالیت‌ها داشته ، بدین منظور می‌توان به جرات گفت سازمان اوقاف دارای پتانسیل بسیار بالایی است و می‌تواند نقش بسیار مهمی را ایفا نماید.
 
ربیعی به برخی از برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه برای اجرا در جشنواره ICCN 2014 اشاره کرد و گفت: برگزاری محافل قرآنی در ایام اعیاد قربان تا غدیر( دهه ولایت) در اماکن خاص، برپایی نمایشگاه قرآن و کتب خطی قرآن، اجرای برنامه کتابت قرآن و نگارگری برخی از صحنه‌های قرآن توسط اساتید خوشنویس و نگارگری اصفهان، معرفی نماینده و حضور فعال در اجلاس بین المللی بانوان و معرفی بانوان واقف برای جشنواره ، همکاری در اجرا و برگزاری برنامه‌های جانبی، اختصاص ظرفیت‌های تبلیغی و اطلاع رسانی اداره کل اوقاف استان اصفهان در برنامه مذکور، اختصاص اماکن مذهبی و مجموعه‌های تحت اختیار اداره کل اوقاف استان به این مهم و تولید اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های ویژه تلفن همراه مرتبط با میراث فرهنگی ناملموس از طریق موسسه فرهنگی راسخون برخی از مجموعه برنامه‌های سازمان اوقاف است.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما