دومین همایش ملی بنیاد البرز با تجلیل از 119 برگزیده علمی برگزار می شود

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز گفت : در دومین همایش ملی بنیاد البرز بیش از 6 میلیارد ریال هدیه به 119 نفر از برگزیدگان اهدا خواهد شد.
سه‌شنبه، 22 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دومین همایش ملی بنیاد البرز با تجلیل از 119 برگزیده علمی برگزار می شود

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز گفت : در دومین همایش ملی بنیاد البرز بیش از 6 میلیارد ریال هدیه به 119 نفر از برگزیدگان اهدا خواهد شد.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امرو خیریه، حسین حاجی بزرگی مدیرعامل بنیاد البرز صبح امروز 22 مهرماه در نشست مطبوعاتی گفت: در شهریورماه سال گذشته پس از برگزاری همایش بنیاد البرز توقع این بود که تماس و ارتباط رسانه ها با بنیاد البرز به جهت معرفی و شناخت مرحوم البرز و زوایای مختلف این حرکت بزرگ از سوی ایشان بیشتر شود که نشد و امیدواریم امسال رسانه ها به این موضوع بیشتر بپردازند.
 
وی با معرفی اجمالی مرحوم حسینعلی البرز گفت: مرحوم حسینعلی البرز فرزند مرتضی البرز آشتياني (ضياء الدوله) در سال 1285 شمسی در تهران و دریک خانواده خوشنام متولد شد. در سن دوسالگی مادرش را از دست داد و در سن 7 سالگی وارد مدرسه قزاقخانه که در آن زمان روس ها تاسیس کرده بودند، شد و بدین ترتیب با زبان روسی آشنا گرديد.
 
مدیرعامل بنیاد البرز گفت: فارغ التحصیلان مدرسه قزاقخانه الزاماً مي بايستي به خدمت ارتش در مي آمدند و از آنجائیکه ایشان تمایلی به ورود در ارتش نداشتند با رضایت پدر تغییر رشته داده و وارد کالج البرز(دبیرستان البرز فعلی) شدند. در آنجا مرحوم البرز با بهره مندی از هوش سرشار و استعداد بالا خيلي زود با زبان انگلیسی آشنا شدند.
 
وی افزود: ایشان در سال 1304 شمسی با اخذ دیپلم از کالج البرز فارغ التحصیل شده و با تسلط به زبان انگلیسی بعنوان مترجم وارد وزارت مالیه (دارایی فعلی) شدند و پس از مدتی از خدمت در وزارت دارایی منصرف و در وزارت عدلیه بعنوان منشی شعبه اول استخدام شدند.
 
حاجی بزرگی گفت: در سال 1310 ازدواج کردند که حاصل این ازدواج سه دختر می باشد که یکی از آنها مرحوم شده اند و دو تای دیگر نیز در کانادا و آمریکا زندگی می کنند. خود ایشان نیز در 26 مهر سال 1377 در کانادا مرحوم می شوند و طبق وصیت خودشان بدون آنکه نام و نشانی بر سنگ مزارشان باشد در گورستانی در کانادا به خاک سپرده می شوند.
 
وی درخصوص تاريخچه بنياد فرهنگی البرز و انگیزه مرحوم البرز از این کار نیز گفت: بنیاد فرهنگی البرز در سال 1342 با سرمایه و همت مرحوم حسینعلی البرز تأسیس گردید. ظاهرا در شبی که فردای آن می بایست عازم سفر مکة معظمه می شدند تبی سخت می گیرند و دراین حال درخواب مردی روحانی را می بینند که به بالین ایشان می آید و می گوید اگر می خواهی از این تب سوزان جان سالم بدر ببری فعلاً از سفر مکه منصرف شو و بیا هزینه سفر و اندوخته ات را درمکانی متمرکز وقف آموزش فرزندان کشورت کن تا زنده بمانی و رستگار شوی چون کعبه در کنار توست حجت قبول است. وقتی چشم باز می کنند به همسفرشان می گویند من سخت مریضم و دیگر به سفر نمی آیم.
مدیرعامل بنیاد البرز گفت: مرحوم البرز در تاريخ 24 اسفند 1342 بنیاد فرهنگی البـــرز را با هدف اشاعه فرهنگ كشور تاسيس می کنند و تاکید می کنند که این بنیاد برای یک یا ده یا صد سال پایه گذاری نشده است بلکه هدف این است که تا کشور باقی است و دین و اخلاق در این کشور است بنیاد در خدمت جوانان این مملکت باشد.
 
