صبح امروز صورت گرفت؛

امضای تفاهم نامه بین سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت بهداشت

به منظور بهره برداری بهینه از امکانات، توانمندی ها و ظرفیت های مشترک در امر توسعه و ارتقاء سنت حسنه وقف در حوزه سلامت و اجرای طرح های عام المنفعه در این حوزه، تفاهم نامه ای صبح امروز بین سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت بهداشت، به امضا رسید.
دوشنبه، 5 آبان 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امضای تفاهم نامه بین سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت بهداشت

به منظور بهره برداری بهینه از امکانات، توانمندی ها و ظرفیت های مشترک در امر توسعه و ارتقاء سنت حسنه وقف در حوزه سلامت و اجرای طرح های عام المنفعه در این حوزه، تفاهم نامه ای صبح امروز بین سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت بهداشت، به امضا رسید.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، براساس این تفاهم نامه که به امضای حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده است، طرفین در جهت یکپارچه سازی مدیریت مراکز درمانی و بهداشتی موقوفه از طریق ساختارسازی، هدفگذاری و ارتقاء بهره وری موقوفات همکاری خواهند کرد.
 
براساس این تفاهم نامه به منظور تحقق تأمین سلامت برای اقشار کم درآمد و محروم جامعه، طرفین اعلام آمادگی نمودند، از طریق تشکیل دبیرخانه مشترک و ایجاد کارگروه های تخصصی، راه اندازی پرتال (درگاه) و انتشار نشریه تخصصی مشترک به منظور جلب مشارکت های داخلی و بین المللی با همکاری سایر سازمان های مسؤول نسبت به شناسایی نیازها، اولویت بندی، تعیین و تعریف اقدامات ویژه و تدوین و اجرای برنامه های عملیاتی اثربخش مشترک اقدام نمایند.
 
بنابر این گزارش، همکاری متقابل در خصوص کمک به عمران، احیاء، مرمت، بازسازی و توسعه موقوفات درمانی کشور و نیز تأمین نیازهای اماکن و مراکز درمانی و بهداشتی تحت پوشش سازمان اوقاف و امورخیریه، اجرای طرح های درمانی و بهداشتی در موقوفات، ارائه مجوز ساخت و توسعه مراکز درمانی در املاک موقوفه، توسعه حداکثری خدمات وقف در حوزه سلامت و استفاده از ظرفیت های سازمان اوقاف و امورخیریه در دستیابی به نظام تعالی سلامت کشور، اجرای سیاست های تأمین سلامت برای اقشار آسیب پذیر و محرومان جامعه و ساماندهی وضعیت بیمارستان ها و مراکز درمانی وقفی و تحت پوشش سازمان اوقاف و امورخیریه از جمله اهداف این تفاهم نامه است.
 
متن کامل این تفاهم نامه به شرح زیر است:
 
تفاهم نامه
 
تفاهم نامه حاضر در تاریخ 24/6/1393 فی مابین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور که از این پس «وزارت» نامیده می شود به نمایندگی آقای دکتر سیدحسن هاشمی از یک سو و سازمان اوقاف و امورخیریه کشور که از این پس «اوقاف» نامیده می شود به نمایندگی حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر علی محمدی از سوی دیگر تنظیم و مبادله می گردد. این تفاهم نامه به منظور بهره برداری بهینه از امکانات، توانمندی ها و ظرفیت های مشترک در امر توسعه و ارتقاء سنت حسنه وقف در حوزه سلامت و اجرای طرح های عام المنفعه در این حوزه مبادله گردیده است و به منزله چارچوب کلی همکاری های متقابل تلقی می گردد.
 
ماده 1) اهداف تفاهم نامه:

 
1-1) همکاری متقابل در خصوص کمک به عمران، احیاء، مرمت، بازسازی و توسعه موقوفات درمانی کشور و نیز تأمین نیازهای اماکن و مراکز درمانی و بهداشتی تحت پوشش سازمان اوقاف و امورخیریه
 
1-2) اجرای طرح های درمانی و بهداشتی و پژوهشی در موقوفات با نیات درمانی
 
1-3) ارائه مجوز ساخت و توسعه مراکز درمانی در املاک موقوفه
 
1-4) توسعه حداکثری خدمات وقف در حوزه سلامت و استفاده از ظرفیت های سازمان اوقاف و امورخیریه در دستیابی به نظام تعالی سلامت کشور
 
1-5) اجرای سیاست های تأمین سلامت برای اقشار آسیب پذیر و محرومان جامعه
 
1-6) ساماندهی وضعیت بیمارستان ها و مراکز درمانی وقفی و تحت پوشش سازمان اوقاف و امورخیریه
 
1-7) حل و فصل مسائل فی مابین با هدف دستیابی به راه کارهای عملی، آموزش و پژوهش و خدمات مشابه از طریق اهتمام طرفین تفاهم نامه و جلب و جذب مشارکت های مردمی و خیرین و استفاده از ابزارهای نوین مالی مانند ایجاد صندوق های وقفی و انتشار اوراق وقف.
 
تبصره) در صورت لزوم در مورد جزئیات همکاری ها که تعهدات مالی و اجرایی به همراه داشته باشد قراردادهای جداگانه منعقد خواهد شد.
 
ماده 2) مدت زمان و اعتبار تفاهم نامه:
 
زمان شروع همکاری مشترک در قالب این تفاهم نامه از تاریخ امضای طرفین آغاز و اعتبار آن تا سه سال کامل هجری شمسی تعیین می گردد و با توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود. بدیهی است هر قراردادی که در طی این مدت بین طرفین منعقد می گردد تا پایان مدت همان قرارداد معتبر خواهد بود.
 
ماده 3) تعهدات طرفین:
 
3-1) تدوین چشم انداز کلان حوزه سلامت بر پایه نیات واقفین در حوزه موقوفات کشور و اخوات آن.
 
3-2) هدف گذاری و برنامه ریزی جامع به منظور توسعه فعالیت های بهداشتی، درمانی، آموزشی، پژوهشی و خدمات مرتبط نظیر احداث خوابگاه های دانشجویی
 
3-3) همکاری فی ما بین با انجام اقدامات مشترک مدون و برنامه ریزی شده، اولویت بندی پروژه های مشترک، شناسایی نیازهای اساسی و ساختارسازی در خصوص اراضی وقفی با رعایت عبظه و مصلحت وقف که قابلیت طرح ریزی برای ایجاد مراکز درمانی و بهداشتی، آموزشی، پژوهشی و دهکده سلامت را دارا باشد.
 
3-4) همکاری فی ما بین در جهت یکپارچه سازی مدیریت مراکز درمانی و بهداشتی موقوفه از طریق ساختارسازی، هدف گذاری و ارتقاء بهره وری موقوفات. در این رابطه طرفین متعهد می شوند، در زمینه نظارت و بروزرسانی این مراکز با حفظ عبظه وقف اقدام نمایند.
 
3-5) به منظور تحقق تأمین سلامت برای اقشار کم درآمد و محروم جامعه، طرفین اعلام آمادگی نمودند، از طریق تشکیل دبیرخانه مشترک و ایجاد کارگروه های تخصصی، راه اندازی پرتال(درگاه) و انتشار نشریه تخصصی مشترک به منظور جلب مشارکت های داخلی و بین المللی با همکاری سایر سازمان های مسؤول نسبت به شناسایی نیازها، اولویت بندی، تعیین و تعریف اقدامات ویژه و تدوین و اجرای برنامه های عملیاتی اثربخش مشترک اقدام نمایند.
 
3-6) وزارت تعهد می نماید در چارچوب قوانین و مقررات جاری، نسبت به صدور مجوز برای اراضی موقوفه با نیات و کاربری بهداشتی و درمانی، آموزشی و پژوهشی که در چارچوب نیازسنجی جامع مشترک و مکان یابی طرح مناسب برای احداث بیمارستان، مراکز بهداشتی، دهکده سلامت و...، تخصیص داده می شود با اولویت اقدام نماید.
 
3-7) طرفین تعهد می نمایند در احیاء، نوسازی و تجهیز مراکز درمانی فرسوده که بخش یا بخش هایی از آن مربوط به املاک موقوفه می باشد با رعایت ضوابط و قوانین شرعی حاکم بر موقوفات از طریق مشارکت های فنی و اعتباری و با راهکارهای مشترک با اولویت از محل تأمین اعتبارات از منابع عمومی، اختصاصی و مشارکت خیرین و با به کارگیری توانمندی تخصصی و فنی اقدام نمایند.
 
3-8) طرفین متعهد شدند با به کارگیری ظرفیت های حداکثری خود در زمینه های نرم افزاری و سخت افزاری، بانک های اطلاعاتی، ایجاد سامانه مکان یابی و اطلاعات جغرافیایی(GIS) املاک موقوفه و غیر موقوفه با کاربری بهداشتی و درمانی و نیروی انسانی متخصص، اهداف منظور در این تفاهم را اجرایی و محقق نمایند.
 
3-9) برنامه ریزی برای استفاده از ابزارهای مالی-تخصصی وقف شامل: اوراق وقف، اوراق مشارکت سلامت، صندوق های نیکوکاری، راه اندازی بیمه سلامت وقف، راه اندازی تشکیلات مددکاری در حوزه موقوفات، شناسایی، ساماندهی، حمایت، پشتیبانی و نظارت بر بنیادها و مؤسسات و مجامع خیریه سلامت مربوط به موقوفات، برگزاری همایش های تجلیل از خیرین به منظور ارتقاء سطوح همکاری های طرفین و توسعه سلامت در جامعه با به کارگیری ظرفیت حداکثری فعالین در حوزه تحت امر طرفین و تشويق خيرين به وقف ثلث مال در حوزه سلامت.
 
ماده 4) نحوه اجرای همکاری های مشترک:
 
4-1) ساختار اجرایی این تفاهم نامه شامل: ستاد مرکزی راهبری، دبیرخانه و کارگروه های تخصصی در سطح ستاد و استانی خواهد بود که کلیات، دستورالعمل وظایف، نوع اختیارات و نحوه فعالیت آنان در اولین جلسه به تصویب ستاد مرکزی راهبری خواهد رسید.
 
تبصره 1) ستاد مرکزی راهبری متشکل از افراد حقوقی و حقیقی ذیل بوده و به صورت ماهیانه تشکیل جلسه خواهد داد:
 
1- قائم مقام وزیر در امور مشارکت های اجتماعی، سازمان های مردم نهاد و خیریه های حوزه سلامت کشور
 
2- مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
 
3- قائم مقام وزیر در امور دانشگاه ها
 
4- معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
 
5- جناب آقای نیری رئیس مجمع خیرین سلامت کشور
 
6- قائم مقام اجرایی سازمان اوقاف و امور خیریه
 
7- معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس رئیس مجمع خیرین سلامت کشور
 
8- معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت سازمان اوقاف و امور خيريه
 
9- معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه
 
تبصره 2) وزارت و اوقاف امکان حضور نماینده ادارات کل اوقاف و امور خیریه استان ها و نمایندگان دانشگاه و دانشکده های علوم پزشکی را حسب مورد و به صورت مهمان در جلسات کمیسیون ها و شوراهای راهبردی سلامت و هرگونه کمیسیون، شورا یا کارگروه مشابه در سازمان یا ادارات کل اوقاف را فراهم خواهند آورد.
 
ماده 5) اطلاعات و اسناد طبقه بندی شده:
 
هر یک از طرفین متعهد می گردد اطلاعات با قید محرمانه اخذ شده از طرف مقابل را به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم، در اختیار اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگری قرار ندهند. این اطلاعات شامل توضیحات- نقشه ها- و مشخصات فنی، پیشنهادات فنی و یا اقتصادی و یا نرم افزارهای رایانه ای و یا هر نوع مدرک دیگری است که از سوی طرفین محرمانه تلقی گردد.
 
ماده 6) حل اختلاف و فسخ تفاهم نامه:

 
هر گاه در اجرا یا تفسیر مفاد این تفاهم نامه و یا درخواست فسخ تفاهم نامه، بین طرفین اختلاف نظر پیش آید، موضوع در شورای راهبری مطرح و وزیر و نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه مرجع حل اختلاف و اتخاذ تصمیم نهایی خواهد نمود.
 
ماده 7) مواد و نسخ این تفاهم نامه:
 
این تفاهم نامه طی 7 ماده و در دو نسخه دارای اعتبار واحد تنظیم و بین طرفین مبادله گردید.

دکتر سید حسن هاشمی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

حجت الاسلام والمسلمین

دکتر علی محمدی

نماینده ولی فقیه و

سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور


/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.