وی درخصوص چگونگی قرار گرفتن بنیاد البرز تحت پوشش سازمان اوقاف و امور خيريه نیز گفت: در 24 فروردین 1358 مرحوم البرز با ارسال نامه ای از کانادا به حضور رهبر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) تولیت بنیاد را به معظم له واگذار می نمایند. در این نامه آمده است: «حضور مبارک حضرت آیت ا... روح ا... خمینی مرجع تقلید شیعیان دامت برکاته محترما بعرض می رساند، درحالیکه بعلت عمل جراحی معده در تاریخ 7 اسفند1357و گذراندن دوره نقاهت، حقیر نمی توانست از نزدیک شاهد تحولات و انقلاب مردم شریف ایران باشد با قلبی شکسته ولی امیدوار از دور آرزوی موفقیت آن حضرت را در رهبری ملت ایران از درگاه احدیت صمیمانه خواستار است. در این دوران سالخوردگی دیگر از اینجانب سعادت ادامه اداره امور بنیاد برنخواهد آمد، بدینوسیله تولیت موقوفات را از منقول و غیر منقول و وجوه نقدینه بعهده مقام منیع آن حضرت واگذار می نماید که هر نحو صلاح بدانند با در نظر گرفتن مواد اساسنامه و وقفنامه اقدام لازم را معمول فرمایند و یقین حاصل است که این اقدام خیر در درگاه احدیت بی اجر نخواهد ماند.» حضرت امام(ره) نیز ذیل نامه مرحوم البرز چنین مرقوم فرمودند: حضرات آقایان هیئت امناء اوقاف؛ هیئتی برای رسیدگی به مندرجات وقف نامه مذکور در این ورقه تعیین نمائيد، معلوم است، این هیئت مرکب از امناء و معتمدین ویک نفر روحانی مورد اعتماد خواهد بود.
 
حاجی بزرگی درخصوص نیات واقف بنیاد البرز نیز گفت: طبق اساسنامه، در آمد این بنیاد باید در جهت کمک به اشاعه فرهنگ کشور از این طرق صرف شود؛ 1. اعطاء جوائز به دانشمندان و پژوهندگان برگزیده ایرانی در داخل یا خارج از کشور که در رشته های مختلف به کشف یا اختراعی دست یافته یا موجب تسکین آلام بشری و رفاه زندگی انسانی و بالارفتن حیثیت ایرانی در جامعه جهانی گردند. 2. اعطاء جوائز سالانه به سپاهيان ممتاز (دانش، بهداشت و ترويج آباداني) و سپاهيان ممتاز دين در سطح كشور با انتخاب و معرفي مقامات مسئول. 3. اعطاء جوائز حسن تحصیل به دانش آموختگان از بین رتبه های اول دوره (راهنمایی، دبیرستان، هنرستان، انستیتوتکنولوژی، دانشجویان) در سراسر كشور، معرفی شده از طرف مراجع ذیصلاح. 4. اعطاء جوائز به نوجوانان و نوباوگانی که از ابتکار، ایده و استعداد خاصی برخوردار باشند با تشخیص مراجع ذیصلاح.
 
وی در ادامه با اشاره به برگزاری سومین همایش بنیاد فرهنگی البرز گفت: نخستین همایش بنیاد به صورت عمومی برگزار نشد ولی دومین همایش بنیاد البرز شهریورماه سال گذشته به صورت ملی در سالن همایش های صداوسیما برگزار شد که طی آن به برگزیدگان جوایزی اهدا شد.
 
مدیرعامل بنیاد البرز با بیان اینکه در سال جاری تصمیم بر این شد سطح جوایز را از 250 میلیون تومان به 620 میلیون تومان افزایش بدهیم و همایش را در سطح منطقه، استان ها و ملی برگزار کنیم گفت: قرار است به 119 نفر از مخترعان، مبتکران، نخبگان و ممتازان دانشجو، طلبه و دانش آموزان دبیرستانی جوایزی اهدا کنیم و بر این اساس به 4 دانشمند برگزیده نفری 20 میلیون تومان، 5 مخترع برگزیده نفری 10 میلیون تومان، 40 دانشجوی ممتاز برگزیده نفری 4 میلیون تومان، 20 طلبه ممتاز برگزیده نفری 4 میلیون تومان و 50 دانش آموز دبیرستانی ممتاز برگزیده نفری یک میلیون تومان پرداخت خواهد شد.
 
وی با تاکید بر اینکه تلاش ما بر این است سطح جوایز همپای جوایز بین المللی باشد گفت: انتخاب برگزیدگان با دقت زیادی از سوی مراجع قانونی انجام می شود به این صورت که دانشمندان و مخترعان برگزیده توسط بنیاد ملی نخبگان، دانشجویان ممتاز توسط مراکز آموزش عالی، طلاب ممتاز توسط حوزه علمیه قم و دانش آموزان ممتاز توسط وزارت آموزش و پرورش انتخاب می شوند.
 
حاجی بزرگی تاکید کرد: در انتخاب برگزیدگان هیچگونه بخشی نگری و دخالتی صورت نگرفته است و سعی شده تا شاخص ها طبق اساسنامه ارائه شود و انتخاب توسط مراکز قانونی انجام شود.
 
وی درخصوص وضعیت رقبات بنیاد فرهنگی البرز نیز گفت: بنیاد فرهنگی البرز دارای 372 باب مغازه در تهران و خوزستان است که بخشی از آنها هر سرقفلی و هم مالکیت با بنیاد است و در برخی دیگر سرقفلی واگذار شده و اجاره گرفته می شود. این بنیاد همچنین دارای 12 باب مدرسه و یک حمام بهداشتی است که این حمام قرار است تبدیل به احسن شود.
 
مدیرعامل بنیاد البرز با اشاره به ساخت یک مجموعه تجاری با 70 باب مغازه توسط این بنیاد افزود: در راستای افزایش جایزه بنیاد فرهنگی البرز در حال رونق بخشی و توسعه رقبات این بنیاد هستیم.
 
گفتنی است، مراسم اهدای جایزه البرز روز دوشنبه 26 مهرماه با حضوض مسئولان کشوری و لشگری در تالار وحدت برگزار خواهد شد.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما